Психологічний тренінг для учнів старших класів шкіл: «Окупація маніпуляцією. Контрманіпулятивна стратегія»

Про матеріал
Мета: тренінг спрямований на розвиток знань, навичок та вмінь учнівської молоді розпізнавати маніпулятивні впливи та ефективно протистояти їм. Практичні вправи допоможуть дітям бути уважнішими до маніпулятивних технік та розуміти, як їм протистояти. Завдання тренінгу: підвищення загальної обізнаності про маніпуляції, маніпуляторів та способи боротьби з ними; усвідомлення своїх сильних і слабких сторін у спілкуванні з маніпуляторами; розвиток навичок і компетенцій протистояння маніпуляторам. Час тривання: 160 хвилин (2 сесії по 80 хвилин кожна). Форма: тренінгове заняття Курс призначений для учнів 10-11 класів. Проводить виховну годину: соціальний педагог/практичний психолог закладу освіти.
Перегляд файлу

Психологічний тренінг для учнів старших класів шкіл:

 «Окупація маніпуляцією. Контрманіпулятивна стратегія»

Рябініна Марина Анатоліївна,

практичний психолог, соціальний педагог

 

Мета: тренінг спрямований на розвиток знань, навичок та вмінь учнівської молоді розпізнавати маніпулятивні впливи та ефективно протистояти їм. Практичні вправи допоможуть дітям бути уважнішими до маніпулятивних технік та розуміти, як їм протистояти.

 

Завдання тренінгу:

підвищення загальної обізнаності про маніпуляції, маніпуляторів та способи боротьби з ними;

усвідомлення своїх сильних і слабких сторін у спілкуванні з маніпуляторами;

розвиток навичок і компетенцій протистояння маніпуляторам.

 

Час тривання: 160 хвилин (2 сесії по 80 хвилин кожна).

Форма: тренінгове заняття

Курс призначений для учнів 10-11 класів.

Проводить виховну годину: соціальний педагог/практичний психолог закладу освіти.

Етапи проведення.

Вступне слово: привітати учасників тренінгу, представитися, розпочати вступне слово.

Вступ:

Тренер представляється, коротко окреслює мету тренінгу та знайомить з правилами процедури.

Сучасний підліток оперує величезною кількістю інформації, яка часто є досить суперечливою. ЗМІ, Інтернет-ресурси, інтернет-середовище часто є джерелами маніпуляцій. Не всі вміють відрізняти правдиву інформацію від неправдивої, факти від дезінформації, розпізнавати приховані впливи та захищати себе від негативних впливів.  Вміння критично мислити та виявляти протиріччя, усвідомлювати свої почуття, коли вами маніпулюють, а також захищати свої кордони значно знижує ризик потрапити в пастку маніпуляторів.

Впровадження правил роботи в групі.

Мета: створення безпечного середовища у підлітковій групі.

Матеріали: фліпчарт, маркери.

Учасники разом з тренером розробляють правила роботи в групі, наприклад:

1. Конфеденційність: все, що відбувається під час тренінгу, залишається між учасниками.

2. Говорити тільки від свого імені.

3. Поважати тренера та не перебивати його.

4. Не давати оціночних суджень. 

5. Дотримуватися щирості і відкритості.

6. Бути активними учасниками.

7. Правило "стоп":  якщо мені щось не подобається, я можу це зупинити!

9. Режим тиші: відключити телефони та інші гаджети.

Правила можуть бути доповнені учасниками, вивішуються на видному місці.

 

Вправа «Знайомство»

Мета: знайомство учасників один з одним і налаштування на роботу у групі.

Матеріали: м’яч (м’яка іграшка).

Тренер тримає м’який м’яч, кидає кожному учаснику, який називає своє ім’я та коротко розповідаючи про себе та свій досвід участі у протидії маніпуляціям, ділиться власним досвідом і передає естафету наступному учаснику. Таким чином, м’яч повинен побувати у руках у кожного учасника.

Вправа «Окупація маніпуляцією»

Мета:  ознайомити з основними ознаками маніпуляції, виявити рівень обізнаності учасників щодо даної теми.

Матеріали: фліпчарт, маркери, проектор та комп’ютер.

Тренер дає визначення маніпуляції та пояснює основні ознаки маніпулятивного впливу.

«Протягом розвитку людського суспільства феномен "маніпуляції" виник та приймав різні прояви, види та форми. На початку ХХІ століття завдяки розвитку інформаційних технологій, в період загострення геополітичних конфліктів та світової економічної кризи маніпулювання масовою свідомістю набуло нових рис та ознак. Еволюція феномену маніпуляції свідчить про його адаптацію та трансформацію від приматів до цифрового віку. Соціальні та технологічні зміни спричинили нові форми та способи маніпуляції, а також збільшили її потенціал та вплив. Розуміння цього феномену має важливе значення для розвитку критичного мислення, медіаграмотності та захисту від маніпуляції у сучасному світі. Соціальні та технологічні зміни спричинили нові форми та способи маніпуляції, а також збільшили її потенціал та вплив. Розуміння цього феномену має важливе значення для розвитку критичного мислення, медіаграмотності та захисту від маніпуляції у сучасному світі.

Слово "маніпуляція" походить від латинського слова manus - рука (manipulus - жменя, від manus і ple - наповнювати). У словниках європейських мов це слово трактується як поводження з предметами з певними намірами або цілями (наприклад, ручне переміщення, обстеження пацієнта лікарем за допомогою рук тощо). Це означає, що такі дії вимагають вправності та майстерності. В техніці ті пристрої для керування механізмами, які є продовженням рук (важелі, рукоятки), називають маніпуляторами.

В  Оксфордському  словнику  англійської  мови  маніпуляція  (manipulation)  визначена  як майстерне управління кимось або чимось (English Oxford Living Dictionaries,  Як приклад вживання слова «маніпуляція» в такій інтерпретації можна навести медицину, де маніпуляція означає огляд будь-якої частини тіла за допомогою рук або ліку-вальні процедури, які здійснюються руками. Тут зроблений акцент на спритність і вправність дій під час виконання маніпуляцій.

За словником іноземних слів, маніпуляція: 1) рух рук, пов’язаний із виконанням певного завдання; 2) демонстрація фокусів, заснована на спритності рук, умінні відвернути увагу глядачів від того, що має бути прихованим від них; 3) махінація, шахрайська витівка.

У початковому неметафоричному значенні термін "маніпуляція" означає складні види дій, виконуваних руками: управління важелями, виконання медичних процедур, довільне поводження з предметами тощо, що потребують майстерності та проворства у виконанні.

Маніпулювання в переносному значенні  – це прагнення "прибрати до рук", "приручити" іншого, "заарканити", "піймати на гачок", тобто спроба перетворити людину на слухняне знаряддя, немов на маріонетку.

Ми знаходимо інше трактування кореня слова «маніпуляція». Manipulus – це позначення невеликого загону воїнів (близько 120 чоловік) у римському війську (Політологічний енциклопедичний словник, 2004).

Ми можемо дати таке визначення: Маніпуляція – це приховане управління людиною, соціально-психологічний вплив,  у результаті якого маніпулятор задовольняє свої потреби, приховані від об’єкта маніпуляції. Це корисливий вплив на іншу людину, тобто на шкоду об’єкту маніпуляції.

Медіаманіпуляція – вид психологічного впливу, що здійснюється через пресу (газети, журнали, книги), радіо, телебачення, інтернет, кінематограф, звукозаписи та відеозаписи, відеотексти, телетексти, рекламні щити та панелі, домашні відеоцентри, що поєднують телевізійні, телефонні, комп’ютерні та інші лінії зв'язку, соціальні мережі, що призводить до пробудження у об’єкта впливу намірів, які змінюють його бажання, настрої, поведінку, погляди тощо»

Обговорення з елементами фронтальної дискусії. Тренер: «Які приклади маніпуляцій ви можете навести?». Учасники наводять приклади та діляться власним досвідом. Тренер коментує, ставить запитання учасникам, а потім підбиває підсумки. Крім того, тренер може підготувати презентацію та продемонструвати приклади маніпулятивного впливу на людей у рекламі, Інтернет-ресурсах тощо.

Спільні ознаки маніпулятивного впливу тренер записує на фліпчарті.

Основна частина заняття: провести тренування для напрацювання контрманіпулятивних стратегій.

Вправа «Якщо маніпулюють вами?»

Мета: розвинути уважність та здатність до аналізу ключових елементів маніпуляції.

Тренер: «Згадайте, коли востаннє у вас з’явилося відчуття, що вами маніпулюють. Також. Це може бути будь-який випадок, який в’ївся у пам’ять. Після цього дайте відповідь на наведені нижче запитання.

Хто вами маніпулював?

Де і коли? За яких обставин?

Чого на вашу думку прагнув добитися маніпулятор?

Як він цього досягав? (лестощі, залякування, психологічний тиск тощо).

Яким був результат маніпулятивного впливу?

Що ви при цьому відчували?

Тренер: «Ця вправа дозволила вам розвинути здатність до аналізу ключових елементів маніпуляції, починаючи з маніпуляції, об'єктом якої були ви самі».

Тест  «Схильність до маніпулятивного впливу»

Тренер учасникам пропонує пройти міні-тест, який складається усього з п’яти питань.  Щоб самостійно оцінити, наскільки учасники  схильні до маніпуляцій,  пропонується бути максимально чесними та відвертими.

Чи маєте ви в житті мету і прагнете до її досягнення?

Чи плануєте ви свій день?

Чи легко вам сказати «ні» тому, хто порушує ваші плани (або особисті кордони)?

Чи легко вам попросити інших людей про те, що є для вас вкрай важливим?

Ви байдужі до думки оточуючих у процесі досягнення своєї цілі/мети?

Ключ до тесту: якщо на всі питання ви впевнено відповіли «так» — можете бути спокійні, ви не піддаються маніпуляціям з боку інших людей, але при цьому схильні самі бути маніпулятором. Кожен відповідь «ні» означає мінус 20% вашої здатності протистояти маніпулятивному  впливу.

Вправа «Маніпулятивні  схеми»

Мета: навчитися розпізнавати маніпуляції на практиці.

Матеріали: фліпчарт, маркери, папір, ручки.

Тренер пропонує учасникам розглянути схему маніпуляції:  «Давайте розглянемо, як працює маніпуляція.

1. Збирання  інформація про адресата маніпуляції (персональні дані, фото у соціальних меріжах, інформація у постах, про наявність родини тощо).

2. Залучення до контакту. При цьому використовуються певні "приманки" для жертви маніпуляції. Наприклад, підлітки у певний момент відчувають, що їх не розуміє оточення, вони не можуть ні з ким поділитися своїми проблемами, отримати відповіді на важливі питання. Маніпулятор вміло користується психологічною слабкістю, використовуючи високий ризик залучення до маніпуляцій.  

3. Використання фонових факторів. Досліджується функціональний стан об’єкта маніпуляції, його настрій, поточна життєва ситуація, моделі поведінки, створення сприятливого зовнішнього фону. Як приклад: проблеми, з’являється "хороший слухач", який нібито дуже підтримує, заспокоює, створює ілюзійно сприятливе тло для спілкування.

4. Вплив на мішені маніпуляції. Маніпулятори використовують як мішень базові потреби, інтереси, бажання. Наприклад: потреба у прийнятті, потреба в розумінні, потреба в інформації або незадоволеність своїм становищем у суспільстві.

5. Заохочення до активності. Маніпулятор починає спонукати до дій, які відповідають інтересам маніпулятора, але не інтересам об’єкта.

Тренер пропонує учасникам об’єднатися у чотири групи і кожній групі описати, як діють маніпулятори, використовуючи маніпулятивну схему. Це можуть бути групи наркодилерів, кураторів груп у соціальних ресурсах накшталт  "груп смерті", організатори торгівлі людьми тощо (у залежності від кількості створених груп). Після цього відбувається обговорення кожного кейсу в загальному колі.

Вправа «Контрманіпулятивна стратегія»

Мета: відпрацювати техніки протидії маніпулятору.

Обладнання: фліпчарт, маркери.

