Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід з однієї групи до іншої.

Про матеріал
ознайомити учнів із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними, формувати вміння їх розрізняти
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід з однієї

                       групи до іншої

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із групами прикметників за значенням – якісними, відносними, присвійними, формувати вміння їх розрізняти
  • розвивальна: розвивати усне мовлення, збагачувати словниковий запас;
  • виховна: виховувати любов до мови, рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент
  • Привітання

Станемо ми всі рівненько,

Усміхнемось веселенько.

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок.

Глибше вивчимо ми мову –

Солов’їну і чудову.

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

 

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

На попередньому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови – прикметник.

  • «Лінгвістичний аукціон»
  • Що таке прикметник?
  • Які він має морфологічні ознаки?
  • Чим може виступати у реченні?

 

  • Гра «Так - Ні».

Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».

Прикметник - це службова частина мови? (Ні.)

Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так.)

Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? (Так.)

Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками? (Так.)

Початкова форма прикметника -  називний відмінок однини жіночого роду? (Ні.)

У реченні прикметник є означенням, рідше присудком? (Так.)

Слова теплішає, радісно –прикметники? (Ні.)

Прикметник найчастіше використовується художньому  стилі? (Так.)

 

  1. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
  • Казка про групи прикметників.

Батьківська любов

Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.

Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.

Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.

- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.

- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.

- Бо я найстарший,- відповів королевич .- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!

- Коли вже на те пішло,- перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…

- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний. - І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.

Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.

- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий .- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.

Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була  сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.

 

  • Питання за казкою:
  • Скільки синів було у Прикметника? (Три брати. Отже, три групи.)
  • Як їх кликали на ймення? (Якісний, Відносний, Присвійний.)
  • Що позначають якісні прикметники? (Ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою.)
  • Що позначають відносні прикметники? (Відносні прикметники позначають ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ. Відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…)
  • Які  прикметники назвемо присвійними? (Ті, які  відповідають на питання чий? або чия?. Предмет належить людині або тварині, пишеться з великої літери.)

 

  1. Мотиваційна діяльність
  • Робота з підручником:

Опрацювання теоретичного матеріалу (Учні самостійно читають теоретичний матеріал) на С.131

 

  1. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу
  • Розподільний  диктант  з коментарями.

Визначте  розряд  прикметників  за  значенням  і  запишіть  у  відповідну  колонку  таблиці.

Якісні                            Відносні                      Присвійні

Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський

Якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний.

Відносні: мідний, український, учнівський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський.

Присвійні: батьків, Петрів, сусідчин, Нінин.

  • Вправа з підручника с. 134  вправа 346
  • До кожного іменника доберіть із довідки прикметники так, щоб утворилися фразеологізми.

Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення.

… хитрість, …апетит, … серце, …. вдача, … хода.

 

Довідка: Лисячий, заячий, вовчий, собачий , слонячий.

 

Пропоную розкрити значення фразеологізмів так:

Лисяча хитрість - про підступну, лицемірну та хитру людину.

Вовчий апетит - сильний голод або підвищений апетит.

Заяча вдача -  так кажуть про боязку людину, яка часто відчуває страх.

Собаче серце - віддана та щира особистість.

Слоняча хода - важка, незграбна хода людини.

 *У фразеологізмах використані відносні прикметники.

 

  1. Підсумок уроку
  • «Мікрофон».

- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)

- Ми навчились

- Мені сподобалось

 Оцінювання.

 

  1. Домашнє завдання

Вивчити матеріал підручника С.131

Виконати вправи 347

 

 

 

 

docx
Додано
2 травня 2020
Переглядів
841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку