Числові послідовності. Властивості числових послідовностей.

Про матеріал
домогтися засвоєння учнями змісту понять: числова послідовність, п-й член числової послідовності, формула п-го члена; списку способів задання числової послідовності. Виробити вміння: відтворювати вивчені означення; знаходити члени послідовності із заданими номерами, якщо послідовності задані різними способами. Повторити означення числової функції, а також супутні поняття.
Перегляд файлу

 

 

Тема уроку. Числові послідовності. Властивості числових послідов­ностей.

Мета уроку: домогтися засвоєння учнями змісту понять: числова по­слідовність, п-й член числової послідовності, формула п-го члена; списку способів задання числової послідовності. Виробити вміння: відтворювати вивчені означення; зна­ходити члени послідовності із заданими номерами, якщо послідовності задані різними способами. Повторити озна­чення числової функції, а також супутні поняття.

Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект № 28.

Хід уроку

I. Організаційний етап

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.

 

II. Перевірка домашнього завдання

На уроці розбираються найскладніші питання контрольної ро­боти, які учні не могли опрацювати вдома.

 

ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

На цьому етапі уроку вчителю слід навести якомога більше числових послідовностей, з якими учні можуть зустрічатися в по­всякденному житті, а також при вивченні основ наук. Таким чином учнів підготовляють до сприйняття думки про те, що предметом вивчення математики є не тільки вирази, рівняння, нерівності тощо; математика вивчає також результати спостережень за ре­альними фізичними, хімічними процесами, кліматичними явища­ми, які виражаються у вигляді рядів чисел, кожне з яких стоїть у цьому записі на строго визначеному місці. Після цього цілком логічно сформулювати завдання: вивчити питання про ці «ряди чисел», а також можливості подальшого застосування цих понять на практиці. Таким чином формулюється в загальному вигляді основна дидактична мета уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

Усні вправи

  1. Знайдіть значення виразу:

1) -2,6 + 0,5; 2) -2,1 : (-0,01);   3) (0,45)4 : 0,418;

4) ;  5) ;  6) ;

7) (3 – )(3 + ).

  1. Спростіть вираз:
    1) (4b + 1) – (3 – b);  2) ; 3) (2x – 1)(х – 2);

4) а5а12 : а16;  5) ;  6) 3x2y5(-x3y2).

  1. Знайдіть значення виразу:

1) х + 10у при х = 1,5, у = -;   2) 2x2 + 1 при х = -4;

3) х2 + 6х 2 при х = 3.

 

V. Формування знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Означення числової послідовності. Поняття члена послідовності.
  2. Види числових послідовностей:

1) залежно від кількості її членів;

2) залежно від тенденції її членів (зростаюча, спадна, така, що не є зростаючою або спадною).

  1. Способи задання числових послідовностей:

1) переліком її членів;

2) описом її членів;

3) таблицею;

4) формулою (п-го члена);

5) рекурентною формулою.

 

Опорний конспект № 28

 

Числовою послідовністю називається функція, яка задана на множині всіх натуральних чисел або на множині перших п натуральних чисел.

Числова послідовність позначається так:

(ап): а1; а2; а3; ...; ап.

Кожне число ап п-й член послідовності; п — номер члена.

Види числових послідовностей

1. Якщо кількість членів п послідовності п) скінченна, то п) — скінченна послідовність.

Якщо кількість членів п послідовності (ап) нескінченна, то (ап) — нескінченна послідовність.

Приклади:

а) послідовність п) натуральних чисел нескінченна;

б) послідовність п) коренів рівняння (х – 1)(х – 2)(х + 3) = 0 скінченна.

2. Якщо кожний наступний член послідовності, починаючи з другого, більший за попередній, то послідовність є зрос­таючою.

Якщо кожний член послідовності, починаючи з другого, менший від попереднього, то послідовність є спадною.

Приклади:

а) (ап): 1; 2; 3; ... — послідовність натуральних чисел є зростаючою;

б) (bп): -1; -2; -3; ... — послідовність цілих від'ємних чисел є спадною.

Способи задання числових послідовностей:

1) описом знаходження її членів.

Приклад. Числова послідовність дільників числа 15, за­писаних у порядку зростання: (ап): а1= 1; а2 = 3; а3 = 5; ...; а4 = 15;

2) переліком її членів.

Приклад. (bn): 54; 1; 33; 27, тоді а1 = 54; а2 = 1; а3 = 33; а4 = 27;

3) таблицею. Приклад.

 

п

1

2

3

4

5

 

 

ап

-2

1

-4

1

-6

 

 

Тоді а1 = -2; а2 = 1; а3 = - 4; а4 = 1; а5 = 6;

4) формулою п-го члена.

Приклад. ап = п2 – 1, тоді а1 = 12 – 1 = 0; а2 = 22 – 1 = 3; а3 = 32 – 1 = 8 і т.д.;

5) рекурентною формулою.

Приклад. ап = ап-1 ап-2, якщо а1 = 1; а2 = 2, тоді а1 = 1; а2 = 2; а3 = а1 ∙ а2 = 2; а4 = а2а3 = 2 ∙ 2 = 4; а5 = а3а4 = 4 ∙ 2 = 8.

 

Методичний коментар

Матеріал цього уроку є допоміжним для вивчення матеріалу наступних уроків, тому розглядається лише в обсязі, необхідно­му для вивчення арифметичної та геометричної прогресій. Учні мають на прикладах числових послідовностей засвоїти необхідну для подальшого вивчення матеріалу термінологію: послідовність, член послідовності, номер члена послідовності, формула п-го члена послідовності, рекурентна формула.

 

VI. Формування вмінь

Усні вправи

  1. Дано послідовність: 0,1; 7; 0,2; 8; 0,3; 9. Укажіть:
    1. скільки членів має ця послідовність;
    2. третій член послідовності;
    3. який номер має член послідовності, що дорівнює 0,3;
    4. який член послідовності є наступним за числом 8; попере­днім до числа 7.
  2. Послідовність (хп) задано формулою хп = п + 5. Укажіть перші три члени цієї послідовності. Чи є ця послідовність зростаю­чою? нескінченною?

Письмові вправи

Для реалізації дидактичної мети уроку слід розв'язати вправи такого змісту:

  1. для послідовності записати номер члена, що передує члену із заданим номером; є наступним за членом із заданим номером;
  2. знайти перші кілька членів послідовності, заданої: а) описом; б) формулою п-го члена; в) рекурентно;
  3. скласти формулу п-го члена для послідовності, заданої описом або переліком її членів;
  4. знайти номер члена послідовності (чи є дане число членом по­слідовності), заданої формулою п-го члена.

 

Методичний коментар

Усі вправи, які заплановано розв'язати на уроці, мають бути спрямовані на закріплення вивченої термінології, а також на ви­роблення вмінь працювати з формулою п-го члена числової по­слідовності (яку можна використовувати як прямо, для обчислен­ня члена числової послідовності із заданим номером, так і для розв'язування оберненої задачі — для заданого числа, що є чле­ном числової послідовності, знайти його номер). Також слід при­ділити увагу виробленню вмінь учнів працювати з рекурентними формулами, специфіка яких полягає в тому, що для обчислення члена послідовності, що стоїть на певному місці, слід у формулу підставляти не його номер, а попередній (попередні члени). Під час виконання всіх вправ на обчислення звертаємо увагу на від­працювання обчислювальних навичок учнів.

 

VII. Підсумки уроку

Контрольні запитання

  1. Наведіть приклади числових послідовностей.
  2. Наведіть приклад числової послідовності: 1) скінченної; 2) не­скінченної.
  3. Наведіть приклад послідовності, заданої формулою п-го члена. Назвіть який-небудь член цієї послідовності.
  4. Наведіть приклад послідовності, заданої рекурентною фор­мулою.

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Вивчити означення понять, розглянутих на уроці (див. опор­ний конспект № 28).
  2. Розв'язати вправи, аналогічні за змістом та рівнем складності виконаним на уроці.
  3. Повторити перетворення раціональних виразів.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
5 січня 2020
Переглядів
6761
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку