Тема уроку. Арифметична прогресія. Формула п-го члена арифметичної прогресії.
Мета уроку: закріпити знання учнів про зміст означення та супутніх понять арифметичної прогресії, а також про її основні властивості. Доповнити ці знання знанням формули п-го члена арифметичної прогресії. Закріпити вміння: вирізняти арифметичну прогресію серед числових послідовностей, відшукувати різницю арифметичної прогресії, перші члени арифметичної прогресії, а також використовувати властивості арифметичної прогресії. Сформувати вміння записувати формулу п-го члена арифметичної прогресії, а також розв'язувати різні за змістом задачі на використання цієї формули.
Тип уроку: доповнення і закріплення знань, відпрацювання вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 30.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Для усвідомленої роботи учнів на цьому етапі уроку можна провести перевірку домашнього завдання за зразком.
Інший варіант проведення цього етапу уроку — виконання тестових завдань (див. нижче) з наступною перевіркою та обговоренням результатів їх виконання, що дозволить повторити зміст основних понять попереднього уроку, а також схеми застосування вивчених на цьому уроці понять для розв'язування типових задач.
Тестові завдання
а) 7; б) 9; в) -1; г) 5.
а) -2; б) -6; в) 2; г) 6.
а) -12; б) 12; в) 4; г) .
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Для усвідомлення учнями необхідності вивчення формули п-го члена арифметичної прогресії та подальшого її застосування можна запропонувати їм виконати таку вправу: знаючи перший член та різницю арифметичної прогресії, знайти її деякий член (номер якого є достатньо великим). Усвідомивши нераціональність розв'язування задачі відомим учням способом (через застосування рекурентної формули), вони приходять до запитання: чи не існує способу знаходження будь-якого члена арифметичної прогресії без необхідності знаходити попередні кілька її членів? Пошук відповіді на це запитання — основна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
1) Перевірте, чи є ця послідовність арифметичною прогресією.
2) Назвіть її перший член та різницю.
3) Задайте її рекурентною формулою.
4) Продовжіть її ще трьома числами, які разом із даними утворювали б арифметичну прогресію.
1) хп = 2п + 5; 2) хп = 3п2 + 6п; 3) хп = ?
Для арифметичної прогресії знайдіть перші три члени та різницю.
V. Доповнення знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект № 30
Формула n-го члена арифметичної прогресії |
де an — п-й член арифметичної прогресії; а1 — перший член арифметичної прогресії; d — різниця арифметичної прогресії; п — номер члена арифметичної прогресії. |
Приклад. Знайдемо а9, якщо (ап) — арифметична прогресія, перші члени якої: 7,8; 8,9; 10; .... Розв'язання Знайдемо різницю арифметичної прогресії, у якої а1 = 7,8; a2 = 8,9; a3 = 10: d = a3 – a2 = 10 – 8,9 = 1,1. Формула п-го члена арифметичної прогресії має вигляд an = a1 + d(n – 1). Враховуючи, що а1 = 7,8, d = 1,1, маємо: ап = 7,8 + 1,1(п – 1). Отже, а9 = 7,8 + 1,1(9 – 1) = 7,8 + 8,8 = 16,6. Відповідь: а9 = 16,6. |
Методичний коментар
Єдиний новий момент, який додається до вивчених на попередньому уроці означення та властивостей арифметичної прогресії,— це формула п-го члена арифметичної прогресії, яка виводиться через означення і сама надалі буде основою для виведення формули суми п перших членів арифметичної прогресії. Як процес отримання цієї формули, так і способи застосування її для розв'язування задач, а також ситуації, у яких ця формула «працює», не змінилися в порівнянні з попередніми роками. Приблизний зміст навчального матеріалу вміщено в опорний конспект № 30.
VI. Відпрацювання вмінь
Усні вправи
1) ап = 1 + 3(п – 1); 2) ап = 0,1 – 3(п – 1).
1) а1 = 2; d = -3; 2) а1 = 0,5; d = ; 3) а1 = -0,2; d = -2.
Письмові вправи
Зміст письмових вправ уроку може бути таким:
Методичний коментар
Зміст вправ та мета, якої добивається вчитель при розв'язування цих вправ, такі самі, як і на попередньому уроці: закріплення означення та формули, вивчених на цих уроках, а також вироблення оперативних умінь із застосування формул при розв'язуванні задач в різних ситуаціях. (Якщо дозволяють успіхи учнів, підвищується рівень складності задач за рахунок задач на застосування властивостей арифметичної прогресії.)
VI. Підсумки уроку
Контрольні запитання
1) an =... + d ...; 2) d = ;
3) а1 = ап – ...(п – 1); 4) п = 1 + .
VII. Домашнє завдання
Самостійна робота
Варіант 1
Розв'яжіть задачі.
Варіант 2
Розв'яжіть задачі.