: ПОВТОРЮВАНІСТЬ ЯВИЩ. ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ЯВИЩ У ПРИРОДІ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати уявлення про повторюваність явищ природи, про їхній взаємозв'язок і взаємообумовленість, навчити бачити багато¬укладність природного середовища, ознайомити з ознаками пристосу¬вання тварин та рослин до зміни явищ у неживій природі; - розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, уміння робити висновки, працювати з додатковими джерелами знань, формулювати пізнавальні запитання, розвивати спостережли¬вість та світогляд дітей, екологічне мислення; - виховна: виховувати здатність співпереживати, позитивне сприйняття живих об'єктів природи, впевненість у своїх навчальних діях, почуття колективізму.
Перегляд файлу

Урок 18                                                                         Дата проведення______________

 

ТЕМА УРОКУ: ПОВТОРЮВАНІСТЬ ЯВИЩ. ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ЯВИЩ У ПРИРОДІ

Разюча мудрість природи, яка при такому нескінченному розмаїтті зуміла всіх зрівняти!

Еразм Роттердамський

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення про повторюваність явищ природи, про їхній взаємозв'язок і взаємообумовленість, навчити бачити багато­укладність природного середовища, ознайомити з ознаками пристосу­вання тварин та рослин до зміни явищ у неживій природі;
  • розвивальна: формувати пізнавальний інтерес до навколишнього світу, уміння робити висновки, працювати з додатковими джерелами знань, формулювати пізнавальні запитання, розвивати спостережли­вість та світогляд дітей, екологічне мислення;
  • виховна: виховувати здатність співпереживати, позитивне сприйняття живих об'єктів природи, впевненість у своїх навчальних діях, почуття колективізму.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: медіа-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми «Ритми у природі».

Очікувані результати: учні зрозуміють значення і залежність від повто­рюваності явищ у середовищі життя для усього живого, усвідомлять взаємозв'язок усіх явищ у природі, навчаться розрізняти ознаки при­стосування живих організмів до зміни явищ у природі.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Прийом «Асоціації»

Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до понять «горін­ня», «гниття».

Прийом «Знаю більше»

Завдання. Наведіть приклади:

перша група — позитивної ролі процесу горіння та негативної ро­лі процесу гниття;

друга група — позитивної ролі процесу гниття та негативної ролі процесу горіння для людини.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Віршовані рядки»

Завдання. Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться? Чи пов’язані вони?

«Все навколо живе в русі» —

Шепотів метелик мусі.

Он де в’ється мошкара,

Жук натикнувсь на ліхтаря.

Відштовхніть всі охи, ахи,

Гляньте: бігають мурахи,

Черв’ячок повзе повільно Всі у русі — вільні-вільні.

Прийом «Загадка»

Узимку — білий,

А влітку — сірий.

(Заєць)

У небі ластівка летить,

З вітром листя шелестить,

Воду п’є лелека,

Сонце палить.

Спека.

Дозріває жито.

Яка пора?...!

(Літо)

У ч и т е л ь. У IV ст. до н. е. геніальний мислитель давнини Аристотель писав: «Тривалість усіх явищ, і вагітності, і розвитку, і жит­тя цілком природно вимірювати періодами. Я називаю періодами день і ніч, місяць, рік і часи, вимірювані ними, а крім того, місячні періоди... Подібно до того, як море і всякого роду води стоять неру­хомо або хвилюються відповідно руху або спокою вітрів, а вітри — відповідно періодам Сонця і Місяця, а також і те, що виникає з них або в них. Необхідно дотримуватися цих періодів, бо в порядку ре­чей, щоб періоди менш важливі слідували за більш важливими».

  • Поміркуйте, про що сьогодні йтиметься на уроці?
  1.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Прийом «Фантастичне припущення»

Завдання. Уявіть, якою би була поверхня нашої Землі, якби не відбувався процес гниття.

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  • Які наслідки має обертання Землі навколо своєї осі? Навколо

Сонця?

  • Назвіть відомі вам явища природи.
  • Чим вони відрізняються між собою?
  • Які природні явища відбуваються під час зварювання металів?
  • Вибуху петарди?
  •  Наведіть приклади явищ природи, пов’язаних зі зміною пори

року.

  1. чим пов’язані теплові явища?
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Прийом «Проблемне питання»

Чому немає відповіді на філософське питання «Що спочатку — куриця чи яйце?»?

Переплетіння явищу природі

 Розповідь учителя з елементами бесіди

Подивись навкруги,

Який світ дивовижний,

Цей навколишній світ Не такий вже й простий.

Як у живій, так і в неживій природі постійно відбуваються змі­ни. Кипіння, випаровування і замерзання води, дощ, сніг, рух Сон­ця, зміна дня і ночі, листопад — все це явища природи. В основі функціонування живої природи лежать явища, які так само влас­тиві неживій природі: механічні, теплові, електричні явища, звук і світло. З ними ви вже познайомилися. Отже, поділ природи на живу і неживу досить умовний. Більш того, все, що створила люди­на не належить до природи, але подібне до природи. Людина імітує багато чого з природних процесів. У старших класах ви часто буде­те вивчати той самий матеріал і в курсі фізики, і хімії, і біології, і географії. Наприклад, звичний вам з побуту розчин води із сіллю. Про що це говорить?

Прийом «Мозковий штурм»

Завдання. Назвіть процеси живої та неживої природи, у яких фізичні, хімічні та біологічні явища спричиняють одне одного. Зро­біть висновок.

Ритмічність і циклічність у природі

Розповідь учителя з елементами бесіди

Усі відомі процеси в природі тривають певний час і мають певну повторюваність. Наприклад, обертання Землі навколо Сонця при­зводить на Землі до зміни пір року і це буде повторюватися, доки обертання буде відбуватися за тих самих умов, що і зараз.

Узимку у нас буде випадати сніг, а восени опаде листя й т. ін. Тобто є певний ритм, і ці явища будуть повторюватися кожного року, тобто є циклічність.

У перекладі з грецької слово «ритм», «ритмос» означає домір­ність, стрункість. Ритмічними називаються такі явища природи, які періодично повторюються. Це рух небесних тіл, зміна пір року, дня і ночі, періодичність припливів і відпливів. Відповідно до час­тини доби чи пори року в довкіллі змінюється освітленість, темпе­ратура, вологість повітря.

Різні фізичні явища відрізняються періодичним, хвилепо­дібним характером. До них можна перечислити електромагнітні хвилі, звук і т. ін. Усе живе на Землі відчуває ритмічну зміну дня і ночі, ритми живлення, дихання і багато іншого. Живі організ­ми пристосовуються до ритмів у природі — добових та річних. Завдяки цьому вони здатні передбачати або передчувати зміну умов у довкіллі. Періодичні явища в живій природі називають біоритмами. Наприклад, повертання до Сонця своїх голівок бага­тьох рослин.

Прийом «Власний досвід»

Завдання. Наведіть приклади ритмів живої природи.

Випереджальне завдання учнів

Інформаційне повідомлення про сонячний годинник шведського ботаніка Карла Ліннея.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Кожна квітка у такому годиннику буде відкриватися і закрива­тися не безкінечно. Як у всього на Землі, у неї свій цикл. Вона зго­дом умирає, але до того сформує насіння, з якого утвориться така сама квітка, і так по колу. Такі зміни відбуваються і в неживій при­роді, але вони можуть тривати мільйони років, тому менш помітні для людини.

Прийом «Власний досвід»

Завдання. Наведіть приклади явищ, що ритмічно повторю­ються в часі. Якщо можете, поясніть, чим обумовлена ця повто­рюваність.

Температурні зміни

 Розповідь учителя з елементами бесіди

  • Чи можете назвати якийсь процес чи явище, що обумовлюють

більшість процесів на Землі?

  • Що є головним джерелом тепла на Землі?

Так, Сонце розтоплює навесні сніг, випаровує калюжі. З ним пов’язана зміна пір року. Від нього залежить, холодним чи теплим буде день.

Більшість інших джерел тепла так чи інакше пов’язані із Сон­цем. Тобто певні теплові явища викликають і суттєво впливають на перебіг інших явищ.

Наприклад, із зниженням температури тварини можуть мігру­вати в теплі краї, активізувати хімічні процеси вироблення жиру у своєму організмі, вода може замерзнути тощо.

Прийом «Синквейн»

Насіння — квітка

Ритмічна, гармонійна, прогнозована Коливання, чергування, циклічність Універсальне пристосування до змін Ритм

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Показуха»

Завдання. Покажіть якийсь процес, у якому можна побачити прояв фізичних і хімічних явищ, хімічних і біологічних, повторю­ваність явищ.

  1.        ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

  • В основі функціонування природи Землі лежать фізичні, хіміч­ні та біологічні явища у своїй взаємодії.
  •  Ритмічним коливанням підпорядковане все у просторі, на Землі і в організмі людини.
  •  3 усіх ритмічних впливів, що надходять на Землю з Космосу, найбільш сильним є вплив випромінювання Сонця.
  •  Усі явища за однакових умов повторюються.
  • Зміни в тривалості дня, температурі повітря дають сигнал жи­вим організмам про зміни в природі, це спонукає їх готуватися до повторюваності явищ у неживій природі. Завдяки цим яви­щам рослини і тварини не зникають з планети.
  1.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграфи підручника: §  Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисенко Інна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
26 квітня 2020
Переглядів
5286
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку