Хімічний рок – квест для учнів 9 – 10 класів
з теми «Органічні речовини»
Мета квесту: закріпити знання учнів із вивчення курсу хімії, навчити застосовувати набуті знання у формі гри, підвищити навички учнів з сучасними інформаційними технологіями, закріпити навички розв’язування задач та вміння проводити дослідження винами, виховувати вміння працювати в команді.
Правила квесту: формуються команди із учнів певних класів. Учасники отримують стартове завдання, виконавши його визначають наступний пункт призначення ( маршрут). Переможе та команда яка перша виконає всі завдання .
Після прибуття усіх команд в повному складі до старту (лабораторії) організатори після привітання коротко розказують про правила гри:
Під час організаційної частини капітану кожної команди вручається бейжик із номером команди.
Останніприготування:
А визнаєте, щотакехімія?
Хімія – наука непроста і на всім під силу,
І не кожен синтезує ці хімічні дива.
Але зможе осягнути і її закони,
Лише той, хто звик долати різні перешкоди.
Любіть хімію, вивчайте та поважайте, як матінку свою.
Без неї нам не їсти і не спати,
Не вмитись і на одягтись,
Не їздить і не покататись
Та навіть не погратись.
Бо все, куди не подивишся в житті,
Без хімії, як без мами, нам не обійтись.
Ніде нам не пройти без формул і рівнянь,
І без завдань та міцних хімічних знань.
Відправна станція. Відгадати хімічний елемент, який є у періодичній системі , він буде показувати наступну точку для виконання завдань.
Загадка 1.
Я в сполуках органічних
І у газах вулканічних
Утворив найлегший газ,
Що горючий водночас.
У небесную блакить
Зонд зі мною полетить
Як зустрінусь з киснем, враз
Вибух – це гримучий газ
Потекло щось? Не біда
Це з’явилася вода
Я й відновник добрий теж,
Може, ти мене назвеш?( гідроген)
Загадка 2:
Відкрив його Лавуазьє, він потрібний всюди, скрізь. У білках він – складова частина, і в повітрі є також. Професій у нього не злічити, ним можна фарбувати, можна з’їсти. А можна в лампах застосувати, і фрукти й овочі підгодувати. Хто цей незнайомець?...(азот)
Станція « Літературна»
Розгадайте легенду, поясніть процес що відбувається та отримайте підказку
Одного разу цариця Клеопатра запропонувала оригінальне парі. Вона стверджувала, що з’їсть сніданок, який буде коштувати 1 000 000 систерцій ( це дуже велика сума). Ніхто не міг уявити страви, яка б коштувала так дорого. Як же були всі здивовані, коли Клеопатра все таки виграла суперечку! Що ж з’їла вигадниця? Вона розчинила в бокалі з оцтом своє коштовне намисто з перлів і випила цей розчин. Клеопатра виграла випивши коштовний напій.
Ваше завдання напишіть відповідне рівняння реакції яке відбулося в бокалі?
Станція « Дослідницька»
За допомогою наявних реагентів розпізнати речовини які містяться у прономерованих пробірках.
В пробірках: глюкоза , крохмаль, оцтова кислота.
Реактиви: йод, магній, індикатори, сульфат міді(ІІ), натрій гідроксид .
Станція «Математична» ( командир витягує одну із задач)
Розв’яжіть задачу
1.Органічна речовина з масовою часткою Карбону 64,8%, Гідрогену – 13,5%, Оксигену – 21,6% має відносну густину пари за повітрям 2,552. Виведіть молекулярну формулу речовини.
2. Відносна густина за воднем речовини з масовими частками С – 54,55%, Н – 9,09%, О – 36,36% дорівнює 22. Напишіть структурну формулу невідомої речовини.
3. Масова частка Карбону в органічній речовині складає 82,76%, Гідрогену – 17,24%. Визначте формулу речовини, якщо відносна густина її за воднем становить 29.
Станція « Перевірка знань»
( за допомогою ІКТ ( ноутбуків) проводимо тест контроль)
С3Н4;
С3Н6
С5Н10
С4Н8
СН3ОН
С2Н5ОН
С2Н5СООН
С3Н7ОН
СО
СН4
СО2
С2Н6
Na,H,O,N
Cl,Br,I,F
C,H,O,N
Se,H,O,Fe
СО
СО2
Н2
Н2О2
карбонільна
карбоксильна
гідроксильна
аміногрупа
жовтий
фіолетовий
рожевий
синій
хлор
бром
йод
лакмус
гексан
пентан
пентен
етан
карбоксильна
гідроксогрупа
аміногрупа
нітрогрупа
натрій етаноат
вода
водень
натрій гідрогенкарбонат
рідина з характерним запахом
рідина без запаху
добре розчиняється у воді
погано розчиняється у воді
С2Н6
С5Н12
С4Н8
С3Н6
одержання метану
виготовлення поліетилену
виробництво етилового спирту
паливо
пропін |
|
бутан |
|
бензен |
|
етен |
|
1 |
одинарний |
2 |
подвійний |
3 |
потрійний |
|
пентан |
|
гексин |
|
октен |
CH3COOH+Ca
CH3COOH+CaCO3
CH3OH + O2
CH3COOH+CaО
CO2+H2O
(CH3COO)2 Ca +H2O
(CH3COO)2 Ca +H2O +CO2
(CH3COO)2 Ca +H2
С2Н4 + О2
С4Н8+О2
С3Н4 +О2
15
10
8
Фініш
Фініш для команд настає, коли вони знову потрапляють на точку з якої стартували (для кожної команди ця точка була інакша). На цих точках представники від організаторів вручають команді кросворд. Відгадавши його команда у виділених клітинках отримає назву фінішної точки, куди їй слід буде прямувати, щоб отримати бажаний приз.
Кросворд «Алкани»
CH3 – (CH2) 8– CH3?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
1а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
14 |
|
|
|
8 |
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Останній етап: Підведення підсумків , нагородження команд.