Хімічні властивості основних та кислотних оксидів взаємодія з водою, кислотами, лугами та іншими оксидами

Про матеріал
Класс: 8 Тема: Хімічні властивості основних та кислотних оксидів взаємодія з водою, кислотами, лугами та іншими оксидами Мета: - навчальна: ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями оксидів; - розвивальна: формувати навички складання хімічних рівнянь на прикладі хімічних властивостей оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ. - виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення хімії, виховувати екологічне мислення, здоровий спосіб життя, розвивати самостійність на уроці, увагу, пам'ять. Тип уроку: комбінований Обладнення: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; кальцій оксид, купрум (II) оксид, фосфор(V) оксид, вода, штатив, пробірки.
Перегляд файлу

Класс: 8

Тема: Хімічні властивості основних та кислотних оксидів взаємодія з водою, кислотами, лугами та іншими оксидами

Мета:

- навчальна: ознайомити учнів з фізичними й хімічними властивостями оксидів;

 - розвивальна: формувати навички складання хімічних рівнянь на прикладі хімічних властивостей оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ.

- виховна: виховувати   пізнавальний інтерес   до   вивчення   хімії,    виховувати екологічне мислення, здоровий спосіб життя, розвивати самостійність на уроці, увагу, пам'ять.

Тип уроку: комбінований

Обладнення: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва; кальцій оксид, купрум (II) оксид, фосфор(V) оксид,  вода, штатив, пробірки.

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку

2. Повідомлення учням теми, мети уроку.

3. Мотивація і актуалізація.

Виконання завдання біля дошки

Скласти формули сполук за їх назвами. Вказати клас речовин:

  1. калій оксид
  2. ферум (ІІІ) сульфат
  3. барій йодид
  4. магній гідроксид
  5. кальцій карбонат
  6. хром (ІІІ) нітрат
  7. силікатна кислота
  8. нікель (ІІ) оксид
  9. натрій сульфіт

10)алюміній сульфід


4. Вивчення нового матеріалу

Хімічні властивості оксидів

За хімічними властивостями оксиди поділяють на солетворні та несолетворні, або байдужі.   Несолетворних оксидів дуже мало, це — СО, SіО2, NО, N2О. Вони не утворюють солей.    

За складом солетворні оксиди поділяються на: кислотні (оксиди неметалів) і основні (оксиди металів), а також амфотерні.

 

Назву вони таку отримали  за відношення їх до води.

Дослід 1. У порцелянову чашку поміщаємо грудочки свіжо прожареного кальцій оксиду СаО (негашене вапно) і до­ливаємо до нього води. Спосте­рігається таке сильне розігрівання, що частина води перетворюється на пару, а грудочки розсипаються, перетворюючись на сухий пухкий порошок — гашене вап­но, або кальцій гідроксид Са(ОН)2. Виді­лення теплоти засвідчує, що відбулася реакція. Запиши рівняння цієї реакції:

СаО + Н2О = Са(ОН)2

Наявність основи ми перевіряємо за допомогою універсального лакмусого папірця. Він змінює колір на синій.

 

Так само, як кальцій оксид, сполуча­ються з водою й оксиди Натрію, Лі­тію, Барію.

Запишіть самостійно рівняння реакції

2О + Н2О = 2NаОН (натрій гідроксид)

Li2О + Н2О = 2LiОН    (літій гідроксид)

ВаО + Н2О = Ва(ОН)2   (барій гідроксид)

Не всі оксиди металів реагують з водою. Більшість із них, на­приклад СuО, Fе2О3, А12О3, ZnО з водою не взаємодіє.

Давайте запишемо деякі приклади цих сполук:

СuО          — купрум(П) оксид

2О3         — ферум(ПІ) оксид

Аl2О3         — алюміній оксид

ZnО           — цинк оксид

 

Висновок. Оксиди металів яким відповідають основи називаються основними.   Оксиди активних металів при взаємодії з водою утворюють основи.  


Дослід 2. У порцелянову чашку по­міщаємо фосфор(V) оксид і додаємо води. Реакція також екзотермічна. Суміш розі­грівається так, що вода закипає. Утворю­ється нова речовина — фосфатна, або ортофосфатна, кислота. Якщо вода холодна, то утворюється метафосфатна кислота:

Р2О5 + Н2О = 2НРО3     - метафосфатна кислота

холодна

Р2О5 + ЗН2О = 2Н3РО4  - ортофосфатна кислота

гаряча

Під час взаємодії з водою багатьох ок­сидів неметалів, наприклад карбон(ІV) оксиду СО2 або сульфур(УІ) оксиду SО3, також утворюються кислоти.

СО2 + Н2О = Н2СО3     -  карбонатна кислота

3 + Н2О = Н24      - cульфатна кислота

 До якого типу належать розглянуті реакції вза­ємодії оксидів металів і неметалів з водою?

Наявність кислоти ми перевіряємо за допомогою універсального лакмусого папірця. Він змінює колір на червоний.

Висновок. Оксиди неметалів, яким відповідають кислоти називаються кислотними.  Вони при взаємодії з водою утворюють кислоти. Оксиди металів з валентністю менше чотирьох відносяться до основних  оксидів. Оксиди металів і неметалів з валентністю більше чотирьох  відносяться до кислотних оксидів.

Завдання. Які з наведених речовин можуть реагувати з водою: барій оксид, натрій оксид, сульфур (ІV) оксид, силіцій  (ІV) оксид,  сульфур (VІ) оксид?

Напишіть рівняння реакцій. Вкажіть тип реакції

Отже, перша хімічна  властивість оксидів (кислотних і основних) взаємодія з водою з утворенням відповідно кислоти і основи

Друга властивість оксидів характерна тільки для основних оксидів.

Основні оксиди взаємодіють з кислотами з утворенням солі та води.

 

МgO + Н2SO4 = МgSO4 + Н2О

Відбулася реакція, у результаті якої атоми Магнію з магній (ІІ) оксиду та атоми Гідрогену з сульфатної кислоти обмінялися місцями. Такі реакції називаються реакціями обміну.

 


Третя властивість оксидів характерна тільки для кислотних оксидів.

 Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі та води (кислотним залишком у солі буде залишок кислоти, яка відповідає кислотному оксиду).

 

2NaOH  +  СО2 = Nа2СО3 + Н2О

(оксиду СО2 відповідає кислота Н2СО3)

 

Четверта властивість оксидів характерна  для основних  і  кислотних оксидів.

Основні оксиди і кислотні оксиди взаємодіють між собою  з утво­ренням солі (кислотним залиш­ком у солі буде залишок кисло­ти, яка відповідає кислотному оксиду).

2О + SО3 = Nа24                         (оксиду SО3 відповідає кислота Н2SO4)

СаО + SО2 = СаSО3                                 (оксиду SО2 відповідає кислота Н2SO3)

Завдання. Дописати рівняння реакцій (2 учня біля дошки):

Перший учень:ZnO +H2SO4 =

                           MgO + HCl =

Другий учень:  ZnO +SO3 =

                           MgO + CO2=

5. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання 1. Допишіть рівняння реакцій (самостійно)

  • а) MgO + HCl = ...;
  • б) K2O + H2O = ...;
  • в) SO3 + NaOH = ...;
  • г) SO3 + H2O = ...;
  • ґ) Al2O3 + H2SO4 = ...;
  • д) ZnO + NaOH = ...;
  • е) SO3 + ZnO = ...;
  • є) Na2O + CO2 = ...;
  • ж) Al2O3 + HCl = ... .

 Завдання 2. Класифікувати оксиди (основні, кислотні, амфотерні): CaO, CO2, N2O, CuO, Al2O3, SO3, Mn2O7, СO, SnO, Cl2O7, P2O5, K2O, BeO.

Завдання 3. Користуючись підручником або іншими інформаційними джерелами опишіть практичне значення реакції взаємодії кальцій оксиду з водою.


6. Підбиття підсумків уроку.

  • Підсумуйте вивчене. Які хімічні властивості оксидів ми сьогодні вивчили?

7. Повідомлення домашнього завдання.

Завдання 1(картка): Складіть формули оксидів за назвами й класифікуйте сполуки: калій оксид, фосфор(V) оксид, барій оксид, сульфур(VІ) оксид. Складіть можливі реакції цих оксидів з:

  • а) водою;
  • б) розчином сульфатної кислоти;
  • в) розчином натрій гідроксиду.

Завдання 2: Підготуватися до лабораторного досліду. Вивчити «Заходи безпеки під час роботи з лугами».

 

Презентація до уроку: https://www.canva.com/design/DAE7uYzR17c/ksBbHm8SYGL_75ayYWOqDQ/edit?utm_content=DAE7uYzR17c&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
6869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку