Урок "Написання не з прикметниками"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 6 класу на тему "Написання не з прикметниками" містить систематизовані вправи, схеми. Передбачається робота в групах
Перегляд файлу

Середня загальноосвітня школа № 215

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

уроку з української мови

для 6 класу

«Написання не з прикметниками»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Стополянська Л.С.

вчитель української мови

та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ 2019

Тема: Написання не з прикметниками

Мета:

  • узагальнити та систематизувати  здобуті знання учнів про прикметник як частину мови; поглибити знання про способи  творення прикметників; сприяти зміцненню навичок правопису прикметників з часткою не разом і окремо та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил.
  • формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою.
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища;
  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до історичного минулого нашого народу.

Очікувані результати: учні правильно пишуть прикметники з вивченими орфограмами і пояснюють їх, користуючись правилом; знаходять і виправляють помилки  у правописі прикметників.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Написання не з прикметниками», презентація уроку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Перевірка домашнього завдання.

«Розумова розминка»

Учні задають один одному запитання.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

       Оголошення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя.

Пригадаймо історію. У XVXVII ст. український народ героїчно боровся з нападниками. Особливо уславилися своєю мужністю козаки, для того щоб попередити збройні напади ворога, вони нерідко перепливали Чорне море на великих човнах (чайках) та кораблях (галерах). Отже, предки наші були сміливими мореплавцями.

Сьогодні на уроці пропоную здійснити морську подорож Мовознавчим морем. На трьох кораблях («Знання», «Уміння», «Досвід») завітаємо до загадкової країни Прикметник. Під час подорожі  ознайомимось з написанням прикметників із часткою не-, вдосконалимо вміння розбирати прикметник як частину мови, пригадаємо способи творення слів.

 

Поділ класу на команди.

 

IV. Сприйняття та засвоєння  навчального матеріалу.

Слово вчителя.  Мета подорожі визначена. Маю надію, що наші екіпажі виявлять наполегливість та силу волі в подоланні труднощів.

 

 

 

 

 

 

 

Опрацювання опорної схеми «Написання не з прикметниками».

Схема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Лінгвістичне спостереження.

Завдання: Прочитайте слова, на їх основі сформулюйте правила написання прикметників з часткою не-.

  1. Невтомний, ненависний, неосяжний.

     2.  Невеселий – сумний, недалекий – близький.

  1. Не далекий, а близький, не сумний, а веселий.

 

Самостійна робота.

Запишіть речення. Поясніть написання не з прикметниками.

  1. Пильнуй свого носа, а (не) чужого проса.
  2.  (Не) озорий край завжди захищай.
  3. Питай (не) старого, а бувалого.
  4. (Не) проханий гість гірше татарина.
  5. Господарів хліб (не) білий, але ситний.

 

IV. Закріплення знань, умінь і навичок.

Вчитель. Хто є найголовнішим на кораблі? (Капітан)

 

Конкурс капітанів.

Перепишіть речення. Зробіть морфологічний розбір виділеного прикметника.

1. Український флот з'явився на початку XVI століття і вже в 1620 році досяг   свого  найвищого розвитку.

2. Несподівані морські  наскоки  козаків на Цареград отруювали жахом серця   турецьких вояк.

3. Морські битви найчастіше закінчувались перемогою козаків, адже легкі чайки були зручнішими, ніж тяжкі човни турків.

 

Послідовність морфологічного розбору прикметника

1. Прикметник, його загальне значення. На яке питання відповідає.

2. Початкова форма (називний відмінок однини, чоловічий рід).

3. Розряд за значенням (якісний, відносний, присвійний).

4. Ступінь порівняння (для якісних прикметників).

5. Рід, число, відмінок, група (тверда чи м'яка).

6. Граматична форма (повна, коротка).

7. Синтаксична роль.

 

Вчитель. Поки капітани виконують завдання, перевіримо знання матросів.

Конкурс матросів.

Утворіть ступені порівняння від поданих прикметників:

  • Просту форму вищого ступеня;
  • Просту форму найвищого  ступеня;
  • Складену форму найвищого ступеня.

 Вітер на морі буває… (сильним, холодним, теплим).

