Є.Гуцало.«Зірка», «Чарівники» та «Журавлі високі пролітають…»

Про матеріал
Презентація містить відомості з біографії поета, вірші та їхній аналіз, тлумачення слів, прийоми роботи на уроці за темою.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

. Є. Гуцало. «У гаї сонце зацвіло».

Номер слайду 2

— Що описував Є. Гуцало у своїх творах? Взаємини між людиною і природою, гармонію цих стосунків.

Номер слайду 3

Євген Пилипович Гуцало народився 14 січня 1937 р. в с. Старому Животові Вінницької області в родині сільських учителів. У дитинстві він захоплювався читанням книг, бо йому цікаво було довідуватись із них про життя, якого він не знав і яке відкривав уперше. У ту пору йому іноді здавалось, що твір значно цікавіший від життя.

Номер слайду 4

Любов до читання з часом переросла в захоплення віршуванням. Коли Євген учився в шостому класі, один із перших його віршованих творів під назвою «Червоний прапор» вмістила шкільна стінгазета, що викликало страшенну гордість хлопця. Про своє дитинство письменник розповідав у багатьох оповіданнях, у тому числі в повісті «Сільські вчителі». «Шкільний хліб», «У гаї сонце зацвіло».

Номер слайду 5

Євген Гуцало був ще й дослідником. Перебуваючи на засланні, він досліджував історію, культуру російського народу. Свої думки й спостереження письменник виклав у публіцистичній праці «Ментальність ясиру». Книга побачила світ після смерті автора. Та найбільшу славу і визнання авторові принесли твори для дітей.

Номер слайду 6

ЗІРКАІз коромислом по водуаж до моря зірка ходить. Коли зірка йде по воду —весело сміється,Коли зірка йде з водою —срібло з відер ллється. Срібна зірка йде з водою,срібні в зірки руки,ллється чисте срібло з відерна ліси та луки. Ллється чисте срібло з відерна маки й калину,на заквітчану у місяцьсрібну Україну.

Номер слайду 7

Словникова робота. Коромисло — зігнута палиця, що кладеться на плече, за допомогою якої носили відра з водою. Тема: зображення зіркової ходи небосхилом.Ідея: захоплення зіркою як джерелом радості та пози­тиву. Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини. Жанр: пейзажна лірика.

Номер слайду 8

Художні засоби: {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} зірка ходить срібні руки зірка йде по воду чисте срібло. Метафоривесело сміється. Епітетизаквітчана у місяць зірка йде з водою срібна Україну срібло ллється •

Номер слайду 9

Дай усні відповіді:▼ Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов’язані між собою?▼ Що автор розуміє під «сріблом»? Обґрунтуйте свою думку.▼Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну?▼3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії?▼Які художні засоби утворюють образність цього вірша?

Номер слайду 10

Назви асоціативні образи1)   Зірка, що з коромислом по воду ходить. (Дівчина.)2)   Срібло з відер ллється. (Світло місяця, зірок; щось цінне, красиве, вода.)3)   Маки й калина. (Українська природа.)4)   Заквітчана у місяць срібна Україна. (Жінка, мати, батьківщина.)

Номер слайду 11

ЧАРІВНИКИНіч — велика чарівниця!Зчарувала звіра, птицю,зчарувала всіх людей —не побачиш їх ніде. Не побачиш вітра в полі,ні тополю на роздоллі,ні метелика, ні бджілку,ні в цвіту вишневу гілку... Ранок — все відчарував:сині квіти поміж трав,і метелика, і бджілку,і в цвіту вишневу гілку,і баского вітра в полі,і тополю на роздоллі,всіх людей, і звіра, й птицю!.. Ніч — велика чарівниця,та ще більший чарівникранок — щирий трудівник,що і сам трудитись звик,що до праці всіх розбудить,хай то птиці, звірі, люди... Два оці чарівникив світі цім живуть віки.

Номер слайду 12

Словникова робота. Вчарувала — зачарувала. Роздолля — широкий простір. Баского вітра — рвучкого, швидкого, пружного вітра; зазвичай баскими бувають коні. Тема: зображення магічного перетворення природи.Ідея: зацікавленість красою змін у природі. Основна думка: чарівники роблять природу красивішою. Жанр: пейзажна лірика.

Номер слайду 13

Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями. Хто такі чарівники?Як побудований вірш, зі скількох частин він складається? —(Перша строфа — це опис ночі-чарівниці, друга — опис ранку; у третій строфі вони протиставляються; остання строфа, що складається усього з двох рядків, об’єднує поняття день і ніч, вони нерозривні, не можуть існувати одне без одного, так було і буде завжди.)Схарактеризуйте ніч за поезією. Опишіть, як характеризується ранок, за допомогою яких художніх засобів він описується. (Щирий трудівник, і сам до роботи звик, й інших до цього спонукає; використовуються епітети, персоніфікація.)Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів? (Про захоплення природою, зачарування нею.)

Номер слайду 14

Журавлі високі пролітають Журавлі високі пролітають,ледве видно птахів із земліЖуравлів я з вирію стрічаюі прошу перо у журавлів. Ставши над Дніпром зеленооким,ставши над усміхненим Дніпром,я прошу перо у них високе,піднебесне в них прошу перо. Хай з небес перо високе кинуть,хай мене благословлять крилом,щоб писалось слово журавлинежуравлиним з вирію пером. Щоб воно до вирію літало,журавлиний звідало політ,та завжди із вирію верталодо святої отчої землі...

Номер слайду 15

Словникова робота. Вирій — теплі краї, де зимують птахи. Звідало — відчуло. Тема: зображення сумного осіннього пейзажу.Ідея: туга за квітучою природою. Основна думка: журавлі — символ смутку. Жанр: пейзажна лірика.

Номер слайду 16

Установіть відповідність. Назва вірша. Уривок1    «Зірка»2    «Чарівники»3    «Журавлі високі пролітають...»А) Сіпавши над Дніпром зеленооким, сіпавши над усміхненим Дніпром, я прошу перо у них високе, піднебесне в них прошу перо. Б) Ця річечка тече для клена і для мене, Її й тоді я бачу, коли сплю. Я річечку оцю в городі в нас під кленом, Як тата й маму і як мед, люблю. В) Ллється чисте срібло з відер на маки й калину, на заквітчану у місяць срібну Україну. Г) Ранок — все відчарував: сині квіти поміж трав, і метелика, і бджілку, і в цвіту вишневу гілку...

Номер слайду 17

Дитинство не вічне, воно все-таки коли-небудь закінчується, йому на зміну приходить доросле самостійне життя. І як чудово, що в нашій пам’яті зберігаються теплі спогади про дитинство, про цю прекрасну пору, коли можна нескінченно грати, веселитися, дивуватися. Але дитинство — це не тільки радісні моменти, в дитинстві бувають засмучення і образи, прикрощі та сум. Але вони так швидко проходять, що, здається, дитинство складається тільки зі світлих, яскравих фарб, кольорів і щастя!Але, як би нам не хотілося, дитинство йде непомітно, зникає, і ніяк його не зупинити. Ми всі зростаємо… Але ніколи не варто забувати його, треба згадувати з радісними почуттями, адже це — перші кроки у наше сьогоднішнє, майже доросле життя, наші перші ідеї, думки і бажання. Бережіть дитинство у своєму серці, і воно завжди буде обігрівати вас щасливою згадкою про нього.

Номер слайду 18

Підсумок. Складання сенкану «Є. Гуцало». Сенкан-це?Євген Гуцало. Талановитий,відкритий, мрійливий. Творив, вражав, зацікавлював. Обдарована людина. Поет-лірик

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Проценко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Каракоц Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Алексєєва Олеся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Виставна Ірина Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
pptx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
26906
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку