Тема: Густина грунтів-важлива фізична характеристика середовища існування. Забруднення світового океану нафтопродуктами
Мета:
•навчальна:навчити учнів експериментально визначити густину твердого тіла;вчити самостійно робити висновки,
застосовувати здобуті вміння і знання;
•розвиваюча:розвити в учнів експериментальні вміння,готовність і прагнення проводити досліди;
•виховна:формувати вміння оцінювати стан навколишнього середовища,передбачати можливі наслідки господарської діяльності для живої природи;виховувати дбайливе ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку-урок вивчення й закріплення нового матеріалу.
Метод проведення – експериментально-пізнавальний.
Обладнання(на кожну парту):терези демонстраційні, 3 сірникові коробочки із зразками ґрунтів(чорнозем,вологий піщаний,глинистий),лінійка,калькулятор,блюдце з водою,піпетка з маслянистою рідиною ,таблиця «Густина твердих тіл,рідин та газів».
План уроку
I. Організаційний момент.
II. Активізація навчальної діяльності учнів:фронтальна бесіда за раніше вивченим матеріалом.
III. Повідомлення теми уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу:
1) ознайомлення з правилами техніки безпеки;
2)проведення фронтального експерименту;
3)аналіз результатів експерименту;
4)висновки.
V. Практичне закріплення нового матеріалу.
1)логічна вправа;
2)постановка екологічної проблеми;
3)задача на доведення теоретичних відомостей;
4)висновки;
5)робота в зошитах;
VI. Підсумок:
1)висновки вчителя ;
2)коментоване виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Активізація навчальної діяльності учнів
Під час бесіди з̓ ясувати такі питання:
1. Що називається густиною речовини?
2.Що означає густина речовини?
3.Як визначити густину речовини?
4. Записати на дошці формулу.
5.Пояснити кожну фізичну величину,що входить до формули(якою буквою позначається,основні одиниці вимірювання).
Повторення матеріалу за таблицею «Густина твердих тіл,рідин та газів»:
• знайти табличне значення густини чистої води за температурою 4°C;
• знайти табличне значення густини морської води;
• знайти значення густини ґрунту.
Спільними зусиллями намагаємося з’ясувати причину того,що в таблиці немає точного значення густини ґрунту.
III. Повідомлення теми уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
1-2 . Пропоную учням самостійно провести експеримент,нагадую основні правила техніки безпеки під час користування приладами.
Учні забезпечені необхідними приладами.
Дані,що їх знаходять учні під час експерименту ,заносимо до таблиці й обчислюємо густину кожного ґрунту. Щоб проконтролювати правильність виконання вимірювань учнями класу,три учні проводять експеримент біля дошки;
перший на терезах зважує зразки ґрунтів , а другий за допомогою лінійки визначає об’єм сірникових коробочок ,в яких містяться зразки ґрунтів,третій обчислює густину і записує дані в таблицю,накреслену на дошці.
№ |
Вид ґрунту |
Маса,кг |
Об’єм,м |
Густина |
1 |
Чорнозем |
|
|
|
2 |
Піщаний |
|
|
|
3 |
Глинистий |
|
|
|
3.Аналіз результатів експерименту.
Пропоную учням проаналізувати результати обчислень і з’ясувати причини того ,що значення густини різних типів ґрунтів не збігається . Під час обговорення з’ясовуємо ,що простір між частинками ґрунту може заповнювати вода, повітря,органічні рештки тощо. Все це змінює густину ґрунту.
Пропоную учням пригадати з курсу ботаніки умови проростання насіння.(Відповідь:тепло,волога,повітря,родючість ґрунту)
4.Висновки.
Підводжу учнів до розуміння того,що не всякий ґрунт може бути середовищем для росту і розвитку рослин.
Надто твердий (без вологи і повітря ґрунт не може забезпечити нормальні умови для розвитку рослин.)
Густина ґрунту для нас ,людей сільської місцевості ,має величезне значення. Для того щоб виростити високі врожаї овочів ,фруктів ,технічних та зернових сільськогосподарських культур,необхідно знати характеристики –ґрунтів.
V. Практичне закріплення нового матеріалу.
1. Логічна задача. Користуючись таблицею «Густина твердих тіл,рідин та газів»,визначити ,як поводитимуться у морській воді:нафта,деревина,металевий брухт,поліетилен,папір.
Після обґрунтованих відповідей з’ясовуємо причини забруднення Світового океану нафтою.
2.Постановка екологічної проблеми.
Основними джерелами забруднення Світового океану нафтопродуктами є морський і річковий транспорт. З 1 мільярда тонн нафтопродуктів,які щорічно перевозять морським шляхом,понад 0,1% потрапляє у Світовий океан.
З урахуванням інших видів забруднення нафтопродуктами,до Світового океану щорічно потрапляє від 5 до 10 млн. тонн нафти.
Проводимо другий фронтальний експеримент з повторенням правил техніки безпеки. Пропоную учням набрати в піпетку маслянистої рідини і , капнувши одну краплю в блюдце з водою, поспостерігати ,як поводитиметься крапля на поверхні води.
Пропоную учням дати відповідь на запитання:яка товщина утвореної плівки?
(Відповідь:товщина плівки на поверхні води дорівнює діаметру молекули маслянистої рідини.)
3. Задача.
Одна тонна нафти вкриває плівкою 6 км2 поверхні океану.
Визначити товщину утвореної плівки.
Учень на дошці записує умову задачі у скороченому вигляді.
Дано:
m=1т = 1000кг,
S=6 км2 =6000000м2
р=800кг/м2
h-?
Розв’язання
р= m/V; V= S/h;
р= m/ S h→ h= m/ Sр.
Н = 1000кг/6000000м2800кг/м2=2,1*10-7м
Відповідь: h=2,1*10-7м
4.Висновки.
Згідно із даними американських учених,здобутими за допомогою штучних супутників Землі ,одна третина Світового океану вкрита нафтою. Це призводить до того, що кількість опадів зменшується ,бо плівка нафти вдвічі зменшує випаровування ,а отже,і кількість вологи,що потрапляє в повітря. Така тоненька плівка призводить до зміни кліматичних умов на нашій планеті.
Мазут, дизельне паливо ,газ ,вкриваючи плівкою ,погіршують газообмін і теплообмін між океаном і атмосферою, порушують нормальні умови існування зоопланктону ,риб та інших мешканців водної стихії. Один літр цих розлитих рідин позбавляє кисню 40000 л води, тому під плівкою гинуть усі види зоопланктону. Останнім часом забруднення нафтою Світового океану набуває катастрофічних розмірів і призводить до загибелі великої кількості морських птахів,ссавців. Досить сказати ,що в Північному морі й у Північній Атлантиці щорічно гине з цієї причини 150-450тис. морських птахів.
5.Робота в зошитах
У зошитах учні записують,що забруднення Світового океану призводить до:
• зміни клімату;
• загибелі морських птахів,ссавців,риб,зоопланктону.
VI. Підсумок уроку
1.Висновки вчителя. Ви маєте розуміти ту тривогу ,яку відчуває людство з приводу забруднення Світового океану нафтопродуктами. Наголошую що ця проблема є глобальною і потребує термінового розв’язання. Ось приклади правового вирішення цієї проблеми в Україні.
• Згідно зі статтями 146,148 «Водного кодексу України»(1974р.),заборонено вводити до ладу і експлуатувати підприємства, які скидають воду без очищення.
• Відповідно до статті 228»Карного кодексу України (1974р.),особи винні у забрудненні вод України викидами нафти і шкідливих речовин, позбавляються на суму 10-20 тис.грн.
2.Коментоване виставлення оцінок за відповіді.
VII. Домашнє завдання.
Провести спостереження і записати відповіді на запитання: «Чи забруднюються нафтопродуктами водойми у вашому населеному пункті?Що є джерелом забруднення?».