Гуманно-особистісний підхід
у вихованні дитини
Гуманістичне виховання вимагає від вихователя гуманістичної орієнтації, яка передбачає: ставлення до педагогічної діяльності як до покликання; націлення педагога в процесі виховної взаємодії з дитиною на її особистістісний ріст, пізнання ціннісного прийняття дитини такою, якою вона є; створення атмосфери довіри, доброти, чуйності; прояв співчуття, співпереживання сердечної турботи, емпатійного ставлення до особистості; реалізацію гуманно-особистісного підходу як принципу особистісно-орієнтованого виховання. Основна мета виховання - навчити жити у мінливому світі, допомогти знайти свій власний спосіб самореалізації, втілення своїх ідей, думок, почуттів. Педагогічним технологіям на засадах гуманно-особистісного підходу притаманна чітко виражена гуманістична направленість змісту. Педагогіка співробітництва - це спільна розвивальна діяльність дорослих і дітей, скріплена взаєморозумінням, проникненням у духовний світ один одного спільних аналізом ходу і результатів цієї діяльності. Це постійне духовне спілкування вчителя і учня. Таким чином, духовною серцевиною справжнього, сімейного, гуманістичного виховання має бути виховання в дитині людини.
Гуманно-особистісний підхід
у вихованні дитини
Виконала: Коваленко Наталія Миколаївна вчитель початкових класів
Харківської ЗОШ № 78
Слобідського району
Гуманно-особистісний підхід
у вихованні дитини
Зміст
Вступ
Розробка наукових засад сучасного виховання та нового підходу до організації виховної практики є провідним напрямом національної політики в освіті. Актуальним є переоцінка, переосмислення раніше безперечних ідей попереднього радянського виховання, яке повністю підкорялося б ідеологічним установкам тоталітарного суспільства і мало дегуманізований характер.
Серед завдань, які держава поставила перед освітянською спільнотою, на перший план виступає гуманізація освіти та виховання, тобто виховання гуманної особистості: щирої, людяної, милосердної, працелюбної, з розвиненим почуттям власної гідності.
Реформування вітчизняної освіти відбувається на засадах гуманістичної психології та педагогіки.
Повернення до гуманістичних джерел ставить центральною фігурою педагогічної взаємодії дитину. Суб'єкт-суб'єктний характер сучасної педагогічної парадигми, розробка технологій педагогічного процесу сприяли ще більшому взаємозв'язку педагогіки та психології.
В умовах модернізації освіти необхідно допомогти педагогам оволодіти сучасними передовими педагогічними методами й моделями, реалізувати на практиці гуманне ставлення до дитини, забезпечити розвиток дітей і дорослих на основі принципів педагогіки гуманізму.
Виникла необхідність закласти фундамент нової виховної практики, яка базується на гуманістичних принципах та враховує складові гуманно особистісного підходу до дитини, а саме: збереження психофізичного духовного, морального здоров'я дитини; визнання самоцінності, унікальності кожної особистості; забезпечення позитивного психоемоційного клімату в дитячому колективі та колективі педагогів,формування базису особистісної культури та загальнолюдських цінностей, пристосування навчання та виховання до можливостей дитини, психолого-педагогічної підтримки та педагогіки успіху дитини. Концептуальні положення гуманно-особистісного підходу розкриті у книзі Г.І. Назаренко, Г.Ф. Пономарьової «Росте Людина».
Працюючи над навчальним посібником «Виховуємо Людину», автор керувалася методологічними основами нової гуманістичної парадигми освіти, яка реально протистоїть традиційній авторитарній парадигмі. Проблеми, підняті в ньому, досить складні, багатоаспектні та недостатньо висвітлені у психолого-педагогічній літературі.
Данний посібник відповідатиме своєму призначенню лише за умови усвідомлення педагогами освітніх, завдань, основних тенденцій розвитку сучасної вітчизняної та зарубіжної гуманістичної педагогічної думки.
Посібник вміщує три розділи. У першому розділі «Концептуальні засади гумаиістичного виховання» виокремлені концептуальні положення гуманістичного виховання. У сучасній педагогічній науці до цього часу немає загальноприйнятого його визначення. Серед науковців і педагогів-практиків існують різні погляди не тільки на поняття «виховання», але й на його зміст. Так, на думку багатьох дослідників з цих проблем, виховання — це цілеспрямоване формування особистості, управління процесом формування та розвитку особистості, підтримка у самоактуалізації, створення умов (для самоактуалізації чи для формування і розвитку особистості) тощо. Розроблена значна кількість концепцій виховання, які охоплюють широкий спектр соціокультурних завдань. В основі кожної з них - різні уявлення про природу людини, які визначають зміст і методи виховання дітей.
У посібнику викладене сучасне розуміння даного питання — як взаємодія суб'єкт-суб'єктних сторін. З метою подолання педагогічної практики, якій характерні риси традиційної виховної системи надається порівняльна характеристика авторитарної та гуманістичної моделі навчання й виховання дітей, розвиток особистості гуманно-спрямованого педагога, педагогічні технології на засадах гуманно-особистісного підходу тощо. Теоретико-методичні положення сучасного виховання дитини підкріплюються практичними
Розділ І
Що таке виховання у сучасному розумінні?
Демократизація суспільства в Україні, соціально економічні перетворення спричинили глибинні аміни у свідомості і поведінці людини. Науковий інтерес до методології, теорії і практики, на думку A.M. Бойко, зумовлений такими внутрішніми і зовнішніми чинниками: 1) новим розумінням дитини як самодостатньої й неповторної унікальності, здатної до проектування і здійснення самої себе; 2) формуванням гуманістичної свідомості суспільства на основі вищих цінностей людства; 3) необхідністю уточнення сутності поняття «педагогіка», її предмета та об'єкта; 4) обґрунтуванням координуючої ролі педагогіки серед наук про людину, її інтеграції й диференціації щодо всього комплексу гуманітарних знань; 5) рухом людства від ізоляції й замкнутості до єдності й цілісності, потребами інтеграції й водночас збереження національної окремішності; 6) зміцненням зв'язків педагогічної теорії і шкільної практики; 7) збільшенням різноманітності методів і методик дослідження,що, поряд із позитивним значенням, нерідко призводить до не завжди адекватного їх добору.
Отже, характерною ознакою сучасної освіти є активізація виховної проблематики, і це не випадково. Криза кінця XX століття охопила різні сфери життєдіяльності, а в першу чергу саму людину — її свідомість, почуття, поведінку. Як наслідок, «деіндивідуалізація й дегуманізація особистості, крайній раціоналізм мислення, втрата моральних орієнтирів та почуття незалежності до своєї Вітчизни, розповсюдження технократичних і соціальних моделей поведінки, дезадаптація дітей та молоді — це далеко не повний перелік негативних явищ, які вказують на зниження якості людини, низький рівень її вихованості, тобто людяності» .
Посилення останнім часом негативних впливів аморальності, злочинності, зубожіння збільшення кількості «важких» дітей уже в дошкільному дитинстві та інше призводять до знецінення освіти, падіння авторитету педагога. Виникає небезпека виростити бездуховне покоління, позбавлене інтелігентності, порядності, яке зневажливо ставиться до культурних та загальнолюдських цінностей. І це не випадково.
У традиційній педагогіці (Я.Коменський, Й.Гербарт, Ф.Дистервег, Й.Песталоцці) дитині відводилась роль об'єкта, якій старше покоління (вчитель-суб'єкт) передає свій досвід. За часи авторитарної педагогіки принциповим при аналізі концепцій виховання є розуміння в них позиції дитини - як об'єкта вихованої системи та розглядання її лише з боку соціальних функцій, які вона в майбутньому повинна виконувати в суспільстві. Звідси, кінцева мета освіти - підготовити дитину до життя; а дорослі, батьки, вчителі визначають зміст і методи навчання дітей.
За радянських часів виховання було надзвичайно заідеологізованим.
Визнавалася лише партійна точка зору, іншої думки не могло бути. Довгий час дитинство було штучно поставлено в певні рамки,закуте у гранітні береги: «Роби, як я», бути людиною — значить бути «такою, як усі», дитинство - це «етап підготовки до майбутнього життя», «дорослий для того, щоб навчати й виховувати, а дитина для того, щоб навчатися і бути слухняною» тощо. Невизнання її унікальності й неповторності, а значить права на свій життєвий простір, саморозвиток, панівна активність вихователя, контроль поведінки вихованця - характерні риси традиційної виховної системи.
Організація виховного процесу за єдиною програмою, де педагог - головна діюча особа, режисер, конструктор, стало підґрунтям навчально-дисциплінарного підходу до дітей.
При такій моделі виховання програма сприймалася як догма, а виконання її мало бути обов'язковим за будь-яких умов. Педагоги вдавалися до постійних настанов, заборон, роз'яснень, вимог, нотацій. Таке виховання породжувала відчуження, діти часто не розуміли дорослих, ставали пасивними, безініціативними, пригніченими. Панувала думка про ефективність виховних впливів, проте, як свідчить практика, без контролю дорослих поведінка дітей різко міняється.
У масовій радянській школі, ідеєю якої було «виховуюче навчання» та «виховання через колектив», панував, а інколи і досі панує об'єктивний підхід до дитини та розуміння виховання як багатогранного комплексу впливів, як цілеспрямований процес впливу дорослого на дитину з метою формування різних якостей, відповідно до вимог суспільства. Крім того, педагоги і батьки часто сприймали й подекуди до цього часу сприймають дитину і ставляться до неї залежно від того, як вона навчається. Звичайно, проблеми виховання та навчання взаємопов'язані, оскільки обидва ці процеси направлені на людину в цілому. Ще Платон писав, що «... найбільш важливим у навчанні ми визнаємо належне виховання». Проте в науковому розумінні та організації процесів навчання і виховання існують свої особливості. Порівняно з вихованням, навчання - більш вузьке поняття. На думку В.Зеньковського, «завдання виховання не тільки трудніше, але і важливіше, ніж завдання навчання».
Отже, щодо співвідношення виховання і навчання скористаємося цитатою В.О. Сухомлинського: «Навчання - це лише одна із пелюсток тієї квітки, що називають вихованням у широкому розумінні цього поняття...». Такої думки щодо зв'язку й залежності понять «виховання» і «навчання» дотримувалися М. І. Пирогов, К.Д. Ушинський, С.Ф. Русова, А.С. Макаренко та інші педагоги. Так, сучасний педагог III.О. Амонашвілі пише, що педагогічний процес лише тоді вдалий, коли в ньому виховання передує навчанню, адже викликані ним до дії духовні сили вбиратимуть знання як поживу, необхідну для подальшого зростання й становлення особистості школяра.
Разом із справедливою критикою практики попереднього авторитарного, знеособленого виховання в науковому педагогічному просторі з'явилось нічим не обґрунтоване негативне ставлення до виховання, як таке що, замахується на духовну свободу особистості, на її унікальність та самобутність, а з кінця 80-х років минулого століття інтерес до проблем виховання помітно згасає .
У XX ст. психолого-педагогічна наука внесла зміни на ці стереотипи, була з'ясована роль різноманітних факторів, які впливають на становлення та розвиток особистості дитини. У процесі розвитку дитина стає учасником (суб'єктом і об'єктом різноманітних відносин).
У Державній національній програмі «Освіта (Україна XXI століття)» головна мета виховання на сучасному етапі визначається як формування особистісних рис громадянина України, що включає в себе національну свідомість, розвинену духовність, моральну, художньо-естетичну, правову, трудову, фізичну, екологічну культуру, розвиток індивідуальних здібностей і таланту. Настав час замислитися про завтрашній день України, про ціннісні орієнтири і установки нашого суспільства, про громадянське становлення та творчий розвиток підростаючого покоління.
Вітчизняний дослідник виховної проблематики І.Д.Бех справедливо запевняє, що практична виховна діяльність потребує суттєвого поліпшення, зазначає, що «якість практичної виховної роботи свідчить про наявність високого чинника ризику, який виявляє себе в дедалі загрозливішій моральній деградації суспільства».
Сучасний стан психолого-педагогічної теорії виховання, на його думку, «не дає змоги цілеспрямовано формувати морально розвинену особистість, для якої загальноприйняті духовні пріоритети набували б глибокого життєвого сенсу і суб'єктивної цінності, виступали б дійовими регуляторами її соціальної поведінки». Однією з причин такого стану він вважає «некритичне використання досить поверхових, а тому й досить дієво-перетворювальних наукових поглядів, підходів, позицій.
У педагогічних дослідженнях останніх років можна розрізнити розуміння виховання в широкому, соціокультурному і конкретному, практико-орієнтованому сенсі. Єдності поглядів у визначенні поняття виховання немає. На думку І.П.Подласого, під вихованням слід розуміти процес цілеспрямованого формування особи. Це спеціально організована, керована і контрольована взаємодія вихователів і вихованців, кінцевою своєю метою формування особи, потрібної і корисної суспільству. Процес виховання має двосторонній характер. Його течія відрізняється своєрідністю, оскільки йде в двох напрямках: від вихователя до вихованця (прямий зв'язок) і від вихованця до вихователя (зворотний зв'язок) .
Спостерігається протиріччя: з одного боку, зростає потреба суспільства у високогуманних особистостях, з іншого - реальність повсякденного життя - деградація людини.
Аналізуючи ці та інші явища, вчені пов'язують їх із рядом причин, і, в першу чергу, зі станом, якістю освіти та найголовнішою її складовою - вихованням.
Розробка наукових засад сучасного виховання та нового підходу до організації виховної практики є провідним напрямом державної політики освіти. Ураховуючи сучасний стан розвитку суспільства та особливості глобалізованого світу, а також розуміння того, що все починається з дитинства, виникає необхідність у переоцінці, переосмисленні раніше безперечних ідей попереднього радянського виховання, яке повністю підкорялося ідеологічним установкам тоталітарного суспільства і мало дегуманізований характер.
Проте ще в 1929 році Міжнародна Ліга нового виховання прийняла тлумачення, згідно з якими виховання - це створення умов для розвитку здібностей кожного вихованця як індивіда. Такий підхід вимагає динамічності цілей, змісту, методів виховання щодо розвитку особистості дитини. А це значить, що вихователі повинні зберегти стандартну особистість. Таким чином, ця точка зору на виховання є прогресивною, тому що саме за такого сприйняття «виховання» як процес набуває двостороннього характеру, форми співпраці, взаємодії педагога з дітьми, в основі якої глибока повага до особистості кожної дитини. Прихильниками такого погляду на виховання є Ш.О.Амонашвілі, Є.В.Бондаревська, Л.С.Виготський, І.Д.Бех, О.Л.Кононко, А.В.Петровський, С.Л.Рубінштейн та ін.
Крім того, в умовах сучасних змін, які відбуваються в системі освіти, особливої уваги набувають питання виховання та самовиховання творчої особистості на засадах гуманістичних ідей. Серед завдань, що їх держава поставила перед освітянською спільнотою, на перший план виступає гуманізація освіти та виховання, тобто виховання гуманної особистості, щирої, людяної, милосердної, працелюбної людини з розвиненим почуттям власної гідності і поваги до гідності іншої людини. Саме, гуманізація виховання передбачає зміну поглядів на сам процес виховання. Виховання — це не тільки процес зовнішнього впливу на дитину, а й саморозвиток самовираження особистості, коли дитина стає суб'єктом виховання.
Створення в Україні гуманістично орієнтованої національної системи виховання й освіти неможливе без урахування світової прогресивної педагогічної теорії і практики, вітчизняного історико-педагогічного досвіду. З давніх-давен людство вело пошук ефективних шляхів виховання більш освіченої, морально й духовно досконалої особистості. Оглядаючись у минуле, з подивом знаходимо в працях давніх авторів різноманітні геніальні ідеї про виховання людини, актуальні і на початку XXI століття. Так, ще Платон зазначав: «Ніхто не стає хорошою людиною випадково». Досить великої уваги питанню виховання підростаючого покоління приділяв Аристотель. Він висунув ідею гармонічного виховання та у своїх працях послідовно і всебічно обґрунтував її.
Починаючи ще від Я.А. Коменського, усі видатні педагоги світу (Й.Г.Песталоцці, Ф.А.Дистерверг, Г.С.Сковорода, В.О.Сухомлинський, А.С.Макаренко, К.Д.Ушинський та інші) вважали, що виховання має пронизуватися високою духовністю, людяністю, гуманістичною і творчою спрямованістю навчально-виховного процесу, доброзичливістю й чуйністю у ставленні до дитини. Так, К.Д. Ушинський застерігав, що «погано спрямоване виховання негативно впливає на моральний та розумовий розвиток».
Однією з особливостей педагогічної системи А.С.Макаренка є віра в людину, можливість і необхідність розвитку її добрих задатків. Видатний педагог завжди дотримувався гуманістичного принципу: бачити в кожній людині особистість, розкривати її індивідуальність, красу, здібності. На його думку, до людини необхідно підходити з «оптимістичною гіпотезою, навіть і деяким ризиком помилитися». Він стверджував, що «не може бути виховання, якщо не зроблена центральна установка про цінність людини».
Виховання має свої особливості: це довготривалий, безперервний, багатофакторний вплив, який характеризується варіативністю наслідків виховної діяльності та передбачає взаєморозвиваючий характер. Усі вчинки однієї людини, так чи інакше, виступають реальною умовою зміни життя інших людей. Тому, на думку багатьох педагогів, зокрема В.О.Сухомлинського, призначення виховання насамперед полягає у сприянні становленню і розвитку духовної сфери особистості як дітей, так і дорослих. У процесі виховної діяльності відбувається зміна як особистості вихователя, так і особистості вихованця, іншими словами - послідовна зміна станів явища виховання, ступенів розвитку його учасників і є процес виховання.
Виховання, як процес цілеспрямований, орієнтує вихователя і вихованця на досягнення поставленої мети. Визначення мети виховання надає можливість реалізувати таку його особливість, як прогнозування майбутнього, про що писав В.О. Сухомлинський: «Без наукового передбачення, без уміння закладати в людині сьогодні ті зерна, які зійдуть через десятиріччя, виховання перетворилося б у примітивний нагляд, вихователь - у неграмотну няньку, педагогіка - у знахарство. Треба науково передбачити - в цьому суть культури педагогічного процесу, і чим більше тонкого, вдумливого передбачення, тим менше несподіваних нещасть». Він розумів виховання як головну працю дитини, направлену на ствердження загальнолюдських цінностей.
Виховання - складне і багатомірне поняття, одна з основних категорій педагогіки, проте загальноприйнятого визначення немає. Серед науковців і педагогів-практиків існують різні погляди не тільки на поняття «виховання», а й на його зміст. За визначенням багатьох авторів, виховання - це цілеспрямоване формування особистості, управління процесом формування і розвитку особистості, підтримка в самоактуалізації, створення умов для самореалізації чи для формування і розвитку особистості.
Відмова від загальних норм і універсальних теорій у педагогічних науках дала можливість для існування різних підходів на суть, сенс і цінності людського життя, спричинила наявність різних педагогічних методологій у межах різних парадигм. У педагогічній енциклопедії парадигма (від грец. приклад, взірець) - теорія (або модель постановки проблем), прийнята за зразок вирішення дослідницьких завдань певним науковим співавторством. Розвиток сучасної педагогічної науки характеризується активним використанням різних концепцій виховання? Великий тлумачний словник сучасної української мови дає таке трактування концепції (від лат. conceptio - сприйняття) - система поглядів на певне явище; спосіб розуміння, тлумачення якихось явищ, основна ідея будь-якої теорії. Під концепцією, за філософським енциклопедичним словником, розуміється система поглядів на що-небудь, головна ідея, задум.
Виходячи із вищезазначеного розуміння терміна «концепція», стосовно виховання, Є.М. Степанов дає таке визначення концепції виховання: система поглядів окремого вченого чи групи дослідників на виховний процес, його мету, принципи, зміст, способи організації та ін. . Сьогодні виховання — це реалізація на практиці оригінальних концепцій навчання та виховання, створення альтернативних, авторських моделей навчально-виховного процесу.
Розроблено достатню кількість концепцій виховання, які охоплюють широкий спектр соціокультурних завдань. В основі кожної з них лежать різні уявлення про природу людини, які визначають зміст, методи виховання дітей. У контексті європейської культурної традиції виділяють чотири концепції:
Проблеми дослідження виховання достатньо широко висвітлені у педагогічній і психологічній літературі. Аналіз праць українських і зарубіжних учених дозволяє визначити напрями їхніх наукових пошуків.
Крім того, виховання вивчалося в різних аспектах: як цілеспрямований процес особистості (С.І.Гончаренко, Т.А.Ільїна, В.І.Лозова, Г.В.Троцко та ін.); як фактор соціалізації особистості (П.І.Підкасистий, М.І.Приходько, Д.І.Фельдштейн, В.М.Шульгін); культурологічний аспект виховання як система формування творчої особистості (І.А.Зязюн, Л.Г.Коваль, М.М.Фіцула, Є.Ю.Сазонов, І.М.Шапошнікова та ін.).
До цього часу виховання трактується як процес визначеного, цілеспрямованого формування у дітей бажаних якостей особистості. Так, С.Л.Рубінштейн зауважував, що виховання у більш вузькому значенні означає те, що людина робить «... спеціальні дії, спеціальні вчинки, призначені для того, щоб впливати, спеціально формувати внутрішні умови справжньої моральної поведінки, або своїми вчинками викликати вчинки у відповідь, в яких би ці внутрішні умови справжньої моральної поведінки, або своїми вчинками викликати вчинки у відповідь, в яких би ці внутрішні умови формувались. Близьким до такого трактування, але значно ширшим, на нашу думку, є визначення С.Гончаренка: «Виховання - процес цілеспрямованого, систематичного формування особистості, зумовлений законами суспільного розвитку, дією багатьох об'єктивних і суб'єктивних факторів. Виховання - це вся сума впливів на психіку людини, спрямованих на підготовку її до активної участі у виробничому, громадському і культурному житті суспільства.
Одні стверджують, що процес виховання - не щось інше, як перенесення загальнолюдських цінностей у свідомість і поведінку дітей. Виховання – ка-тегорія соціальна, яка з'являється з народженням людського суспільства і зникає з його знищенням. Інші трактують його як процес соціалізації особистості. У педагогічній енциклопедії воно визначається як процес цілеспрямованого формування особистості. Існує думка, що виховання - це цілеспрямована змістовна професійна діяльність педагога, яка сприяє максимальному розкриттю особистості дитини, входженню у контекст сучасної культури, становленню її як суб'єкта власного життя, формуванню її мотивів та цінностей (Г.М.Коджаспірова, О.Ю.Коджаспіров). В.А.Караковський, Л.І.Новікова, Н.Л.Селіванова, Є.М.Степанов та ін. розуміють виховання як цілеспрямоване управління процесом розвитку особистості .
М.Красовицький вважає, що «виховання - це передача від покоління до покоління життєвого досвіду, культури, моральних цінностей, утворених суспільством». Саме тому виховання називають «вічною категорією».
На думку М.Сметанського, виховання слід розглядати і як усі керовані впливи соціального середовища на розвиток особистості, і як педагогічний процес: організований, цілеспрямований вплив, що здійснюється у навчально-виховних закладах, і як складову педагогічного процесу, покликану забезпечити розвиток її мотиваційноціннісної сфери.
Наведені вислови свідчать про те, що виховання - складна модель, яка розглядає педагогічну діяльність з різних сторін: як явище культури; як педагогічний вплив; як організацію життя дітей; як спілкування; як співробітництво; як співтворчість;як співтворчість дітей один з одним та з педагогом; як життєтворчість (B.C.Кукушин).
Кожне з цих значень є справедливим, проте жодне з них не розкриває виховання повністю як педагогічну категорію.
Вищенаведені визначення ґрунтуються на тому, що виховання відбувається тільки за наявності об'єкта і суб'єкта виховної взаємодії, за якої провідна роль належить дорослому, який виконує функції вихователя, а діти - об'єкти цього виховання.
І.Д.Бех застерігає, що «недопустима безпечність тих, хто причетний до виховання молодого покоління, щодо усвідомлення надзвичайної складності цього процесу і некритичного використання соціальному розумінні як вплив суспільства та соціального середовища на людину в цілому (сім'ї, навчальних закладів, колективу, засобів масової інформації та ін.). У широкому розумінні, як визначає М.Красовицький, виховання можна розглядати як об'єктивне явище, без якого суспільство не могло б існувати. У цьому розумінні виховання включає в себе всю систему взаємовідносин особистості з навколишнім середовищем (соціальним і природним), навчання і освіту. Соціальне середовище діє стихійно, а також цілеспрямовано. На зв'язок навколишнього середовища і виховання вказував А.С.Макаренко. На його думку, «виховання - є процес соціальний у самому широкому розумінні. Виховує все: люди, речі, явища, але перш за все і більш за все - люди, із них на першому місці - батьки і педагоги ». Таким чином, виховання часто ототожнюють з поняттям «соціалізація», інколи протиставляють виховання навчанню, деякі запевняють, що школа взагалі не повинна займатися вихованням, а лише розвитком дитини; інші впевнені у тому, що «школа спочатку повинна виховати дитину, а потім навчати її». Досить поверхових, а тому й не досить дієво-перетворювальних наукових поглядів, підходів, позицій».
Відомий філософ Еріх Фромм зазначав, що головне завдання виховання - сприяти розвитку і розкриттю індивідуального потенціалу дитини. Замисліться над його визначенням: «Паростки всього кращого, що є в потенціалі дитини, проростають, якщо є відповідні умови для їхнього розвитку, в іншому разі вони будуть втрачені».
Одна з найголовніших умов - те, щоб дорослі, які відіграють значну роль у житті дитини, були переконані в її можливостях. Виховання дорівнює допомозі дитині в реалізації її можливостей. Маніпуляція протилежна вихованню, тому що ґрунтується на відсутності подібної віри і переконанні, що дитина буде хорошою, тільки якщо дорослі вкладуть у неї те бажання і придушать те, що вважають недоцільним.
Таким чином, виховання як допомога і виховання як маніпуляція - це два протилежні підходи до дитини з боку дорослих, які характеризують гуманістичне і авторитарне виховання.
Крім того, виховання як цілеспрямований вплив середовища і педагогів на дитину, надає дитині пасивну роль об'єкта педагогічного впливу. Проте, особистість дитини не можна розглядати як пасивний об'єкт, вона активно прагне виразити себе як особистість, зробити власний вибір. Мова йде про закономірний процес саморозвитку, самореалізації.
У сучасній педагогічній літературі виховання розглядають: У широкому соціальному розумінні як вплив суспільства та соціального середовища на людину в цілому.
Проте М.Сметанський вважає неправомірними спроби ототожнювати виховання із соціалізацією. Він зазначає, що «навіть у широкому соціальному значенні виховання співвідноситься з поняттям «соціалізація» як одиничне із загальним, тобто виховання є складовою соціалізації особистості», що протікає під впливом як керованих, так і некерованих факторів.
У широкому педагогічному значенні, як педагогічний компонент; виховання - процес цілеспрямованого формування особистості в умовах соціально організованої виховної системи.
Виховання у широкому розумінні розглядається як передача і організація засвоєння накопиченого людством соціально-історичного досвіду, його духовної культури. Існує думка, що виховання в широкому соціальному значенні - забезпечення передачі з покоління до покоління накопиченого соціально-культурного досвіду, цінностей. Виховання як педагогічна категорія передбачає педагогічно цілеспрямовану організацію діяльності, спілкування людини, які сприяють формуванню,^ вихованців певного ставлення до оточуючого світу, самого себе, моральних норм і правил поведінки.
Виховання у вузькому педагогічному розумінні - виховна робота як цілеспрямоване формування у дітей системи певних морально-етичних якостей, поглядів, переконань (Т.К.Селевко, А.В.Мудрик); цілеспрямований вплив педагогів, вихователів на учня у процесі всього життя школи (навчання, спільної діяльності, взаємовідносин) - М.Ю. Красовицький; цілеспрямована взаємодія вихователя і вихованців, спрямована на формування певних якостей, властивостей, відносин людини.
Виховання у більш вузькому значенні - вирішення конкретних виховних завдань (наприклад, виховання певних якостей).
Тому «найкращим розумінням виховання є взаємодія педагогів та учнів у процесі спільної діяльності, спрямованої на розвиток у вихованців кращих рис людини і громадянина».
Ідеї гуманізації й демократизації стали ключовими у багатьох документах по реформуванням освіти.
У законодавчій базі представлені нові виховні засади, які відображають гуманістичні погляди на виховання - виховання розуміється не як політична, а, перш за все, як культурно-історична цінність. Виховання проголошується як найважливіша складова цілісного процесу освіти; вихованню відводиться пріоритетна роль у процесі соціалізації особистості, а також у розвитку її індивідуальності й самобутності; дитина, її розвиток стають у центрі виховного процесу; суб'єкт-суб'єктні взаємовідносини розглядаються як визначальні в цьому процесі; основними орієнтирами у вихованні стають індивідуальність, особистість, гуманність, демократія, духовність, творчість, самореалізація, національна культура як середовище, що забезпечує духовний і моральний розвиток дитини. Створення умов для виховання таких якостей у підростаючого покоління - глобальна проблема суспільства, сім'ї, школи й самої особистості.
З середини минулого століття активно розвивається виховна модель гуманістичної психології у працях К.Ясперса, К.Роджерса, А.Маслоу та ін., яка надає перевагу саморозвитку, самоактуалізації, унікальності людини в процесі виховання шляхом спеціально створених умов.
Обґрунтування гуманістичного, людиноцентристського підходу до виховання здійснили А.С.Макаренко, В.О.Сухомлинський, А.М.Алексюк, Ш.О.Амонашвілі, Ю.К.Бабанський, В.П.Беспалько, І.Д.Бех, О.І.Вишневсь-кий, І.А.Зязюн, В.Г.Кремень, І.Ф.Прокопенко, О.Я.Савченко, О.В.Сухомлинська; роль та значення системного підходу в процесі виховання дослідили М.І.Болдирєв, О.А.Дубасенюк, Т.А.Ільїна, В.А.Караковський, О.І.Киричук, М.Ю.Красовицький, Н.В.Кузьміна, Л.І.Новікова, Н.Л.Селіва-нова; сутність і зміст гуманістичного виховання у позанавчальній діяльності висвітлили В.О.Білоусова, А.П.Вірковський, О.П.Гданська, Г.Я.Жирська, О.В.Столяренко, Г.В.Троцко та ін.
З погляду гуманістичної психології метою виховання є «повноцінно функціонуюча людина», свідомий, активний соціальний індивід, який «може реалізовувати себе в особистісному рості та самоактуалізації в діяльності та спілкуванні з іншими людьми. З розвитком гуманістичної культури гуманізацію освіти, гуманізацію соціального середовища, виховних відносин і самої особистості пов'язують педагоги шляхи виходу виховання з кризи.
Саме гуманістичне виховання особистості сприяє олюдненню суспільних відносин, формуванню взаємодії педагога з дітьми за суб'єкт-суб'єктною моделлю, зміст якої спрямований на потреби, цілі, інтереси особистості, визнання її особистісних якостей, а звідси й повага, доброзичливість, лагідність.
Академік Д.С.Лихачов писав: «Я мислю XXI вік як вік розвитку гуманітарної культури, культури доброї і виховуючої». Звідси на перший план вітчизняної науки винесені теорії, які проголошують пріоритет особистісних цінностей перед цінностями групи.
При цьому, одним із завдань виховання є надання дитині можливості саморозвитку, створення умов для особистісного зростання, сприяння пошуку її власної індивідуальності.
К.Роджерс розкрив умови, за яких виховання стає важливим для розвитку особистості процесом.
У процесі педагогічної взаємодії вихованці розв'язують проблеми, які цікаві й значимі для них.
Вихователь: приймає вихованця таким, яким він є, виявляючи позитивне ставлення до нього; демонструє здатність правильно розуміти його внутрішній світ (бажань, емоцій, почуттів та цінностей), залишаючись при цьому самим собою; створює психологічно комфортні умови для вільного самовиявлення вихованця.
Виховний процес дитиноцентричний, стимулює моральне самовизначення особистості дитини шляхом включення у виховний процес проблемних ситуацій, значимих для неї.
Вихователь уважно ставиться до дитини, поводить себе конгруентно.
Дитина сприймається як пасивний матеріал, з якого можна «ліпити» будь-що.
У другій моделі виховання розуміється «як маніпуляція - прихований вплив на особистість з метою розвитку в неї бажаних її погляду вихователя якостей. Модель виховання - сприяння - в основі лежить віра в активне, творче начало людської природи, в її первісну моральність і доброту, сприяння самоактуалізації особистості.
Педагогічна практика свідчить, що кожна із вказаних моделей має право на існування, універсальних абсолютно ефективних моделей виховання не існує. Ефективність виховного процесу залежить під реалізації основних принципів, тобто тих вимог, які визначають мету, зміст, методи, організацію виховання. З одного боку принципи базуються на закономірностях та особливостях процесу виховання, н з другого - на вимогах суспільства щодо мети, змісту, засобів, методів виховання.
Надамо стислу характеристику принципів виховання.
Принцип гуманізації, який полягає у визнанні кожної людини, як особистості, її прав на свободу, щастя, захисту, охорону життя,здоров'я, створення емоційного фону, атмосфери емоційного натхнення, умов для розвитку особистості, її творчого потенціалу, схильностей, здібностей, надання їй допомоги у життєвому самовираженні, повноцінної самореалізації.
Принцип індивідуально-особистісної орієнтації виховного процесу, який спрямований на врахування індивідуально-особистісних якостей:
У процесі виховання доцільно поступово, одночасно з особистим розвитком вихованців, переходити від прямого формування особистості (директивна модель) через приховані маніпуляції, виховні впливи до сприяння її саморозвитку, опираючись на наступні принципи гуманістичного виховання.
Розділ ІІ
Характерні риси діяльності гуманно-спрямованого педагога.
Одна із стратегічних позицій розвитку виховання - пріоритет суб'ект-суб'єктних відносин у системі «педагог-вихованець». Фундаментом такої взаємодії є гуманістична позиція педагога, яка передбачає глибокі знання про дитину, закономірності її розвитку.
Педагог-гуманіст не стільки оцінює, скільки визначає та плекає природу дитини, дбає про створення розвивального освітнього простору, про формування в дитини загальнолюдських цінностей.
Сучасній школі потрібен новий тип вчителя, який би інакше визначав пріоритетні напрями своєї роботи, зосереджував увагу на головній спрямованості педагогічної професії - бути вихователем дитини в широкому значенні цього слова. Вихователь-вчитель спільно з дітьми, враховуючи рівень їхнього розвитку, спрямовує роботу на засвоєння навчальних предметів, визначає темпи навчання, корегує програму і графік навчального процесу з метою оптимального впливу навчально-виховної діяльності на рівень розвитку дітей.
Ще з часів М.В. Ломоносова учитель з учнями повинен іти до предмета, а не з предметом - до учнів. У цьому гуманістична спрямованість особистості вчителя, у цьому його пріоритетна педагогічна позиція. Учень бере участь у вихованні разом зі своїм педагогом. Особистісно спрямований педагог: любить дітей; відкритий, доступний для кожної дитини; надає можливість ділитися своїми думками, почуттями; відвертий у своїх поглядах; демонструє дітям довіру до них; не принижує їхньої гідності; розуміє і відчуває внутрішній світ кожної дитини; цікавиться життям дитини; надає реальну допомогу та забезпечує педагогічну підтримку; підтримує, розвиває й стимулює природний потенціал кожного; справедливий, гуманний, чуйний; не байдужий до дитячих проблем; визнає унікальність і неповторність кожної особистості, не порівнює дітей; спирається на сильні, позитивні якості особистості дитини; у навчально-виховній практиці акцент робить не на знання, уміння, навички дітей, а на загальнолюдські цінності (милосердя, доброта, чуйність, працелюбність та ін.); надає дитині право на помилку.
Педагог, як професіонал, має розуміти виховне значення слова, адже словом можна заспокоїти, підтримати і травмувати, знищити. Воно може принести радість, надію, або спричинити ненависть, ворожнечу. Авторитарні форми взаємодії педагога з дитиною гальмують її розвиток, формують невпевненість у собі, заважають відчути себе самостійним та відповідальним. Запропоновані поради допоможуть досягти взаєморозуміння з вихованцем, оволодіти навичками партнерського спілкування, сприятимуть встановленню рівноправних, доброзичливих, довірливих взаємин педагога з дитиною:
Основні положення гуманно-особистісного підходу до виховання дитини:
Обираючи прийоми виховного впливу, вдавайтеся здебільшого до ласки і заохочення, а не до покарання та осуду.
Намагатися впливати на дитину проханням — це найефективніший спосіб давати їй інструкції.
Гуманістичне виховання на думку С.І.Подмазіна направлене на «становлення духовності особистості, основу якої складає потрібність пізнання і потрібність творити добро для інших. При цьому особистість розглядає саму себе та інших людей як вищу цінність і сенс буття.
Таким чином, цінності можна вибирати, а значить, кожен для себе вирішує, що є для нього цінністю, а що - ні. Усе, що для людини є цінне, значиме, стає стрижнем її світосприйняття, поведінки, культури, складає особистісну систему цінностей. Крім того, цінності можна згрупувати в матеріальні, духовні, соціальні, особистісні та інші групи.
Розділ ІІІ
Гуманізм виховної системи Василя Сухомлинського
У житті людини не повинно бути жодної хвилинки, коли б вона не набувала духовних багатств.
Василь Сухомлинський
Педагогіку В.О. Сухомлинського ми по праву називаємо гуманістичною, оскільки вона є джерелом виховання загальнолюдських духовних цінностей.
З кожним роком творча спадщина Василя Сухомлинського привертає все більшу увагу наукової і педагогічної спільноти як у нашій країні, так і за кордоном.
Педагогічна система, розроблена українським педагогом-гуманістом, збагатила педагогічну науку новаторськими ідеями, розширила теорію і виховну практику, стала своєрідним інноваційним етапом розвитку вітчизняної педагогічної думки.
У своїй діяльності В.О Сухомлинський розглядає виховання як процес становлення особистості. Кожна дитина, на його думку, цілком особливий, унікальний світ - Особистість. Гуманістичному вихованню присвячені численні монографії, брошури, статті та оповідання, його практична діяльність, і, головне, її результати - навчальні досягнення вихованців Павлижської школи, організація їх життєдіяльності (школа потопає у садах, пасіка, спортивний стадіон, теплиця й зелена лабораторія, дитячий театр і кінозал, гурток юних будівельників, вітроемпіростанція та інше), моральна культура і, звичайно, гуманність, яка є візитною карткою кожного вихованця. Педагог-гуманіст в умовах радянського тоталітаризму та формалізму створив оригінальну гуманістичну виховну систему, яка випереджала тоді час і є актуальною нині.
Відомий педагог стверджував, що наслідки виховання залежать від утвердження в навчальному закладі гуманістичних взаємин культури як фундаменту навчання і виховання, визнання прав особистості кожної дитини.
На його думку, головними для створення колективу є гуманні людські взаємини між дітьми, між вихователями і вихованцями. Саме на цій основі формуються єдині поняття про добро і зло.
«Виховання - це постійне духовне спілкування вчителя і учня. Слід зустрічатися з учнем як із товаришем, однодумцем, переживати разом з ним радість перемог і гіркоту поразок» .
Концептуальними положеннями гуманістичного виховання видатного педагога є:
виховання, головну роль у формуванні гуманістичних цінностей, надає сім'ї. «Якщо дитина виростає в обстановці безсердечності, вона стає байдужою до добра і краси».
Гармонійність, психологічний клімат, моральне здоров'я, етичні норми поведінки, що набуваються в сім'ї, зберігаються дитиною надовго, на все життя, а тому в сім'ї має панувати атмосфера доброзичливості, довіри, любові, взаємодопомоги,
В.О.Сухомлинський писав: «Як важливо, щоб перші думки про добре, сердечне, найпрекрасніше, що є в світі, - про любов людини до людини - пробуджувались на особистому досвіді, щоб найдорожчим для дитини стали батько й мати».
Таким чином, духовною серцевиною справжнього, сімейного, гуманістичного виховання має бути виховання в дитині людини.
Павлижський педагог побудував свою виховну систему на принципах етнопедагогіки, в якій матеріал є джерелом загальнолюдських цінностей, чеснот. Він є єдиним педагогом радянського періоду, який створив «культ Матері». Проте не менш важливим, на думку педагога, у вихованні дитини, особливо хлопчика, має бути роль батька, який є еталоном мужності, хоробрості, сміливості.
Педагог застерігає від односторонньої любові батьків до дітей чи дітей до батьків. Якщо в сім'ї не пануватиме повага до дитини, то виховання підміняється наданням дитині «тепличних послуг».
Повага до дитини виявляється в усьому - інтонації голосу, стилі спілкування, порадах, співчутті.
В.О.Сухомлинський зазначав, що «роки й роки ідуть на те, щоб навчити і вихователів, і батьків бути чутливими до переживань дітей. Зрозуміти дитяче почуття - значить підійти до дитини по-людському, принести їй спокій, розсіяти тривогу, навчити її бути доброю й чуйною. Дитина, відчувши, що старші зрозуміли її душевний стан, стає м'якою, чутливою до добра. Те, що я називаю вихованістю, є відповіддю дитини на наше вміння розуміти її стан. Якщо старші, не розуміючи дитини, байдужі до її душевних порухів, часом бур і ураганів, - дитина стає жорсткою, оздоблюється, вона може навмисне робити зло».
На сучасному етапі перебудови системи освіти підвищуються вимоги до гуманістичних надбань особистості, її моральних якостей, рівня освіченості, культури. Педагог надзвичайну роль відводив вихованню гуманістичних ідеалів, розглядав людину як взірець високої моралі гуманізму.
Таким чином,головне місце у виховній системі В.Сухомлинського посідало виховання гуманності. Створена ним «Азбука моральної культури» не втратила своєї актуальності й нині, у час, коли найвищі загальнолюдські якості - людяність, милосердність, чуйність, доброзичливість - стають рідкістю.
Видатний педагог застерігав, що виховання у дітей чесності, правдивості, працелюбності, любові і поваги до старших необхідно починати змалку, бо «дитячий світ - світ особливий. Діти живуть своїми уявленнями про добро і зло, про чесність і безчестя, про людську гідність: у них свої критерії краси, у них своє вимірювання часу: в роки дитинства день здається роком, а рік вічністю».
«Добрі почуття своїм корінням сягають у дитинство, а людяність, добро, лагідність, доброзичливість народжуються у праці, турботах, хвилюваннях про красу навколишнього світу».
Творча спадщина В.О.Сухомлинського переконує нас, що гуманно-особистісний підхід до особистості дитина серед інших педагогічних підходів є пріоритетним, а саме:
Розділ ІV
Розкриття поняття педагогічна підтримка
У межах підтримуючої моделі виховання створюється фундамент для істотно нової педагогічної практики, основою якої є внутрішня свобода, гуманізм, суб'єкт-суб'ектні взаємини дорослого і дитини. Модель виховання побудована на педагогіці підтримки і значною мірою відрізняється від традиційних, звичних підходів до організації виховання дітей. За дитиною визнається право вибору напряму саморозвитку, передбачається своєчасна педагогічна підтримка процесів саморозвитку, самореалізації.
Педагог повинен не вести дитину за собою і навіть не направляти її розвиток, а «рухатися нею, підтримувати її у здійсненні самостійності, допомагати їй у вирішенні особистісних проблем» .
Такий погляд на виховання дитини і на роль педагога у ньому визначає зміст конструювання педагогічного процесу у межах педагогічної підтримки.
Підтримка - дія за значенням підтримати, те, що підтримує, служить опорою комусь, чомусь. Те, що зберігає чиюсь життєздатність, підкріплює, зміцнює кого-небудь. Те, що вселяє впевненість, підбадьорює.
У тлумачному словнику В.І.Даля слово «підтримка» пов'язано зі значенням дієслова «підтримати» - бути опорою для міцності (опорою, точкою, надією), підставкою для всього, що підтримує важке, укріплення всього, що надає мужності, міцності, сили. У словнику синонімів слово «підтримка» має декілька значень - «допомагати, прийти на допомогу».
Виходячи із вказаних трактувань, можемо припустити, що підтримка необхідна лише тоді, коли є проблеми, негаразди, утруднення. Щодо особистісного росту розуміємо як відгук дорослого на реальну проблему дитини, посилення всього позитивного, що має вихованець, допомогу дитині у пізнанні самої себе тощо.
Термін «педагогічна підтримка» вперше застосував у педагогічній науці О.С.Газман відносно недавно. Під цим він розумів процес, що дає змогу дорослому зосередитися на позитивних сторонах дитини з метою зміцнення її самооцінки. Педагогіка підтримки почала розвиватися з кінця 80-х, а до середини 90-х років сформувалася у концепцію «педагогічної підтримки», яку розробив О.С.Газман та група його співробітників (Н.Н.Михайлова, С.Ю.Юсфін, Т.В.Анохіна та ін).
Самооцінка - це оцінка особистістю самої себе, своїх можливостей, якостей та місця себе серед інших людей.
На думку психологів, саме від самооцінки залежить вимогливість до себе, ставлення до успіхів та невдач. Вони стверджують, що самооцінка впливає на ефективність діяльності, на подальший розвиток як особистості.
Формуванню здатності оцінювати себе критично, вимогливо сприяє педагогічна підтримка, бо саме вона з боку дорослих допомагає дитині повірити в себе і свої сили, здібності, допомагає уникнути помилок, підтримує ії у невдачах. На думку О.С.Газмана, «педагогічна підтримка - це процес сумісного з дитиною визначення її власних інтересів, цілей, можливостей та шляхів подолання перешкод (проблем), що заважають їй зберегти свою людську гідність і самостійно досягти бажаних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні, способі життя».
Ідеї педагогічної підтримки знаходимо в основоположника наукової педагогіки Яна Амоса Коменського. Він вбачав педагогічний ідеал у самій людині, яка реалізує свої природні обдарування, і трактував освіту як спосіб розвитку цих обдарувань. («О развитии природных дарований», 1650 p.). Ще в 1632 році видатний педагог обґрунтував принцип «природовідповідності» («Велика дидактика»). Він вважав, що людина як частина природи підкоряється її найголовнішим, загальним законам, діючим як у світі рослин і тварин, так і відносно людини.
Ж.Ж.Руссо закликав педагогів сприяти природному зростанню дітей. У педагогічній спадщині педагога-демократа І.Й.Песталоцці чітко прослідковується розуміння освіти як підтримки дитини, котра творить сама себе, усвідомлюючи свої індивідуальні особливості та свої можливості. («Лебединая песня», 1826 p.).
Спроби теоретично розробити та реалізувати у виховній практиці підходи, характерні для педагогічної підтримки (педоцентричні), були прийняті педагогами-гуманістами на рубежі XIX-XX ст.
Так, Д.Дьюї вбачав сутність педагогіки у перетворенні дитини в сонце, у центр педагогічної системи, навколо якої повинні обертатися й організовуватися засоби, мета, форми, методи, а також педагоги.
Найбільш прогресивні педагоги-гуманісти відстоювали розуміння виховання як способу створення ефективних умов для самовираження та вільного розвитку дітей, виключаючи будь-яке насилля до них у процесі виховання й навчання. Вони відмовлялися від традиційного педагогічного керівництва становленням дитини. Більшість їх педагогічних ідей є співзвучними концептуальним підходам педагогіки підтримки та лягли в основу вільного виховання (С.Кей, К.Н.Вентцель, А.Ніля).
Представники вільного виховання пропонували не обмежувати дитячу свободу та не перешкоджати розвитку індивідуальності, закликали педагогів дати дітям жити своїм життям, запевняли, що вихованці потребують не стільки навчання, скільки розуміння й любові. Російський педагог, прихильник вільного виховання, К.Н.Вентцель ще на початку минулого століття під вихованням розумів «не навмисне формування дитини відповідно до заданого ідеалу людини, а сприяння тому, щоб образ індивідуальної людської особистості, який дрімає в дитині, набув шляхом безпосереднього розвитку ясні й чіткі форми».
Ідеї педагогічної підтримки знайшли пізніше своє втілення в гуманістичній педагогіці, основоположниками якої є А.Маслоу і К.Роджерс.
Гуманістична педагогіка бачила сутність виховання у створенні умов для самоактуалізації й самореалізації особистості, розвитку притаманного їй природного потенціалу. Карл Роджерс розкрив умови, які полегшують реалізацію внутрішніх джерел зростання дитини:
Не можна сказати, що за радянських часів традиційне виховання повністю ігнорувало індивідуальні запити, потреби дитини. Справа в тому, що вони заохочувалися, задовольнялися тоді, коли відповідали загальнодержавним інтересам. Але вже в той час учені пропонували поглиблювати розуміння індивідуальності кожної дитини. Мова йде про видатного педагога-гуманіста В.О.Сухомлинського. Виховання у нього покликане створювати щастя, «відкривати в кожній людині її, тільки її неповторну грань». Він пише, що виховання полягає в тому, щоб уміло, розумно, мудро, тонко, сердечно торкнутися до кожної із тисячі граней, знайти ту, яка, якщо її як алмаз шліфувати, засяє неповторним сяйвом людського таланту, а це сяйво принесе людині особисте щастя.
Приймати - розуміти - допомагати - любити – сприяти й радіти успіхові - розвивати кращі моральні якості – головне кредо гуманістичної педагогіки відомого теоретика й практика В.О. Сухомлинського.
Педагогічна підтримка має допомогти дитині відповісти на запитання: «Куди мені рухатись?», «Як мені бути?» Така модель виховання допомагає формувати разом з дитиною індивідуальний не: повторний спосіб життя.
О.С.Газман та його однодумці (Т.В.Анохіна, В.П.Бедерханова, Н.Б.Крилов, Н.Михайлова, С.Д.Поляков, С.М.Юсфін) поглянули на освітній простір як на процес соціалізації та індивідуалізації особистості. Позиція підтримки - це відновлення людських стосунків з дитиною, - відмічають учні О.Газмана Н.Михайлова, Н.Касицина.
В основі підтримуючої педагогічної діяльності лежать принципи філософії та психології, центрованої на дитині:
Розглядаючи педагогічну підтримку в контексті особистісно орієнтованого виховання, пов'язуємо її, насамперед, з виховною практикою, яка забезпечує процеси соціалізації й індивідуалізації людини,видозмінити, а можна лише «вписатися в неї», прийнявши особистість дитини такою, якою вона є.
Отже, педагогічна підтримка передбачає повагу до особистності дитини і проявляється у врахуванні педагогом її індивідуальних особливостей, у прояві до неї довіри, чуйності, милосердності, доброти і співчуття.
Педагог-гуманіст зможе і зуміє відчути дитину як самого себе, стати на її позиції, зрозуміє внутрішній світ, підтримає та допоможе розвинути краще в ній.
Педагогічна підтримка - це швидка допомога, відгук дорослого на будь-яку проблему вихованця.
Педагогічна підтримка - це безпосереднє вираження гуманістичних позицій педагога в його взаємодії і співпраці з дитиною. О.С.Газман вважав, що навчання більше пов'язане з соціалізацією, а педагогічна підтримка спрямована на процес індивідуалізації (коли зовнішні чинники поведінки перетворюються на усталені внутрішні якості).
Основна мета підтримки - вирішення проблеми дитини, що ставиться педагогами в позицію дорослого, а дитина - в позицію людини, яка шукає засоби самовизначення, самореалізації і потребує допомоги. Підтримка складається із систематичної індивідуальної допомоги кожній дитині, тому вона культуровідповідна, має різні форми, прийоми, визначається індивідуальними потребами дитини. Вона допомагає дитині відчути свою потрібність, повірити у свої сили і спрямована на будь-який, навіть незначний прогрес, а значить, стимулює продовжити справу, діяти по-іншому, робити нові спроби тощо.
Педагогічна підтримка повинна мати доброзичливий, довірливий та гуманний характер. Вона не може бути формальною чи поверховою, а завжди є людяною. Як елемент співпраці вона потребує нестандартної, нетрадиційної організації, завжди індивідуальна, тому планувати та організовувати її так само, як виховний процес, не можна.
Отже, педагогічна підтримка - якісно новий, особливий напрям професійної педагогічної діяльності, який потребує інших відносин
Висновок
Гуманістичне виховання вимагає від вихователя гуманістичної орієнтації, яка передбачає: ставлення до педагогічної діяльності як до покликання; націлення педагога в процесі виховної взаємодії з дитиною на її особистістісний ріст, пізнання ціннісного прийняття дитини такою, якою вона є; створення атмосфери довіри, доброти, чуйності; прояв співчуття, співпереживання сердечної турботи, емпатійного ставлення до особистості; реалізацію гуманно-особистісного підходу як принципу особистісно-орієнтованого виховання. Основна мета виховання - навчити жити у мінливому світі, допомогти знайти свій власний спосіб самореалізації, втілення своїх ідей, думок, почуттів. Педагогічним технологіям на засадах гуманно-особистісного підходу притаманна чітко виражена гуманістична направленість змісту. Педагогіка співробітництва - це спільна розвивальна діяльність дорослих і дітей, скріплена взаєморозумінням, проникненням у духовний світ один одного спільних аналізом ходу і результатів цієї діяльності. Це постійне духовне спілкування вчителя і учня. Таким чином, духовною серцевиною справжнього, сімейного, гуманістичного виховання має бути виховання в дитині людини.
Список використаних джерел