Тема уроку. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід з однієї
групи до іншої
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
Станемо ми всі рівненько,
Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову –
Солов’їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
На попередньому уроці ми розпочали вивчати нову частину мови – прикметник.
Якщо твердження правильне, учень говорить: «Так», якщо неправильне - «Ні».
Прикметник - це службова частина мови? (Ні.)
Прикметник відповідає на питання який? чий? (Так.)
Прикметник виражає ознаку предмета або його належність комусь? (Так.)
Прикметники змінюються за родами, числами і відмінками? (Так.)
Початкова форма прикметника - називний відмінок однини жіночого роду? (Ні.)
У реченні прикметник є означенням, рідше присудком? (Так.)
Слова теплішає, радісно –прикметники? (Ні.)
Прикметник найчастіше використовується художньому стилі? (Так.)
Батьківська любов
Колись давно у далекому королівстві жив король Прикметник Великий. І мав він трьох синів-королевичів. Найстаршого звали Прикметник Якісний, середнього – Прикметник Відносний, а наймолодшого – Прикметник Присвійний.
Жили королевичі й горя не знали, бо татусь любив однаково всіх. Змалку разом грали у хованки, як підросли – укупі ходили до школи. Завжди одне одному допомагали й ніколи не розлучались. Здавалось, що брати й далі залишатимуться найкращими друзями, але доля вирішила інакше.
Дні йшли за днями, роки – за роками, королевичі виросли, а король зістарився. Тоді й почалися чвари щодо батьківського престолу. Адже правитель у країні має бути один, а от претендентів на це місце троє. Довго королевичі не зізнавались, що кожен із них прагне зайняти батьківське місце. Вони й далі люб’язно спілкувались, але одного дня терпець увірвався.
- Саме я стану королем,- впевнено мовив Прикметник Якісний.
- Чому це ти?- невдоволено запитали його брати.
- Бо я найстарший,- відповів королевич .- До того ж, мої піддані – найважливіші з прикметників. Адже саме вони позначають ознаку предмета, яка може бути виражена більшою або меншою мірою!
- Коли вже на те пішло,- перервав розмову брата Прикметник Відносний,- то найважливіші піддані в мене. Чи можуть якісні прикметники позначати ознаку предмета стосовно інших предметів або явищ? Ні! А от відносні прикметники можуть і матеріал, і час, і навіть місце вказати…
- А як же вони вкажуть, що предмет належить людині або тварині?- вступив у розмову Прикметник Присвійний. - І хто з ваших підданих, брати, пишеться з великої літери? Чи є серед них ті, що відповідають на питання чий? або чия?.
Найстарший із королевичів вже хотів щось відповісти, але до кімнати зайшов король.
- Любі мої сини,- промовив Прикметник Великий .- Ніхто з вас без трону не залишиться, бо кожен із вас – найголовніший. А віддати престол комусь одному - означало б залишити українську мову без величезної групи необхідних і таких гарних слів. Ви ж пам’ятаєте про те, навіщо потрібні прикметники? Для того, щоб зробити мову красивішою, а предмети описати яскравіше і детальніше.
Королевичі опустили голови. Тільки зараз вони зрозуміли, якою даремною й непотрібною була сварка. Тож брати обійнялися й знову стали жити як і раніше - дружно й щасливо.
Опрацювання теоретичного матеріалу (Учні самостійно читають теоретичний матеріал) на С.131
Визначте розряд прикметників за значенням і запишіть у відповідну колонку таблиці.
Якісні Відносні Присвійні
Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський
Якісні: широкий, сміливий, розумний, охайний, лагідний, дотепний.
Відносні: мідний, український, учнівський, спортивний, козацький, тижневий, сусідський.
Присвійні: батьків, Петрів, сусідчин, Нінин.
Фразеологізми запишіть, розкрийте їхнє значення.
… хитрість, …апетит, … серце, …. вдача, … хода.
Довідка: Лисячий, заячий, вовчий, собачий , слонячий.
Пропоную розкрити значення фразеологізмів так:
Лисяча хитрість - про підступну, лицемірну та хитру людину.
Вовчий апетит - сильний голод або підвищений апетит.
Заяча вдача - так кажуть про боязку людину, яка часто відчуває страх.
Собаче серце - віддана та щира особистість.
Слоняча хода - важка, незграбна хода людини.
*У фразеологізмах використані відносні прикметники.
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лась)
- Ми навчились
- Мені сподобалось
Оцінювання.
Вивчити матеріал підручника С.131
Виконати вправи 347