Повторюємо геометричні фігури (пряма, промінь, відрізок, многокутники, величини)

Про матеріал
Активізувати уявлення про пряму лінію, промінь, відрізок, многокутники; узагальнити уявлення про величини - довжину; удосконалювати обчислювальні навички.
Перегляд файлу

Тема: Повторюємо геометричні фігури: пряма, промінь, відрізок, многокутники, величини

Мета: активізувати уявлення про пряму лінію, промінь, відрізок, многокутники, коло; систематизувати та узагальнити уявлення про величини — довжину, масу, місткість; учити порівнювати, додавати й віднімати величини; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати старанність. Обладнання: картинки для групової роботи, ілюстрований та роздатковий матеріал, конструктор LEGO.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.   Організація класу  Стали діти всі рівненько

Посміхнулися гарненько  Настрій на урок взяли.

Й працювати почали. 

2.   Перевірка домашнього завдання (с. 13, № 5) - Поясніть, як обчислити вирази на кілька дій. 

3.   Усні обчислення. Цікаві задачки з LEGO. 

Учитель читає віршовані задачі. Учні показують цеглинку відповідного кольору, що є відповіддю до задачі:

2 - синій                                      7 - червоний

10 - блакитний                           8 - зелений  4 - жовтий                                   9 – оранжевий

image4. Каліграфічна хвилинка. 

-   Записати каліграфічно число 13. 

-   Записати сусідів числа 13. 

5. Робота з таблицею розрядів. 

1. Записати числа: сорок три, тридцять один, шістдесят, шістдесят чотири, вісімдесят сім, двадцять два, тридцять три, дев’яносто п’ять. 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Удосконалення знань про точку і пряму, промінь, відрізок. 

-   До нас на урок завітав веселий олівець. Він дуже любить малювати. 

imageНумо подивимося, що у нього вийшло. 

Олівець торкнувся паперу і залишив … точку.

-   Скільки точок залишив олівець?  Немов натягнута струна,  Така рівнесенька вона. 

Початку і кінця нема.

Це що за лінія? … (Пряма)

-   Про яку властивість лінії йдеться в цьому вірші? (У лінії немає початку і немає кінця. Ми можемо продовжити в одну і в іншу сторону).

2. Дослідження

- Як отримати пряму лінію? 

1         спосіб: візьміть аркуш паперу. Складіть його навпіл. Лінія згинання — це пряма лінія.

image 

2         спосіб: Позначте точку. Візьміть лінійку і проведіть пряму лінію.

-   Скільки прямих можна провести через одну точку?

-   Скільки прямих ліній можна провести через 2 точки?

image 

3. Практична робота

- Намалюйте в зошиті пряму лінію. Раптом пішов дощик imageна вашу лінію впало кілька капель. І отримали відрізок, що має два кінця image .

imageСонечкоimage пригріло, тому одна краплинка висохла, перетворилася на водяну пару. Намалюйте пряму з однією точкою.              У нас утворився промінь, тобто лінія, обмежена лише з однієї сторони.

4. Закріплення вивченого матеріалу.

1)  Робота з підручником (с.14, №2).

2)  Розвиток уваги на знаходження (вправа №4) крапки, променя та відрізка.

- Знайдіть на малюнку крапку, промінь та відрізок.

3)  Гра «Склади портрет з геометричних фігур».

(На партах у діток лежать геометричні фігури, з яких потрібно скласти портрет).

Ось і вийшов - чоловічок, Веселий Чудачок.  

image

 

Фізкультхвилинка

Раз – два, раз – два! Щонайнижче нахиліться, Раз – два, раз – два! Станьте рівно, поверніться І до сонечка всміхніться. А тепер, любі малята,

Пострибайте, як зайчата.

Руки вгору підніміть,

Вдих і видих всі зробіть.

5. Повторення про многокутник

1.   Казка про многокутник.

Знайомтеся — це Трикутник. У нього три кути та три сторони і три вершини, тобто точки з'єднання сторін. Ця фігурка не слухалася мами. От що з ним трапилося. Одного разу за погану поведінку мама боляче смикнула Трикутничка за вушко, а вушко в Трикутничка — це його кут. Розсердився Трикутник і думає: «От візьму та й повідрізую собі вушка, не буде за що смикати наступного разу!» І дійсно, відрізав! (Учитель демонструє, як утворився шестикутник.) Утворилася зовсім інша фігура. Полічіть, скільки в неї кутів. (Шість.) Це — шестикутник. Тепер неслухняний синок мав аж шість «вушок»! Отже, треба слухати маму, а не бешкетувати.

Шестикутник — один із многокутників. Многокутниками називають геометричні фігури, які мають три і більше кутів.

image 

2.   Гра «Опиши фігури».

Учитель показує фігури, діти рахують кількість кутів, сторін та вершин. 

3.   Вправа «Розфарбуй».

- За фарбу фігури, що є многокутником з найбільшою кількістю кутів.

image 

4.   Робота в групах. Гра «Танграм».

Танграм — надзвичайна гра-головоломка. Так, поєднавши відповідним чином всього 7 фігурок-танів, можна скласти практично будь-яку фігуру (так можна скласти будь-яку літеру абетки, тварин, цифру, силуети людей та інше).

Принцип гри: необхідно всередину білого контура вмістити всі 7 фігур таким чином, щоб вони не накладались одна на одну. 

image 

5.   Удосконалення знань про величини

- Згадайте відомі вам одиниці вимірювання довжини; маси; місткості.

1) Ознайомлення з одиницями вимірювання довжини.

— Ви вже знаєте, що пряма лінія безкінечна, тому її не можна виміряти, а накреслити можна лише її частину. Частину прямої лінії, обмежену двома точками, називають відрізком. Відрізки можуть бути різної довжини. Цю довжину можна виміряти, аби порівняти відрізки.

Цікаві факти. Інші міри довжини

image 


На сьогодні існує прилад для вимірювання довжини відрізків —

лінійка. На однаковій відстані на лінійці є позначення — цифри. Відстань між двома сусідніми цифрами називають сантиметром, або скорочено см.

— Оскільки більш великі відрізки незручно вимірювати по 1 см, людство придумало нову, більшу одиницю виміру — дециметр, скорочено дм.

Довжина 1 дм дорівнює 10 см.

image 

— Чи зручно буде виміряти довжину стола в дециметрах? Для вимірювання великих предметів застосовують метр, скорочено м. Один метр дорівнює 100 см, або 10 дм.

— Результати вимірювання величин записують у вигляді числа з найменуванням — іменованого числа. Якщо результат вимірювання записують лише в одній одиниці вимірювання, то це просте іменоване число. Наприклад: 3 см, 67 дм. Якщо вимірювали двома одиницями вимірювання, то зрештою отримаємо складене іменоване число. Наприклад: 5 дм 4 см, 7 м 2 дм.

2) Метод «Прес». Робота в парах.

- Визначити довжину кожного предмета.

image 

3)   Робота за підручником (с. 14, №4).

До виконання завдання учні відповідають на запитання.

Яким приладом можна скористатися, щоб виміряти довжину відрізка?

Як слід прикладати лінійку до відрізка?

4)   Удосконалення вмінь змінювати 1 величину на іншу. Мозковий штурм.

Перетворіть дм у см.

2 дм = ___ см    4 дм = ___ см

6 дм = ___ см

3 дм = ___ см    5 дм = ___ см

Група 2. Перетворіть см у дм.

8 дм = ___ см

50 см = ___ дм 70 см = ___ дм

60 см = ___ дм

10 см = ___ дм 90 см = ___ дм

40 см = ___ дм

6)       imageОзнайомлення з терезами та мірою маси

7)       Визначення маси предметів. Робота з підручником (с.14, №5)

8)       Вправа «Терези. Склади числа»

— Які числа повинні з'явитися на місці «віконець», аби важелі терезів залишились у рівновазі?

image 

9)       Вправа «Терези. Знак»

— Урівноважте числові терези. Для цього впишіть необхідні знаки між числами.

image 

10)   Формування знань про одиницю місткості — літр.

— Перед вами відро і чашка. Куди вміститься більше води?

— Чому у відрі вміщується більше води? (Тому що більше об'єм.)

— Виміряти об'єм рідини можна спеціальною одиницею вимірювання.

Вона називається літр. Скорочено записують так: л.

image— Наллємо у скляну банку ємністю 1 л воду з крана.

У банці тільки літр води, Більше і не вмістиш ти!

Що, крім води, вимірюють літрами? (Молоко, олію, сік, бензин, квас

та ін.)

— Є посуд, місткість якого більше за 1 л — це 2, 3, 5, 10 л; менше — пів літра тощо. Розгляньте ємності, у яких поміщено рідини. Прочитайте написи на них.

image 

— Скільки рідини вміститься у відро, якщо туди вилити 5 пакетів по 1 літру? (5 л.)

image 

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1.   Пояснення домашнього завдання (с. 14, №6)

2.   Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

-   Чим сьогодні займались на уроці?

-   Чи всім було легко?

-   Яке завдання було і найцікавішим для вас? Чому?

pdf
Додав(-ла)
Друцул Тетяна
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку