Завдання цієї програми — розширити художню цінність деревообробки як одного з найпоширеніших та найдавніших видів народного ремесла.
Особливо актуальна ця програма для шкіл із низькою матеріальною базою майстерень.
Реалізація всієї програми гуртка має бути виконана у формі творчого проекту (розробка та виготовлення виробу об'ємної форми і його оздоблення). Форма захисту проекту — публічний захист, проведення учнівської виставки, ярмарки-продажу.
Гурток з обробки деревини
Мистецтво та майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкрити сили кожної дитини, дати їй радість успіху в праці.
В. О. Сухомлинський
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Програма гуртка розрахована для учнів 8-9 класів.
Під словом «комбінований» гурток слід розуміти, що на його заняттях учні займаються як ручною, так і механічною обробкою конструкційних матеріалів.
Мета програми полягає в тому, щоб відродити народні традиції роботи з деревиною, формувати вміння і навички в роботі з деревинними матеріалами, виховувати художньо-естетичний смак; ознайомити з призначенням виробів із деревини в побуті, з її художніми особливостями в інтер'єрі, художнім багатством; ознайомити з найпопулярнішими способами роботи з деревинними матеріалами (точіння, пиляння, робота зі шпоном, оздоблення); розширити уявлення про залежність породи дерева, форми, функцій предмета і матеріалу; ознайомити з історією обробки деревини та українськими народними традиціями в оздобленні деревини.
Учні мають знати технологію та види обробки деревини; самостійно розробляти проектну документацію та презентацію на комп'ютері; уміти творчо розробляти композицію орнаменту; виконувати розмітку закресленням, шаблоном; розширювати знання про властивості деревинних матеріалів (шпону, ДВП та ДСП) та їх з'єднання; закріпити знання про оздоблення виробів (деталей) фарбами, лаками; використовувати місцеві традиції та традиції різних регіонів України для оздоблення виробів.
Тематичний план
Теоретичне навчання
Завдання цієї програми — розширити художню цінність деревообробки як одного з найпоширеніших та найдавніших видів народного ремесла.
Особливо актуальна ця програма для шкіл із низькою матеріальною базою майстерень.
Реалізація всієї програми гуртка має бути виконана у формі творчого проекту (розробка та виготовлення виробу об'ємної форми і його оздоблення). Форма захисту проекту — публічний захист, проведення учнівської виставки, ярмарки-продажу.
№ з/п |
Зміст матеріалу |
Кількість годин |
1 |
Вступ. Короткі історичні відомості про деревообробку як декоративно-ужиткове мистецтво. Вироби з деревини в інтер'єрі |
1 |
2 |
Проект. Проектна документація. Розробка комп'ютерного зображення деталі (виробу) |
2 |
3 |
Деревинні матеріали і підготовка їх до роботи. Способи усунення вад деревини |
1 |
4 |
Організація робочого місця. Обладнання, інструменти та верстати для роботи з деревиною |
2 |
5 |
Столярні з'єднання |
2 |
6 |
Технологічні процеси виготовлення виробів об'ємної форми. |
2 |
7 |
Технологія робіт на токарному верстаті для обробки деревини |
8 |
8 |
З'єднання деталей виробу |
1 |
9 |
Українські народні традиції в оздобленні виробів. Орнаментальні мотиви. Розпис по дереву в різних регіонах України. «Дерева-писанки» |
2 |
|
Разом |
21 год |
Практичне навчання
№ з/п |
Зміст матеріалу |
Кількість годин |
1 |
Робота зі зразками виробів із деревини, ілюстраціями виробів народних майстрів, «банком даних» у комп'ютері |
1 |
2 |
Оформлення проектної документації. Розробка комп'ютерного зображення деталі (виробу) |
4 |
3 |
Вибір заготовок. Підготовка основи |
2 |
4 |
Підготовка деревообробного верстата та інструмента до роботи |
2 |
5 |
Розробка технологічної послідовності виготовлення столярного з'єднання. Виготовлення столярних з'єднань |
3 |
6 |
Випилювання заготовок ручними пилками. Свердління деревини ручним інструментом |
5 |
7 |
Обточування деталей (виробів) циліндричної форми. Обточування деталей (виробів) із фасонними та конічними поверхнями |
20 |
8 |
З'єднання деталей виробу шурупами, цвяхами, нагелями. Складання на клей |
4 |
9 |
Перенесення орнаменту на поверхню виробу. Розпис по дереву. Лакування. Полірування. Тонування виробів |
5 |
10 |
Захист творчого проекту. Організація виставки робіт |
2 |
|
Разом |
48 год |
Тема 1. Короткі історичні відомості з розвитку деревообробки. Вироби з деревини в інтер'єрі
Деревообробка — історично сформоване декоративно-ужиткове ремесло. Загальні відомості з історії розвитку обробки деревини. Еволюція інструментів, пристосувань та деревообробних верстатів. Вироби з деревини в побуті та інтер'єрі.
Практична робота. Робота зі зразками виробів із деревини, ілюстраціями виробів народних майстрів, «банком даних» у комп'ютері.
Тема 2. Проект. Проектна документація. Розробка комп'ютерного зображення деталі (виробу)
Поняття «проект». Основні відомості про оформлення конструкторської документації. Методи проектування. Створення проектної папки. Оформлення проекту.
Розробка комп'ютерного зображення деталі (виробу). Виведення креслення на друкувальний пристрій. Розробка презентації проекту
Практичні роботи. Оформлення проектної документації. Розробка комп'ютерного зображення деталі (виробу). Розробка презентації проекту.
Тема 3. Деревинні матеріали і підготовка їх до роботи. Способи усунення вад деревини
Вибір деревинних матеріалів. Вплив вологості. Методи зберігання деревини. Властивості деревини. Способи усунення вад. Способи підготовки поверхні.
Практичні роботи. Вибір заготовок. Підготовка основи.
Тема 4. Організація робочого місця. Обладнання, інструменти для роботи з деревиною
Організація й обладнання робочого місця. Правила безпечної праці. Інструмент, обладнання для обробки деревини. Правила охорони праці під час роботи на деревообробному верстаті.
Практичні роботи. Підготовка деревообробного верстата до роботи. Заточування доліт та стамесок.
Тема 5. Столярні з'єднання
Вироби з різними видами столярних з'єднань. Шипове з'єднання. Назва, призначення. Аналіз конструкції виробу.
Практичні роботи. Розробка технологічної послідовності виготовлення столярних з'єднань. Виготовлення столярних з'єднань.
Тема 6. Технологічні процеси виготовлення виробів об'ємної форми
Припуск та торцювання на усушку. Розпилювання по лекальним лініям. Прийоми виготовлення гнутих деталей типу шпангоута (кільця). Довбання деревини. Свердління отворів різного діаметра. Поєднання в конструкції деталей різної форми, їх взаємо розміщення та способи з'єднання.
Практичні роботи. Випилювання заготовок. Довбання деревини. Свердління деревини ручним інструментом.
Тема 7. Технологія робіт на токарному деревообробному верстаті
Технологічні можливості токарного верстата для обробки деревини.
Сучасні методи обробки на токарному верстаті. Економія матеріалів. Прийоми робіт.
Практичні роботи. Обточування деталей (виробів) циліндричної форми. Обточування виробів (деталей) із конічними та фасонними поверхнями.
Тема 8. З'єднання деталей виробу
Види з'єднань для деревини. Міцність клейового з'єднання. Технологія склеювання. Точність спряження деталей.
Практичні роботи. З'єднання деталей шурупами, цвяхами, нагелями. Складання на клей з'єднань виробу. Контроль точності спряження деталей.
Виставка-аукціон
Правила аукціону знають усі. На лот виставляється стартова ціна, яку фірма отримала під час захисту проекту (виробу) та рекламу. По черзі продаються лоти (проекти, а присутні в залі їх купують). Якщо підвищення вартості лоту припиняється, він вважається проданим. Якщо на лот нема попиту, тоді він знімається з торгів.
Підсумок
Оголошуються загальні результати захисту проектів.
СВІТИЛЬНИКИ
Діти повинні самостійно придумати форму світильника так, щоб він символізував інтереси дитини.
Світильник
Робота над даним проектом сприяє розвитку фантазії. Виготовлення є надзвичайно простим. Сама конструкція може бути різнотипною або однотипною, і діти фантазуватимуть у питаннях силуету стінок та стійки світильника.
Настінний дерев'яний годинник
Ось такий гарний настінний годинник легко виготовити з будь-якого дерева, деревинного матеріалу та непотрібного механізму годинника.
Даний зразок виготовлений із сосни. Технологія дуже проста: точіння на деревообробному верстаті окремих деталей, формоутворення ножівкою або електролобзиком.
Можна прикрасити місцевим декоративним узором.
Робота на даним проектом сприяє розвитку фантазії. Виготовлення є надзвичайно простим.
Література
1. Программы для нешкольных учреждений и общеобразовательных школ. — М.: Просвещение, 1988. — С. 3, 10.
2. Основи деревообробки 8— 9 класи. — К.: Освіта, 1996. — С. 74, 117.