Дана розробка уроку може бути корисною при вивченні теми "Грунт" у 1 класі з предмету Я досліджую світ. Автори Т. Гільберг, Т. Сак
Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Значення ґрунту.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник «Я досліджую світ/Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак, - К.: Генеза, 2013. Зошит з ЯДС/Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак/, мовний матеріал, склянка з водою, ґрунт, пісок, глина, фішки, презентація з фізкультхвилинкою.
І Організаційний момент.
1. Привітання.
Сіли, діти, всі рівненько.
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Хвилинка спостережень за погодою та календарем
° Яке сьогодні число?
° Який місяць?
° Який день тижня?
° Який сьогодні день: похмурий чи ясний?
° Яке небо: похмуре чи ясне?
° Чи є сьогодні опади? Які саме?
° Який сьогодні вітер: слабкий чи сильний?
° Що змінилося порівняно з минулим тижнем?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
- Якими властивостями подібні між собою вода і повітря?
- Чи можливе життя без води та повітря? Чому?
- Як діти можуть дбати про чистоту води і повітря?
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.
Щоб дізнатися тему нашого уроку, ми з вами розгадаємо загадку.
УВЕСЬ СВІТ ГОДУЮ, А САМ НЕ ЇМ. ВСЕ ТЕРПЛЮ І ДОБРОМ УСІМ ПЛАЧУ.
2.Бесіда.
(демонстрація малюнку) ґрунт
Що ж це таке?
Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з ґрунтом. Ви дізнаєтеся, що це таке, та для чого він нам потрібен.
ІV. Сприймання нового матеріалу.
1. Бесіда за малюнками в підручнику. Ст 51.
Роздивіться малюнки у підручнику.
Куди висаджують рослини? (в землю, а точніше у ґрунт)
2. Розповідь вчителя.
Від чого залежить урожай рослин?
Запам’ятайте діти: урожай рослин залежить від родючості ґрунту.
3. Цікава інформація.
1) У ґрунті ростуть рослини, а також живуть деякі тварини. Наприклад: кроти,черв’яки. А такі тварини, як лисиці, борсуки, миші, створюють нори під землею і мешкають там.
2) Чи знаєте ви, що найродючіший ґрунт – чорнозем. А наша Батьківщина Україна багата на чорноземи.
4. Практична робота.
Розгляд ілюстрацій у підручнику на ст. 50.
Ми побуваємо зараз з вами у ролі дослідників.
-Чи знаєте ви, що ґрунт містить воду?
Дослід 1.
Я вкину грудочку ґрунту у воду, а ви подивитеся, що буде відбуватися. Тож, що ми бачимо у пробірці? (бульбашки)
- Про що це говорить? (у ґрунті є повітря)
Дослід 2.
Я розмішаю ґрунт у воді. На самому дні осяде пісок. Трохи вище буде глина. А зверху – грунт.
-Скажіть, а якого кольору ґрунт? (чорного)
Так, він чорного кольору завдяки перегною.
А що ж таке перегній?
5. Фізкультхвилинка. Під музичний супровід.
6. Бесіда за малюнками у підручнику ст. 53.
Роздивіться малюнки внизу сторінки.
- Що зображено на першому малюнку?
- Що зображено на другому малюнку?
- Як потрібно охороняти ґрунт?
Пам’ятка: аби ґрунт був родючим, його треба удобрювати, виривати бур’яни, садити культурні рослини. Також необхідно орати землю трактором, тоді ґрунт буде пухким і в ньому краще будуть рости рослинки. Також не можна викопувати черв’ячків з ґрунту, адже вони збагачують його необхідними солями та поживними речовинами.
V. Закріплення нового матеріалу.
Гра «Правда чи неправда». (використання фішок)
Я буду говорити твердження. Якщо воно істинне – показуєте зелену фішку, якщо хибне – рожеву. (А про істинні і хибні твердження ви пам’ятаєте з уроків математики)
- Ґрунт – верхній, родючий шар землі.
- У ґрунті ростуть рослини.
- Птахи живуть у ґрунті.
- Чим менше в ґрунті перегною,тим вищий урожай.
- Перегной надає ґрунтові чорного кольору.
- У ґрунті немає води та повітря.
- Всі люди повинні берегти ґрунт.
Давайте подивимося ще раз на схему та на малюнки і повторимо з чого складається ґрунт. (Відповіді дітей)
VІ. Узагальнення і систематизація ЗУН учнів.
1. Кросворд.
Відмерлі рештки рослин та тварин – це … (перегній)
Якщо ґрунт буде поживним він дасть нам багатий … (урожай)
Найкращий ґрунт, чорного кольору, якого так багато на Україні має назву … (чорнозем)
Хто може жити у ґрунті? (тварини)
Прочитайте ключове слово нашого уроку. (Грунт)
2. Робота з прислів’ям.
Як ви розумієте прислів’я?
Земля – тарілка, що покладеш, те й візьмеш
VІІ. Підсумок.
- Що ми вивчали на уроці?
- Що таке ґрунт?
- Де ми можемо бачити його у класі?
Використана література