Жодна частина матеріалів для групового психологічного тренінгу не може бути відтворена без письмової згоди автора. При проведення тренінгів посилання на автора курсу є обов’язковим.
@ Марина Рябініна
ryabinina.margarita13@gmail.com
Методичні рекомендації та конспект до психологічного тренінгу
Груповий психологічний тренінг для учасників освітнього процесу «Океан моїх мрій»
Автор: Рябініна Марина Анатоліївна (практичний психолог, соціальний педагог)
Цільова авдиторія: педагоги, адміністративні працівники, психологи, соціальні педагоги, здобувачі освіти. Тренінг може бути цікавим для усіх, хто прагне реалізації мрій.
Кількість осіб до 7.
Форма проведення: офлайн або онлайн. Тренінг навчання у реальному часі; кроки назустріч цілям; самореалізація та самокоучинг.
Час тривання: 2 години (залежить від кількості учасників, форми проведення). Можливе проведення протягом 4 годин із перервами, враховуючи розширене виконання усіх технік.
Ведучий: Запрошую до знайомства: Марина Рябініна. За освітою я юрисконсульт, соціальний педагог-правник, соціальний працівник та психолог. Зараз є аспірантом та займаюся науковими дослідженнями у сфері маніпуляцій. Поєднуючи особистісні якості та набутий професіоналізм, зараз я спеціаліст по навчанню, практичний психолог та координатор проєкту #dlaUkrainy від Fundacja Na Zakręcie (м. Варшава, Польща).
Також веду приватну практику.
Що потрібно для роботи: вода (чай, кава), папір А4; ручки (прилади для писання, малювання).
Мета – розробка детальної стратегії та тактики для виконання бажаного результату на шляху від мрії до цілі.
Очікувані результати
Під час тренінгу учасники за допомогою ведучого-психолога:
Беручи участь у авторському психологічному тренінгу учасник отримуєте: корисну інформацію, підкріплену практиками та техніками; інтерактивну роботу; наявність наочності (презентацію); психологічну підтримку та допомогу під час здійснення кроків до цілі.
Сертифікат (можливе проведення без наявності сертифікату)
Етапи проведення тренінгу:
Перед початком групового тренінгу проходить організаційне повідомлення ведучого. Ведучий знайомить із своєю професійною діяльністю та надбаннями (коротка візітівка). Вступне слово виконує важливу психологічну функцію.
Необхідно відразу задати внутрішній темп роботи, що буде підтримуватися ведучим протягом тренінгу. Цей темп повинний бути обраний з урахуванням особливостей групи. Важливо, щоб він був зручний як для самого ведучого, так і для учасників.
2) Вправа-самопрезентація для учасників. Кожен учасник називає ім’я (або як би хотів щоб до нього зверталися; рід занять; чи є досвід участі у подібних тренінгах; власні очікування від тренінгу. Ведучий допомагає познайомитися всім учасникам між собою; створює безпечний простір та умови для ефективної праці.
3) Інформування про правила у групі, цілі, задачі, процедуру проведення роботи. Прийняття правил роботи на тренінгу.
Група озвучує та приймає правила роботи на тренінговому занятті.
На цьому етапі роботи правила можуть бути введені лише авторитарно, самим ведучим (навряд чи учасники можуть бути готові до активного обговорення) Правила носять організаційний характер, можуть бути розширені у залежності від форми проведення (офлайн чи онлайн), запиту учасників тощо.
Правила можуть бути наступними:
Доцільно також відразу роз’яснити поняття «тут і зараз»: робота групи проводиться в просторі актуальних переживань і потреб учасників. Найбільшу цінність мають стану, досвід переживань і відносин, що народжуються безпосередньо в груповій взаємодії.
4) Початок тренінгу.
Ведучий: «Наші мрії часом здаються недосяглими та нереальними. Іноді нам страшно зробити кроки назустріч мрії. Зрозуміти, що саме необхідно зробити, щоб перетворити власні мрії на цілі та прагнути їх здійснення.
Часто люди не розуміють різницю між мріями та цілями. Небагато людей знають, як ставити конкретні цілі та успішно їх досягати. За статистичними даними Інституту дослідження мозку (Brain Research Institute), бажання успішно виконують лише 9 %, а 42 % опускають руки в перший місяць після вирішення діяти. Отже, тут і зараз, варто обрати для себе, до якого групи людей прагнете саме ви?
Етап перетворення наших сміливих фантазій у реальність вимагають критичного мислення, інтуїції, внутрішніх ресурсів та зовнішніх опор. Кроки до мети потребують детальної стратегії та тактики для виконання бажаного результату. На шляху до мрій також часом трапляються камінці або бездоріжжя, але наші засилля варті того, щоб змінити якість власного життя!
Мрії притягують нас як горизонти. Варто підключити власну енергію та додати ресурсів та сил, і ось – з мрійника ви перетворюєтеся на людину, якій підвладне задумане.
Мистецтво маленьких кроків – це те, чому нас часто не вчили у дитинстві, те, що ми можемо осягнути дорослими. Як маленькі, так і глобальні цілі важливі та цінні. Віра у себе, у власний потенціал, підтримка оточення допоможуть у досягненні нових звершень! Результат не заставить себе чекати – перемога любить підготовку та тренування! Навіть самі фантастичні мрії мають право здійснюватися. Як? Ми продіагностуємо мрії, зробимо спільно кроки та розробимо власні карти шляхів».
5) Вправа з елементами когерентного дихання (концепт Дихання-Тіло-Розум (ВВМ).
Когерентне дихання допомагає збалансувати і зміцнити автономну нервову систему. Це м’яке, природне дихання, в середньому 5 вдихів на хвилину, для більшості дорослих, з однаковою довжиною вдиху і видиху, і між ними не повинно бути додаткових затримок та зупинок. Якщо дихати у такому ритмі щодня по 20 хвилин, ви отримаєте потужні стабілізуючі результати, гармонізацію емоційного стану, покращення самопочуття, оздоровлення організму. Такий великий ефект пояснюється роботою нервової системи: когерентне дихання забезпечує перехід нервової діяльності у стан парасимпатичної активності. Грамотна робота з диханням дає такий потужний благотворний ефект. На думку провідних практиків цього методу, користь принесуть також 5-хвилинні порції когерентного дихання протягом дня, навіть хоча б кілька вдихів-видихів в описаному ритмі (2 хвилини).
Ведучий: «Сидячі вирівняйте спину. Відчуйте «заземлення»: ступні опираються на підлогу, тіло тримає стілець. Відчуйте свій центр. Зробіть глибокий вдих і видихніть. Зробіть ще один глибокий розслаблюючий вдих і, закрийте очі. Розслабте м’язи навколо очей. Розслабте ваші повіки, ваші брови та лоб. Розслабте ваші щоки, рот і щелепу. Розслабте вашу шию і плечі. Розслабляйте всі м'язи спини, починаючи з верхньої частини хребта і донизу. Розслабте м’язи рук, починаючи зверху і до самих пальчиків. Розслабте грудну клітину, живіт, верхню частину ніг, гомілки, та ступні. Тепер почніть сповільнювати ваше дихання.
Ми можемо у думках повторити одну фразу:
Я - спокій (вдихніть протягом 6 секунд)
Я – спокій (Видихніть протягом 6 секунд)
Аудіотрек, щоб задати темп диханню.
«Шепіт океану» або «Ocean whispers» (звук океанських хвиль для 5 вдихів на хвилину) автор Іан Хаттон:
Скачать трек:
https://www.dropbox.com/sh/m1vdgb7j6w2669i/AAAzMtsilgqo86AhenwnWKc9a?dl=0
6) Медитація на свідомість, розширення фокусу уваги та формування впевненості «Я – ОКЕАН!»
Mindfulness використовують для ефективного пошуку ресурсу та навчання технікам саморегуляції. Термін mindfulness запропонований професором медицини Массачусетського університету Джоном Кабат-Зінном. Саме він розробив всесвітньо відому програму зниження стресу MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), яку, починаючи з 1979 року, пройшли тисячі людей по всьому світу.
Останні наукові дослідження показують, що регулярна практика вправ mindfulness (в тексті міститися посилання на дослідження):
дозволяє бути більш успішним в роботі і навчанні;
покращує пам'ять, підвищує здатність до концентрації на тому, що дійсно важливо;
підвищує когнітивні здібності нашого мозку;
розвиває емпатію та співчуття;
підвищує опір організму до вірусних захворювань;
нормалізує тиск;
уповільнює старіння клітин мозку.
Ведучий: «Продовжуємо дихати під шум хвиль. Моє тіло уповільнюється, мої думки уповільнюються також. «Проскануйте» своє тіло від стоп до маківки голови (ноги, живіт, спина, плечі, голова, м’язи обличчя). Відчуйте розслаблення. Продовжуємо дихати у ритмі хвиль. Одна хвиля – вдих, інша – видих…
Уявіть себе океаном. Подумки скажуть: «Я – ОКЕАН! Я частина Всесвіту. В мені є життя. Я є життя! В мене є припливи та відпливи. Моя опора – дно, земля піді мною. Мене наповнюють ручки та моря, я повен енергії. Моя природа багата та різноманітна. У моїх бірюзових водах океанів мешкають молюски, черепахи, риби, а також дельфіни, кити, тюлені. Я можу народжувати штиль або вивільняти цунамі. Я змінюю колір, температуру води. Я весь час різний, але завжди залишаюся собою - могутнім океаном. На глибині я завжди спокійний. Мене не хвилюють вітри. Вода несе блаженний спокій. У небесній блакиті пробігають білі хмари. Я є сила! Моя сила внутрішня й зовнішня. Я тримаю на собі величезні кораблі. Я відчуваю погодні зміни, але вони також не впливають на мій внутрішній спокій, мою невичерпну силу. Тепер відчуйте свою енергію, силу. Зазирніть у власну душу, відчуйте биття серця. Подивіться на себе очами «океану». Відчуйте могутність та впевненість океану у собі. Ви і є океан. Океан можливостей! Зберігайте цей стан та поступово відкривайте очі. Ви у безпечному просторі для саморозвитку та відкриття нових перспектив».
8) Вправа «Океан моїх мрій»
Ведучий: «Зараз візьміть ручку та два аркуші паперу. Коли ви прийняли рішення брати участь у тренінгу, це говорить про наявність мрії та бажання реалізувати.
Крок перший. Бажання перемін. Усвідомлення цілей та пошук мотивації.Отже, крок перший на шляху до мрії зроблено – ви тут і зараз, налаштовані на працю