Розрізняють такі основні різновиди маніпуляцій:

спокушання, що діє за принципом здійснення своїх бажань;

омана або відкрита лестощі – це також зброя маніпулятора;

психологічне насилля – це відкрита форма придушення вашої волі;

помилкова підміна понять – це маніпуляція з метою змінити реальність, щоб виконати свої наміри. Наприклад, маніпуляція через співчуття або комплекс провини тощо;

тиск на больові точки по типу «Ти ж обіцяв (а)»;

образа – це маніпуляція отримати бажане через прощення від іншої людини.;

спекуляція – коли використовують ваші страхи, бажання або комплекси для досягнення своїх цілей;

прохання для третьої особи в його присутності;

навмисні психологічні прийоми – це вже використання спеціальних механічних принципів, що мають найбільш небезпечний характер та найсильніший вплив.

Тренер пропонує учасникам попрактикуватися у розробці стратегічної техніки протидії маніпуляторам. Кілька учасників по черзі виконують роль маніпулятора, а тренер демонструє їм, як застосовувати конкретні техніки. Кожна демонстрація супроводжується обговоренням у загальному колі, основна інформація записується на фліпчарті:

1. Відхід або уникнення контакту. Якщо ви не знаєте, як поводитися з маніпулятором, ви можете: змінити тему, проігнорувати його запитання, зробити вигляд, що не розумієте, бути байдужим, промовчати або сказати, що не маєте часу. І тут потрібно набратися терпіння, адже маніпулятор може тиснути на вас.

2. Зробіть прихований мотив маніпулятора явним. Для цього можна прямо сказати, що вас турбує, або запитати: "Навіщо ви мені це говорите?", "Навіщо вам це потрібно?", "Куди ви з цим йдете?", "Скажіть мені прямо, чого ви хочете?".

3. Застосовуйте техніку контрманіпуляції, тобто спочатку робіть вигляд, що розумієте і слухаєте маніпулятора, а в несподіваний момент переверніть ситуацію так, щоб вами більше не могли маніпулювати: встановіть межі, будьте жорсткими і вимагайте чогось більшого в обмін на те, що просить маніпулятор.

4. Задавайте відкриті, уточнюючі запитання, на які слід відповідати глибоко і детально.

5. Використовуйте техніку "заїждженої платівки".

6. Використовуйте одну і ту ж захисну фразу, сказану в різних варіаціях.

7. Розвивайте критичне мислення, шукайте причинно-наслідкові зв’язки.

8. Не повідомляйте жодної інформації про себе незнайомим людям. Також пам'ятайте, що вся інформація, яку ви публікуєте в соціальних мережах, стає загальнодоступною.

9. Прислухайтеся до своїх почуттів і тілесних відчуттів.

10. Остерігайтеся малознайомих людей, які виявляють надмірну доброзичливість, прихильність, готовність зрозуміти і обіцяють вирішити більшість проблем.

Вправа «Мої правила»

Мета: актуалізувати індивідуальні способи протидії маніпуляції.

Матеріали: фломастери, папір, ручки.

Учасники працюють індивідуально. Завдання: написати на аркуші паперу правила розпізнавання маніпуляторів та поводження з ними. Після того, як учасники записали ці правила, вони повинні намалювати символ, який би представляв цей набір правил, а також придумати слоган/девіз.

Учасники за бажанням демонструють свої символи, озвучують іншим власні рекомендації.

Підтримка та підсумок: після проведення тренінгу, надати учасникам можливість обговорити та задати питання щодо змісту.

Завершення тренінгу. Рефлексія.

 

Джерела:

Як зрозуміти, що тобою маніпулюють: види і техніки маніпуляцій. Як протистояти маніпуляціям: методи протидії прихованому впливу маніпулятора, захисні фрази. Електроний ресурс: https://goodhouse.com.ua/poradi/11024-yak-zrozumiti-shho-toboyu-manipulyuyut-vidi-i-texniki-manipulyacij-yak-protistoyati-manipulyaciyam-metodi-protidii-prixovanomu-vplivu-manipulyatora-zaxisni-frazi.html

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чернова Ірина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 червня 2023
Переглядів
1225
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку