Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Мета. Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, продовжити удосконалювати уміння і навички розпізнавати прикметники ; виховувати любов до матері.
Обладнання: таблиця «Прикметник», підручник, мультимедійний підручник, наочність до вправи, картки.
Методи й прийоми: метод вправ, словникова робота, робота в групах, дидактична гра «Вгадай предмет».
Тип уроку: урок закріплення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
І знову кличе дзвоник в клас,
Знання нові чекають нас.
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову,
Тож починаємо урок,
Нехай знання ідуть вам впрок.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Діти, перед нами сьогодні стоїть дуже важливе завдання. Ви знаєте, що скоро вже наступлять різдвяні свята. Всі прикрашатимуть ялинку. Так от, до мне сьогодні телефонував Дід Мороз і попрохав мене подарувати йому ялинку, але незвичайну. Його онука, Снігуронька, навчається теж в 4 класі, і не розуміє, що таке прикметник…Ми їй з вами допоможемо! Ми прикрасимо ялинку прикметниками та подаруємо Діду Морозу! Отже, ви на сьогоднішньому уроці повинні навчитися визначати прикметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.
А зараз нас запрошують до себе на урок Мовка і Суржик.
III. Актуалізація опорних знань.
Робота з мультимедійним підручником.
Діти, що ж означає прикметник? (ознаку предмета)
Опишіть свої почуття і те явище, яке вас вразило з власного досвіду.
За допомогою яких слів ви прикрасили свою розповідь?
Зачитування віршів про прикметник.
Група учнів отримала завдання знайти вірші про прикметник.
Прикметник
Що прикметник означає?
Він прикмети називає –
Всі ознаки визначає.
Розуміється на всьому:
Який смак в кого буває,
І за кольором впізнає,
І за розміром, і віком,
Яким стане чоловіком.
Почуття він розпізнає,
По характер думку має,
Про красу і про вроду,
Про навколишню природу,
І про місяць, і про сонце,
Ще й загляне у віконце.
Всі ознаки добре знає,
Слово точне добирає –
Їх багато дуже має.
Коли хтось про щось спитає,
тут же він відповідає:
І привітна, співчутлива…
гарний, чуйний, дужий…
Всіх ознак не перелічиш.
Перевір, якщо лиш хочеш.
Отже, давайте визначимо, що ви що ж таке прикметник.
Що таке прикметник? (Прикметник-це частина мови, що називає ознаку предмета)
На які питання відповідає прикметник? (який?, яка?, яке? які?)
Як змінюється прикметник? (за родами, за числами, за питаннями)
IV. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Робота з мультимедійним підручником. Виконання вправ.
Вправа «Розфарбовування прикметниками»
Робота з презентацією.
Робота в групах. Завдання від Діда Мороза. Дібрати до іменників прикметники.
Перша група.
Зима (яка?)…, …, … , … .
Сонечко (яке?)…, …, … .
Хуртовина (яка?)…, …, … .
Друга група.
Сніг (який?)…, …, … .
Вітер (який?)…, …, … .
Дні (які?)…, …, … .
Третя група.
Небо (яке?)…, …, … .
Заєць (який?)…, …, … .
Сніговик (який?)…, …, … .
Дидактична гра «Вгадай предмет» (усно)
Спробуйте вгадати, що це за предмет.
Висока, густа, зелена, молода, запашна (трава).
Рожеве, пахуче, червонобоке, солодке (яблуко).
Жовтий, кислий, соковитий, ароматний (лимон).
Робота з мультимедійним підручником. (Після слайдів прикметники сестрин і Марійчин)
Робота з підручником.
190. 1. Прочитай і відгадай загадки. (обговорення, запис за варіантами по 2 речення)
1. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий. 2. Стоять у лузі сестрички, золотенькі очі, а білії вії. 3. Стоять красуні на воді, вінки в них білі й золоті. 4. По голубому морю золота тарілка плаває. 5. Скатертина біла увесь світ накрила. 6. Біла латка, чорна латка по березі скаче.
2. Які слова в загадках допомогли знайти відгадки? До якої частини мови належать ці слова?
Які слова в загадках допомогли вам правильно відгадати їх?
Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні?
V. Фізкультхвилинка
191. Попрацюйте разом! (робота на дошці)
2. Прочитайте вірш. Яку основну роль прикметника в мові розкрила поетеса?
Прикметник.
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне й погідне,
життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний.
Знайдіть строфу вірша, багату на прикметники, і підкресліть їх хвилястою лінією.
192.1. Прочитай два описи і порівняй їх. Який з описів більш виразний? Завдяки чому?
1. Неначе в повені затонув світ. І скрізь розіллялось біливо туману — завмерло і не зворухнеться в полях. Усе вкрив іній...
А потім, коли в небо викотиться місяць, то сніг знову грає сяйвом, знову молоком розливається довкруг. І тоді іній знову оживає.
Зацвів іній на всьому, замерехтів, засвітився. Але тепер його цвітіння інше, ніж удень. Ніч, небо, темряву подекуди пронизали погляди зірок. А тут, на землі, відчувається свято розквітлого інею.
За Євгеном Гуцалом
2. Неначе в молочній повені затонув ранковий світ. І скрізь розіллялось густе біливо туману — завмерло і не зворухнеться в зимових полях. Усе вкрив іній...
А потім, коли в небо викотиться повний місяць, то сніг знову грає білим сяйвом, знову холодним молоком розливається довкруг. І тоді іній знову оживає.
Зацвів іній на всьому, замерехтів, засвітився. Але тепер його цвітіння інше, ніж удень. Тиху ніч, бездонне небо, чорно-голубу темряву подекуди пронизали погляди блідих зірок. А тут, на землі, відчувається свято розквітлого інею.
Євген Гуцало
2. Зроби висновок про роль прикметників у мовленні.
Який текст вам найбільше сподобався? Чому?
Для чого потрібні прикметники у мовленні?
Отже, прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше описати його, допомагають яскравіше уявити цей предмет. Без прикметників важко, а то й неможливо описати якийсь предмет або явище.
VI. Каліграфічна хвилинка.
вз
Словникова робота: взимку.
Робота з текстом (впр. 193)
193. 1. Прочитай текст. Яка його тема? А яка мета?
2. До прикметників весела, маленька усно добери синоніми й антоніми.
3. Знайди в тексті опис синички. За допомогою яких прикметників зображено пташку? Спиши опис, прикметники підкресли.
VII. Підсумок уроку
Прикрашання ялинки прикметниками.
Яку роль у мовленні виконують прикметники?
VIII. Домашнє завдання
С. 97, вправа 193 (3 завдання)
1