Урок 17 Дата проведення___________
ТЕМА УРОКУ: ХІМІЧНІ ЯВИЩА, ЇХ ОЗНАКИ. ГОРІННЯ. ГНИТТЯ
Пізнання починається із здивування.
Аристотель
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми, питна сода, оцет, лабораторний посуд.
Очікувані результати: учні матимуть уявлення про суть хімічних явищ, зрозуміють значення горіння, гниття, навчаться розрізняти хімічні і фізичні явища.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Випереджальне завдання учнів
Учні наводять аргументи, що доводили б необхідність вивчати хімічні явища, відрізняти їх від фізичних. Таким чином самостійно формують позитивну мотивацію для вивчення певної теми.
Прийом «Власний досвід»
На дошці заготовлена таблиця, до якої учні по черзі заносять приклади різних фізичних явищ.
Наприклад:
Явища |
|
Природні |
Штучні (за участі людини) |
Магнітні явища |
|
Земля є великим магнітом |
Магнітик з холодильника Штучні магніти в приладах |
Звукові явища |
|
Спів птахів Грім Краплини дощу Дзюрчання струмка
|
Будильник Шкільний дзвоник Музичні інструменти Гудіння високовольтних проводів
|
Електричні явища |
|
Електричний вугор Електричний скат Блискавка |
Наелектризовані тіла (гребінець, ебонітова паличка) Синтетичні речі одягу іскрять |
Світлові явища |
|
Полярне сяйво Сонце Світляки Медузи |
Багаття Електрична лампочка Іскри електрозварювання Свічка |
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Хімічні явища
Розповідь учителя з елементами бесіди
У природі можна спостерігати чимало явищ. Ми з вами це побачили, коли ознайомлювалися з механічними, тепловими, звуковими, магнітними, світловими та електричними явищами. Незважаючи на їхню відмінність, усі перелічені явища мають спільну ознаку. Під час цих явищ утворення, руйнування, перетворення, змінення речовин не відбувається. Тому ці явища назвали фізичними. Унаслідок фізичних явищ змінюється лише агрегатний стан речовин, форма, розміри.
Наприклад, під час перетворення води на лід чи її випаровування, подрібнення цукру на цукрову пудру жодна речовина не була зруйнована і нова речовина не виникла.
Утім, у природі під впливом різних видів діяльності людини настають зміни, унаслідок яких одні речовини перетворюються на інші. Такі зміни називають хімічними явищами або хімічними реакціями. Учені вивчають хімічні явища у спеціально обладнаних приміщеннях — хімічних лабораторіях. Досліджують, як відбуватиметься те чи інше хімічне явище, як прискорити бажані або сповільнити небажані реакції, що потрібно для отримання нових речовин з наперед заданими властивостями.
Ознаки хімічних явищ
Прийом «Практична теорія»
Пригадайте, коли ваші мами готують млинці, вони у соду додають трохи оцту. Усе починає шипіти. Цю шипучку мама додає до тіста, і воно починає пузиритися. Млинці виходять пухкими.
Повторимо ці дії. Ми бачимо, що ні оцту, ні соди не стало, а утворилися нові речовини, одна з яких — бульбашки вуглекислого газу.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми спостерігали таку ознаку хімічної реакції, як виділення газу. Другою ознакою є запах. Пригадай, що відбувається зі стеблами квітів, що довго стоять у вазі з водою. Спалювання дров будуть супроводжувати такі явища, як поява світла і тепла.
Блискуче залізо під дією води та повітря поступово перетворюється на руду іржу. Тобто змінились речовина, про що свідчить і зміна кольору. Під час деяких хімічних реакцій проявом зміни речовин стає утворення осаду.
Горіння
Першою хімічною реакцією, яку люди почали свідомо здійснювати, була реакція горіння. У цьому явищі відбувається взаємодія речовин із киснем і утворення нових речовин. Вона супроводжується виділенням світла, тепла, диму. Горіння може бути повним та неповним. Повне відбувається за достатньої кількості окислювача, наприклад кисню, а неповне — за його нестачі. За відсутності кисню горіння неможливе. Другою умовою горіння є досягнення температури займання речовини, наприклад, під час тертя сірника об спеціальну смужку відбувається його нагрівання. Цієї температури достатньо для займання сірникової речовини, але не для деревини.
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади застосування горіння у житті людини. Які речовини при цьому спалюють?
Гниття
Розповідь учителя з елементами бесіди
Природний і закономірний процес перетворення органічних
речовин на інші органічні та неорганічні речовини називають
гниттям.
Цьому процесу сприяють недостатній доступ повітря, вологість, а ще малесенькі мікроорганізми. Ми вже згадували процес гниття стебел квітів у вазі з водою. Процес грає дуже важливу роль у кругообігу речовин у природі. У результаті гниття утворюється гумус, або перегній, з якого рослини беруть поживні речовини і знову перетворюють на нові органічні речовини.
Обмін речовин
Це хімічні явища, які відбуваються в живій природі. В організмі людини відбуваються певні хімічні явища, пов’язані з їжею.
Молекули білків, жирів, вуглеводів, що містяться у продуктах харчування, руйнуються, а натомість утворюються нові молекули, з яких будується тіло людини, виділяється тепло, вуглекислий газ, вода.
Прийом «Синквейн»
Горіння Повне, неповне
Димить, світиться, виділяє тепло
Горіння = горюча речовина + окиснювач + джерело запалювання Процес
Гниття
Важливе, життєдайне Перетворює, створює нове, вивільняє Воно допомагає кругообігу речовин у природі Процес розкладу
Прийом «Асоціації»
Завдання. Запишіть усі поняття, що асоціюються у вас із хімічними явищами.
Наприклад:
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклад хімічних явищ, які відбуваються у вашому домі за вашої участі або без неї.
Прийом «Роблю висновок»
Хімічні явища, на відміну від фізичних — це руйнування одних речовин і утворення інших.
Хімічними явищами можна керувати — тривалий час здійснювати корисні для людини, уповільнювати чи призупиняти шкідливі.