Відділ освіти виконкому Покровської районної у місті ради
Комунальний позашкільний навчальний заклад
«Станція юних техніків Покровського району»
Конспект відкритого заняття
Підготувала
керівник гуртка «Виготовлення сувенірів»
Вигівська Тетяна Миколаївна
м. Кривий Ріг
2021
Тема. Робота за схемами. Виготовлення плоских фігурок рибок на дроті паралельним нанизуванням
Мета:
Тип заняття: комбіноване.
Обладнання:
Хід заняття
І. Організаційний момент
– Я вітаю вас у нашому затишному кабінеті. Подивіться на мене, на друзів, погляньте вліво, вправо, поверніться й один одному всміхніться. А тепер сідайте. Сьогодні в нас повинен бути урочистий настрій.
Діти сідають за парти. На партах - ножиці, тарілочки для роботи з бісером, на окремому столику - бісер, дріт.
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1)Крила є, та не літає,
Очі є, та не блимає,
Ніг немає, та не наздоженеш.
2)Блищить в річці чистой
Спинкою сріблястою.
3)У батьків і дітей
Весь одяг з монеток.
-Про кого ці загадки? (про риб).
-Риба живе в воді. На суші жити не може. Очі є, та не блимає. «Крила» є, та не літає. Що це за крила? (плавці). Не ходить, не літає, але рухається швидко. Як вона переміщується? (плаває). Є хвіст. Для чого рибам хвіст? (кермо). Одяг з «монеток». З якихось монеток цей одяг? (це луска). Риба живе в воді. Де може жити риба? (в акваріумі, в морі і т. д.).
Вчитель показує дітям акваріум (або картинку з зображенням).
Що за дивний дім такий?
Не простий, а водяний.
Він прозорий, хоч без вікон,
Та красивий, чистий, світлий.
А живуть в ніс молодці –
Бо чудові всі плавці (Акваріум)
Як називають риб, що живуть у акваріумі? (Акваріумні) Який у акваріумних рибок будиночок? (Круглий, світлий, гарний, затишний, з водоростями, равликами, мушлями).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Є різні риби у воді:
Товсті, тоненькі і худі,
Дрібненькі риби - малюки,
А є великі – от такі!
Є войовничі – із мечами,
Є з довжелезними хвостами.
Є рибки срібні й золоті.
ІV. Повідомлення теми та мети заняття
Ось таких чарівних чудових рибок ми і будемо сьогодні робити з бісеру. А потім зробимо один великий акваріум і «заселимо» його нашими казковими бісерними мешканцями. Але спочатку навчимося читати, розуміти схеми і працювати за ними.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Як плести за схемою
На схемі часто вказують номер і сорт бісеру, ниток або дроту.
Цифрою 0 або 1 позначається перше коло або перша намистина плетіння. Далі напрямки стрілок позначають напрямок плетіння бісеру та підстави. Якщо дві або більше намистин обведені кругом, значить в наступному ряду їх необхідно сплести разом в одну намистину. Дві стрілки з однієї намистини або між ними означають додавання намистин в поточному ряду.
Уважно вивчіть схему і відзначте максимальну кількість разів, коли дріт входить в бісеринку. Обрана дріт повинна проходити в намистинку на 1 раз більше. Намистини не повинні бовтатися на дроті, тому необхідна хороша щільність нанизування. Занадто тонка дріт буде тріскати від декількох перекручень, дуже товста - складно згинається, тому сплести з неї складні фігури майже неможливо. Ідеальним варіантом для плетіння бісером є м'яка мідний дріт, наприклад з прийшла в непридатність трансформаторної котушки.
2. Демонстрація та «читання» схем.
3. Демонстрування та аналіз зразка
4. Пояснення послідовності виконання роботи за інструкційно-технологічними картками.
5. Правила безпечної поведінки з ножицями
· Не можна працювати несправним інструментом;
· Використовувати інструмент тільки в разі потреби;
· Попрацював - закрий, поклади на місце, кільцями до себе,
· Передавати, за необхідністю, кільцями вперед.
6. Правила безпечної поведінки з дротом - інтерактивна вправа “Мікрофон”
Один учень ставить запитання щодо дотримання правил безпечної поведінки з дротом своїм однокласникам, а вони чітко відповідають.
· Під час роботи з мідним дротом необхідно пам'ятати, що: це метал, хоча і м'який. Під час роботи кінці дроту направляються вниз, щоб не вколоти сусіда;
· Не можна нахилятися низько в момент обрізання кінців дроту, кінці дроту дотримуються;
· Не можна брати дріт в рот;
· Міцність дроту залежить від її товщини, тому при натягу це необхідно враховувати і «відчувати» цей матеріал;
7. Фізкультхвилинка
Виринай-но, рибко, близько (колові рухи кистями рук),
Розсипай-но срібні бризки (стиснути руки в кулачки),
Щоб зловив я карася (схопити руками “рибку”),
Карася, як порося (руки широко в боки).
Рак ранесенько проснувся,
В черевички гарні взувся.
І без тата, і без мами
Прогулявся під корчами.
Срібна рибка пропливала,
Вона рака не впізнала.
Рак розсердився, роззувся
І додому повернувся (сісти на місця).
VІ. Практична робота
1. Учні виконують роботу за інструктивною карткою самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
2. Размінка пальчикова гімнастика «Рибка» (Пальці обох рук складені «пучкою». Руки рухаються хвилею від плеча, зображуючи пірнаючих рибок.)
Рибки плавали, пірнали
У чистій, свіженькій воді.
(руки над столом, долоні вниз, торкнутися кожним пальчиком столу)
То зіжмуться, (На останньому слові пальці рук дуже щільно стискаються.)
розіжмуться (Пальчики сильно розгортає в сторони.)
То зануряться в піску. (Знову склавши пальчики, руками по черзі робите руху, як ніби розкопуєте пісок).
3. Самостійна робота дітей (діти продовжуть працювати відповідно до обраного алгоритму виконання виробу).
4. Гімнастика для очей. (Електронна)
5. Творческая робота
а) Спілкування з дітьми. В ході роботи педагог повідомляє дітям короткі інформаційні відомості з життя риб, наприклад, скільки видів риб існує, які з них є в нашому районі, яка риба є найбільшою.
б) Оформлення виробів ( готові вироби поміщаються в акваріум).
VII. Підсумок уроку
– Що на уроці вам сподобалось?
– Що ви виготовляли?
- Що нового дізналися про риб?
– Чия робота сподобалася найбільше?
1. Виставка та оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця
ДОДАТОК
Інструкційно-технологічна картка «Виготовлення рибки».
Матеріали та інструменти: м’який мідний дріт довжиною 40 см, бісер 2-х кольорів, ножиці.
№ з/п |
Назва операції |
Графічне зображення |
Технічні умови виконання |
1. |
Нанизування перших двох рядів |
|
На середину дроту одягнути 5 бісерин і продіти у кільце через 3 бісерини 2-го ряду. Затягнути кінці дроту, щоб вони були однакової довжини. |
2. |
Нанизати третій ряд |
|
На будь-який кінець дроту нанизати 5 бісерин третього ряду (3 основного кольору, 1 контрастного кольору – око, 1 основного кольору). Іншим кінцем дроту продіти назустріч увесь ряд. Підтягнути кінці. |
3. |
Виконати наступні 10 рядів за схемою |
|
Виконувати аналогічно ряди 4-13 за схемою (на малюнку відмічено цифрами кількість намистин у ряду), підтягуючи кінці дроту після кожного ряду |
4. |
Закріпити кінці дроту |
|
Після виконання останнього 13 ряду з 6-ти бісерин, необхідно закріпити кінці дроту по протяжкам до ряду з 3-х бісерин |
5. |
Плетення верхнього плавця |
На верхній кінець дроту одягнути 7 намистин контрастного кольору, протягти під протяжку між двома сімками (ряди із 7-ми бісерин). Після цього закріпити кінець у бік голови ще 3-4 рази. Зайвий кінець обрізати. |
|
6. |
Плетення нижнього плавця |
На нижній кінець одягнути 3 бісеринки контрастного кольору. Пропустити 1 ряд і так само протягнути під протяжку. Закріпити кінець 3-4 рази і обрізати. |
Інструкційно-технологічна картка «Виготовлення різнокольорової скалярії».
Матеріали та інструменти: м’який мідний дріт довжиною 80 см, бісер декількох кольорів, ножиці.
№ з/п |
Назва операції |
Графічне зображення |
Технічні умови виконання |
1. |
Нанизування перших двох рядів |
На середину дроту одягнути 6 бісерин і продіти у кільце через 4 бісерини 2-го ряду. Затягнути кінці дроту, щоб вони були однакової довжини. |
|
2. |
Нанизати третій ряд |
На будь-який кінець дроту нанизати 6 бісерин третього ряду (3 основного кольору, 1 контрастного кольору – око, 2 основного кольору). Іншим кінцем дроту продіти назустріч увесь ряд. Підтягнути кінці. |
|
3. |
Плетення рядів за схемою |
Виконувати ряди за схемою, збільшуючи кількість бісерин у кожному ряді на 2 бісерини підтягуючи кінці дроту після кожного ряду |
|
4. |
Плетення нижнього плавця |
Після виконання другого ряду з 16-ти бісерин на нижній кінець дроту одягнути 6 бісерин, залишити останню бісерину «на петлі», через решту 5 повернутися назад (цим самим кінцем дроту) |
|
5. |
Плетення верхнього плавця |
На верхній кінець дроту одягнути 10 намистин, остання бісеринка залишається «на петлі», а через передостанню (тільки через одну) повернутися назад, одягнути ще 7 бісерин. протягти під протяжку і підтягнути міцно до тулуба риби |
|
6. |
Плетення тулуба риби за схемою |
|
Продовжувати плести тулуб риби за схемою, змінюючи колір бісерин |
|
Плетення хвостика |
На верхній кінець дроту одігнути 10 бісерин, розвернутися через 9-у (як у верхн. плавці), одягнути ще 8 і продіти через верхню намистину останньої «двійки» у напрямку «зсередини-наружу», підтягнути дріт і закріпити по протяжкам. На нижній кінець одягнути 10 бісеринок, розвернутися через передостанню бісеринку, одягнути ще 6 бісеринок. Під’єднатися до верхньої частини хвостика через 2 бісерини і протягни у нижню бісерину останнього ряду так само «зсередини – наружу». Закріпити дріт по протяжкам.. |