 

Вчитель.  Скажіть, хто на кораблі підтримує зв'язок із землею? (Радист). Безперечно радист  повинен бути грамотним.

 

Конкурс радистів

Словниковий диктант

  1. Зимовий, прекрасний, сформований, міні-катер «Ластівка», пів-Європи, стоп-кран,  стінний, Одещина, черкаський.
  2. Чорне море, безбережний, широковідомий, крейсер «Аврора», Львівщина, Туреччина, присісти, півночі.
  3. Багатоденний, прикордонний, пів-Америки, лайнер «Шота Руставелі», Чумацький Шлях, чар-зілля, предобрий, мегаполіс.

 

Вчитель. Жоден екіпаж не може подолати морські простори без штурмана. Це слово потрапило до нашої мови з нідерландської  (stuurman, від stuur — «кермо» та man — «людина»). Штурман прокладає курс руху корабля.

 

Конкурс штурманів

Прокладіть собі курс – утворіть прикметники від власних назв за допомогою  суфіксів –ськ-, -цьк-, -зьк-.

Прага, Париж, Луцьк, Київ, Лáдога, Онéга, Золотоноша, Кáлуш, Воронеж, Норвегія, Нюрнберг, Калуга.

Вчитель. Боцман є помічником командира в навчанні морської справи матросів, він стежить за станом корпусу корабля і його чистотою, відповідає за справність і використання катерів та шлюпок.

Конкурс боцманів

Гра “Хто швидше”

Утворіть слово поєднавши морфеми

  1.  Корінь цього слова знаходиться у слові водяник, суфікс і закінчення – у слові холодний, префікс – у слові підхід. (Підводний)
  2. Корінь – у слові кований, закінчення – у слові зима, префікс – у слові підріс. (Підкова)
  3. Корінь – у слові писати, суфікс і закінчення – у слові голубка, префікс – у слові розкішний. (Розписка).

 

Конкурс коків

Дослідження - відновлення

Відновити фразеологічні звороти,  установивши з довідки потрібні за змістом  прикметники з часткою не-.

1)… на розум.

2)… проби.

3) Хома… .

4) Глянути… оком.

5) … голосом.

6) Побила лиха та … година.

7) … сила поплутала.

Довідка:

не/високої, не/людським, не/багатий, не/чиста, не/вірний, не/добрим, не/щаслива.

 

Матеріал для вчителя: Небагатий на розум – нетямущий. Невисокої проби – недосконале. Хома невірний – людина, що сумнівається. Глянути недобрим оком – наврочити. Нелюдським голосом – дуже голосно. Побила лиха та нещаслива година – кого-небудь спіткало горе. Нечиста сила поплутала – трапилось щось необдумане, помилкове.

 

 

 

Вибірково – розподільний диктант

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису: а) без частки  не- не вживається; б) можна дібрати синонім без частки не-; в) є протиставлення.

Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамований, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/врожайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гайний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий.

 

Без частки не- не вживається

Можна дібрати синонім без частки не-

Є протиставлення

небувалий

невгамовний

невдалий

невдачливий

неврожайний

невтішний

недбалий

небезпечний (згубний)

небідний (багатий)

негайний (швидкий)

невблаганний (суворий)

 

не великий, а малий

не веселий, а сумний

не гарячий, а холодний

 

V. Підбиття підсумків уроку.

“Мозковий штурм”

1. Яка частина мови називається прикметником? Наведіть

приклади.

2. За значенням прикметники поділяються на…

3. Які прикметники можуть утворювати ступені порівняння?

4. Які ступені порівняння прикметників ви знаєте? Наведіть

приклади.

5. Які способи творення прикметників ви знаєте?

6. У якому випадку не- з прикметниками пишеться разом?

Наведіть приклади.

7. Коли не- з прикметником пишемо окремо? Наведіть приклади.

8. Чи можуть прикметники неозорий, нестриманий, недбалий

вживатися без не-? Свою думку обґрунтуйте.

 

VІ. Оцінювання.

Нагородження переможців.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал § 29.

Виконати вправу 453 (письмово), стор. 214.

 

 

1

 

doc
Додано
9 жовтня 2019
Переглядів
6378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку