Чернівецька гімназія №7 Чернівецької міської ради
Урок хімії в 7 класі НУШ
(на основі Модельної програми Г.А Лашевської
і відповідного власного календарного планування
Вчителька
Старовойт В.Г.
Тема 1. Здобуваємо й застосовуємо хімічні знання безпечно
Урок №5.
Тема уроку №5: «Прості й складні речовини. Ознайомлення із маркованням речовин. Лабораторне дослідження №2. Марковання речовин (на прикладі хімічної, харчової, косметичної, фармацевтичної продукції)»
Мета уроку: на основі знань про фізичні тіла, речовини, молекули, атоми дослідити прості і складні речовини за їх впливом на людський організм через використання марковання речовин на прикладі продукції, яка використовується у них дома (хімічна, харчова, косметична. Тощо). При проведенні лабораторного дослідження використовувати такі методи як спостереження, застосувуючи цифрову грамотність.
Змістовні лінії уроку: розвиток пізнавального інтересу до науки хімії та методів її вивчення;
безпека життєдіяльності – основа навчання природничих дисциплін;
Розвиток компетентностей на уроці:
Спілкування державною мовою
Екологічна грамотність і здорове життя
Інформаційно- цифрова компетентність
Навички практичної діяльності
Використання інтерактивних методів навчання ( в залежності від часу і активності учнів можливо часткове використання):
Групове обговорення роботи із джерелом
Метод вільного мікрофону
Практична діяльність
Очікуванні результати: Висловлюють власні думки з приводу дотримання правил Т/Б при виконанні лабораторного досліду №2, називають найважливіше обладнання для проведення даного дослідження; працюють в групі, оцінюють свою роботу дома і на уроці; демонструють вміння виконувати певну роль в групі.
Обладнання: телевізор ( екран), ноутбук, підключений інтернет, заготівки для роботи на класній дошці, матеріали для рефлексії, заготовлені посилання на он лайн сервіси : лабораторне дослідження – 1.«Маркування небезпечних речовин» за посиланням http://surl.li/lusdd,
2. https://learningapps.org/watch?v=pvb7avz4523 – повторення знань про хімічний посуд,
3. https://learningapps.org/watch?v=pr2ohji3t23 – правила техніки безпеки ,
4. https://learningapps.org/watch?v=ppnbn6bwn23 – маркування небезпечних речовин (матеріали 2,3,4 подані за останньою версією підручника Г. Лашевської);
продукція , яка буде досліджуватися.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Вітання: «Слава Україні! Відповідь: «Героям слава!». Давайте запишемо в зошиті число і поділимося результатами домашньої роботи, тобто виконуємо перший пункт плану уроку. ( Уточнюю чи були труднощі при виконанні домашнього завдання, виясняю чи всі виконали, уточнюю причину не виконаних завдань і уточнюю коли це завдання буде виконано).
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок ( включає пункт плану «Що? Де? Коли?)
Працювати будемо у трьох групах: І група задає запитання про тіла і речовини, молекули, атоми; ІІ група відповідає на ці питання, а ІІІ група аналізує якість запитань та відповідей. Два учні (бажаючі) працюють індивідуально на телефонах за посиланнями 2 і 3.
В результаті активної роботи приходимо до підсумку. Що
Фізичні тіла складаються з речовин.
Невід’ємна ознака речовини — маса.
Більшість речовин може перебувати у трьох агрегатних станах — твердому, рідкому й газоподібному.
Речовини та їх суміші, які використовують у будівництві, для виготовлення обладннання, різних предметів, називають матеріалами.
Атом — найменша частинка речовини, яка не має електричного заряду і складається з ядра та електронів, що рухаються навколо нього.
Молекула — частинка речовини, яка складається з двох або більшої кількості сполучених атомів.
ІІІ. Вивчення теми на основі знань учнів
Переходимо до вивчення теми сьогоднішнього уроку. Щоб сформулювати її прошу назвати речовини, які є у вас дома. Методом мозкового штурму учні називають косметику, речовини для побуту, для харчування, для прибирання квартири, для проведення ремонту Все це записується на дошці. Пропоную пригадати з минулого уроку що таке властивості речовин і розділити названі речовини на групи за властивостями.
Властивості речовини — це ознаки, за якими речовина відрізняється від іншої або подібна до неї.
То ж за цими властивостями ми і вивчатимемо сьогодні що? Звичайно речовини, їх групи иа як вони впливають на нас.
Записуємо тему уроку : : «Прості й складні речовини. Ознайомлення із маркуванням речовин. Лабораторне дослідження №2. Маркування речовин (на прикладі хімічної, харчової, косметичної, фармацевтичної продукції)»
Давайте спробуємо на основі спостережень описати фізичні властивості деяких речовин: води, кухонної солі, заліза, сірки, оцту, засобу для чищення забруднених поверхонь. А тепер сформулюйте, які властивості ми називаємо фізичними?
Властивості речовини, які визначають спостереженням або вимірюваннями, називають фізичними.
Найважливішими фізичними властивостями речовини є:
• агрегатний стан за певних температури й тиску;
• колір, блиск (або їх відсутність);
• запах (або його відсутність);
• розчинність (або нерозчинність) у воді;
• температура плавлення;
• температура кипіння;
• густина;
• теплопровідність;
• електропровідність (або неелектропровідність).
Чи всі речовини безпечні для здоров’я людини? А як визначити які з них небезпечні? Так їх позначають і це позначення називається маркуванням.
Проводжу обговорення питань : - Знаки хімічної безпеки.
- Пам’ятка з хімічної безпеки. (на екран телевізора виводжу електронний підручник Г. Лашевської (ст.7-8) Мал. 2.6, де є сучасні зображення маркованої продукції – остання версія)
Маркування небезпечних речовин проводять з метою попередження людей про небезпеку, яку можуть створити речовини під час зберігання
і використання, на етикетках, упаковках, контейнерах запроваджено відповідне маркування. Кожний знак небезпеки містить чорне символічне зображення (мал. 25 у підручнику П. Попеля). При наявності інтернету пропоную переглянути відеоматеріал за посиланням : http://surl.li/lusdd
Діти конспектують цікаві для себе моменти. Переходимо до практичного дослідження.
ІV. Хімічне дослідження №2. Маркування небезпечних речовин.
В зошиті для практичних досліджень записуємо число, тему дослідження. Формулюємо завдання, визначаємо кількість досліджуваних речовин, вимоги до оформлення роботи і проводимо перше дослідження, вивчаючи етикетки роздані вчителем для роботи. Малюємо знаки маркування з етикетки в зошиті і записуємо їх значення. У висновку – рекомендації як користуватися даним засобом.
V. Рефлексія ( http://surl.li/eylpd)- на сайті wordwall
Для рефлексії використовую готову вправу із сайту wordwall
VІ. Джерела інформації
Пропоную скористатися матеріалами підручника П. Попеля, Г.Лашевської та інтернетом, переглянути запропонований відеоролик за посиланням: http://surl.li/lusdd
VІІ. Оцінювання
При оцінюванні враховую участь у груповій роботі, активність під час обговорення та мозкового штурму, знання правил безпеки, виконання дослідження на уроці та вдома.
VІІІ. Домашнє завдання :
оформити в зошиті лабораторне дослідження №2 – другу речовину;
дати відповідь на питання : для чого маркують хімічну, харчову, косметичну, фармацевтичну тощо сировину і продукцію?
- Що таке хімічна безпека?
Зіграйте у гру за посиланням : https://learningapps.org/watch?v=pb5xdpuwk23
При необхідності скористайтеся відеоматеріалами для кращого розуміння теми: http://surl.li/lusdd