Тема уроку: Що вивчає фізика
Мета уроку: познайомити учнів з новим предметом шкільного курсу. Визначити місце фізики ,як науки в системі шкільних дисциплін, коло досліджуваних явищ,пояснити зв'язок фізики з іншими науками і технікою ознайомити і виявити інтерес у дітей до вивчення предмета .
Обладнання: похилий жолоб , сталева кулька , штатив ; пружина , набір вантажів; постійні магніти ; лінза , свічка , екран.
Хід уроку:
I. Знайомство учнів з кабінетом фізики. Організаційний момент.
II . Лекція вчителя.
Сідаючи в поїзд,таксі,трамвай,натискаючи кнопку електричного дзвінка,включаючи телевізор,переглядаючи кінофільм або спостерігаючи,як комбайн прибирає урожай,ви навряд чи замислювалися над тим, який шлях пройшло кожне з цих досягнень техніки , скільки праці вкладено в кожне з них. До техніки ми звикли,вона стала нашим супутником. А ж не дуже давно люди їздили на тарантасах ,запряжених кіньми , косили жито і пшеницю серпами , сиділи при світлі палаючих скіп в довгі зимові вечори і тільки в казках мріяли про різні чари ... Гуслі - самогуди , килим - літак ,сокира- саморуб - ось предмет казкових мрій.
Згадайте, у казці О.С . Пушкіна звіздар і мудрець , який подарував царю Додону чарівного півника , запевняв його :
Петушок мой золотой Иль набега силы бранной,
Будет верный сторож твой; Иль другой беды незваной, -
Коль кругом всё будет мирно, В миг тогда мой петушок
Так сидеть он будет смирно; Приподнимет гребешок,
Но лишь чуть со стороны Закричит и встрепенётся
Ожидать тебе войны; И в то место обернётся
І ось мрія збулася. Сучасні радіолокаційні установки набагато кращі золотого півника . Вони дозволяють миттєво і точно виявити в небі літаки , ракети та інші об'єкти. Як про диво йдеться в казці Єршова «Конек- Горбунок» про холоднее світло:
Огонёк горит светлее, Диву дался тут Иван,
Горбунок бежит скорее. «Что, - сказал он, - за шайтан!
Вот уж он перед огнём. Шапок пять найдётся свету,
Светит поле словно днём. А тепла и дыму нету.
Но не греет, не дымится Эко чудо-огонёк...»
І ось диво - вогник у вигляді ламп денного світла проник в наш побут . Він тішить людей на вулицях , в магазинах , в установах, в метро, в школах, на фабриках і заводах. Так, казки стають бувальщиною. Але все, що ми зараз маємо, є досягненнями однією з найдавніших наук - фізики. Фізика вивчає світ, в якому ми живемо, відкриває закони, яким підкоряються ці явища , і як вони взаємопов'язані. Серед великого різноманіття явищ в природі фізичні явища займають особливе місце. До них відносяться:
■ Механічні (рух машин , дослід: рух кульки по жолобу ) ;
■ Електричні ( електризація тіл ( дослід ) , нагрівання електричним струмом провідника) ;
■ Магнітні (дослід : дія магніту на залізо) ;
■ Оптичні ( відображення світла від дзеркал ) ;
■ Теплові ( танення льоду , кипіння води);
■ Атомні (робота атомних реакторів , процеси, що відбуваються всередині зірок ) ;
■ Звукові ( акустичні ) .
Досліди з подальшою бесідою :
1 . Падіння на стіл якогось тіла. Яке явище тут спостерігається ? ( рух).
2 . Переливання води з повної склянки в порожню . Яке явище тут спостерігається ? ( рух).
3 . Запалювання сірника, свічки або запальнички. Яке явище тут спостерігається ? (горіння ) .
Висновок з розмови : закони фізики є об'єктивним відображенням розвитку природних
закономірностей . Будь-які процеси, що відбуваються в природі, тісно пов'язані між собою, навіть зміна дня і ночі на планетах обумовлена обертанням їх навколо своєї осі.
Фізика, як наука тісно пов'язана з іншими науками.Наприклад, з географією , астрономією , хімією ,біологією. Фізика допомагає більш глибоко вивчити процеси , на перший погляд, не пов'язані з фізикою.
III.Закріплення нового матеріалу.
( Запис у зошитах )
Фізика-наука про природу
вивчає явища : механічні , теплові , світлові , магнітні , електричні , звукові , атомні .
використовує поняття: тіло і речовина .
використовує методи : математичний розрахунок і виведення , тобто формує закони
завдання: знайти закони , яким підкоряються явища природи .
IV Підсумок уроку . Завдання додому .
Вступ,§ 1 , конспект ( вчити ), питання після параграфа.
Підсумковий урок за темою " Світлові явища "
Мета уроку:
забезпечити в ході уроку повторення основних понять геометричної оптики , законів поширення , відображення і заломлення світла; побудов зображень у плоскому дзеркалі і зображень, що даються лінзами ;
розвивати мислення учнів у ході вирішення завдань та обговорення дослідів ;
виховувати в учнів почуття колективізму ;
розвивати самостійність учнів , працьовитість , навички групової роботи.
Тип уроку: урок повторення і корекції знань .
обладнання:
акваріум , прилад для вивчення законів геометричної оптики , колба круглодонна , посудину з водою , підфарбованою хвойним екстрактом , джерело живлення демонстраційний , лист чорної папери;
закопчений металева кулька , склянка з водою ;
екран , лінза двоопуклої на підставці (F = 130 мм) , смужка чорної папери - 6 комплектів ;
графопроектор , кодограми , сигнальні кола ;
картина І.Шишкіна "Ранок у сосновому лісі" , картина В. Полєнова " Зарослий ставок " , малюнок заходу сонця біля водойми .
Хід уроку .
I. Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці я хочу запросити вас в похід. Але просування за маршрутом проходитиме дещо незвично - в ході виконання різних фізичних завдань з оптики . Виконуючи ці завдання , ми повторимо з вами закони поширення , відображення і заломлення світла , побудова зображень у плоскому дзеркалі і зображень, що даються лінзами , повправлятися у вирішенні завдань і поміркуємо над цікавими дослідами . Кожен набраний бал буде свідчити про « пройденому кілометрі » , а в кінці уроку ми подивимося , хто ж з нас виявиться найбільш " витривалим " , тобто добре розбирається в питаннях оптики. Результати проходження маршруту ми будемо фіксувати в маршрутному листку , який є у кожного з вас. Внесіть в нього своє прізвище. Всі готові ? Отже , в дорогу!
II . Фізичний диктант .
Учні виконують диктант на листочках .
1 . Світло в прозорій однорідної середовищі поширюється ...
2 . Кут відбиття дорівнює ...
3 . Зміна напрямку поширення світла при його проходженні через межу розділу двох середовищ називається ...
4 . Кут заломлення , залежно від того , з якої середовища в яку переходить промінь , може бути ...
5 . Величину , зворотну фокусної відстані лінзи , називають ... і вимірюють у ...
6 . Кут між падаючим і відбитим променями становить 50о . Під яким кутом до дзеркала падає світло ?
7 . Дівчинка наближається до плоского дзеркала зі швидкістю 0,25 м / с. З якою швидкістю вона рухається до свого зображення ?
8 . На малюнку показано , як змінився напрям світлового променя на межі розділу двох середовищ. Яка середу - 1 або 2 - вважається оптично більш щільною ?
9 . Які з лінз непридатні для отримання дійсних зображень предметів ?
10 . На малюнку представлений хід променів світла через лінзу . Тут MN - оптична вісь лінзи. Яка з точок , позначених на малюнку , є фокусом лінзи ?
відповіді :
1 . прямолінійно
2 . куту падіння
3 . заломленням
4 . менше або більше кута падіння
5 . оптичною силою лінзи , в діоптрій
6 . 65о
7 . 0,5 м / с
8 . 1
9 . 2 , 4 , 6
10 . 3
III . Перший привал.
Учитель . Подивіться, в якому красивому місці ми з вами опинилися. Хто згадає назву цієї картини і її автора ? ( Показ картини. )
Правильно , це " Ранок у сосновому лісі " Івана Івановича Шишкіна. Глухий сосновий бір пробуджується . Сонце тільки-тільки зійшло і залило все навколо своїми щедрими променями. Погляньте на сонячні промені. А що ми в оптиці називаємо променем світла ? Чи можна насправді виділити в сонячному світлі промінь ?
У дослідах для вивчення світлових явищ ми використовуємо вузькі пучки світла , одержувані за допомогою різних отворів . Чи можна шляхом зменшення діаметра отвору отримати світловий промінь ?
А які природні явища допомагають нам розгледіти сонячні промені на картині ? Як це відбувається?
(В тумані відбувається розсіяння ( відображення ) світла дрібними крапельками води. )
Ось і у М. Ю. Лермонтова у вірші " Сонце осені" говориться про це:
Люблю я сонце осені , коли ,
Між хмаринок і туманів пробираючись ,
Воно кидає блідий , мертвий промінь
На дерево , розгойдує вітер ,
І на сиру степ. Люблю я сонце ...
IV . Лінзи , лінзи , лінзи ...
Учитель . Хлопці , багато хто з вас , напевно , читали "Таємничий острів" Ж. Верна . Пам'ятаєте?
" - Але хто ж запалив вогонь ? - Запитав моряк .
- Сонце , - відповів Спілетто ...
Дійсно , Сонце доставило вогонь , яким так захоплювався моряк . Він не вірив своїм очам і був до того здивований , що навіть не міг розпитувати інженера.
- Значить , у вас було запальне скло ? - Запитав інженера Герберт .
- Ні , я його виготовив .
І він показав . Це були просто два скла , зняті інженером зі своїх годин і годин Спілетто . Він з'єднав їх краї глиною , попередньо наповнивши водою , і таким чином вийшла справжня запальна сочевиця , за допомогою якої , зосередивши промені на сухому мхе , інженер добув вогонь " .
Який фізичний прилад зробив інженер?
Наше наступне завдання присвячено лінзам . Воно так і називається:
" Лінзи , лінзи , лінзи ..." .
1 . За допомогою лінзи було отримано збільшене перевернуте зображення полум'я свічки. Де перебувала свічка щодо лінзи ?
2 . Де була розташована палаюча свічка щодо збирає лінзи , якщо її зображення вийшло зменшеним ?
3 . За якої умови збирає лінза може дати зображення предмета , рівне за розміром самому предмету ?
4 . Дано дві збирають лінзи. Як їх треба розташувати , щоб паралельні промені , пройшовши крізь обидві лінзи , залишилися паралельними ?
5 . Якими будуть зображення букв в книзі , якщо розглядати їх за допомогою розсіює лінзи : прямими або перевернутими ? збільшеними або зменшеними ? уявними або дійсними ?
6 . За якої умови зображення предмета в збирає лінзі виходить уявним ?
( По закінченні роботи проводиться взаимопроверка . Правильні відповіді повідомляє вчитель . Запитання , в яких допущені помилки , розбираються по кресленнях , проектуються через графопроектор . Оцінювання робіт ( правильну відповідь - один бал) , заповнення маршрутного листка . )
відповіді :
1 . між фокусом і подвійним фокусом .
2 . за подвійним фокусом .
3 . у подвійному фокусі .
4 . на відстані рівному сумі їх фокусних відстаней .
5 . прямі , зменшені , уявні .
6 . між лінзою і фокусом .
Додаткове питання :
Чи можна сфотографувати уявне зображення ?
V. Другий привал.
Учитель . Ми опинилися з вами , хлопці , біля мальовничого ставка. Вам знайома ця картина? Як вона називається ? ( Показ картини. ) Це " Зарослий ставок " Василя Дмитровича Полєнова .
Мені здається , хлопці , що в цьому ставку водиться багато риби. Давайте спробуємо зловити її острогою ( списом) .
Чому , перебуваючи в човні , важко потрапити острогою в рибу , плаваючу неподалік ?
(Зображення риби у воді уявне , піднесений до поверхні , тому що вода - середовище оптично більш щільна ніж повітря . Тому цілитися острогою слід так , щоб між рибою і вістрям був просвіт. )
Хлопці , а на поверхні ось цього озера (показ фотографії заходу сонця у водойми ) проти сонця видно блискуча доріжка. Як вона утворюється ? Чому доріжка завжди орієнтована на спостерігача ?
( Доріжка на поверхні води виникає внаслідок відображення світла від дрібних хвиль , які орієнтовані в різних напрямках. Тому при самих різних положеннях спостерігача відбиті промені потрапляють до нього в око. Кожен спостерігач бачить " свою" доріжку. )
VI . Завдання - малюнки .
Учитель . А зараз попрацюємо з завданнями - малюнками. Ви повинні вибрати правильну відповідь і по моїй команді показати сигнальний коло .
1 . У яку точку потрапить промінь світла ?
2 . Вкажіть , в якому випадку лінза , прихована в ящику , рассеивающая ?
1 К 2 З 3 Ж 2,3 Зх
3 . Два дзеркала розташовані під прямим кутом , і в цей кут покладено два яблука. Скільки яблук ти побачиш ?
4 До 6 З 8 Ж 10 Зх
4 . Як треба розташувати плоске дзеркало , щоб освітити дно колодязя . Знайдіть кут між площиною дзеркала і вертикаллю . Кутова висота сонця над горизонтом 60о .
15о До 75Про З 30о Ж
5 . У закритій коробці , через яку можуть проходити промені , знаходяться одна або дві трикутні призми . На малюнку зображений хід променів через коробку. Як розташовані в ній призми ?
Відповіді : 1 С, 2 С, 3 Ж , 4 К, 5 З.
Додаткове питання :
до № 5. Куди відхиляється промінь після проходження трикутної призми ?
( До основи трикутника. )
VII . Третій привал.
Учитель . А зараз , шановні мандрівники , давайте поміркуємо над наступними цікавими питаннями.
1 . Чи завжди опукла лінза є збирає ?
( Якщо опукла лінза знаходиться в середовищі оптично більш щільною , ніж матеріал самої лінзи , то вона є розсіює . )
Демонстрація досвіду: в прямокутний посудину з водою направлено декілька паралельних променів світла . Зануривши у воду круглодонную колбу так , щоб промені падали на неї , бачимо , що після проходження через колбу промені розходяться.
( Колба з повітрям являє собою лінзу , оптична щільність якої менше оптичної щільності води. Промені світла при переході з води в повітря віддаляються від перпендикуляра , восставленний до межі розділу двох середовищ. )
2 . Демонстрація : кулька , густо вкритий сажею , опущений у склянку з водою. Шарик здається блискучим . При вийманні кульки з води бачимо , що він покритий кіптявою . Чому кулька у воді здавався блискучим ?
( Частинки кіптяви погано змочуються водою. Тому навколо закопченого кульки утворюється повітряна плівка. Внаслідок повного відображення світла від шару повітря , що утворюється між сажею і водою , кулька здається блискучим . )
VIII . Один за всіх , всі за одного.
Учитель . У поході зазвичай у кожної людини є свої обов'язки , які він прагне виконати сумлінно , щоб не підвести своїх товаришів. Але у випадку утруднення кожен член групи може розраховувати на допомогу своїх друзів. Зараз кожній команді (клас розбивається на групи по чотири особи) буде запропоновано декілька завдань. Ваше завдання виконати їх якісно і з найменшими витратами часу. Кожен член команди виконує одне із завдань. У випадку утруднення дозволяється звернутися за допомогою до своїх товаришів .
1 . Око спостерігача знаходиться перед щілиною в точці А. Зробивши схематичний малюнок , покажіть на ньому : а) яку частину дерева бачить спостерігач , б) в якій точці А1 перед щілиною спостерігач міг би бачити все дерево цілком?
2 . Проти двох дзеркал знаходиться непрозорий екран з вирізаним в ньому отвором аб у вигляді стрілки , на яке падає пучок паралельних променів світла . Побудуйте подальший хід цих променів і визначте положення зображення стрілки на екрані.
3 . Світловий промінь SA проходить крізь пластинку з паралельними гранями , укріплену на поверхні води в посудині . Накресліть приблизний хід променя в платівці і у воді.
4 . Експериментальне завдання ( дається один варіант на команду) .
Отримайте на екрані зображення прорізи лампи.
1 варіант. Як зміниться зображення , якщо закрити нижню половину лінзи ?
2 варіант. Як зміниться зображення , якщо закрити верхню половину лінзи ?
3 варіант . Як зміниться зображення , якщо закрити центральну частину лінзи ?
4 варіант. Як зміниться зображення , якщо перед лінзою поставити непрозорий екран з отвором в центрі?
(Обговорення підсумків групової роботи , перевірка через графопроектор , оцінювання: кожне завдання 5 балів. Оцінка йде всім членам групи. )
Висновок по експериментальному завданням :
характер зображення не зміниться , зменшиться лише його яскравість.
IX . Заключне слово вчителя.
Ось і настав час підбиття підсумків . Підрахуйте в маршрутному листку " протяжність " подорожі.
Нагородження переможців :
37 - 41 бал - "золота медаль "
31 - 36 балів - " срібна медаль "
21 - 30 балів - " бронзова медаль "
Х. Завдання додому .
Дзеркало все перевертає навпаки , тобто дає перевернуте , дзеркальне зображення . А чи можна побачити себе в дзеркалі таким , яким бачать тебе оточуючі. Підказка : спробуйте скористатися другим плоским дзеркалом.
Додаток .
маршрутний листок
Прізвище , ім'я ________________________________
диктант
лінзи
Завдання Групова робота
всього балів
Дерево Дзеркала Луч Експеримент