Тема уроку. Характеристики варіаційних рядів. Середні величини. Мода, медіана вибірки.
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту понять: середнє значення, мода вибірки, медіана вибірки. Закріпити знання учнів про зміст понять, вивчених на попередньому уроці. Працювати над формуванням умінь пояснювати зміст вивчених понять, наводити приклади, що ілюструють ці поняття, а також розв'язувати задачі, що передбачають відшукання середніх значень величин, моди та медіани вибірки.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 27.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель організує роботу учнів з перевірки домашнього завдання за зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель повідомляє учнів про те, що варіаційні ряди характеризуються не тільки частотою та відносною частою, а й іншими параметрами. Метою даного уроку є вивчення питання про види цих параметрів, їхній зміст та спосіб обчислення.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
1) |
-0,6 · (-0,3) |
2) |
(3,1 + 0,09)0 |
|
-0,2 |
|
: |
|
х10 |
|
-1,5 |
|
:5 |
|
:0,5 |
|
? |
|
? |
1) (а2)9 : а3; 2) (x + 2)(х – 6); 3) 4,9а5 · а;
4) ; 5) (3а + 5) – (2 – а); 6) .
V. Формування знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект № 27
Вибірки характеризуються центральними тенденціями: середнім значенням, модою і медіаною |
Середнє арифметичне значення , де xi — значення ознаки (варіанти); п — число одиниць сукупності; де — середнє арифметичне значень xi ознаки. |
Зважене середнє арифметичне значення , де хi — варіанти; пі — частоти. |
Мода вибірки — це значення ознаки, яка найбільш часто повторюється у вибірці. |
Медіаною вибірки називається варіанта, яка розміщена посередині варіаційного ряду. |
Приклад. Дано вибірку вимірювання повітря температури (t, °С) у першу декаду квітня: 5; 6; 4; 3; 4; 5; 6; 2; 4; 6. Складіть статистичний ряд; визначте варіанти та їхні частоти; складіть варіаційний ряд, для якого знайдіть середнє зважене значення, моду та медіану. |
Розв'язання Статистичний ряд даної вибірки: 2, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 6, 6, 6. Варіанти, варіаційний ряд: 2, 3, 4, 5, 6; частоти відповідно дорівнюють 1, 1, 3, 2, 3. |
Середнє зважене значення:
|
Мода дорівнює 4 і 6, бо 4 і 6 повторюються найчастіше — по 3 рази. |
Оскільки у варіаційному ряді 5 чисел: 2, 3, 4, 5, 6, то медіана дорівнює 4. |
Методичний коментар
Вивчення матеріалу уроку починається з формування загального уявлення учнів про існування різних видів характеристик варіаційних рядів. Після цього послідовно формуються знання про зміст понять: середнє арифметичне та зважене середнє арифметичне значення, мода та медіана вибірки. Так само, як і на попередньому уроці, наголошуємо на тому, що згідно з програмовими вимогами учні мають лише описувати поняття середнього значення, а також розв'язувати задачі на знаходження середніх значень та моди і медіани вибірки. Тому після формулювання означень названих понять приділяємо увагу закріпленню змісту та виробленню схеми дій при розв'язуванні задач на відшукання названих величин, розв'язавши якомога більше задач на обробку статистичних даних із різних галузей науки і техніки.
VI. Формування вмінь
Усні вправи
Крамниця |
Порядковий номер крамниці |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
Площа крамниці, м2 |
50 |
60 |
90 |
70 |
70 |
Розмір чоловічого взуття |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
Кількість проданих пар |
— |
7 |
8 |
19 |
28 |
25 |
10 |
1 |
Що показує мода в даному випадку?
Письмові вправи
Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати вправи такого змісту:
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
VIII. Домашнє завдання
Самостійна робота
Варіант 1
Знайдіть центральні тенденції, складіть частотну таблицю вибірки та побудуйте відповідну гістограму:
12 |
14 |
15 |
12 |
16 |
13 |
14 |
16 |
15 |
14 |
14 |
15 |
15 |
16 |
14 |
12 |
13 |
15 |
16 |
14 |
Варіант 2
Знайдіть центральні тенденції, складіть частотну таблицю вибірки та побудуйте відповідну гістограму:
2 |
1 |
2 |
2 |
0 |
3 |
4 |
0 |
1 |
5 |
0 |
1 |
2 |
2 |
4 |
4 |
3 |
0 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
1 |
2 |