Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Про матеріал
Повторити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити шестикласників із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними; розвивати увагу та спостережливість, навички орфографічної і пунктуаційної грамотності; ; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов школярів до рідної мови, прагнення вивчати її.
Перегляд файлу

Дата: 17.02.2020р.       Клас: 6 –А клас

Тема : «Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити шестикласників із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними; розвивати увагу та спостережливість, навички орфографічної і пунктуаційної грамотності; ; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов школярів до рідної мови, прагнення вивчати її.

Тип уроку: урок  вивченого нового  матеріалу.

Обладнання уроку: підручник, дидактичний матеріал.

Підручник: Українська мова для загальноосвіт. навч. закладів, автори: С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

От вже дзвоник дав сигнал.

Кожний з вас за парту став.

Стали рівно, як годиться.

Чи все на парті ? Подивіться.

А тепер часу не гаймо,

Працювати починаймо.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

3.1 Слово вчителя

Прослухайте, будь ласка, початок казки.

У родині Прикметників жили 3 брати. Молодший був зазнайком і тому намагався всі свої якості показати у більшій мірі (я найсильніший, найдотепніший), але іноді у нього це не виходило і всі розуміли, що він менш сильний, менш дотепний. Молодший дуже любив знаходити відношення між предметами: ранок і зустріч – ранкова зустріч, залізо і меч – залізний меч. А старший намагався навести лад у господі і весь час питав: чий підручник? Чия ручка? Чиє люстерко?

ІV. Оголошення теми та мети уроку

Саме тому в українській мові існують 3 розряди прикметників: якісні, відносні, присвійні, і наше завдання сьогодні – навчитися відрізняти їх один від одного і вирізняти в тексті.

V Вивчення нового матеріалу

5.1 Робота з теоретичним матеріалом 

 

 

5.2 Вправа «Мозковий штурм»

Визначте, до якого розряду належать прикметники:  білявий, синюватий, предобрий, величезний, тонесенький, сліпий, кривий, лисий, босий, живий, русий?

5.3 Робота з підручником

Вправа 370, с. 144

Відповідь 1. Видатний (якісний) український (відносний) художник Сергій Васильківський народився в мальовничому (якісний) куточку України над тихою (якісний) річкою Сіверський Донець. Містечко мало солодку (якісний) назву Ізюм. Змалку любив Сергій слухати дідові (присвійний) розповіді про хоробрих (якісний) козаків, а також про нелегкі (якісний) чумацькі (відносний) шляхи. Частими (якісний) гостями в родині були кобзарі, від яких хлопчик навчився гри на бандурі. Народні (відносний) перекази, материна (присвійний) пісня, природа - усе це пробудило в романтичній (якісний) натурі Сергія майбутній (відносний) талант художника.

2. Сергій - Сергіїв, Україна - українська, річка - річковий, розповіді - розповідна, шляхи - шляховий, гра - гральний, природа -природний, талант - талановитий.

5.4 Розподільний диктант

Записати слова у три колонки: якісні, відносні і присвійні.

Високий, охайний, шкільний, спортивний, батьків, Ольжич, весняний, мідний, партизанів, партизанський, красивий, дідусів, паперовий, тижневий, український, козацький, домашній, учнів, учнівський.

5.5 Словотворче завдання

Замінити описові іменники прикметниками. Визначити групу прикметників за значенням.

Олія з кукурудзи, будинок з цегли, пшениця з України, завдання на сьогодні, слово робітника, досвід життя, праця Сергія, зошит Тетяни, збори батьків, книжка батька.

VIПідсумок уроку

6.1 «Філологічний баскетбол»

У мене в руках м’ячик, кому я його кину той має дати відповідь на поставлене запитання.

1. Яка частина мови називається прикметником?Наведіть приклади.

2. Що означає прикметник?

3. На які питання відповідає прикметник?

4. Які морфологічні ознаки має прикметник?

5. Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

7. На які групи за значенням поділяються прикметники?

8. Що таке якісні прикметники? На які питання вони відповідають?

9. Що таке відносні прикметники? На які питання вони відповідають?

10. Що таке присвійні прикметники? На які питання відповідають?

VIIДомашнє завдання

Вивчити матеріал §45, вправа 382 (письмово) . Придумати кінець казки про групи прикметників.

VIIIОцінювання

docx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
3512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку