Є. Гуцало «Сім'я дикої качки». Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.

Про матеріал
Матеріал уроку містить цікаві методи, які розкривають духовний світ людей, любов до природи. А одночасно засуджують егоїстичне ставлення до інших, жорстоке поводження з природою.
Перегляд файлу

Тема: Є. Гуцало «Сім'я дикої качки». Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.

Мета: дослідити, як у творі Є. Гуцала «Сім'я дикої качки» на прикладі

героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу; охарактеризувати образи Тосі і Юрка;

         розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, уміння надавати об'єктивну оцінку подіям, вчинкам героїв, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів;

         виховувати почуття поваги до творчості Є. Гуцала, любові  до природи, її складових; риси доброти, милосердя; зневажливе ставлення до жорстокості, брехні.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Є. Гуцала, текст твору, ілюстративний матеріал на тему охорони природи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

а) Демонстрація слайд-шоу “Качина родина”.

б) Облік усмішками.

Усміхніться один до одного, адже щира усмішка окрилює й зігріває серце, саме відчувати серцем ми будемо на нашому уроці. Пропоную переглянути слайд-шоу і запам'ятати, що ви відчували. (Після перегляду учні розповідають про свої відчуття).

              Чи пов'язані якось переглянуті слайди з темою нашого уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання (робота з анкетами).

 

2. Розшифруйте прислів'я (при потребі — допомагає вчитель).


Відповідь. Зробиш добро — не кайся, вдієш лихо — начувайся.(Народна мудрість).

              Як ви розумієте зміст цього прислів'я?

3. Фольклорна розминка.

              Прочитайте народні прислів'я (потрібно з'єднати стрілочками відповідні частинки речень).

Зрубав одне дерево,                                онуки прокленуть

Доглядай землю плідну,                          посади троє

Не псуй джерела                                     як матір рідну

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку.

Крізь прекрасну природу

світиться краса душі людської.

М. Рильський

Любіть травинку і тваринку,

І сонце завтрашнього дня.

Ліна Костенко

              На минулому уроці ми почали працювати над твором Є. Гуцала "Сім'я дикої качки",  звертали увагу на такі вічні морально-етичні цінності, як добро, любов, турбота, милосердя, співчуття. Ці слова і сьогодні будуть ключовими.

Тема сьогоднішнього уроку — Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу в оповіданні Є. Гуцала “Сім'я дикої качки”.

Тому хочеться розпочати наше заняття словами В. Романюка:

Людської треба доброти,

Щоб цвіт з'явився на калині,

Щоб ночі в ранок перейти,

Щоб соловейко тьохкав, — нині

Природі, звірові, людині

Людської треба доброти.

IV. Основна частина уроку.

 1. Коментування епіграфа.

              Що означає любити природу не для себе, а для неї самої? Як ви розумієте зміст цих слів?

“Мікрофон”. Любити — це не зашкодити. Любити  - це радіти прекрасним світанком, теплому дощику, співу пташок... Любити  - це не тільки брати, а й віддавати; розчищати замулені джерела, прибирати парки, насаджувати квіти, годувати пташок взимку.

2. Бесіда з метою порівняння персонажів.

              А як же люблять природу персонажі оповідання Є. Гуцала? Що про це сказано у творі?

Юрко

Тося

  • Слухає лише себе; вигадує (обдурює);
  • не вміє аналізувати своїх учинків;
  • каченята є для нього лише забавкою якою хоче похизуватися перед товаришами;
  • не відчуває чужого болю;
  • вміє розповідати, любить, щоб ним захоплювались.
  • Уміє слухати розмову берези;
  • дотримує свого слова;
  • самостійна;
  • з почуттям самоповаги;
  • здатна постояти за себе;
  • надзвичайно тонко відчуває природу, світ;
  • не вистачало сміливості стати на захист сім'ї дикої качки.

Такою є любов до природи Юрка і Тосі.

А як виявляється ваша любов? (Відповіді учнів).

3. Орієнтовний план характеристики образу Юрка.

1. Юрко — міський хлопець.

2. Риси характеру героя: а) брехливий і жорстокий; б) грубий у ставленні до Тосі; в) байдужий до страждань качки матері та її дітей; г) хвалькуватий та підступний.

3. Юрко уособлення людської жорстокості.

4. Бесіда за питаннями.

              Які враження виникли у вас від першого знайомства з Юрком?

              Чому спілкування з Тосею дратувало хлопця?

              В чому виявилася жорстокість хлопця до качки та її дітей?

              Яким вчинком Тосі був незадоволений Юрко?

              Чим пояснити самостійність хлопця наприкінці твору?

              Яким, на ваш погляд, буде Юрко, коли стане дорослим?

                    Відповідь вмотивуйте.

              Чи можна вважати Юрка уособленням зла?

5. Орієнтовний план характеристики образу Тосі.

1.  Сільська дівчина, яка прагнула пізнати міське життя.

2. Риси характеру: а) чемна і порядна; б) чуйна і добра; в) здатна до співпереживання; г) вміє прощати образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї; д) любить природу, турбується про неї.

3. Тося — уособлення людської доброти, милосердя.

6. Бесіда за питаннями.

              Чим Юрко приваблював Тосю?

              Чому дівчина повсякчас прощала зневажливе до себе ставлення з боку Юрка?

 

              Що відчувала Тося, коли хлопець «полював» на малих диких каченят? Чому вона не змогла заборонити Юркові чинити шкоду сім'ї дикої качки?

              Які факти свідчать, що Тося розумілася з природою?

              Що спонукало дівчину віднести каченят до води?

              Яким чином Тося намагалася «оживити» каченят?

7. Словникова робота.

Доброта — чуйне, дружнє ставлення до людей.

Співчуття — чуйне ставлення до чийогось горя, до чиїхось переживань.

Милосердя — співчуття, жалість, жаль; добре співчутливе ставлення до кого-небудь.

Людяність — доброзичливе, чуйне ставлення до інших; уважність до чужих потреб.

Турбота — увага до чиїхось потреб; піклування про когось, що-небудь.

Жорстокістьриса особистості, що визначається як байдужість до страждань людей або прагнення завдати страждань іншим. Також трактується як метод досягнення цілі (як правило задля користі).

              Запам'ятайте ці слова й намагайтеся керуватися ними в житті.

Учитель. “Земля — наш дім, і ми — госопдарі в нім”, - учить прислів'я, а ще застерігає: “Не рубай гілки, на якій сидиш”. Ми багато говоримо про любов до природи, бо любити — означає берегти. І тварини, і птахи, і комахи, і риби — теж мешканці Землі, їм як і людям необхідні чисте повітря і свіжа вода, а ще милосердя, бо вони, “брати наші менші, вразливі”.

Коли через злочинне недовольство людини зникає якийсь вид, порушується природна гармонія.

 

Пригадайте прислів'я про природу (учні зачитують вислови, які підготували).

8. Гра “Хто більше”?

              Тому, хто посадить дерево,  подякуюті, і онуки,  а того, хто

                     загубить, прокленуть і діти.

              3 природою живи у дружбі, то й буде вона тобі в службі.

              Не бий бобра: не буде добра.

              Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

              Люби природу - не чини їй зла. (Народна мудрість).

              Усяке спілкування з природою освітлює людину... (М. Реріх).

              У природи чисте серце (Хідео Огума).

              Будь природі другом, будь природі сином  (А. Кимінчук).

              Рідний край наш над усе  (Ю. Шкрумеляк).

              Природа - вічне джерело людської творчості, людського мислення

                    (М. Рильський).

              Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим

                    (М.Стельмах).

              Любіть природу, як дівочу вроду. (Народна мудрість).

У творі багато описів природи. Що таке пейзаж?

9. Теорія літератури.

Пейзаж — опис, картина природи, частина реальної обстановки, у якій розгортається дія.

              З'ясуйте, яка роль пейзажів у творі. (Учні знаходять відповідні уривки, з'ясовують роль пейзажу).

10. Гра “Парні картки”.

Кожний учасник гри одержує комплект карток. На них написані художні означення, тобто епітети і слова, до яких вони відносяться (з оповідання Є Гуцала “Сім'я дикої качки”). Виграє той, хто швидше і правильно добере пари карток, а саме: епітети до означуваних слів.


V. Підсумок уроку, оцінювання.

1. “Незакінчене речення”: “Зараз я відчуваю... розумію... думаю...”.

Орієнтовні відповіді учнів.

              Відчуваю смуток, розумію, що у житті не все просто, думаю, що качки вижили.

              Відчуваю полегшення, бо впевнений, що все буде добре, розумію, що потрібно берегти природу.

              Відчуваю смуток через маму-качку, розумію, що потрібно проаналізувати свою любов до природи, думаю, що Тося більше розуміє природу, ніж я.

Я думаю, що качки все-таки одужають, знайдуть маму і будуть радіти життю, а Юрко, який усвідомив свій учинок, не буде ображати живу природу.

2. Відгадування загадок

              У воді купалася, а сухою зосталася. (Качка.)

              У річці купається,

В сорочку вдягається.

В повітрі літає,

Завжди суха буває. (Дика качка.)

3. Поетична хвилинка. (Вчитель читає вірш).

Мені хочеться кричати:

"Ви не смійте зачіпати

Квіточку червоную,

Гілочку вербовую,

"Сонечко" - комашку

І маленьку пташку!

Їх треба рятувати,

Бо не будем мати

Ні гаїв, ні поля,

Ані неба, моря.

Все живе, вирує,

Нам красу дарує”.

О. Голик.

VI. Домашнє завдання.

Підготуватись до написання твору.

 

1

doc
Додано
23 січня
Переглядів
126
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку