Характеристика традиційного японського хайку Мацуо Басьо.

Про матеріал
МАЦУО БАСЬО (1644-1694) Японська поезія XVII сторіччя, як це було й раніше у переломні епохи, відігравала провідну роль у формуванні нового мистецтва. Головне, що поезія в цю епоху була масовим видом мистецтва; вірші читали, вчили напам'ять. На перший план вийшли комічні жанри поезії, величезним успіхом користувався жанр хокку (дотепність, жарт). У кінці хайянської епохи строфи танка почали об'єднувати у довгі ланцюги. Поступово виникли складні правила, народилась нова літературна форма — ренга (нанизування строфи). Для складання ренги збирались поетичні гуртки, строфи складались почергово. Першу строфу (хокку) доручали кращому поету, а всього строф могло бути 36 (касен) або сто (хякуін). Ренга — це сюїта з несподіваним поворотом сюжету, котрий немов викреслює зигзаги. Жорсткі правила обмежували поета, прописуючи йому, у котрій за порядком строф має виникнути образ місяця, а в котрій не можна згадувати богів і будд. Одна тема розвивалась зазвичай упродовж трьох строф. Хокку мало бути перейняте настроями, навіяними певними порами року, в ньому була заборонена тема кохання й панував пейзаж. З'явилися збірки хокку. Воно поступово відділялось від ренги і виокремилося в самостійний жанр — значна подія в японській літературі. Саме хокку стало удачливим суперником танки. Городянам нелегко було засвоювати правила ренги. З'явились свого роду літературні цехи. Професійний майстер на чолі групи учнів створював свою школу з особливими прийомами і технічними засобами. Ці уроки давали йому кошти на прожиток. Найбільш відомими в XVII сторіччі були поетичні школи Теймон і Данрін. Школа Теймон відрізнялась сухим академізмом, а школа Данрін цінувала свіжість, експромт, швидкість; за один день деякі поети могли створити тисячі строф, вірші набували легкості, але не глибини, хоча з-поміж них зустрічались справжні поетичні знахідки. Однак Басьо засуджував надто велику поспішність і недбалість подібних творів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Характеристика традиційного японського хайку Мацуо Басьо.

 

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями японського хайку Мацуо Басьо, його стилем, технікою та емоційною виразністю; вчити учнів писати власні хайку, використовуючи стиль та техніку Мацуо Басьо; розвивати творчу уяву, вміння висловлювати свої думки та почуття у формі поезії.

 

Хід уроку:

 

  1. Вступна частина

 

  1. Привітання.
  2. Повідомлення теми уроку та мети його проведення.
  3. Мотивація учнів до вивчення японського хайку Мацуо Басьо.
  1. Основна частина

 

  1. Ознайомлення з життєвим шляхом та творчістю Мацуо Басьо.
  2. Пояснення основних характеристик японського хайку: стиль, техніка, емоційна виразність.
  3. Аналіз та розгляд прикладів хайку Мацуо Басьо.
  4. Вправа «Напиши свій власний хайку». Учні отримують тему і мають написати хайку, використовуючи стиль та техніку Мацуо Басьо. Після написання учні діляться своїми віршами з класом та отримують відгуки від учителя та один від одного.

 

ІІІ.      Заключна частина

 

  1. Підведення підсумків уроку.
  2. Резонансна вправа: «Що я вивчив сьогодні?»

 

 

Висновок: Японський хайку – це не просто форма поезії, це високе мистецтво, яке дозволяє нам передавати почуття та емоції в найбільш компактній формі.

 

 

docx
Додано
4 березня 2023
Переглядів
1427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку