Місце фізики ,як науки в системі шкільних дисциплін.

Про матеріал
Тема уроку: Що вивчає фізика Мета уроку: познайомити учнів з новим предметом шкільного курсу. Визначити місце фізики ,як науки в системі шкільних дисциплін, коло досліджуваних явищ,пояснити зв'язок фізики з іншими науками і технікою ознайомити і виявити інтерес у дітей до вивчення предмета . Обладнання: похилий жолоб , сталева кулька , штатив ; пружина , набір вантажів; постійні магніти ; лінза , свічка , екран.
Перегляд файлу

Тема уроку: Що вивчає фізика

Мета уроку: познайомити учнів з новим предметом шкільного курсу. Визначити місце фізики ,як науки в системі шкільних дисциплін, коло досліджуваних явищ,пояснити зв'язок фізики з іншими науками і технікою  ознайомити і виявити  інтерес у дітей до вивчення предмета .

Обладнання: похилий жолоб , сталева кулька , штатив ; пружина , набір вантажів; постійні магніти ; лінза , свічка , екран.

Хід уроку:

I. Знайомство учнів з кабінетом фізики.  Організаційний момент.

II . Лекція вчителя.

Сідаючи в поїзд,таксі,трамвай,натискаючи кнопку електричного дзвінка,включаючи телевізор,переглядаючи кінофільм або спостерігаючи,як комбайн прибирає урожай,ви навряд чи замислювалися над тим, який шлях пройшло кожне з цих досягнень техніки , скільки праці вкладено в кожне з них. До техніки ми звикли,вона стала нашим супутником. А ж не дуже давно люди їздили на тарантасах ,запряжених кіньми , косили жито і пшеницю серпами , сиділи при світлі палаючих скіп в довгі зимові вечори і тільки в казках мріяли про різні чари ... Гуслі - самогуди , килим - літак ,сокира- саморуб - ось предмет казкових мрій.

 Згадайте, у казці О.С . Пушкіна звіздар і мудрець , який подарував царю Додону чарівного  півника , запевняв його :

     Петушок мой золотой Иль набега силы бранной,

Будет верный сторож твой; Иль другой беды незваной, -

Коль кругом всё будет мирно, В миг тогда мой петушок

Так сидеть он будет смирно; Приподнимет гребешок,

Но лишь чуть со стороны Закричит и встрепенётся

Ожидать тебе войны;                                     И в то место обернётся

І ось мрія збулася. Сучасні радіолокаційні установки набагато  кращі золотого півника . Вони дозволяють миттєво і точно виявити в небі літаки , ракети та інші об'єкти. Як про диво йдеться в казці Єршова «Конек- Горбунок»  про холоднее  світло:

Огонёк горит светлее, Диву дался тут Иван,

Горбунок бежит скорее. «Что, - сказал он, - за шайтан!

Вот уж он перед огнём. Шапок пять найдётся свету,

Светит поле словно днём. А тепла и дыму нету.

Но не греет, не дымится Эко чудо-огонёк...»

І ось диво - вогник у вигляді ламп денного світла проник в наш побут . Він тішить людей на вулицях , в магазинах , в установах, в метро, в школах, на фабриках і заводах. Так, казки стають бувальщиною. Але все, що ми зараз маємо, є досягненнями однією з найдавніших наук - фізики. Фізика вивчає світ, в якому ми живемо, відкриває закони, яким підкоряються ці явища , і як вони взаємопов'язані. Серед великого різноманіття явищ в природі фізичні явища займають особливе місце. До них відносяться:

■ Механічні (рух машин , дослід: рух кульки по жолобу ) ;

■ Електричні ( електризація тіл ( дослід ) , нагрівання електричним струмом провідника) ;

■ Магнітні (дослід : дія магніту на залізо) ;

■ Оптичні ( відображення світла від дзеркал ) ;

■ Теплові ( танення льоду , кипіння води);

■ Атомні (робота атомних реакторів , процеси, що відбуваються всередині зірок ) ;

■ Звукові ( акустичні ) .

Досліди з подальшою бесідою :

 1 . Падіння на стіл якогось тіла. Яке явище тут спостерігається ? ( рух).

 2 . Переливання води з повної склянки в порожню . Яке явище тут спостерігається ? ( рух).

3 . Запалювання сірника, свічки або запальнички. Яке явище тут спостерігається ? (горіння ) .

Висновок з розмови : закони фізики є об'єктивним відображенням розвитку природних

закономірностей . Будь-які процеси, що відбуваються в природі, тісно пов'язані між собою, навіть зміна дня і ночі на планетах обумовлена ​​обертанням їх навколо своєї осі.

Фізика, як наука тісно пов'язана з іншими науками.Наприклад, з географією , астрономією , хімією ,біологією. Фізика допомагає більш глибоко вивчити процеси , на перший погляд, не пов'язані з фізикою.

III.Закріплення нового матеріалу.

( Запис у зошитах )

Фізика-наука про природу

       вивчає явища : механічні , теплові , світлові , магнітні , електричні , звукові , атомні .

      використовує поняття: тіло і речовина .

 використовує методи : математичний розрахунок і виведення , тобто формує закони

   завдання: знайти закони , яким підкоряються явища природи .

IV Підсумок уроку .  Завдання додому .

Вступ,§ 1 , конспект ( вчити ), питання після параграфа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумковий урок за темою " Світлові явища "

 

Мета уроку:

забезпечити в ході уроку повторення основних понять геометричної оптики , законів поширення , відображення і заломлення світла; побудов зображень у плоскому дзеркалі і зображень, що даються лінзами ;

розвивати мислення учнів у ході вирішення завдань та обговорення дослідів ;

виховувати в учнів почуття колективізму ;

розвивати самостійність учнів , працьовитість , навички групової роботи.

 

Тип уроку: урок повторення і корекції знань .

 

обладнання:

акваріум , прилад для вивчення законів геометричної оптики , колба круглодонна , посудину з водою , підфарбованою хвойним екстрактом , джерело живлення демонстраційний , лист чорної папери;

закопчений металева кулька , склянка з водою ;

екран , лінза двоопуклої на підставці (F = 130 мм) , смужка чорної папери - 6 комплектів ;

графопроектор , кодограми , сигнальні кола ;

картина І.Шишкіна "Ранок у сосновому лісі" , картина В. Полєнова " Зарослий ставок " , малюнок заходу сонця біля водойми .

 

Хід уроку .

I. Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці я хочу запросити вас в похід. Але просування за маршрутом проходитиме дещо незвично - в ході виконання різних фізичних завдань з оптики . Виконуючи ці завдання , ми повторимо з вами закони поширення , відображення і заломлення світла , побудова зображень у плоскому дзеркалі і зображень, що даються лінзами , повправлятися у вирішенні завдань і поміркуємо над цікавими дослідами . Кожен набраний бал буде свідчити про « пройденому кілометрі » , а в кінці уроку ми подивимося , хто ж з нас виявиться найбільш " витривалим " , тобто добре розбирається в питаннях оптики. Результати проходження маршруту ми будемо фіксувати в маршрутному листку , який є у кожного з вас. Внесіть в нього своє прізвище. Всі готові ? Отже , в дорогу!

II . Фізичний диктант .

Учні виконують диктант на листочках .

1 . Світло в прозорій однорідної середовищі поширюється ...

2 . Кут відбиття дорівнює ...

3 . Зміна напрямку поширення світла при його проходженні через межу розділу двох середовищ називається ...

4 . Кут заломлення , залежно від того , з якої середовища в яку переходить промінь , може бути ...

5 . Величину , зворотну фокусної відстані лінзи , називають ... і вимірюють у ...

6 . Кут між падаючим і відбитим променями становить 50о . Під яким кутом до дзеркала падає світло ?

7 . Дівчинка наближається до плоского дзеркала зі швидкістю 0,25 м / с. З якою швидкістю вона рухається до свого зображення ?

8 . На малюнку показано , як змінився напрям світлового променя на межі розділу двох середовищ. Яка середу - 1 або 2 - вважається оптично більш щільною ?

 

9 . Які з лінз непридатні для отримання дійсних зображень предметів ?

 

 

10 . На малюнку представлений хід променів світла через лінзу . Тут MN - оптична вісь лінзи. Яка з точок , позначених на малюнку , є фокусом лінзи ?

 

відповіді :

1 . прямолінійно

2 . куту падіння

3 . заломленням

4 . менше або більше кута падіння

5 . оптичною силою лінзи , в діоптрій

6 . 65о

7 . 0,5 м / с

8 . 1

9 . 2 , 4 , 6

10 . 3

 

III . Перший привал.

Учитель . Подивіться, в якому красивому місці ми з вами опинилися. Хто згадає назву цієї картини і її автора ? ( Показ картини. )

 

 

 Правильно , це " Ранок у сосновому лісі " Івана Івановича Шишкіна. Глухий сосновий бір пробуджується . Сонце тільки-тільки зійшло і залило все навколо своїми щедрими променями. Погляньте на сонячні промені. А що ми в оптиці називаємо променем світла ? Чи можна насправді виділити в сонячному світлі промінь ?

У дослідах для вивчення світлових явищ ми використовуємо вузькі пучки світла , одержувані за допомогою різних отворів . Чи можна шляхом зменшення діаметра отвору отримати світловий промінь ?

 А які природні явища допомагають нам розгледіти сонячні промені на картині ? Як це відбувається?

(В тумані відбувається розсіяння ( відображення ) світла дрібними крапельками води. )

Ось і у М. Ю. Лермонтова у вірші " Сонце осені" говориться про це:

Люблю я сонце осені , коли ,

Між хмаринок і туманів пробираючись ,

Воно кидає блідий , мертвий промінь

На дерево , розгойдує вітер ,

І на сиру степ. Люблю я сонце ...

 

IV . Лінзи , лінзи , лінзи ...

Учитель . Хлопці , багато хто з вас , напевно , читали "Таємничий острів" Ж. Верна . Пам'ятаєте?

" - Але хто ж запалив вогонь ? - Запитав моряк .

- Сонце , - відповів Спілетто ...

Дійсно , Сонце доставило вогонь , яким так захоплювався моряк . Він не вірив своїм очам і був до того здивований , що навіть не міг розпитувати інженера.

- Значить , у вас було запальне скло ? - Запитав інженера Герберт .

- Ні , я його виготовив .

І він показав . Це були просто два скла , зняті інженером зі своїх годин і годин Спілетто . Він з'єднав їх краї глиною , попередньо наповнивши водою , і таким чином вийшла справжня запальна сочевиця , за допомогою якої , зосередивши промені на сухому мхе , інженер добув вогонь " .

Який фізичний прилад зробив інженер?

Наше наступне завдання присвячено лінзам . Воно так і називається:

" Лінзи , лінзи , лінзи ..." .

1 . За допомогою лінзи було отримано збільшене перевернуте зображення полум'я свічки. Де перебувала свічка щодо лінзи ?

2 . Де була розташована палаюча свічка щодо збирає лінзи , якщо її зображення вийшло зменшеним ?

3 . За якої умови збирає лінза може дати зображення предмета , рівне за розміром самому предмету ?

4 . Дано дві збирають лінзи. Як їх треба розташувати , щоб паралельні промені , пройшовши крізь обидві лінзи , залишилися паралельними ?

5 . Якими будуть зображення букв в книзі , якщо розглядати їх за допомогою розсіює лінзи : прямими або перевернутими ? збільшеними або зменшеними ? уявними або дійсними ?

6 . За якої умови зображення предмета в збирає лінзі виходить уявним ?

 

( По закінченні роботи проводиться взаимопроверка . Правильні відповіді повідомляє вчитель . Запитання , в яких допущені помилки , розбираються по кресленнях , проектуються через графопроектор . Оцінювання робіт ( правильну відповідь - один бал) , заповнення маршрутного листка . )

 

відповіді :

1 . між фокусом і подвійним фокусом .

2 . за подвійним фокусом .

3 . у подвійному фокусі .

4 . на відстані рівному сумі їх фокусних відстаней .

5 . прямі , зменшені , уявні .

6 . між лінзою і фокусом .

Додаткове питання :

Чи можна сфотографувати уявне зображення ?

 

V. Другий привал.

Учитель . Ми опинилися з вами , хлопці , біля мальовничого ставка. Вам знайома ця картина? Як вона називається ? ( Показ картини. ) Це " Зарослий ставок " Василя Дмитровича Полєнова .

 

 

Мені здається , хлопці , що в цьому ставку водиться багато риби. Давайте спробуємо зловити її острогою ( списом) .

Чому , перебуваючи в човні , важко потрапити острогою в рибу , плаваючу неподалік ?

(Зображення риби у воді уявне , піднесений до поверхні , тому що вода - середовище оптично більш щільна ніж повітря . Тому цілитися острогою слід так , щоб між рибою і вістрям був просвіт. )

Хлопці , а на поверхні ось цього озера (показ фотографії заходу сонця у водойми ) проти сонця видно блискуча доріжка. Як вона утворюється ? Чому доріжка завжди орієнтована на спостерігача ?

 

( Доріжка на поверхні води виникає внаслідок відображення світла від дрібних хвиль , які орієнтовані в різних напрямках. Тому при самих різних положеннях спостерігача відбиті промені потрапляють до нього в око. Кожен спостерігач бачить " свою" доріжку. )

 

VI . Завдання - малюнки .

Учитель . А зараз попрацюємо з завданнями - малюнками. Ви повинні вибрати правильну відповідь і по моїй команді показати сигнальний коло .

1 . У яку точку потрапить промінь світла ?

 

2 . Вкажіть , в якому випадку лінза , прихована в ящику , рассеивающая ?

 

                                      1 К 2 З 3 Ж 2,3 Зх

3 . Два дзеркала розташовані під прямим кутом , і в цей кут покладено два яблука. Скільки яблук ти побачиш ?

        4 До 6 З 8 Ж 10 Зх

4 . Як треба розташувати плоске дзеркало , щоб освітити дно колодязя . Знайдіть кут між площиною дзеркала і вертикаллю . Кутова висота сонця над горизонтом 60о .

 15о До 75Про З 30о Ж

5 . У закритій коробці , через яку можуть проходити промені , знаходяться одна або дві трикутні призми . На малюнку зображений хід променів через коробку. Як розташовані в ній призми ?

  

 

Відповіді : 1 С, 2 С, 3 Ж , 4 К, 5 З.

Додаткове питання :

до № 5. Куди відхиляється промінь після проходження трикутної призми ?

( До основи трикутника. )

 

VII . Третій привал.

Учитель . А зараз , шановні мандрівники , давайте поміркуємо над наступними цікавими питаннями.

1 . Чи завжди опукла лінза є збирає ?

( Якщо опукла лінза знаходиться в середовищі оптично більш щільною , ніж матеріал самої лінзи , то вона є розсіює . )

Демонстрація досвіду: в прямокутний посудину з водою направлено декілька паралельних променів світла . Зануривши у воду круглодонную колбу так , щоб промені падали на неї , бачимо , що після проходження через колбу промені розходяться.

( Колба з повітрям являє собою лінзу , оптична щільність якої менше оптичної щільності води. Промені світла при переході з води в повітря віддаляються від перпендикуляра , восставленний до межі розділу двох середовищ. )

2 . Демонстрація : кулька , густо вкритий сажею , опущений у склянку з водою. Шарик здається блискучим . При вийманні кульки з води бачимо , що він покритий кіптявою . Чому кулька у воді здавався блискучим ?

( Частинки кіптяви погано змочуються водою. Тому навколо закопченого кульки утворюється повітряна плівка. Внаслідок повного відображення світла від шару повітря , що утворюється між сажею і водою , кулька здається блискучим . )

 

VIII . Один за всіх , всі за одного.

Учитель . У поході зазвичай у кожної людини є свої обов'язки , які він прагне виконати сумлінно , щоб не підвести своїх товаришів. Але у випадку утруднення кожен член групи може розраховувати на допомогу своїх друзів. Зараз кожній команді (клас розбивається на групи по чотири особи) буде запропоновано декілька завдань. Ваше завдання виконати їх якісно і з найменшими витратами часу. Кожен член команди виконує одне із завдань. У випадку утруднення дозволяється звернутися за допомогою до своїх товаришів .

 

1 . Око спостерігача знаходиться перед щілиною в точці А. Зробивши схематичний малюнок , покажіть на ньому : а) яку частину дерева бачить спостерігач , б) в якій точці А1 перед щілиною спостерігач міг би бачити все дерево цілком?

 

2 . Проти двох дзеркал знаходиться непрозорий екран з вирізаним в ньому отвором аб у вигляді стрілки , на яке падає пучок паралельних променів світла . Побудуйте подальший хід цих променів і визначте положення зображення стрілки на екрані.

 

3 . Світловий промінь SA проходить крізь пластинку з паралельними гранями , укріплену на поверхні води в посудині . Накресліть приблизний хід променя в платівці і у воді.

 

 

4 . Експериментальне завдання ( дається один варіант на команду) .

Отримайте на екрані зображення прорізи лампи.

1 варіант. Як зміниться зображення , якщо закрити нижню половину лінзи ?

2 варіант. Як зміниться зображення , якщо закрити верхню половину лінзи ?

3 варіант . Як зміниться зображення , якщо закрити центральну частину лінзи ?

4 варіант. Як зміниться зображення , якщо перед лінзою поставити непрозорий екран з отвором в центрі?

 

(Обговорення підсумків групової роботи , перевірка через графопроектор , оцінювання: кожне завдання 5 балів. Оцінка йде всім членам групи. )

 

Висновок по експериментальному завданням :

характер зображення не зміниться , зменшиться лише його яскравість.

 

IX . Заключне слово вчителя.

Ось і настав час підбиття підсумків . Підрахуйте в маршрутному листку " протяжність " подорожі.

Нагородження переможців :

37 - 41 бал - "золота медаль "

31 - 36 балів - " срібна медаль "

21 - 30 балів - " бронзова медаль "

 

Х. Завдання додому .

Дзеркало все перевертає навпаки , тобто дає перевернуте , дзеркальне зображення . А чи можна побачити себе в дзеркалі таким , яким бачать тебе оточуючі. Підказка : спробуйте скористатися другим плоским дзеркалом.

Додаток .

маршрутний листок

Прізвище , ім'я ________________________________

 

диктант

лінзи

Завдання Групова робота

всього балів

Дерево Дзеркала Луч Експеримент

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
12 вересня 2021
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку