Тема. Структура тексту: зачин, основна частина, кінцівка; відоме й нове. Тема й основна думка тексту.
Мета:
□ навчальна: повторити, поглибити, систематизувати й узагальнити знання, уміння та навички;
□ розвивальна: розвивати вміння орієнтуватися, аналізувати та створювати тексти, дотримуючи встановленої структури;
□ виховна: інтерес до текстів, їхньої тематики і основної думки.
Внутрішньопредметні зв'язки: мова і мовлення, граматика, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: мови, література та інші шкільні предмети.
Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Робота з інтерактивною дошкою
► Прочитайте. Що називається текстом. Які його основні ознаки?
Проілюструйте це з допомогою такого тексту.
Текст (від лат,- «зв’язок», «поєднання», «тканина») — писемний або усний мовленнєвий масив, що становить лінійну послідовність висловлювань, об’єднаних змістом та формально-граматичними зв’язками. Інколи текст складається з одного речення — загадки, скоромовки, прислів’я, крилаті вирази.
Поле скінчилось, почався ліс. Між вербами заблищала ріка. Яринка пішла лісовою стежкою над стрімким берегом.
Стежка зникла на піщаному горбі над рікою, що химерно звивалася між борами. На невеличкій галявині дівчинка спинилася. На сосні то щезала, то знову з’являлася білка. Навколо сюрчали цвіркуни, гуділи бджоли. Вуркотіли горлиці, кричали над урвищем гострокрилі стрижі.
Дівчинка була тут не вперше, але кожного разу її вражав цей широкий іскрометний світ (О. Донченко).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ Короткий аналіз теми уроку
► Прочитайте тему уроку (вголос), записану на дошці. Запишіть її в зошити. Скажіть, чи є щось нове для вас у цій темі.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,
УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Мовленнєво-мисленнєва розминка
► Який аспект мовлення розвивають скоромовки? Прочитайте їх і швидко повторіть.
1. На семеро саней по семеро посідали самі. 2. Три дроворуби на трьох дворах дрова рубають.
Скоромовки складалися дорослими спеціально для того, щоб діти навчилися виразно і правильно вимовляти звуки. Тому їх характерною особливістю є нагромадження однакових звуків у словах, що утруднює їх вимову. У скоромовках переважно жартівливий характер, обов’язковою е рима.
► Що розвивають загадки? Яку роль відіграють згадані предмети (відгадки) в навчально-пізнавальній діяльності? Поясніть правопис виділених слів.
Невеличкий мокрий птах
Ходить дзьобом по грядках.
(Авторучка)
І криниця й не криниця;
В ній водиця й не водиця.
Тягнуть звідти не відром,
А насталеним пером.
(Авторучка)
Їдуть братці
Верхом на конячці.
Не кусає кінь удило,
П’є не воду, а чорнило,
За рядком встає рядок.
(Пальці і ручка)
Не дерево, а листя має,
Говорить вірші, казки оповідає.
(Книжка)
Вам розкаже всі пригоди,
А сама мовчить із роду.
(Книжка)
Не людина, а говорить.
(Книжка)
► Послухайте текст. Визначте в ньому зачин, основну частину та кінцівку.
Село! О скільки любих, чарівних споминів пробуджується в моєму старому серці при цьому милому слові! Село! І от стоїть переді мною наша вбога, стара, біла хата, з потемнілою солом’яною покрівлею і чорним димарем, а біля хати на причілку яблуня з чорнобокими яблуками... Коло воріт стоїть стара розлога верба з засохлим верховіттям, а за вербою стоїть клуня, оточена стогами жита, по косогору піде вже сад... А за садом левада, за левадою долина, а в долині тихий струмочок ледве-ледве дзюрчить, оточений вербами та калиною і окутаний широколистими, темно-зеленими лопухами. В цьому струмочку від навислими лопухами купається кубічний білявий хлопчисько, а викупавшись, перебігає він долину і леваду. Вбігає в тінистий сад і падає під першою грушею або яблунею і засипає справжнім, непорушним сном (За Т. Шевченком).
3. Самостійна робота за підручником
► Напишіть міні-твір на одну із тем («Я і моя Батьківщина», «Велична премудра природа»), дотримуючи належної структури тексту.
► Прочитайте (послухайте) текст. Визначте відоме й нове в ньому. Яке місце вам сподобалось у тексті? Запишіть його.
І ДОСІ ЗГАДУЮ ТУ ШКОЛУ
Мене називають російським поетом, який працює на Україні, а інколи й просто українським поетом. Я сам не знаю, що правильніше. Місто Миколаїв, де я народився, стоїть на злитті двох річок — Південного Бугу та Інгулу, а все моє духовне життя — на злитті культур української і російської. І мені здається, що в цьому — моє багатство.
Українська мова — моя друга рідна мова. І досі стоїть на Харківщині, в селі Павлівна під Богодуховим, сільська школа, яку побудовано із соснових кругляків. Там я вчився деякий час, поки батьки не переїхали до Харкова.
Я счастлив, что с этим селом по соседству
Меня осенял поэтических дух,
Что славный мыслитель включил мое детство
В свой солнечный — Сковородиновский Круг!
Слово Тараса Шевченка я вперше почув із уст моєї матері, так само як і слово Олександра Пушкіна. Не за букварем, а за «Кобзарем» вивчав я українську мову, так само як російську — за «Полтавою» і «Медным всадником» (Л. Вишеславський).
6. Диктант із додатковим завданням
► Визначте тему й основну думку тексту. Зробіть синтаксичний розбір першого речення.
Могутньо котить хвилі широкий Дніпро. З високого берега, з схилів зелених задивилися в прозорі води білі будинки, світлі палаци й ажурні мости. Видзвонює вітер в лапатому листі каштанів і кленів. І ніжно ясніють барвисті килими квітів.
Володимирська гірка! Найчарівніше місце красеня Києва. Сюди, на схили Дніпра, приходиш, як у казковий сад, де буяє пахуча зелень і ллється цілюще повітря. Ніяк не надивишся на огорнуті імлистим серпанком виднокраї.
Колись по цих ось алеях ходив незабутній Кобзар з серцем гнівним і добрим. Вдивлявся в далекі простори, прикипав поглядом до вічно живих хвиль.
▼ Що таке текст?
▼ Які його основні ознаки?
▼ Що таке структура тексту?
▼ Що таке відоме й нове в тексті?
▼ Що таке тема тексту?
▼ Що значить — основна думка тексту?
Чим мені подобаються тексти? Як би я хотів працювати з текстом?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Теоретичний матеріал та вправа за підручником.
► Скласти і записати невеликий текст за визначеною структурою або підібрати текст (і записати) і проаналізувати його структуру. Визначити тему, основну думку тексту.