ХІМІЧНІ ЯВИЩА, ЇХ ОЗНАКИ. ГОРІННЯ. ГНИТТЯ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: продовжити формувати уявлення про різноманітність явищ, дати поняття про хімічні явища, їхні характерні ознаки, ознайо¬мити з особливостями та значенням процесів горіння та гниття у при¬роді, житті людини; - розвивальна: розвивати уявлення про різницю між явищами, суттю хі¬мічних явищ та їхніми ознаками, спостережливість, допитливість. - виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, повагу до знань, що роблять життя людей безпечнішим, комфортнішим.
Перегляд файлу

Урок 17                                                                            Дата проведення___________

 

ТЕМА УРОКУ: ХІМІЧНІ ЯВИЩА, ЇХ ОЗНАКИ. ГОРІННЯ. ГНИТТЯ

Пізнання починається із здивування.

Аристотель

Мета уроку:

  • навчальна: продовжити формувати уявлення про різноманітність явищ, дати поняття про хімічні явища, їхні характерні ознаки, ознайо­мити з особливостями та значенням процесів горіння та гниття у при­роді, житті людини;
  • розвивальна: розвивати уявлення про різницю між явищами, суттю хі­мічних явищ та їхніми ознаками, спостережливість, допитливість.
  • виховна: виховувати бережне ставлення до довкілля, повагу до знань, що роблять життя людей безпечнішим, комфортнішим.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми, питна сода, оцет, лабораторний посуд.

Очікувані результати: учні матимуть уявлення про суть хімічних явищ, зрозуміють значення горіння, гниття, навчаться розрізняти хімічні і фі­зичні явища.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Випереджальне завдання учнів

Учні наводять аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних. Таким чином самостійно формують позитивну мотивацію для вивчення певної теми.

Прийом «Власний досвід»

На дошці заготовлена таблиця, до якої учні по черзі заносять приклади різних фізичних явищ.

Наприклад:

Явища

Природні

Штучні (за участі людини)

Магнітні явища

Земля є великим магнітом

Магнітик з холодильника

Штучні магніти в приладах

Звукові явища

Спів птахів

Грім

Краплини дощу

Дзюрчання струмка

  1.                   Спів людини

Будильник

Шкільний дзвоник

Музичні інструменти

Гудіння високовольтних проводів

  •                   Двигун трактора

Електричні явища

Електричний вугор

Електричний скат

Блискавка

Наелектризовані тіла (гребінець, ебонітова паличка)

Синтетичні речі одягу іскрять

Світлові явища

Полярне сяйво

Сонце

Світляки

Медузи

Багаття

Електрична лампочка

Іскри електрозварювання

Свічка

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  1. Чому відбувається механічний рух?
  2. Що таке траєкторія, шлях та рух тіла? Наведіть приклади.
  3. Як виникає та поширюється звук?
  4. Дайте визначення тепловим явищам та наведіть приклади.
  5. Назвіть приклади гарячих джерел світла.
  6. Назвіть приклади холодних джерел світла.
  7. Наведіть приклади магнітних явищ та їхнього практичного ви­користання.
  8. Що називають явищами природи? Які явища ви знаєте?
  9. Чому утворюється тінь?
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Хімічні явища

Розповідь учителя з елементами бесіди

У природі можна спостерігати чимало явищ. Ми з вами це поба­чили, коли ознайомлювалися з механічними, тепловими, звукови­ми, магнітними, світловими та електричними явищами. Незважаю­чи на їхню відмінність, усі перелічені явища мають спільну ознаку. Під час цих явищ утворення, руйнування, перетворення, змінення речовин не відбувається. Тому ці явища назвали фізичними. Уна­слідок фізичних явищ змінюється лише агрегатний стан речовин, форма, розміри.

Наприклад, під час перетворення води на лід чи її випаровуван­ня, подрібнення цукру на цукрову пудру жодна речовина не була зруйнована і нова речовина не виникла.

Утім, у природі під впливом різних видів діяльності людини настають зміни, унаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами або хімічними ре­акціями. Учені вивчають хімічні явища у спеціально обладнаних приміщеннях — хімічних лабораторіях. Досліджують, як відбува­тиметься те чи інше хімічне явище, як прискорити бажані або спо­вільнити небажані реакції, що потрібно для отримання нових речо­вин з наперед заданими властивостями.

Ознаки хімічних явищ

Прийом «Практична теорія»

Пригадайте, коли ваші мами готують млинці, вони у соду до­дають трохи оцту. Усе починає шипіти. Цю шипучку мама додає до тіста, і воно починає пузиритися. Млинці виходять пухкими.

Повторимо ці дії. Ми бачимо, що ні оцту, ні соди не стало, а утво­рилися нові речовини, одна з яких — бульбашки вуглекислого газу.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Ми спостерігали таку ознаку хімічної реакції, як виділення газу. Другою ознакою є запах. Пригадай, що відбувається зі стебла­ми квітів, що довго стоять у вазі з водою. Спалювання дров будуть супроводжувати такі явища, як поява світла і тепла.

Блискуче залізо під дією води та повітря поступово перетворю­ється на руду іржу. Тобто змінились речовина, про що свідчить і змі­на кольору. Під час деяких хімічних реакцій проявом зміни речовин стає утворення осаду.

Горіння

Першою хімічною реакцією, яку люди почали свідомо здійсню­вати, була реакція горіння. У цьому явищі відбувається взаємодія речовин із киснем і утворення нових речовин. Вона супроводжуєть­ся виділенням світла, тепла, диму. Горіння може бути повним та неповним. Повне відбувається за достатньої кількості окислювача, наприклад кисню, а неповне — за його нестачі. За відсутності кис­ню горіння неможливе. Другою умовою горіння є досягнення тем­ператури займання речовини, наприклад, під час тертя сірника об спеціальну смужку відбувається його нагрівання. Цієї температури достатньо для займання сірникової речовини, але не для деревини.

 Прийом «Власний досвід»

Завдання. Наведіть приклади застосування горіння у житті лю­дини. Які речовини при цьому спалюють?

Гниття

Розповідь учителя з елементами бесіди

Природний і закономірний процес перетворення органічних

речовин на інші органічні та неорганічні речовини називають

гниттям.

Цьому процесу сприяють недостатній доступ повітря, вологість, а ще малесенькі мікроорганізми. Ми вже згадували процес гниття стебел квітів у вазі з водою. Процес грає дуже важливу роль у кру­гообігу речовин у природі. У результаті гниття утворюється гумус, або перегній, з якого рослини беруть поживні речовини і знову пе­ретворюють на нові органічні речовини.

 Обмін речовин

Це хімічні явища, які відбуваються в живій природі. В орга­нізмі людини відбуваються певні хімічні явища, пов’язані з їжею.

Молекули білків, жирів, вуглеводів, що містяться у продуктах харчу­вання, руйнуються, а натомість утворюються нові молекули, з яких будується тіло людини, виділяється тепло, вуглекислий газ, вода.

Прийом «Синквейн»

Горіння Повне, неповне

Димить, світиться, виділяє тепло

Горіння = горюча речовина + окиснювач + джерело запалювання Процес

Гниття

Важливе, життєдайне Перетворює, створює нове, вивільняє Воно допомагає кругообігу речовин у природі Процес розкладу

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

 Прийом «Асоціації»

Завдання. Запишіть усі поняття, що асоціюються у вас із хіміч­ними явищами.

Наприклад:

Прийом «Власний досвід»

Завдання. Наведіть приклад хімічних явищ, які відбуваються у вашому домі за вашої участі або без неї.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

Хімічні явища, на відміну від фізичних — це руйнування од­них речовин і утворення інших.

Хімічними явищами можна керувати — тривалий час здій­снювати корисні для людини, уповільнювати чи призупиняти шкідливі.

  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: §
  • Творче завдання: скласти синквейн, кросворд за темою уроку
  • Підготувати міні-проект за темами: «Бродіння молока. Які на­слідки спостерігаємо?», «Бродіння дріжджів. Які наслідки спо­стерігаємо?»

 

doc
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
4463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку