Урок 18 Дата проведення______________
ТЕМА УРОКУ: ПОВТОРЮВАНІСТЬ ЯВИЩ. ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ЯВИЩ У ПРИРОДІ
Разюча мудрість природи, яка при такому нескінченному розмаїтті зуміла всіх зрівняти!
Еразм Роттердамський
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: медіа-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник, схеми «Ритми у природі».
Очікувані результати: учні зрозуміють значення і залежність від повторюваності явищ у середовищі життя для усього живого, усвідомлять взаємозв'язок усіх явищ у природі, навчаться розрізняти ознаки пристосування живих організмів до зміни явищ у природі.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Прийом «Асоціації»
Завдання. Запишіть асоціації, які виникають до понять «горіння», «гниття».
Прийом «Знаю більше»
Завдання. Наведіть приклади:
перша група — позитивної ролі процесу горіння та негативної ролі процесу гниття;
друга група — позитивної ролі процесу гниття та негативної ролі процесу горіння для людини.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Віршовані рядки»
Завдання. Послухайте вірш і скажіть, про які явища природи йдеться? Чи пов’язані вони?
«Все навколо живе в русі» —
Шепотів метелик мусі.
Он де в’ється мошкара,
Жук натикнувсь на ліхтаря.
Відштовхніть всі охи, ахи,
Гляньте: бігають мурахи,
Черв’ячок повзе повільно Всі у русі — вільні-вільні.
Прийом «Загадка»
Узимку — білий,
А влітку — сірий.
(Заєць)
У небі ластівка летить,
З вітром листя шелестить,
Воду п’є лелека,
Сонце палить.
Спека.
Дозріває жито.
Яка пора?...!
(Літо)
У ч и т е л ь. У IV ст. до н. е. геніальний мислитель давнини Аристотель писав: «Тривалість усіх явищ, і вагітності, і розвитку, і життя цілком природно вимірювати періодами. Я називаю періодами день і ніч, місяць, рік і часи, вимірювані ними, а крім того, місячні періоди... Подібно до того, як море і всякого роду води стоять нерухомо або хвилюються відповідно руху або спокою вітрів, а вітри — відповідно періодам Сонця і Місяця, а також і те, що виникає з них або в них. Необхідно дотримуватися цих періодів, бо в порядку речей, щоб періоди менш важливі слідували за більш важливими».
Прийом «Фантастичне припущення»
Завдання. Уявіть, якою би була поверхня нашої Землі, якби не відбувався процес гниття.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Сонця?
року.
Прийом «Проблемне питання»
Чому немає відповіді на філософське питання «Що спочатку — куриця чи яйце?»?
Переплетіння явищу природі
Розповідь учителя з елементами бесіди
Подивись навкруги,
Який світ дивовижний,
Цей навколишній світ Не такий вже й простий.
Як у живій, так і в неживій природі постійно відбуваються зміни. Кипіння, випаровування і замерзання води, дощ, сніг, рух Сонця, зміна дня і ночі, листопад — все це явища природи. В основі функціонування живої природи лежать явища, які так само властиві неживій природі: механічні, теплові, електричні явища, звук і світло. З ними ви вже познайомилися. Отже, поділ природи на живу і неживу досить умовний. Більш того, все, що створила людина не належить до природи, але подібне до природи. Людина імітує багато чого з природних процесів. У старших класах ви часто будете вивчати той самий матеріал і в курсі фізики, і хімії, і біології, і географії. Наприклад, звичний вам з побуту розчин води із сіллю. Про що це говорить?
Прийом «Мозковий штурм»
Завдання. Назвіть процеси живої та неживої природи, у яких фізичні, хімічні та біологічні явища спричиняють одне одного. Зробіть висновок.
Ритмічність і циклічність у природі
Розповідь учителя з елементами бесіди
Усі відомі процеси в природі тривають певний час і мають певну повторюваність. Наприклад, обертання Землі навколо Сонця призводить на Землі до зміни пір року і це буде повторюватися, доки обертання буде відбуватися за тих самих умов, що і зараз.
Узимку у нас буде випадати сніг, а восени опаде листя й т. ін. Тобто є певний ритм, і ці явища будуть повторюватися кожного року, тобто є циклічність.
У перекладі з грецької слово «ритм», «ритмос» означає домірність, стрункість. Ритмічними називаються такі явища природи, які періодично повторюються. Це рух небесних тіл, зміна пір року, дня і ночі, періодичність припливів і відпливів. Відповідно до частини доби чи пори року в довкіллі змінюється освітленість, температура, вологість повітря.
Різні фізичні явища відрізняються періодичним, хвилеподібним характером. До них можна перечислити електромагнітні хвилі, звук і т. ін. Усе живе на Землі відчуває ритмічну зміну дня і ночі, ритми живлення, дихання і багато іншого. Живі організми пристосовуються до ритмів у природі — добових та річних. Завдяки цьому вони здатні передбачати або передчувати зміну умов у довкіллі. Періодичні явища в живій природі називають біоритмами. Наприклад, повертання до Сонця своїх голівок багатьох рослин.
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади ритмів живої природи.
Випереджальне завдання учнів
Інформаційне повідомлення про сонячний годинник шведського ботаніка Карла Ліннея.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Кожна квітка у такому годиннику буде відкриватися і закриватися не безкінечно. Як у всього на Землі, у неї свій цикл. Вона згодом умирає, але до того сформує насіння, з якого утвориться така сама квітка, і так по колу. Такі зміни відбуваються і в неживій природі, але вони можуть тривати мільйони років, тому менш помітні для людини.
Прийом «Власний досвід»
Завдання. Наведіть приклади явищ, що ритмічно повторюються в часі. Якщо можете, поясніть, чим обумовлена ця повторюваність.
Температурні зміни
Розповідь учителя з елементами бесіди
більшість процесів на Землі?
Так, Сонце розтоплює навесні сніг, випаровує калюжі. З ним пов’язана зміна пір року. Від нього залежить, холодним чи теплим буде день.
Більшість інших джерел тепла так чи інакше пов’язані із Сонцем. Тобто певні теплові явища викликають і суттєво впливають на перебіг інших явищ.
Наприклад, із зниженням температури тварини можуть мігрувати в теплі краї, активізувати хімічні процеси вироблення жиру у своєму організмі, вода може замерзнути тощо.
Прийом «Синквейн»
Насіння — квітка
Ритмічна, гармонійна, прогнозована Коливання, чергування, циклічність Універсальне пристосування до змін Ритм
Прийом «Показуха»
Завдання. Покажіть якийсь процес, у якому можна побачити прояв фізичних і хімічних явищ, хімічних і біологічних, повторюваність явищ.
Прийом «Роблю висновок»
Опрацювати параграфи підручника: § Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку.