Урок (практична робота) "Розв`язування експериментальних задач"

Про матеріал
Матеріал представлений у вигляді інструкційної карти до практичної роботи №1 "Розв`язування експериментальних задач" з розділу "Оксигеновмісні сполуки". Призначено для учнів 10 класів (за програмою 2018 року).
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1

 

ДИСЦИПЛІНА:

Хімія

ТЕМА:

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ.

МЕТА:

навчитись розпізнавати речовини, здійснювати перетворення, використовуючи знання хімічної будови та властивостей оксигеновмісних органічних сполук. Вдосконалювати вміння ставити хімічний експеримент, планувати та описувати хід досліду, робити висновки на основі одержаних результатів, знаходити взаємозв’язки між складом, будовою та властивостями сполук.

ОБЛАДНАННЯ:

штативи з пробірками, спиртівки, пробіркотримачі.

РЕАКТИВИ ТА МАТЕРІАЛИ:

тверді речовини: лимонна кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль;

розчини: етанолу, гліцеролу, оцтової кислоти, глюкози, крохмалю (крохмальний клейстер), купрум (ІІ) сульфату, натрій гідроксиду, йоду;

вода дистильована, лакмусовий папір універсальний

ЛІТЕРАТУРА:

Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія. Рівень стандарту. Підручник для 10кл. – Київ: видавничий центр «Академія», 2018.

 

Інструктаж з техніки безпеки

перед початком роботи:

  • одягніть спецодяг, застебніть його на всі ґудзики;
  • перевірте наявність і надійність посуду , приладів , матеріалів , необхідних для використання завдання;
  • починайте виконувати завдання тільки з дозволу викладача.

під час роботи:

  • хімічні речовини для досліду беріть точно в кількостях, передбачених методикою проведення досліду, або за вказівкою викладача;
  • перед тим, як узяти реактив, прочитайте етикетку на тарі;
  • насипайте або наливайте реактиви над лотком;
    • не зсипайте просипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару до основної кількості реактиву;
    • не пробуйте хімічні речовини на смак;
    • наливаючи рідини, тримайте посуд отвором від себе і не спрямовуйте його на сусідів;
    • нагрівайте пробірку поступово та рівномірно над полум’ям, тримаючи під кутом 45º, отвором вбік;
    • під час роботи в кабінеті не пийте воду і не вживайте їжу;

після закінчення роботи:

  • приведіть робоче місце до порядку;
  • ретельно вимийте руки з милом.

 


ХІД РОБОТИ

Хід роботи оформіть у вигляді таблиці (на розвороті двох сторінок):

Хід досліду

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

 

 

 

 

 

Завдання 1.

Розпізнавання твердих речовин.

  • в чотирьох пронумерованих ємностях містяться тверді речовини – лимонна кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль;
  • визначте їхні фізичні властивості (роздивіться, потримайте пальцями, перевірте запах, розчинність у воді);
  • запишіть спостереження;
  • у висновку укажіть, яка речовина під яким номером, відповідь обґрунтуйте.

 

Завдання 2.

Розпізнавання розчинів речовин.

  • в чотирьох пронумерованих пробірках знаходяться розчини оцтової кислоти, етанолу, гліцеролу та глюкози;
  • за допомогою мінімальної кількості реактивів визначте вміст кожної пробірки;
  • запишіть хід досліду, спостереження;
  • у висновку укажіть номер пробірки та визначений розчин, відповідь обґрунтуйте.

 

Завдання 3.

Доведення наявності різних функціональних (характеристичних груп) в складі молекули глюкози.

  • здійсніть реакції, які доводять наявність різних функціональних груп в складі молекули глюкози;
  • запишіть хід досліду, спостереження та рівняння відповідних реакцій;
  • зробіть висновок про особливості будови молекул вуглеводів на прикладі глюкози.

 

Завдання 4.

Добування натрій ацетату (в розчині).

  • за допомогою наявних реактивів добудьте натрій ацетат;
  • запишіть хід досліду, спостереження та рівняння відповідно реакції;
  • у висновку поясніть, до якого класу оксигеновмісних сполук належить оцтова кислота та які її хімічні властивості зумовлює наявність характеристичної групи.

 

Завдання 5.

Виявлення та гідроліз крохмалю.

  • в пробірку налийте трохи розчину крохмалю;
  • доведіть наявність крохмалю в ньому, а потім нагрійте вміст пробірки;
  • запишіть хід досліду та спостереження;
  • складіть рівняння гідролізу крохмалю;
  • у висновку поясніть описані явища.


ДОДАТОК 1

 

Якісні реакції на деякі органічні сполуки

 

Назва (тип)

сполуки

Реагент,

умови перебігу реакції

Зовнішній ефект

Алкен, алкін

Бромна вода

Знебарвлення бурого розчину

Розчин КМnО4

Знебарвлення малинового розчину, утворення бурого осаду МnО2

Спирт одноатомний

СuО (прожарити мідний дріт), нагрівання

Відновлення «мідного» кольору, поява нового запаху

Спирт багатоатомний

Сu(ОН)2 ,без нагрівання

Утворення розчину синього кольору

Фенол

Бромна вода

Знебарвлення бурого розчину, утворення білого осаду

Розчин FeCl3

Фіолетове забарвлення розчину

Альдегід (або альдегідна група)

Амоніачний розчин Ag2O, нагрівання

Утворення «Срібного дзеркала» на стінках пробірки

Сu(ОН)2 , нагрівання

Осад червоного кольору

Етанова (оцтова) кислота, ацетати

Розчин FeCl3

Темно-червоне забарвлення

Крохмаль

Розчин йоду

Темно-синє забарвлення

Анілін

Бромна вода

Знебарвлення бурого розчину, утворення білого осаду

Розчин хлорного вапна

Фіолетове забарвлення розчину

α-Амінокислота

Сu(ОН)2

Утворення синього розчину

Білок

Сu(ОН)2

Утворення фіолетового розчину

НNO3 (конц.)

Жовте забарвлення

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
2.0
Загальна:
2.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Данилов Владимир
    Загальна:
    2.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    2.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
12 березня 2019
Переглядів
34100
Оцінка розробки
2.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку