Склад і номенклатура основ

Про матеріал
Класс: 8 Тема: Склад і номенклатура основ Мета: формувати знання про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі основ; формувати вміння складати формули основ та давати їм назви. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнення: підручник, презентація, зразки основ, періодична система хімічних елементів.
Перегляд файлу

Класс: 8

Тема: Склад і номенклатура основ

 

Мета: формувати знання про склад основних класів складних неорганічних сполук та їх номенклатуру на прикладі основ; формувати вміння складати формули основ та давати їм назви.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнення: підручник, презентація, зразки основ, періодична система хімічних елементів.

Хід уроку

1. Організаційний момент

Привітання з класом. Перевірка готовності до уроку

2. Актуалізація опорних знань.

Пригадайте з курсу хімії 7 класу, що ви знаєте про взаємодію оксидів металічних і неметалічних елементів із водою.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Оксиди найактивніших металічних елементів легко сполучаються з водою. Результатом таких реакцій є гідроксиди. Якщо до складу гідроксиду входять 1-3 гідроксильні групи, то вони утворюють новий клас неорганічних сполук — основи.

4. Вивчення нового матеріалу

Наведемо приклади реакцій утворення основ:

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image124.jpg

З формул КОН і Са(ОН)2 видно, що до складу основ входять катіони металічних елементів і гідроксильні групи ОН. Отже, можемо скласти схему утворення назв основ

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image125.jpg

Основи класифікують за двома ознаками:

  • 1) розчинністю у воді;
  • 2) числом гідроксильних груп

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image126.jpg

Наведіть приклади основ за поданою класифікацією 

Загальна формула основ:

https://uahistory.co/pidruchniki/chemistry-8-class-2016-savchin/chemistry-8-class-2016-savchin.files/image127.jpg

де n — число гідроксид-іонів; n+ — заряд катіона металічного елемента; Men+ — катіон металічного елемента; ОН- — гідроксид-іон.

Число гідроксильних груп залежить від валентності металу.

Розчинні у воді основи називають лугами. За таблицею розчинності можна визначити розчинні й нерозчинні у воді основи.

Приклади основ:

NaOH — натрій гідроксид

це неорганічна сполука, яка має надзвичайно широку сферу застосування. Речовина більш відома як каустична сода, яка широко застосовується в паперовій, харчовій, хімічній, косметичній та інших галузях промисловості. Сполука має вигляд твердих білих непрозорих кристалів. Натрій гідроксид відмінно розчиняється у воді, при цьому виділяючи тепло у значних кількостях. Також речовина проявляє сильні лужні властивості. Сполука є дуже токсичною – вона може спричинити корозію металів, тому при роботі з нею необхідно дотримуватися усіх норм та правил безпеки.

 Fe ( OH ) 2 — ферум(II) гідроксид

порошок темно-червоного або коричневого кольору, практично не розчинний у воді. Він зустрічається в природі у вигляді мінералу гематиту. Цей оксид має амфотерні властивості. 

Fe ( OH ) 3 — ферум(III) гідроксид

 є нерозчинною речовиною бурого кольору. Його можна добути реакцією обміну між солями трьохвалентного Феруму і лугами у розчині.

 

 

https://uahistory.co/pidruchniki/yaroshenko-chemistry-8-class-2021-reissue/yaroshenko-chemistry-8-class-2021-reissue.files/image249.jpg

Використання основ

5. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання 1

В наведеному переліку  хімічних формул  укажіть формули  основ:

KOH,  CaCl2,  Al2O3, Ba(OH)2,   MgCO3,  Mn(OH)2,  Ca(OH)2,  H2 SO4,  Na2O, LiOH. Дайте їм назву

Завдання 2

Складіть формули гідроксидів та назвіть їх за міжнародною номенклатурою

Al, Fe(III), K, Pb(II), Mg

Завдання 3

Знайти відповідність  між основним оксидом та основою

https://learningapps.org/watch?v=p9f6spnkc22

 

6. Підбиття підсумків уроку.

Фронтальне опитування.

  • Мені сподобалось сьогодні….
  • Мені запамяталось…..

7. Повідомлення домашнього завдання.

Параграф 24, завдання після параграфу №179-182

 

Презентація до уроку:  https://www.canva.com/design/DAE7nGugDnI/pV2yK-PJPWcmm6vamuaPPg/edit?utm_content=DAE7nGugDnI&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
6 квітня 2022
Переглядів
427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку