Урок читання у 2 класі
Тема Хитрощі не люблять совісті. Василь Сухомлинський «Як Наталя в Лисиці хитринку купила» Прислів’я. Робота з дитячою книжкою.
Очікувані результати:
уміння вчитися:сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Обладнання:портрет В.Сухомлинського, , складові таблиці, картки для групової роботи, малюнки лисички, книжки з казками про лисицю, цеглинки лего
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров’язбережувальна.
Хід уроку
І.Вступначастина.
1. Організаційний момент.
Девіз уроку: Хто багато читає –
Той багато знає.
Хто швидко читає –
Той багато зробити встигає.
2. Психологічна настанова на урок.
ІІ. Основна частина.
Відтвори звук предмету
Розчитування.(відео)
2. Робота над загадкою. Актуалізація опорних фонових знань.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?… (лисиця)
Які казки про лисичку ви знаєте ?
– Якою буває лисичка у народних казках?
2) Хвилинка – цікавинка про лисицю (групова робота)
– Чому цю тварину так назвали? (Лисиця – це старословʾянське слово, утворене від «лис», що означає жовтуватий, рудий колір. Через колір свого хутра ця тварина й отримала цю назву.)
Лисиця –це цінний хутровий звір
Велику користь, приносить лисиця, знищуючи гризунів , які їдять зерно..
Лисиця народжує по 5-6 лисенят
Нормальна температура тіла: лисиць — 38 - 41 градус
Лисиця використовує свій хвіст як кермо, він допомагає їй швидше повертати.
Лисиці не холодно взимку, бо вона має підшкірний жир та густу шерсть
3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та завдань уроку.
– Сьогодні ми недарма пригадали лисичку. Вона буде одним з персонажів твору Василя Сухомлинського, який ми будемо сьогодні читати.
4. Ознайомлення з життєвим шляхом; В. Сухомлинського;
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівці (тепер Кіровоградська обл) в бідній селянській сім’ї.
Він вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку. Спочатку Василь Сухомлинський вчився в медичному технікумі м.Кременчук, але незабаром пішов звідти, і був прийнятий до педагогічного інституту
У 17 років він став вчителем заочної школи недалеко від рідного села.
У 1941 році під час Другої світової війни добровольцем йде на фронт. У січні 1942 року Сухомлинський був важко поранений, довго лікувався і вже не зміг повернутися до військової служби
У 1948 році Сухомлинський стає директором Павлиської середньої школи і працює а цій посаді 23 роки (до кінця життя). У 1955 р. захистив кандидатську дисертацію на тему «Директор школи — керівник навчально—виховного процесу».
З 1957 р. — член-кореспондент Академії педагогічних наук
1958 — заслужений вчитель УРСР.
1968 — нагороджений званням Героя Соціалістичної Праці
2 вересня 1970 року Василь Олександрович Сухомлинський помер.
Написав 1500 книжок для дітей(казки і оповідання)
Його твори перекладені на 53 мови.
5. Робота над текстом В. Сухомлинського «Як Наталка в Лисиці хитринку купила»
1) Плутанка
Розгадайте назву твору.
1) Підготовка учнів до сприймання змісту тексту.
– Прочитайте заголовок. Як ви гадаєте, що таке хитринка? (Хитрощі.)
ХИТРИНКА,. Деяка хитрість, кмітливість, лукавство в кого-небудь, у чиємусь характері.
– Поміркуйте чи можна купити хитринку?
– Як вважаєте, про що йтиметься в тексті?
2) Первинне сприймання змісту тексту учнями. Аудіотекст
3) Перевірка первинного сприймання змісту твору.
–Чи сподобалась вам казка? Що вас вразило?
– Чи справдилися ваші передбачення щодо можливих подій?
1) Наталя не хотіла:
а) готувати уроки; б) допомагати мамі; в) мити посуд.
2) Дівчинка вирішила хитринку:
а) повернути на базар Лисичці; б) викинути у вікно; в) заховати в шафу.
3) Наталя розповіла про свою пригоду:
а) татові; б) мамі; в) подружці.
4) Хитрощі не люблять:
а) правди; б) пустощів; в) совісті.
Сумлі́ння, або со́вість — моральна відповідальність за свою поведінку перед собою та іншими людьми..
Крам – товар.
Хитра – так називають людину, яка для досягнення своєї мети діє непрямими обманними шляхами.
– Зверніть увагу: текст поділено на частини.
– Прочитайте частину, яка називається зачин. Про що в ньому йдеться?
– Прочитайте кінцівку. Що міститься у цій частині? (Висновок, головна думка.)
– Яка частина тексту найбільша? Саме в ній описуються події твору
5) Поглиблений аналіз тексту.
– Який товар продавала Лисичка? (Лисичка продавала хитринки.)
– Як ти розумієш слово «хитринка»? (Підступність, обман.)
– Опиши хитринку, яку вибрала Наталя. (Маленька дерев’яна дівчинка приклала руку до голови, скривилася й жалібно пищить: «Ой, голова болить».)
– Як «спрацювала» хитринка вдома? (Наталя не хотіла готувати уроки і поскаржилась, що у неї болить голова.)
– Чому Наталочка вирішила повернути хитринку? (Їй стало соромно за свій обман.)
– Чи вдалося їй це зробити? Чому? (Ні, бо хитринка зникла.)
– Кому розповіла про свою пригоду дівчинка? (Мамі.)
– Як мама пояснила зникнення хитринки? (Хитринка злякалась. Хитрощі не люблять совісті.)
– Яка головна думка твору? (Совісна людина не буде хитрувати, бо вона має відповідати за свої вчинки перед собою та людьми.)
а) Гра «Хвостики»
.
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексивний аналіз змісту прочитаного. ЛЕГО
1) Інтерактивний прийом «Мікрофон»
– Чого навчились на уроці?
– Як потрібно боротися з лінощами?
– Чи повинна людина мати совість?
– Совість є у кожного з нас, але потрібно вчитися прислухатися до неї.
2) Рефлексія (лего)
2. Домашнє завдання. Перечитайте казку, розкажіть її батькам чи меншим братикам і сестричкам. (1група – так, як є, 2група – змінити кінець казки, 3 група – ввести в казку Колобка)
Методика опрацювання казки
на уроках у початковій школі
Опрацювання казки передбачає такі етапи: