Гурткове заняття з метою зацікавлення дітей до вивчення народної математичної культури, вивчення різних способів усних обчислень, математичні жарти та розваги.
Заняття гуртка : « Народна математика»
Мета:1) познайомитися з математичною культурою українського народу,
2) розглянути прикладні задачі, різні способи усних обчислень,
3) перевірити готовність учнів в майбутньому захищати честь школи
на олімпіадах та конкурсах
4)розвити пізнавальний інтерес до математики.
Хід заняття
Слово вчителя:
Серед українців побутувало поважне ставлення до освіти, батьки намагалися будь-що віддати своїх дітей у науку. Впродовж віків у народному середовищі виробилися оригінальні способи виконання арифметичних дій, розвитку логічного мислення. Отож і ми цим займатемося на заняттях нашого гуртка. А для того, щоб перевірити вашу готовність, піддамо вас випробуванням, які проведуть гуртківці зі стажем.
Учень 1:
Значного розвитку математичні знання набули ще в часи Київської Русі. Незважаючи на всю різноманітність лічби, основною системою числення в українців була десяткова. Археологічні памятки свідчать, що вже у ІХ-Х ст. східні словяни застосовували прості прийоми лічби. Деякі селяни дуже швидко і правильно обчислювали на пальцях, особливо дію множення.
Наприклад, 7х9. На одній руці загинаємо стільки пальців, наскільки 7 більше 5, тобто 2 пальці. На другій- на скільки 9 більше 5, тобто 4 пальці. Отже на одній руці загнуто2, не загнуто 3 пальці, на другій загнуто 4, не загнутий 1 палець. Далі знаходимо число усіх загнутих пальців 2+4=6(це десятки) і знаходимо добуток незагнутих пальців 3х1=3(це одиниці). У результаті одержуємо число 63. Цей спосіб описано у підручнику «Арифметика» Магницького, який вийшов у світ у 1703 році.
І випробування: спробувати цей спосіб множення, якщо уважно слухали, для 8х7.
Учень 2:
Народна математика- сукупність народних математичних знань та навичок, в основі якої лежать потреби практичної діяльності. Недоступність професійних математичних знань для широких верств українського народу у минулому зумовлювала удосконалення найпростіших традиційних прийомів лічби, вимірювання, способів зображення чисел і т.ін.
На Україні найдавнішими засобами лічби були пальці рук, різні дрібні предмети. Так на пальцях, на одній руці прийнято налічувати 15 «колодочок» та 15 на іншій. З предметів використовували картоплинки, квасолинки. Для економії лічби існували групи: пара, трійка, пятка, десяток, копа. Парами рахували худобу, птицю, трійками-нитки у прядиві, пятками- снопи, десятками- яйця, гарбузи.
ІІ випробування: хто швидше парами та трійками порахує горіхи у кошику.
Учень 3:
Українська народна математика мала оригінальні способи зображення чисел. Одиниці позначалися паличками, десятки- хрестиками, сотні- кружечками, тисячі- квадратиками. Дробові числа передавали усно у вигляді половини, чверті, осьмушки, шістнадцятки. Для написання чисел використовували дощечки, палички. Лісоруби робили зарубки на дощечках, брусках чи палицях.
Карбування у різних місцевостях України мало різні назви (карбики на Поділлі , цурки на Полтавщині, раваші на Гуцульщині, бірки на Київщині)
ІІІ випробування: розгадайте скільки нарахував лісник дерев в лісі на одній ділянці, якщо в нього на листку було намальовано один квадратик, три кружечки, шість хрестиків і чотири палички.
Учень 4:
Арифметичні дії виконувалися усно. Існували свої назви дій- додати, докласти, відкинуть, відлічить. Додавання виконували шляхом додавання сотень, потім десятків, а в кінці одиниць. Множили шляхом повторного послідовного додавання. Ділення виконували, підбираючи частку послідовним повторним відніманням.
Наприклад : на млин привезли спочатку 48 пудів, потім 95, а пізніше 117 пудів зерна. Мірошник підрахував: перший раз- 50 пудів(на 2 менше), на другий день100 пудів(на 5 менше), третій 120 пудів (на 3 менше). Мірошник спочатку додав круглі числа, а потім відняв зазначені числа: 50+100+120-(2+5+3)=260
ІV випробування: підрахуйте усно скільки буде 186+78+297.
Учень 5:
Є багато прийомів для швидкого виконання усного обчислення. Наведемо деякі з них, які легко засвоюються. А тренування дасть можливість виконувати швидкі усні обчислення.
Множення і ділення на 4 і на 8:
А)щоб усно помножити число на 4, його двічі подвоюють;
112х4=224х2=448
Б)щоб усно помножити число на 8, його тричі подвоюють;
119х8=238х4=476х2=952
V випробування: виконати цим способом множення 123х8
Множення на 5 і на 25:
А)щоб помножити число на 5, треба помножити його на 10 і поділити навпіл, парне, зручно поділити навпіл і дописати нуль
74х5=740:2=370
74х5=74:2х10=370
Б)щоб помножити на 25 , його множать на 100 і ділять на 4
96х25=9600:4=2400
VІ випробування:85х5; 64х25.
Множення на 9 і на 11:
А)щоб помножити число на 9, треба дописати до нього 0 і відняти задане число;
74х9=740-74=700-34=666
Б)щоб усно помножити на 11, треба дописати 0 і додати задане число;
74х11=740+74=800+14=814
VІІ випробування: 97х9 ; 56х11.
Підсумок заняття:
Слово вчителя:
Молодці ви були уважними, так що приймаємо вас до нашого математичного братства. От тепер ви справжні гуртківці і вам перше «бойове» завдання: принести на наступне заняття хитромудрі задачки ваших дідусів, татусів і мамусь.