Урок "Я у світі" 3 клас "Громадяни України. Права й обов'язки громадян"

Про матеріал

Мета:

- ознайомити учнів з правами громадян України (право на життя, право на освіту, медичну допомогу, відпочинок), розкрити поняття «обов'язки» та пояснити його невід'ємний зв'язок із поняттям «права»; вчити працювати з Конституцією;

- розвивати вміння самостійно вивчати матеріал, критично мислити , доводити свою думку, розв'язувати проблеми;

- виховувати громадян України, почуття відповідальності за себе та за свої вчинки, бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше користі рідній Україні.

Перегляд файлу

 

Урок «Я у світі» в 3 класі

Леськова Наталія Володимирівна,

вчитель початкових класів

Золотівської багатопрофільної гімназії

Попаснянської районної ради Луганської області

Тема.  Громадяни України. Права й обов’язки громадян

Мета:

- ознайомити учнів з правами громадян України (право на життя, право на освіту, медичну допомогу, відпочинок), розкрити поняття «обов’язки» та пояснити його невід’ємний зв’язок із поняттям «права»; вчити працювати з Конституцією;

- розвивати вміння самостійно вивчати матеріал, критично мислити , доводити свою думку, розв’язувати проблеми;

- виховувати громадян України, почуття відповідальності за себе та за свої вчинки, бажання брати посильну участь у розбудові держави, наполегливо вчитися, щоб принести якомога більше користі рідній Україні.

Обладнання: Конституція України, карта України, ілюстрований матеріал до теми, картки із статтями для групової роботи, конверти із завданням, аркуші для виконання роботи в групах, іграшковий мікрофон, презентація у форматі Microsoft Office Power Point, підручник для 3 класу «Я у світі» О.В. Тагліна, Г.Ж. Іванова.

Хід уроку

  1. Організаційний момент (2 хв.)   

1. Слово вчителя (слайд №2)

Зараз почнеться незвичайний урок.

Про це повідомив веселий дзвінок.

Вузлик не один сьогодні

Будемо в'язати,

На уроці нову тему

Будемо вивчати.

Тема хоч і непроста,

Та для вас цікава.

Будуть в ній нові слова,

Буде і забава.

2. Психоформула  (слайд №3)

                          Люблю я свій розум, увагу та пам’ять.

                          Працює мій мозок, і вчусь я старанно.

                          Сприймаю все нове і мислю логічно.

                          А нові знання застосую практично.

3. Гра «Передай по колу посмішку» (слайд №4)

(для досягнення згуртованості та позитивного настрою на роботу)

Діти повертаються обличчям один до одного і передають посмішку.

  1. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)
  1. Мотивація уроку (1 хв.)

Слово вчителя

 «У тридев’ятому царстві жили собі…»,  - так починаються багато відомих вам казок. Що ж це за царство таке? Очевидно, виникало у вас таке запитання.

Тридев’ять – це три по дев’ять,  тобто двадцять сім. У переносному значенні вираз «тридев’яте царство» означає дуже віддалені країни, місця. Але сьогодні на уроці ми будемо говорити не про далекі країни, а про рідну велику суверенну державу в Європі, яка живе за своїми правилами,законами. Ця країна дуже відома вам. Ви напевно здогадалися, яку країну я маю на увазі. (Україна)

2. Вправа «Асоціювання» (2 хв.) (слайд №5)

- Назвіть слова та фрази, які спадають на думку з теми «Україна» .

- Не можна уявити Україну без традицій народу, природного багатства, мальовничої природи та самого народу.

3. Інтерактивна гра «Мозковий штурм» (2 хв.)   (слайд №6)                                     

 Вчитель: - Від чого залежить щастя народу і кожної людини? ( Можливі відповіді учнів: Від рівня життя, від гарної праці людей, від розумного президента, від кількості грошей у людей, від виховання і розуму громадян, від бажання людей працювати і цікаво проводити вільний час, від дбайливого ставлення людей до природи, від добра і любові до людей тощо).                                                                                                                                                       

ІІІ. Оголошення теми уроку та очікуваних навчальних результатів (1 хв.) (слайд №7)

- Сьогодні на уроці ми дізнаємось про основні права та обов’язки громадян та навчимося їх розрізняти. Разом із цим будемо розвивати вміння критично мислити, висловлювати свою думку, а також виховувати почуття відповідальності за себе та за свої вчинки.

Очікувані результати: після уроку ви зможете:

  • зрозуміти призначення Основного Закону України;
  • ознайомитися з певними статтями Конституції;
  • зрозуміти значення «права» та «обов’язки громадян» та їх зв’язок.

ІV. Робота над новим матеріалом (21 хв.)

     1. Інтерактивна гра «Мозковий штурм»  (2 хв.)   (слайд №8)

 - З якими правилами людського співжиття ви уже познайомилися? (Правила для учнів, правила поведінки в громадських місцях, правила дорожнього руху, правила поведінки в громадському транспорті, правила поведінки на воді, правила поведінки з вогнем тощо).

2. Робота в малих групах (3 хв.)                                                                  

Завдання 1.   (слайд №9)                                                                               

- Як назвати одним словом те, що ти можеш робити, те, в чому тобі і кожній людині не можна відмовити?                                                

Правила, права, закони.                                                                                   

(Учні обговорюють варіанти відповідей і вибирають «Права».

Завдання 2.   (слайд №10)                                                                                            

 - Як назвати одним словом те, що ти і кожна людина повинна робити, щоб бути корисною собі та іншим?                                                                       

 Закони, правила, обов’язки.                                                                          

 (Учні розпочинають дискусію, висловлюють свою точку зору і вибирають «обов’язки»). Спікери груп, узагальнюючи відповіді, чітко і логічно пояснюють, що таке права і обов’язки громадянина.

3. Слово вчителя (1 хв.) (слайд №11)

Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям (до 18 років), для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовляти, щоб повноцінно жити.

Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить,що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь якої держави, її майбутнє.

Уся історія людства – це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн. осіб.

І тоді люди всього світу зрозуміли,що необхідно об’єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН – Організація Об’єднаних Націй – міжнародну організацію, завдання якої – підтримка миру і безпеки  у всьому світі. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини. Декларація прав людини – перший документ, у якому були зазначені права дитини. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції.

У 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. У цій Конвенції країни домовились охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилось 18 років.

  • Що означають слова «конвенція » та «декларація»?
  1. Словникова робота (2 хв.)

Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей. (слайд №12)

Конвенція – лат. слово. Це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку – з питань прав дитини. (слайд №13)

Близько 50 років тому Організацією Об’єднаних Націй була прийнята Декларація прав дитини. У  ній перелічено умови, за яких усі діти Землі будуть щасливі.

5. Робота з підручником (4 хв.) (слайд №14)

Читання та обговорення статті «Громадяни України. Права й обов’язки громадян» на с. 90-92.

- Хто такий громадянин?

- Кого можна назвати патріотом?

- Які права мають громадяни України?

- Які обов’язки повинен виконувати кожен з нас?

6. Робота зі  слайдами «Права дитини» (3 хв.). Учні разом із вчителем розглядають слайди і роблять висновки. (слайди №15-22)

7. Фізкультхвилинка

 Гра « Права та обов’язки» (1 хв.) (слайд №23)

Вчитель зачитує перелік прав та обов’язків, а учні, коли почують обов’язок – плескають у долоні, а коли право – крокують на місці.

-         Берегти книги;

-         дотримуватися правил дорожнього руху;

-         лікуватися;

-         старанно вчитися;

-         навчатися;

-         ігри, відпочинок, розваги;

-         піклуватися про життя, здоров’я;

-         користуватися бібліотекою, спортзалом;

-         допомагати рідним;

-         охороняти природу;

-         дотримуватися правил поведінки.

8. Інтерактивна вправа « Жовто-блакитний килимок » (5 хв.) (слайд №24)

(Учні продовжують працювати в групах).

- Як права і обов’язки пов’язані між собою?

Завдання 1. (слайд №25)

Групам пропонуються для вивчення зрозумілі для них статті Конституції, які записано на окремих картках блакитного кольору.

 Стаття 13. Земля, її надра, повітря, водні та інші природні ресурси є об’єктом права власності народу. Кожен громадянин має право користуватися народними об’єктами.

 Стаття 27. Кожна людина має право на життя.

 Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу. Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту.

 Стаття 53. Кожен має право на освіту.

 Стаття 57. Кожному гарантується право знати свої права і обов’язки.

 (Учні ознайомлюються із статтями Конституції, обговорюють їх зміст, закріплюють по черзі картку із статтею на великий аркуш паперу.)

Завдання 2. (слайд №26)

На картках жовтого кольору записані обов’язки громадян, які співвідносяться з вже закріпленими на папері правами. Учням треба розв’язати проблемну ситуацію: знайти зв’язок між парами «право – обов’язок» і закріпити відповідно картки на аркуші, чергуючи їх.

Кожна людина зобов’язана виконувати свої обов’язки.

Обов’язок кожного громадянина – берегти своє здоров’я, вести здоровий спосіб життя.

Кожен громадянин зобов’язаний не заподіяти шкоду природі.

Загальна середня освіта є обов’язковою для кожного громадянина.

Обов’язок держави – захищати життя людини.

В обговоренні приймають участь всі учні. Дібравши відповідні пари, вони доходять висновку, що права і обов’язки пов’язані між собою – без обов’язків немає прав. (Додаток №1) (слайд №27)

V. Закріплення вивченого матеріалу (7 хв.)

 1. Робота з підручником (3 хв.) (слайд №28)

Учні відповідають на питання підручника на с. 92.

2. Запам’ятай!

Учні читають про те, коли святкують День Конституції та День Незалежності України.

Вчитель знайомить учнів з Конституцією і зачитує відповідну статтю.

 - Це зафіксовано у статті 161 Конституції України. (слайд №29)

Стаття 161. День прийняття Конституції України є державним святом – Днем Конституції України.

3. Гра «Казкові герої та порушення прав» (4 хв.)

  1. Усім добре відома казка «Попелюшка». А які права були порушені стосовно Попелюшки? (Усю брудну роботу виконувала, коли сестри лише спали та крутилися перед дзеркалом. Вбрана в лахміття, спала на горищі.)

У Конвенції ООН про права дитини зазначено: діти мають рівні права, не повинні залучатись до важкої роботи , непосильної праці, мають право на відпочинок, любов і піклування. (слайд №30)

  1. Казка Шарля Перро «Червона Шапочка».За змістом Вовк з’їв бабусю, а потім і Червону Шапочку. Яке головне право порушив Вовк?

Право на життя. (слайд №31)

  1. Які права порушив Карабас – Барабас стосовно малих акторів? (Актори жили у тісній скрині, важко працювали на нього. А він постійно привселюдно залякував, погрожував, що їх вб’є.)

Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства. (слайд №32)

  1. Який закон не хотів виконувати Буратіно?

 Право на освіту. Загальна середня освіта є обов’язковою для кожного громадянина.

 (слайд №33)

  1. Які права порушувала мачуха стосовно своєї прийомної доньки у казці «Морозенко?»

Діти не повинні залучатись до важкої роботи,  непосильної праці, мають право на відпочинок, любов і піклування. (слайд №34)

VІ. Підсумок уроку (3 хв.)

1. Інтерактивна гра «Мікрофон» (слайд №35)

  • Щоб життя моїх близьких і друзів стало кращим, а країна, в якій ми народилися і живемо, стала багатою і процвітаючою, щоб  у нашій державі постійно був добробут і порядок, необхідно...

(Дотримуватись законів, певних правил дорожнього руху, правил пішоходів, поведінки у громадських місцях, у гостях, удома, школі;  усі повинні виконувати свої обов’язки на роботі, у сім’ї. Люди повинні користуватися своїми правами.)

-    Які права ви сьогодні вивчали?

  • Наведіть приклади зв’язку прав та обов’язків (учні користуються результатами роботи вправи «Жовто-блакитний килимок».)
  • Що сподобалось сьогодні на уроці?

2. Рефлексія (слайд №36)

Я знав… 

Я дізнався…

Я візьму з собою із сьогоднішнього уроку в майбутнє…

 3. Слово вчителя

  • Діти, я бажаю вам, щоб ви в своєму житті як можна менше  бачили несправедливість і ваші права не порушувались. Ну, а, якщо це все-таки станеться,  потрібно звертатись до:

      -     вчителя і адміністрації школи (завучів, директора);

  • у службу у справах дітей;
  • всеукраїнська дитяча лінія „Телефон Довіри” тел.  8 800 500 21 80;
  • міліцію за тел. 102.

VІІ. Домашнє завдання (1 хв.) (слайд №37)

Опрацювати статтю підручника « Громадяни України. Права й обов’язки громадян» с. 90-92. Згадати ще казки або оповідання, в яких є порушення прав дитини. Принести книжечки на урок, прочитати ці твори. За  бажанням намалювати ілюстрацію до них.

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Загальна декларація прав дитини.
  2. Конвенція про права дитини.
  3. Конституція України.
  4. Колоченко В.В. Права дитини. Початкова школа. – 1993.-№3.-с.10-11.
  5. Правовий всеобуч// Все для вчителя. Заняття №2. Права дитини.-с.8
  6. Шейко Г. К. Інноваційні методи роботи в початковій школі. – Х.: Видавництво «Ранок», 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

Стаття 13. Земля, її надра, повітря, водні та інші природні ресурси є об’єктом права власності народу. Кожен громадянин має право користуватися народними об’єктами.

 

Кожен громадянин зобов’язаний не заподіяти шкоду природі.

 

 

Стаття 27. Кожна людина має право на життя.

 

 

Обов’язок держави – захищати життя людини.

 

Стаття 49. Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу.

Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту.

 

Обов’язок кожного громадянина – берегти своє здоров’я,

вести здоровий спосіб життя.

 

 

Стаття 53. Кожен має право на освіту.

 

 

Загальна середня освіта є обов’язковою для кожного громадянина.

 

 

Стаття 57. Кожному гарантується право знати свої права і обов’язки.

 

 

Кожна людина зобов’язана виконувати свої обов’язки.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кривош Інна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
15783
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку