Тема. Хто птахам допомагає, про того добро дбає.
Гасло уроку: Знаю я і знаєш ти: птахів треба берегти!
Мета. ознайомити учнів із життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їхньому житті; показати зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі; вчити називати групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року), наводити приклади перелітних й осілих птахів своєї місцевості, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; формувати навички охорони природи на прикладі птахів
формування ключових компетентностей: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; громадянської – бережливе ставлення до природи, пташок;
формування предметних компетентностей: закріплювати і систематизувати вміння учнів розв’язувати приклади та задачі: записувати слова під диктування вирізняючи їх серед інших: розвивати уважність, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розвивати навички самостійної роботи; виховувати любов до птахів
Тип уроку інтегрований
Обладнання завдання для додаткової , індивідуальної та групової роботи, таблиці, ілюстрації відповідно до теми уроку, аудіо записи, відеозапис, зимова гілка із гніздом.
Хід уроку
І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери.
1.Ранкова зустріч «Вчать у школі»
2.Вітання до гостей.
3.Вправа «Синоптик»
- Якими ви будете на уроці?
- Покажіть, який у вас настрій.
- Що ви візьмете із собою на урок?
Мені трішки сумно, бо закінчується місяць …, а за ним і пора року осінь…Але найбільше всього мене турбує… Адже за декілька днів настане зима.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Запитання для повторення
- Які зміни відбуваються в природі з настанням зими?
- Куди зникають комахи восени?
- Чим живляться птахи? (Різними комахами, жуками, жабами)
- То що ж робити птахам? (Відповіді учнів.)
Мене також турбує зимівля птахів.
II. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо, як змінюється життя птахів взимку.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Використання відео «Зимівля птахів». Робота за відео.
2. З настанням холодів відбуваються зміни у житті птахів. Їм нічого їсти, і частина птахів відлітає у теплі краї. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними.
До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї ( ілюстрації на дошці).
Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії. Скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.
— А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сови, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи. Вони живляться ягодами калини та горобини.
ХВИЛИНА МОВЧАННЯ
IV. Узагальнення, систематизація знань учнів
Висновки. Птахи живляться комахами, плодами і насінням рослин. Цього корму стає все менше для птахів і вони вимушені переміщатися на нові житла. Зміни в житті птахів пов’язані з похолоданням. Для птахів страшніше голод.
2. Робота в групах. Назви груп діти вибирають складаючи пазли зображення птахів. Гра «Осілі-перелітні».
Будьте уважні. Подумайте, які птахи осілі, а які — перелітні. Кожна група має дібрати птахів які зимують з нами із всіх даних.
Підсумок. Перша причина відльоту птахів це голод, нічим живитися, немає комах. А зимувати залишаються птахи, які живляться різним насінням, рештками рослин.
Чим можна підгодовувати птахів взимку? Чим не можна?
Отож,зимуючі птахи це …
Фізкультхвилинка
Коли я називатиму перелітного птаха – ви махаєте руками, коли осілого-ховаєте руки за спину.
Завдання на увагу.
Пропоную послухати уважно слова, які я читатиму знайти зайве і записати на дошці. Далі читають діти. На дошці записують зайве слово.
Червоний, жовтий, крило, фіолетовий.
Вареники, каша, макарони, млинці, гніздо.
Квадрат, трикутник, коло, лапи, ромб.
Пір'я, миска, чашка, тарілка, каструля.
Сніг, дзьоб, хуртовина, вітер, заметіль.
Десь я сьогодні зустрічалась зі словом гніздо…чи я його бачила?
Гілка із гніздом, у ньому приклади написані на яєчках птахів.
Лист від птахів
Любі, другокласники, а чи знаєте ви як називають царицю наук? Цікаво, цікаво, а чи вмієте ви рахувати? Обчисліть приклади та скажіть скільки років ми живемо.
Робота в парах.
40+28=68 (сова)
13-10=3(горобець)
9+3=12(голуб)
70-60=10(снігур)
55-25=30(сорока)
15-4=11 (дятел)
10+5=15(синичка)
47-40=7(шишкар)
Хто живе найдовше? (Сова).
Щоб птахи довго жили і не загинули чим ми можемо допомогти?
Пригадайте, будь ласка, які бувають дерева? (Хвойні та листяні).
Зображення якого дерева ви бачите? (Ялинка).
Які плоди воно дає?(Шишки)
Хто полюбляє ці плоди? (Шишкар)
По периметру класу знайдіть плід дерева та пташку, яка ним живиться.
Гра «Так чи ні»
Горобці відлітають у теплі краї.(Ні)
Синичка сірого кольору (Ні)
Дятел – лікар дерев. (Так)
Сова - мудра птаха? (Так)
Підбиття підсумків. Рефлексія
Вправа «Мікрофон» запитання-відповідь.
- Які ви знаєте групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року)? Перелітні, зимуючі або осілі.
— Наведіть приклади осілих птахів своєї місцевості.
Самооцінювання. Вправа «Мікрофон».
Гра «Продовж речення»
Пісня з учнями «Наш дивний світ…»