Орфограми
До грубих помилок належать неправильні написання: 1) що стосуються норм, які є предметом посиленої уваги на всіх етапах шкільного навчання (напр., не з дієсловами; ненаголошені голосні, що перевіряються наголосом; м'який знак у суфіксах -ськ, -цьк, -зьк; правопис префіксів); 2) допущені в найбільш уживаних словах (зошет, деректор, південнозахідний, в чора, в досвіта і т. п.); 3) що ускладнюють розуміння написаного, роблять його двозначним або й незрозумілим (напр., замість голосувати - галасувати, замість чекати - чикати, замість порадник — порядник), 4) які не вимагають складних міркувань для вибору правильного варіанту (беспека, зпитав); 5) які підлягають чітким і недвозначним правилам (виршина, межою, кулимет, пішовби, стіний). До негрубих орфографічних помилок слід віднести: - неправильні написання слів, що не охоплені правилами (по двоє і вдвоє), - належать до винятків (марево, священик, алмаатинець), - вимагають застосування складного способу визначення правильного варіанту (невивчені уроки - ще не вивчені уроки; недочувати, хоч не дописати; не в змозі, суспільно корисний), - стосуються конкретних слів, які необхідно запам'ятати (тонна, нетто) або слів рідковживаних (возз'єднати, монастир).
Пунктограми Розмежування грубих і негрубих помилок
Пунктограми
|
Грубі помилки
|
Негрубі помилки
|
1. Знаки в кінці речення
|
Відсутність знака в кінці речення
|
Заміна знака запитання, знака оклику, трьох крапок крапкою.
|
2. Тире між підметом і присудком
|
Кома замість тире між підметом і присудком, вираженими іменниками в називному відмінку або неозначеними формами дієслова.
|
Відсутність тире на місці пропущеної зв’язки в інших випадках
|
3. Тире в неповному реченні
|
|
Пропуск тире
|
4. Кома при порівняльних зворотах
|
|
Відсутність коми
|
5. Знаки при однорідних членах речення
|
Пропуск коми між однорідними членами
|
Зайва кома. Кома між неоднорідними означеннями
|
6. Знаки в реченнях з узагальнюючими словами між однорідними членами речення
|
Пропуск двокрапки або тире
|
Двокрапка замість тире і тире замість двокрапки
|
7. Знаки при звертаннях
|
Пропуск знака для виділення звертання. Кома між звертанням і залежними від нього словами
|
Неправильний вибір коми або знака оклику. Кома після о, ой перед звертанням.
|
8. Знаки при вставних словах і реченнях
|
Пропуск знаків для виділення найбільш вживаних вставних слів, а також вставних і вставлених речень
|
Неправильний вибір знака. Виділення слів нарешті, головним чином, передусім, навіть тощо
|
9. Знаки при відокремлені другорядних членів речення
|
Відсутність ком для виділення узгоджених означень після означувального слова і будь-яких означень до особових займенників
|
Відсутність коми при відокремлені означень з обставинним відтінком
|
10. Знаки при відокремленні прикладок
|
Відсутність ком для відокремлених поширених прикладок, що відносяться до загальних назв і особових займенників, та будь-яких прикладок, що стоять після власних назв
|
Коми, які виділяють прикладки, що приєднуються сполучником як. Необґрунтоване вживання тире для виділення прикладок
|
11. Кома при відокремленні обставин
|
Пропуск коми при дієприслівникових зворотах. Відсутність коми при дієприслівниках, які є обставинами часу і причини
|
Коми у випадках, коли відокремлення зворотів немає (у складі фразеологізмів). Виділення комами дієприслівників зі значенням способу дії. Відсутність ком для відокремлення обставин, виражених іменниками. Відсутність знаків при додатках з прийменниками крім, за винятком тощо
|
12. Знаки при уточнюючих відокремлених членах
|
Пропуск ком при уточнюючих обставинах місця і часу
|
|
13. Знаки при прямій мові
|
Пропуск знаків для виділення прямої мови і виділення її від слів автора
|
Заміна потрібного знака іншим
|
14. Знаки в складносурядних реченнях
|
Пропуск знака між частинами складносурядного речення
|
Неправильний вибір коми або тире. Кома при наявності спільного для двох частин члена речення
|
15. Коми в складнопідрядних реченнях
|
Відсутність ком між головним і підрядним реченням та між однорідними підрядними реченнями
|
Пропуск коми для виділення підрядних речень, залежних від дієприкметників і дієприслівників
|
16. Знаки в безсполучниковому складному реченні
|
Пропуск знака між частинами складного безсполучникового речення
|
Неправильний вибір знака між частинами складного речення
|
17. Знаки в складних реченнях з різними видами зв’язку
|
Відсутність знаків між частинами складної конструкції
|
Зайва кома при збігу двох сполучників
|
Граматичні норми. Граматичні помилки
Помилки в утворенні форм слів: 1. Неправильне утворення відмінкових форм іменника (Сварки Кайдашів пов'язані з грушою.). 2. Утворення форм невідмінюваних слів за аналогією з відмінюваними (Ми часто ходили до кіна: Незабаром під’їхав таксі). 3. Неправильний вибір однієї з паралельних відмінюваних форм (Будинок споруджено з каменя; Наснізі видно багато слідів). 4. Неправильне утворення ступенів порівняння прикметників і прислівників (Треба вчитися більш старанніше; Найбільш цікавішою газетою мені здається „ Ровесник"). 5. Відмінювання двох частин складного числівника: (Літературну діяльність поет почав ушестидесятих роках). 6. Невідмінювання деяких числівників (Не думаю, що двісті гривень зарплати мало). 7. Вживання ненормативних форм дієслів (Хлопчик помітив нас і побіжав ще швидше; Багато випускників хотять продовжити навчання). 8. Ненормативне утворення дієприкметників (Ожидаємих результатів не одержано; Приїхавшівідвідали місцевий музей). 9. Неправильне утворення дієприслівників (Читати лежа шкідливо).
Дуже різноманітні синтаксичні помилки.
Помилки у побудові словосполучень
1. Порушення норм дієслівного керування - неправильний вибір відмінка керованого слова (зазнав поразку, дякувати гостей); - відсутність керованого слова (Я захоплювався творчістю Шевченка, заучував); - відсутність необхідного прийменника (Автор втілив героєві найкращі риси); - вживання зайвого прийменника (поділитися про враження, оцінити за відповідь); - неправильний вибір прийменника (звертатися на допомогу, оцінки по мові). 2. Порушення зв'язку слів в іменних словосполученнях: - неправильний вибір відмінкової форми (оволодіння цього матеріалу, відсіч ворога); - зайві прийменники (в противагу на це, розшук за повстанцями); - відсутність необхідного прийменника (розповіді боротьби, відповідальність зберегти мир); - необґрунтований вибір прийменника (думка над тим, враження про концерт).
Помилки в структурі речень 1. Помилки в граматичній основі речення: • порушення граматичного зв'язку між підметом і присудком (Я з другом граємо в шахи; Героєм оповідання - це Пилипко; Всі вони хочуть стати спеціалістом); • пропуск частини складеного присудка (Учні ПТУ готуються кваліфікованими робітниками; У них були по-різному думки); • необґрунтоване розчленування присудка (Мишко упав і став непритомним). 2. Помилки в побудові простого речення; • неправильний порядок слів (Треба навчити виготовляти моделі гуртківців), • зайві члени речення (У Василька щеміло його серце); • нечіткі смислові зв'язки (Письменник закликає народ до боротьби проти своїх поневолювачів); • змішування ознак особового і безособового речення (У ці роки було написано кілька оповідань і одна повість); • граматична неоднотипність однорідних членів речення (Давида ми бачимо не тільки як борця, але й морально чистою людиною; Шевченко закликав до боротьби, рвати кайдани); • порушення граматичного зв'язку з одним із однорідних членів (Я поцікавився і прочитав цю книжку); • дієприслівниковий зворот, не пов'язаний з присудком однією дійовою особою (Притиснувши руку до дерева, кров зупинилась); • порушення цілості дієприкметникового звороту (Вражений Дмитрик її словами, чимдуж поспішав додому); • відсутність необхідного порівняльного звороту (Осінь цього року тепліша); • сплутування простих речень зі вставними словами і складнопідрядних речень (Як бачимо, що ми працювали добре) та ін. 3. Помилки в побудові складних речень: • штучне ускладнення речення (Спортсмен довго не тренувався, і він не зміг взяти участь у змаганнях); • нанизування простих речень (Ми довго йшли, і всі були втомлені, і хтось запропонував відпочити, а перед тим йшов дощ, і ми довго не змогли знайти сухого місця); • нечіткий смисловий зв'язок частин (Ріхардові дали роботу, що він розвантажував вагони); • сплутування ознак складнопідрядного і складносурядного речень (Де раніше росли чагарники, тепер на їх місці колосяться жита); • дублювання змісту сполучного слова (Ми їхали в село, де я працював там влітку); • невідповідність займенника співвідносному з ним іменникові в іншій частині речення (Шевченко показує прагнення народу, які мріють про краще майбутнє); • відрив означального підрядного речення від пояснюваного ним слова (Калитка жаліє наймитові куска хліба, який працює на нього); • неправильна відмінкова форма сполучного слова (Найкращою книжкою, які я прочитала, є „Фараон " ); • уживання сполучників, сполучних і вказівних слів, які не відповідають смисловим відношенням між частинами речення (За те, що він жив за кріпацтва, він не здобув освіти); • неправильна побудова неповного речення, яке входить до складного (Батько був вільний, а мати кріпачкою; На стіні висить картина, а посеред кімнати — стіл); • повтор присудка у другій частині складносурядного речення (До першої групи належать робітники, а до другої групи належать капіталісти); • сплутування ознак непрямої і прямої мови (Кайдашиха бігла по селу і кричала, що мене вбили).
|