8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Про матеріал
Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, продовжити удосконалювати уміння і навички розпізнавати прикметники ; виховувати любов до матері.
Перегляд файлу

 

        Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

       Мета. Закріпити в учнів поняття про прикметник як частину мови, про роль його у мовленні, продовжити удосконалювати  уміння і навички розпізнавати прикметники ; виховувати любов до матері.

        Обладнання: таблиця «Прикметник», підручник, мультимедійний підручник, наочність до вправи, картки.

        Методи й прийоми: метод вправ, словникова робота, робота в групах, дидактична гра «Вгадай предмет».

        Тип уроку: урок закріплення знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

І знову кличе дзвоник в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок,

Нехай знання ідуть вам впрок.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Діти, перед нами сьогодні стоїть дуже важливе завдання. Ви знаєте, що скоро вже наступлять різдвяні свята. Всі прикрашатимуть ялинку. Так от, до мне сьогодні телефонував Дід Мороз і попрохав мене подарувати йому ялинку, але незвичайну. Його онука, Снігуронька, навчається теж в 4 класі, і не розуміє, що таке прикметник…Ми їй з вами допоможемо! Ми прикрасимо ялинку прикметниками та подаруємо Діду Морозу! Отже, ви на сьогоднішньому уроці повинні навчитися визначати прикметники і дізнатися про те, яку важливу роль відіграють прикметники у мовленні.

А зараз нас запрошують до себе на урок Мовка і Суржик.

 

III. Актуалізація опорних знань.

Робота з мультимедійним підручником.

  1. Теоретичний матеріал «Роль прикметника у мовленні»

Діти, що ж означає прикметник? (ознаку предмета)

Опишіть свої почуття і те явище, яке вас вразило з власного досвіду.

За допомогою яких слів ви прикрасили свою розповідь?

Зачитування віршів про прикметник.

Група учнів отримала завдання знайти вірші про прикметник.

Прикметник
Що прикметник означає?

Він прикмети називає –

Всі ознаки визначає.

 

Розуміється на всьому:

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає,

І за розміром, і віком,

Яким стане чоловіком.

 

Почуття він розпізнає,

По характер думку має,

Про красу і про вроду,

Про навколишню природу,

 

І про місяць, і про сонце,

Ще й загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точне добирає –

Їх багато дуже має.

 

Коли хтось про щось спитає,

 тут же він відповідає:

  • Яка мама? – Добра, щира,

І привітна, співчутлива…

  • Який тато? – сильний, мужній,

 гарний, чуйний, дужий…

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір, якщо лиш хочеш.

Отже, давайте визначимо, що ви що ж таке прикметник.

Що таке прикметник? (Прикметник-це частина мови, що називає ознаку предмета)

На які питання відповідає прикметник? (який?, яка?, яке? які?)

Як змінюється прикметник? (за родами, за числами, за питаннями)

 

IV. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Робота з мультимедійним підручником. Виконання вправ.

Вправа «Розфарбовування прикметниками»

  1. (1) На горизонті з’явились сірі хмари. (Прочитайте речення, давайте розфарбуємо це речення прикметниками, від якого слова будемо ставити питання? Хмари (які?) сірі. Давайте підкреслимо головні і другорядні члени  речення.)
  2. (2) Раптово налетів сильний вітер.
  3. (5) Недовго хазяйнувала тривожна буря.
  4. (6) Море знову стало спокійне і прозоре. (однорідні члени речення)

Робота з презентацією.

Робота в групах. Завдання від Діда Мороза. Дібрати до іменників прикметники.

Перша група.

Зима (яка?)…, …, … , … .

Сонечко (яке?)…, …, … .

Хуртовина (яка?)…, …, … .

Друга група.

Сніг (який?)…, …, … .

Вітер (який?)…, …, … .

Дні (які?)…, …, … .

Третя група. 

Небо (яке?)…, …, … .

Заєць (який?)…, …, … .

Сніговик (який?)…, …, … .

      Дидактична гра «Вгадай предмет» (усно)

Спробуйте вгадати, що це за предмет.

Висока, густа, зелена, молода, запашна (трава).

Рожеве, пахуче, червонобоке, солодке (яблуко).

Жовтий, кислий, соковитий, ароматний (лимон).

Робота з мультимедійним підручником. (Після слайдів прикметники сестрин і Марійчин)

Робота з підручником.

190. 1. Прочитай і відгадай загадки. (обговорення, запис за варіантами по 2 речення)

1. Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а во­сени жовтий. 2. Стоять у лузі сестрички, золотенькі очі, а білії вії. 3. Стоять красуні на воді, вінки в них білі й золоті. 4. По голубому морю золота тарілка плаває. 5. Скатертина біла увесь світ накрила. 6. Біла латка, чорна латка по березі скаче.
2. Які слова в загадках допомогли знайти відгадки? До якої частини мови належать ці слова?

Які слова в загадках допомогли вам правильно відгадати їх?

Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні?

V. Фізкультхвилинка

 

191. Попрацюйте разом! (робота на дошці)
2. Прочитайте вірш. Яку основну роль прикметника в мові розкрила поетеса?
Прикметник.
Прикметник — це частина мови,
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, рідна,
а сонце — щире, золоте,
а небо — лагідне й погідне,
життя — прекрасне, дороге.
А очі в мами — добрі, ніжні,
а голос — чистий і дзвінкий,
а руки — теплі і надійні,
а погляд — сонячний, ясний.
      Знайдіть строфу вірша, багату на прикметники, і підкресліть їх хвилястою лінією.

192.1. Прочитай два описи і порівняй їх. Який з описів більш виразний? Завдяки чому?
1. Неначе в повені затонув світ. І скрізь розілля­лось біливо туману — завмерло і не зворухнеться в полях. Усе вкрив іній...
А потім, коли в небо викотиться місяць, то сніг знову грає сяйвом, знову молоком розливається дов­круг. І тоді іній знову оживає.
Зацвів іній на всьому, замерехтів, засвітився. Але тепер його цвітіння інше, ніж удень. Ніч, небо, тем­ряву подекуди пронизали погляди зірок. А тут, на землі, відчувається свято розквітлого інею.
За Євгеном Гуцалом
2. Неначе в молочній повені затонув ранковий світ. І скрізь розіллялось густе біливо туману — зав­мерло і не зворухнеться в зимових полях. Усе вкрив іній...
А потім, коли в небо викотиться повний місяць, то сніг знову грає білим сяйвом, знову холодним молоком розливається довкруг. І тоді іній знову оживає.
Зацвів іній на всьому, замерехтів, засвітився. Але тепер його цвітіння інше, ніж удень. Тиху ніч, без­донне небо, чорно-голубу темряву подекуди прони­зали погляди блідих зірок. А тут, на землі, відчувається свято розквітлого інею.
Євген Гуцало
2. Зроби висновок про роль прикметників у мовленні.

Який текст вам найбільше сподобався? Чому?

Для чого потрібні прикметники у мовленні?

      Отже, прикметники дають можливість краще розповісти про предмет, точніше описати його, допомагають яскравіше уявити цей предмет. Без прикметників важко, а то й неможливо описати якийсь предмет або явище.

 

VI. Каліграфічна хвилинка.

вз

Словникова робота: взимку.

Робота з текстом (впр. 193)

 

193. 1. Прочитай текст. Яка його тема? А яка мета?
2. До прикметників весела, маленька усно добери синоніми й антоніми.
3. Знайди в тексті опис синички. За допомогою яких прикметників зображено пташку? Спиши опис, прикметники підкресли.
 

VII. Підсумок уроку

Прикрашання ялинки прикметниками.

Яку роль у мовленні виконують прикметники?

 

VIII. Домашнє завдання

С. 97, вправа 193 (3 завдання)

1

 

docx
Додано
2 травня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку