Групи слів за значенням: синоніми (повторення і поглиблення). Ознайомлення зі словником синонімів

Про матеріал
Конспект уроку для 5-го класу. Поглиблення знань з теми "Синоніми". Ознайомлення із словником синонімів. Робота над збагаченням словникового запасу учнів. Удосконалення вмінь підбирати лексичні синоніми, синоніми-фразеологізми.
Перегляд файлу

Групи слів за значенням: синоніми (повторення і поглиблення) Ознайомлення зі словником синонімів

 

Мета: формувати вміння учнів групувати слова за значенням, визначати синоніми у реченнях, правильно використовувати їх у мовленні; ознайомити зі словником синонімів; заохочувати до самонавчання через роботу з довідковою літературою; вчити працювати разом; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати гуманні почуття.

Форма уроку: урок-презентація

Обладнання: «Словник синонімів української мови»; казковий будиночок; паспорт словника; звукозапис – звернення книжки; картки із завданнями для роботи  в парах, у групах, для самостійної роботи, домашнього завдання; таблиця висловів про словники; кросворд.

ХІД УРОКУ

І.ЗАОХОЧЕННЯ ДО РОБОТИ

1.Поетична хвилинка.


Ой яка чудова українська мова,

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс, лісок, лісочок,

Пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс,

Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія,

Можна «звідкіля» і «звідки», можна 

і «звідкіль».

Є в ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.


                                                                                                          (О.Підсуха)

2.Вступне слово вчителя

- Сьогодні у нас у класі з’явився ось такий казковий будиночок. Потрапив він до нас із королівства Лексикографія.  Мені дуже хочеться дізнатися, хто в ньому живе. А вам?

Зробити це непросто. Двері чарівної оселі відчиняються лише тоді, коли ви виконаєте цікаві, але непрості завдання. Чи готові ви до випробувань.

ІІ.ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Виконання творчих вправ.

Завдання 1.

Визначте, які слова стануть ключовими для казкового будиночка.

Перша у нашій шараді частина -

Рідна у батька і неньки дитина.

Друга частина – звук голосний,

Ти лиш його відгадати зумій.

Третю й четверту частину згадаєш,

Як із займенником частку з’єднаєш.

Разом усе це слова, та які!

Різні звучанням, за змістом близькі!

                                           (Синоніми.)

Завдання 2.

Назвіть синоніми до слова будинок (дім, хата, оселя, будівля, приміщення, хатинка, хижа, кам’яниця, особняк, хмарочос).

Завдання 3.

Випишіть синоніми з вірша.

Які чудесні барви у нашій рідній мові,

які відтінки різні від Сейму аж до Сян!

У Києві говорять інакше, ніж у Львові, -

І чорногуз, і бусол, лелека і боцян…

                                       (Д.Білоус)

Завдання 4.

Відгадайте загадку «Хто дід?».

З’їжджалися дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала

Найменша – улюблена донечка Віхола. (Мороз.)

                                                    (А.Сващенко)

Завдання 5.

Вислів замініть одним словом-синонімом (усно).

Мчить, як стріла – (швидко).

Лягати разом з курками – (рано).

Знати, як своїх п’ять пальців – (гарно).

Шукати за гарячим слідом – (швидко).

2.Робота в парах.

Завдання 1.

До прикметників-синонімів доберіть із дужок відповідні іменники і запишіть парами. З одним із них складіть і запишіть речення.

Золота, жовта (акація, пшениця); яскравий, барвистий (метелик, промінь); велика, велична (споруда, груша); радісна, безтурботна (дітвора, пісня).

Завдання 2.

Замініть слово великий в усіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення. Запишіть утворені словосполучення.

Великий вітер, велика гора, велика прірва, велике подвір’я, великий врожай, великий натовп, велика сім’я, великі діти, велика людина, велика ніч.

С л о в а   д л я   д о в і д о к: високий, глибокий, сильний, багатий, просторий, численний, багатолюдний, видатний, дорослий, довгий.

Завдання 3.

Знайдіть у реченнях синоніми, підкресліть їх.

  1.     Іде по воду молодиця, за нею тюпає хлоп’я. 2) По дорозі неквапливо бреде пастух. 3) Путівцем чвалала руда конячка.

Завдання 4.

Прочитайте текст. Випишіть синоніми. Визначте їх синтаксичну роль у реченні.

У лісі

Ліс. Он який він! Мовчазний. Увесь час вслухаєшся в тишу. Чекаєш якогось небувалого звуку. І ось щось гукнуло, свиснуло. Дзенькнуло. Знову тихо. Потім щось закректало. Шурхнуло. Тріснуло. Залепетало. Ліс живе. Засинає і пробуджується. Слухає і вдивляється. Так легко. Так вільно. Так солодко.

                                                                                        (В.Бичко)

Завдання 5. «Знайди пару».

Прочитайте, зайдіть пару слів, близьких за значенням, і з’єднайте рискою ці слова.

сміливий                                        неголосно  

правильно                                     коротко   

стисло                                            хоробрий

тихо                                               безпомилково

щирий                                           безмежний

широкий                                       правдивий

швидкий                                        вигаданий

уявний                                           прудкий

сердито                                          розважливо

щасливо                                         пусто

спокійно                                        дратівливо

безлюдно                                       радісно

радіти                                            наближатися

захищати                                       тішитися

підходити                                      збільшувати

підвищувати                                 боронити

3.Самостійна робота

Завдання 1.

Згрупуйте слова в синонімічні ряди.

І  в а р і а н т : Ситий, запашний, довгий, сталий, гарний, гладкий, ароматний, тривалий, постійний, чудовий, повнотілий, пахучий, незмінний, прекрасний,  повсякденний, товстий, вічний, духм’яний, довгочасний, хороший, повний, довголітній, вродливий, затяжний, симпатичний.

ІІ  в а р і а н т : Безмежний, стародавній, червоний, ніжний, старий, видатний, безкраїй, багровий, делікатний, старезний, визначний, безконечний, м’який, похилий, знатний, давнішній, неосяжний, рум’яний, неозорий, тонкий, рожевий, давній, знаменитий, колишній, давнішній.

4.Творча робота.

І в а р і а н т : Завдання для формування вміння використовувати контекстуальні синоніми.

ІІ в а р і а н т : Завдання на формування вміння правильно добирати синоніми.

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1.Робота в групах. Гра «Аукціон».

Кожна група має свій фразеологізм. Члени групи пригадують або добирають із загального списку слів для довідок схожі за значенням (синонімічні) фразеологізми. Виграє той, назве останній фразеологізм.

Номер групи

Фразеологізм

Синонім

1

Байдики бити

і за холодну воду не братися

собак ганяти

тинятися з кутка в куток

горобцям дулі давати

горобців лічити

походеньки справляти

у стелю плювати

лижні справляти

 

2

Давати прочухана

наганяти холоду

давати наганяй

читати нотацію

вправляти мозок

давати жару

милити чуба

знімати стружку

брати в шори

3

Замилювати очі

напускати туману

замазувати очі

заговорювати зуби

обводити навколо пальця

дим пускати в очі

відводити очі

водити за ніс

у дурні пошити

4

Їздити верхи

сісти на голову

покласти на лопатки

поставити на коліна

тримати під п’ятою вірьовки сукати

узяти гору

5

Тримати язик за зубами

і рота не розкрити

ні пари з вуст

подавитись язиком

як у рот води набрати

як занімів

як заціпило

втрачати дар мови

ані мур-мур

прикусити язика

мовчанку справляти

як риба

2.Презентація «Словника синонімів української мови»

1)Поява словника.

- Тихше, тихше! Я чую, як скриплять двері. Дивіться, вони відчиняються! (Вчитель дістає з будиночка словник). Хто ж наша гостя? (Книжка).

(Звучить звукозапис.)

«Добридень, діти! От і я з вами. Дякую, що так старанно і наполегливо шукали зустрічі зі мною.

Уся моя основа- синонімічний ряд –

Слова, що по-різному пишуться, по-різному і звучать.

Але лексичне значення у них одне і теж.

У мені слова-синоніми потрібні ви знайдете.

 

Я поведу вас далі в країну краси рідного слова, помандруємо ми чудовими стежками країни Лексикологія.

2) Робота зі словником.

- А зараз сюрприз. Загляньте до своїх портфелів і подивіться, чи немає там чогось новенького?

(Діти виймають словники. Перед уроком за допомогою класного керівника або батьків чи студентів, коли діти у класі відсутні, словники кладуть у портфелі учнів. П’ятикласники розглядають книжку, читають «Переднє слово».)

3)Формування вміння користуватися словником у процесі роботи над кросвордом. Контурний малюнок кросворда має форму букви С, тобто перші букви слова «Синонім». Усі слова в ньому тлумачаться за допомогою їх синонімів. Апостроф пишеться в окремій клітинці.

По горизонталі.

1.Складіть якісний прикметник чоловічого роду, синонімом якого є прикметник  легкодумний. (Легковажний).

4.Прислівник способу дії, синонімом якого є прислівник сильно (Міцно).

7.Прикметник чоловічого роду, який є синонімом прикметника уявний ( Гаданий).

8. Прикметник чоловічого роду, синонімами якого є прикметники непохитний, твердий. (Стійкий).

10.Іменник жіночого роду І відміни, синонімом якого є іменник тракт, шлях, путь. (Дорога).

11.Прикметники чоловічого роду у формі давального відмінка, синонімом якого є прикметники відважний, сміливий, безстрашний, мужній. (Хороброму.)

12. Іменник жіночого роду І відміни, синонім іменника захист. (Оборона.)

19.Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонімом якого є іменники тракт, шлях, путь. (Дорога.)

20.Прикметник жіночого роду у формі  родового відмінка, синонім прикметник чимало. (Великої.)

23.Прикметник чоловічого роду, синонімами якого є прикметник пустотливий. (Жартівливий.)

26.Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонім дієслова зустрічати. (Стрічати.)

28.Іменник жіночого роду І відміни, синонімами якого є іменники «абетка», «алфавіт». (Азбука.)

30.Іменник чоловічого роду ІІ відміни, синонімом якого є іменник «друг». (Товариш.)

По вертикалі:

1.Прислівник зі значенням способу дії, синонімом якого є прислівник «тихо». (Лагідно.)

2.Іменник чоловічого роду ІІ відміни, який є синонімом іменника «насмішка». (Насміх.)

3. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, синонімом якого є іменник «сторона». (Бік.)

5.Прикметник жіночого роду у формі знахідного відмінка  однини, синонімом якого є прикметник «допитливий». (Цікаву).

6.Іменник чоловічого роду ІІ відміни у формі родового відмінка однини, який є синонімом іменника «обсяг». (Об’єму.)

9.Іменник жіночого роду І відміни у формі родового відмінка множини, синонімом якого є іменник «забава». (Ігор.)

13.Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонім дієслова «бродити». (Блукати).

14.Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонім дієслова «забавляти». (Розважати.)

15. Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонім дієслова «мугикати». (Наспівувати.)

16. Дієслово недоконаного виду у формі інфінітива, синонім дієслова «переборювати». (Перемагати.)

17.Іменник жіночого роду І відміни, синонімами якого є іменники «закінчення», «кінець». (Розв’язка.)

18.Іменник жіночого роду ІІІ відміни, синонім іменника «відвага». (Сміливість».

21.Іменник жіночого роду, який є синонімом іменників «світлиця», «покій». (Кімната.)

22.Іменник жіночого роду І відміни, синонімами якого є іменники «страва», «харч». (Їжа.)

24.Прикметник чоловічого роду, синонімами якого є прикметники «гострий», «пронизливий». (Ривкий.)

25.Іменник жіночого роду І відміни, синонім іменника «височина». (Висота).

27.Іменни чоловічого роду ІІ відміни, синонім іменника «канава». (Рів.)

29.Іменник чоловічого роду ІІ відміни, синонім іменника «течія». (Біг.).

 

КРОСВОРД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

4

 

5

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

13

 

14

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

18

 

 

 

 

 

19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

21

 

22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23

 

24

 

 

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26

 

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28

 

29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІУ. ПІДСУМОК УРОКУ

-         Хто ж живе у казковому будиночку? Він вам подобається? Чи може він бути вам корисним? Яким чином?

Зачитайте вислови. Як ви їх розумієте?

Словник – це цілий світ в алфавітному порядку. (А.Франс)

Словники – музеї слів, у них місце і для старого, і для нового знайдеться. (С.Пушик)

Словник – це мовний кодекс, мовний закон, обов’язок для всіх,  хто користується мовою в суспільно-державних сферах. (І.Світличний)

Має рацію той, хто заглядає в словник тисячу разів на день (В.Куринський)

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у Грінченка й Даля.

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

(М.Рильський)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Складіть із поданих слів синонімічні групи, Встановіть, чи належать синоніми кожної групи до однієї і тієї самої частини мови.

Веселий, розумний, кричати, журливий, радісний, лагідно, галасувати, мудрий, сумний, зал, бадьорий, вітер,  нежурливий, гортати, невтішний, приязно, кімната, ураган, репетувати, любо, приміщення, печальний, ревти, буря, мирно.

2.Прочитайте тексти. Щоб уникнути повторення одних і тих самих слів, замініть їх синонімами так, щоб вони якнайкраще відповідали змісту.

а) На море та землю спустився тихий вечір. Засвітилися вікна будинків приморського міста. На маленькому острівку засвітився ліхтар маяка. У небі засвітилися зорі, а між ними засвітилися червоні і зелені вогники літака. На всіх кораблях у порту засвітилося електричне світло.

б)Стежкою біжить маленька дівчинка. Маленькі кіски смішно підстрибують у неї на плечах. А квіти вклоняються  їй  своїми маленькими голівками. Вона простягує до них маленькі рученята, струшує з маленьких пелюсток маленькі крапельки роси.

С л о в а   д л я   д о в і д о к : заблищати, засяяти, спалахнути, загорітися, заблимати, замиготіти, заіскритися; невеличкий, куций, короткий, крихітний, тендітний, мініатюрний, дрібненький.

3.Доберіть із дужок такі синоніми, щоб слова у вірші римувалися, тобто кінець останнього слова першого рядка звучав так, як кінець останнього слова третього рядка, а другого – як четвертого. Вірша запишіть.

Мрія

Як виросту - збудую (дім, будинок, хату).

На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю),

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу),

Лелечу клекітну (родину, сім’ю, пару).

Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (хатах,  будинках, оселях)

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

4.Випишіть із словника синонімів вісім синонімічних рядів, що належали б до різних частин мови. Складіть і запишіть із двома синонімами речення.

 

 

 

docx
Додано
8 січня
Переглядів
366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку