Хімічні властивості, добування та застосування етину

Про матеріал
Дану розробку уроку можна використовувати на уроках з хімії в 10 класі під час теми"Вуглеводні"
Перегляд файлу

Тема: Хімічні властивості, добування та застосування етину.

Мета:  ознайомити учнів з хімічними властивостями, основними способами добування і застосування алкінів;удосконалити уміння складати рівняння хімічних реакцій за участі органічних; розвинути уміння аналізувати результати спостережень; розвинути логічне і творче мислення, увагу, пам’ять;виховати бережливе ставлення до довкілля, екологічну культуру.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: інтелектуальна розминка, бесіда, розповідь, робота з підручником.

Базові поняття: окиснення, реакції приєднання, гідрування, якісна реакція на ненасичені вуглеводні, потрійні зв’язки.

Обладнання:: періодична система хімічних елементів, ТЗН

Хронометраж уроку:

І. Організаційний момент..................................................................................1хв.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.................................................................5 хв.

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.........................................3 хв.

ІV. Актуалізація опорних знань.......................................................................5 хв.

V. Виклад вчителем нового матеріалу...........................................................20 хв.

VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу.......................................6 хв.

VII. Підсумок уроку..........................................................................................2 хв.

VIII. Виставлення оцінок та їх мотивація.......................................................2 хв.

ІХ. Інструктаж з домашнього завдання...........................................................1 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Перевірка присутніх та готовності учнів до уроку (наявність робочих зошитів, підручників, ручок тощо). Привернення уваги учнів.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Інтелектуальна розминка (вчитель задає два-три не дуже складні питання для розміркування з метою налаштування дитини на роботу):

1. Охарактеризуйте фізичні властивості етилену і ацетилену.

2. Чи будуть властивості ацетилену подібними до властивостей етилену?

3. Який із зазначених вуглеводнів: етан, етилен, ацетилен має тетраедричну будову молекули, який – площинну, а який – лінійну?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Розповідь вчителя:

На минулому уроці ми з вами розглядали склад, хімічні формули та фізичні властивості алкінів. Сьогодні ми продовжимо вивчати ці речовини. Ми ознайомимося з хімічними властивостями алкінів, удосконалимо свої вміння складати рівняння хімічних реакцій за участі органічних речовин, ознайомимося з основними способами одержання алкінів та розглянемо їх застосування. При цьому ми використаємо ваші знання з хімії, фізики, екології.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

1. Чому етилен і ацетилен називають ненасиченими вуглеводнями?

2. У чому полягає особливість будови ненасичених вуглеводнів?

3. В якому агрегатному стані за нормальних умов будуть знаходитися  ацетилен?

 

V. Виклад вчителем нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди:

Добування алкінів. Найпоширніший представник алкінів – ацетилен. Упромисловості його добувають такими методами:

Карбідний метод. Спочатку з вапняку і коксу отримують кальцій карбід, який під час взаємодії з водою утворює ацетилен:

СаСО3 → СаО + СО2

СаО + 3C → СаC2 + СО

СаС2 + 2Н2О → С2Н2 ↑ + Са(ОН)2

Піроліз метану. Внаслідок нагрівання метану без доступу повітря ( піроліз) утворюється ацетилен, а як побічний продукт -  водень:

2СН4→ С2Н2  + 3Н2

Ацитилен є проміжними продутом розкладу метану при нагріванні. Щоб виділити його на проміжній стадії , не дати йому розкластися на вуглець і водень, ацетилен, що утворився , швидко видаляють із зони високої температурий охолоджують. Водень як побічний продукт цієї реакції використовується для багатьох синтезів.

Інших представників цього гомологічного ряду  можна добути дегідрогалогенуванням дигалогенпохідних алканів:

             Н     Н

            

СН3       С     С     Н + 2КОН → СН3        С   С    Н + 2КBr + 2Н2О

 

                 Br     Br

Хімічні властивості. Наявність потрійного зв’язку обумовлює реакції приєднання і полімеризації ацетилену  та інших алкінив, а відносно висока  полярність зв’язку  С     Н- зв’язку – слабкі кислотні властивості цих сполук. На відміну  від алкенів реакції приєднання  до алкінів відбувається в два етапи ( сочатку роривається один π-зв'язок і утворюється похідні алкенів, поті – други з утворенням похідних алканів). Підвищену, порівняно з вуглеводнями інших класі, полярність зв’язку С   Н в алкінах пояснюють тим, що у стані sp- гібридизації (третій валентний стан) атом карбону має більшу електронегативність, ніж у першому та другому валентних станах.

Реакції приєднання

Приєданання водню ( гідрогенізація)

С2Н2 + Н2   С2Н4

                                                   С2Н2 + 2Н2   С2Н6

Приєднання галогенів. Бром приєднується дуже легко за звичайних умов. Під час пропускання ацетилену крізь бормну воду вона знебарвлюється.( показ відео демонстрації - знебарвлення бромної води). Ця реакція є якісною для всіх ненасичених вуглеводнів.

С2Н2 + Br2   С2Н2Br2

С2Н2Br2 + Br2   С2Н2Br4

 Пиеднання галогеноводнів. Відбувається за правилом Марковнікова у дві стадії:

С2Н2 + НCl   С2Н3Cl

С2Н3Cl + HCl   С2Н4Cl2

Пиеднання води.(гідратація). Реакція відкрита  у 1881 р. російським  хіміком М.Г. Кучеровим і носить його ім'я. Вона відбувається за наявності  каталізатора (HgSO4) у кислому середовищі. Внаслідок приєднання води до ацитилену спочатку утворюється нестійкий ненасичений спирт ( вініловий) який швидко ізомеризується в оцтовий альдегід – цінну хімічну речовину:

 

                                  HgSO4

НCCH  +  H2O     [HC=CH]  CH3CH

                                                                            

                                               H  OH                           O

 

                                                                   Етаналь ( оцтовий альдегід)

Реакції окиснення

Часткове окиснення. Ацетилен і його гомологи окиснюються перманганатом калію з розщепленням потрійного зв’язку і утворенням карбонових кислот. ( показ відео демонстрації)

3НCCН  +  8КМnO4  + 4H2O    COOH  - COOH + 8MnO2   +  8 KOH

Алкіни з небарвлюють розчин KMnO4, дана властивість використовуєтьс  для  їх якісного визначення.

Повне окиснення. При спалюванні (повному окисненні) виділяється  велика кількість  тепла( показ відеодемонстрації – горіння ацитилену):

HCCH  +  2    2СО2  +  Н2О  +  Q

Температура полумя при згорані ацителену досягає – 2800 °С, тому що реакцію використовують для різання і зварювання металів.

Реакції полімеризації

Реакції полімеризації відбуваються по- різному залежно від умов ї проведення:

1.  Димеризація під дією водного розчину CuCl2  і NH4 Cl:

          НCCH  + НCCH  Н2C=CHCCH

                                                     (вінілацетилен)

2. Тримеризація ацетилену над активованим  вугіллям призводить до утворення бензолу (реакція Зелінського):

                       С, 600 С

    CCH        С6H6 (бензол)

 

 

Реакції заміщення

Атоми Карбону, що утворюють потрійний звязок,  знаходитьсяу стані sp- гібридизації. Електронегативнісь Карбону в цьому разі становить 2.75 , що на 10 % більше,  ніж атом Карбону в sp3- гібридизації. Полярність звязку С-Н при цьому зростає майже в 3.5 рази, внаслідок чого кислотність алкінів порівняно з алканами та алкенами збільшується у – 1018 разів.

Ацитилен на відміну від алканів і алкенів може утворювати солеподібні сполуки – ацетиленіди. ( показ відеодемонстрації)

 

                                                     NH4ОН

НCCH  + Ag2O     Ag CC Ag  + Н2

                                               Аргентум ацетиленід

 

                                                     NH4ОН

НCCH  + Cu2O     Cu CC Cu  + Н2

                                               Купрум(І) ацетиленід

 

У сухому стані обидва ацетиленіди вибухають при ударі.

До ацетиленідів належить також кальцій карбід:

 

 

Застосування етилену і ацетилену:

Робота з підручником. Учні самостійно читають §23 розділ «Застосування ненасичених вуглеводнів» та заповнюють схему:

 

ЗАСТОСУВАННЯ АЦЕТИЛЕНУ                           

 

VI. Узагальнення та закріплення нового матеріалу

 

СаО       СаС2     С2Н2           С2Н3Вr

                                                        СО2

VII. Підсумок уроку

Отже, сьогодні на уроці ми з вами розглянулихімічні властивості та застосування алкінів. Встановили, що алкіни легко вступають у реакції окиснення і приєднання. Продуктами реакцій приєднання є сполуки, в яких між атомами Карбону встановлюються одинарні зв’язки. Високу хімічну активність ацетилену використовують у промисловості для добування різноманітних речовин. Наявність ацетилену та його гомологів можна визначити за знебарвленням водних розчинів калій перманганату та брому.

 

VIII. Виставлення оцінок та їх мотивація

 

ІХ. Інструктаж з домашнього завдання

Вдома повторити §11, прочитати §12. Письмово дати відповідь на завдання 1,3-4; завдання 2 виконати усно.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 березня 2019
Переглядів
12904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку