Групи слів за походженням: власне українські та запозичені слова

Про матеріал
Даний урок поглибить знання учнів щодо слів за походженням; удосконалити вміння учнів визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мовленні; виробляти вміння добирати українські відповідники до слів іншомовного походження.
Перегляд файлу

Тема. Групи слів за походженням: власне українські та запозичені (іншомовного походження) слова.

Мета: поглибити знання учнів щодо слів за походженням; удосконалити вміння учнів визначати групи слів за значенням, правильно вживати їх у мовленні; виробляти вміння добирати українські відповідники до слів іншомовного походження.

Форма проведення:  урок-подорож.

Обладнання: словники іншомовних слів, таблиці.

                                                           Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Оголошення девізу уроку                                                                                                                                                    

Мандруєм разом!

В добру путь!

Цю землю Лексикологією звуть,

У країні лексичній,

У своїй турботі звичній

Різні мешканці живуть,

Ми вже знаєм, як їх звуть!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Мозковий штурм»

Записати слова, які пов’язані з даною темою: лексикологія, лексика, лексичне значення слова, пряме і переносне значення.

Будь ласка, зверніть увагу на те, скільки ви вже знаєте. А сьогодні ви поповнити ще свої знання. Тому до поданих термінів ми запишемо слова, які є у темі уроку. Звідси й завдання нашого уроку… (учні визначають мету та завдання уроку).

ІІІ. Оголошення теми, мети заняття.

Учитель. Сьогодні, діти, ми вирушимо з вами у незвичну подорож по країні „Лексикологія”, під час якої, зупиняючись на окремих станціях, побачимо, як ви вмієте застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.

Ми з вами повинні дістатися від станції „ЗНАЮ” до станції „ВМІЮ”. Зверніть увагу, які зупинки будуть на нашому шляху.

             УМІЮ

           МОЖУ

                 ПОВТОРЮЮ

              ЗНАЮ

ІV. Сприйняття та освідомлення учнями нового матеріалу

 Зараз ми знаходимося на станції „ЗНАЮ”. Опрацювавши матеріал таблиці,  ви будете знати які бувають групи слів за походженням.

Робота з узагальнювальною таблицею

 

                Власне українські слова

                        Запозичені слова

Слова, успадковані з попередніх періодів розвитку мови:

  • спільнослов’янські слова (мати, день, донька, хата);
  • спільносхіднослов’янські слова: щавель, кузня, білий.

Старослов’янізми

Ознаки  старослов’янізмів: наявність буквосполучень –жд-, -ра-, -ла-, префіксів –воз, -пред, -со, а також словосполучень –енний,-щий, -мий, -тель, -іє в кінці слів.

 

Власне українські слова: джерело, стежка, кривавий.

З інших слов’янських мов (російської, польської, білоруської, чеської): завод, хвороба, ліпший, табір, влада, шляхетний.

 

Вирушаємо до наступної станції?

СТАНЦІЯ  „ПОВТОРЮЮ”

До вас завітала дівчинка, яка вивчає польську мову (виступ дівчинки).

Завдання: випишіть слова, які вам зрозумілі. Чому? (Сусіди). Подякуйте учениці за виступ.

СТАНЦІЯ  „МОЖУ”

Систематизація знань шляхом виконання вправ, спрямованих на практичне застосування вивченого матеріалу.

Робота зі словником

Користуючись словником іншомовних слів, з’ясуйте походження і лексичне значення поданих слів: агент (з грец.) - …, ода (з грец.) - …, дисонанс (з франц.) - …, імперія (з лат.) - …, фортуна (з лат.) - …, апельсин (голл.) – …, агітація (з лат.) - …, арсенал (з італ.) - ….

Вибіркова робота

Виписати власне українські слова. До виділених слів доберіть синоніми: багаття, пюпітр, держава, сузір’я, чарівний, мереживо, юшка, ласощі, канікули, Голландія, історія, філологія, імператор, косовиця, намисто.

Робота біля дошки

Записати підібрані синоніми: багаття – вогнище, вогонь; чарівний – славний, чудовий, казковий, розкішний; ласощі – солодощі, смаколики.

Скласти речення з записаними словами.

СТАНЦІЯ  „УМІЮ”

Бліц-опитування

Дайте відповідь на запитання:

  • Що ми називаємо лексикологією?
  • Що таке лексичне значення слова?
  • На які дві групи поділяються слова за походженням?
  • Як розпізнати слова іншомовного походження?

V. Підведення підсумків заняття

Формування цілісної системи особистісних знань

 а) Чи досягли ми поставленої мети?

 б)  Обговорення очікуваних результатів.

Оцінювання. Робота із картками самооцінювання

 Оцінивши себе, учні самі вирішують, чи мають вони право завершити подорож на станції „ВМІЮ”.

VІ. Домашнє завдання

Написати свої враження від подорожі країною Лексикологія, використовуючи слова іншомовного походження та власне українські слова.

docx
Додано
2 жовтня 2019
Переглядів
2030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку