Голик О.В.
ХУДОЖНИК ПЕНЗЛЯ ТА СЛОВА
Тема. Т. Шевченко. «У Бога за дверима лежала сокира…». Зображення образів царів і поміщиків.
Мета: розкрити основну думку поезій, написаних під час заслання: вираження нескореності духу поета-борця, туги за рідним краєм; розвивати вміння логічно й послідовно викладати свої думки, розуміти психологічний задум автора художнього твору; виховувати емоційне сприйняття поезії, бажання через виразне читання вдосконалювати творчі здібності читця.
Тип уроку: урок позакласного читання з елементами дослідження.
Наочність, обладнання: Т. Шевченко. «Автопортрет». Сепія. (1849), Т. Шевченко. «Степовик». Акварель. (1848-1849), Т. Шевченко. «Дерево». (1859), «Кобзар», світлини пустелі, тлумачні та літературознавчі словники, мультимедійне обладнання (слайд-шоу).
Форми, методи і прийоми роботи: повідомлення учнів, робота в групах, «Довідка», «Це цікаво!», виразне читання, словникова робота, «Психологічний ланцюжок», проблемні запитання, «Художня галерея», проблемне запитання, «Для допитливих».
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна література (символ дерева у світовій культурі), художня культура (Т. Шевченко-художник), релігієзнавство (Біблія).
Теорія літератури: оповідач, апокриф, підтекст, алегорія, оксюморон.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Повідомлення учнів про першооснову твору.
«Довідка».
Бутаков Олексій Іванович - російський мореплавець і географ, дослідник Аральського моря, контр-адмірал. У 1848—1849 — капітан-лейтенант флоту, начальник Аральської описової експедиції.
Раїмське укріплення – (пізніше відоме як Аральське укріплення) – перше російське військове укріплення в Приараллі, побудоване на річці Сирдар’ї в 1847 році військовим інженером К.І. Герном. У тому ж році сюди були поселені перші 26 сімей оренбурзьких козаків. У 1851 році основна частина населення форту була перенесена в Казалинськ. В 1854 році форт був офіційно ліквідований, тепер на цьому місці рибальське селище.
Десятий день подорожі відзначився неабиякою для пустельних умов подією. За кілька верст до річки Карабутак Шевченко помітив, що люди віддаляються від каравану, хто на коні, хто пішки – і все в одному напрямку. Він поцікавився причиною. Башкирський тюря, що був поряд, показуючи на темну точку вдалині, ліворуч дороги, сказав:
«Это дерево меня изумило. Как? В этой мертвой пустыне дерево?.. Действительно, верстах двух од дороги, в ложбине, зеленело тополевое дерево. Я застал уже вокруг него порядочную толпу, с удивлением и даже (как мне казалось) с благоговением смотревшую на зеленую гостью пустыни…
Я последний уехал от дерева и долго еще оглядывался, как бы не веря виданному мною чуду».
Увіковічнив Шевченко цей унікальний пам’ятник природи дуже своєчасно, бо через деякий час він був знищений. Довго стояло серед пустельного степу те одиноке дерево. Майже ніхто з мандрівників, які потрапляли на цю довгу й складну дорогу, не обминав його. Воно давало йому життєвий відпочинок в холодку, наснажувало на дальшу путь. Під ним зупинялися казахи, татари, киргизи, туркмени, узбеки, росіяни, українці… І до всіх було привітне…
Тарас Шевченко побачив і змалював це дерево 20 травня.
Довідка.
Макшеєв Олексій Іванович (1822-1892) – російський відомий географ, видатний дослідник Середньої Азії.
«Це цікаво!»
Створювані поетом пейзажні образи української природи стали знаковими: спостерігаючи дорогою з Орська до Раїма розсипи кварцу, він передбачив наявність у тій місцевості покладів золота, що пізніше і справді підтвердилося.
Проблемне запитання.
Словникова робота.
Батир – у деяких східних народів — герой, хоробра людина.
Ірригаційний – зрошувальний.
«Довідка».
Батир Дустан – казахський батир; його могила на березі річки Іргиз.
Робота в групах.
І група – «Гріх».
Виразне читання вірша (від слів «У Бога за дверима лежала сокира…» до «Древину вибравши, та й цюк!»)
Теорія літератури.
Оповідач – різновид літературного суб'єкта, особа, вимислена автором, від її імені в художньому творі автор оповідає про події та людей.
Словникова робота.
Гріх – переступ волі Божої.
Образ оповідача |
Простонародний, іронічний, навіть трохи жартівливий, відчувається українськість (такий собі простакуватий чоловік веде розповідь явно апокрифічного характеру). |
Словникова робота.
Апокриф – (грец. ἀπόκρῠφος — таємний, прихований) — релігійно-легендарні твори, які не визнавались церквою канонічними й заборонялися.
Словникова робота.
Кайзак – вільний чоловік.
Теорія літератури.
Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.
ІІ група - «Апокаліпсис».
Словникова робота.
Катастрофа – велика за масштабами аварія чи інша подія, що призводить до тяжких (або неповоротних) наслідків.
Апокаліпсис – кінець світу, також часто вживають як синонім слово «армагеддон» (остання битва в якій гине світ).
Виразне читання.
Словникова робота.
Косовиця – косіння та збирання трави, збіжжя.
(Демонстрація картини Т. Шевченка «Пожежа в степу»).
І |
ІІ |
Апокаліпсис тривав довгих сім років – цього часу достатньо, щоб винищити все дотла. |
Поет надає зображуваним картинам темної колористики. Цим не тільки навіює тривожний настрій, а й створює ефект до сприйняття наступної частини. |
ІІІ група - «Постапокаліпсис».
Виразне читання.
Словникова робота.
Постапокаліптичний - після апокаліпсу.
Вигорілий чорний простір |
Червона випечена глина |
Чорніє тирса з осокою |
Відсутність жодної билини |
«Де город був або село - / І головня уже не тліла» |
«Бур’ян колючий та будяк» |
«Та іноді тирса з осокою / В яру чорніє під горою» |
«Тілько одним-одно хиталось / Зелене дерево в степу» |
«Психологічний ланцюжок».
Понурена голова згадка про згине в
кайзака сингичагач пустині
Теорія літератури.
Оксюморон – (грец. οξόμωρον — нісенітниця) — це стилістична фігура, що полягає у зведенні слів або словосполучень, значення яких взаємовиключає одне одного, створюючи ефект смислового парадоксу.
Теорія літератури.
Алітерація – це повтор приголосного звука на початку близько розташованих слів чи ударних складів.
На восьме літо у неділю,
Неначе ляля в льолі білій,
Святеє сонечко зійшло.
Теорія літератури.
Алегорія – (дав.-гр. αλληγορία — іносказання) — спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями, з характерними ознаками приховуваного.
IV група – «Сингичагач».
«Довідка».
Джангисагач (сингичаган) – «одне дерево» (примітка Т.Шевченка).
«Художня галерея».
(Розгляд циклу рисунків Т.Шевченка «Дерево і каміння»).
Цикл "Дерева і каміння" (1851-1852) засвідчує не лише заглиблення у вічне, а самоосягнення, боротьбу із собою, велику внутрішню працю. Деталь: 10 рисунків циклу змогли "сказати все", прямих поетико-живописних паралелей на цю тему немає, як немає згадок і в прозі. Отже, візуальний код Шевченка — творча і перетворююча сила: від візії — до слова й глобальних етичних програм; від візїї - до трансформації сакральних крипт душі.
Робота з малюнком Т.Шевченка «Джангисагач».
|
|
|
|
|
|
Т.Г.Шевченко. Джангис-агач. Папір, акварель (13,6 × 22,4 см). [26.V 1848]. Державний музей
Т. Г. Шевченка АН УРСР, Київ, інв. № г – 440.
- Що ви бачите? (Могутній стовбур, який створює враження про таке ж могутнє кореневище, що глибоко й розгалуджено проникло в землю, символізуючи прагнення вижити в пустельному світі).
«Для допитливих».
Бр. Залеський відтворив це дерево в офорті [див. альбом «La vie des steppes Kirghizes», Paris, 1865, табл. 6].
В літературі зустрічається під назвою «Дерево серед гірського перевалу» [Л. Карачевська, Виставка Т. Шевченка, Чернігів, 1930, ч. 2, стор. 20, № 66].
Попередні місця збереження: збірки А. О. Козачковського, В. П. Коховського, С. Д. Бразоль, Музей української старовини В. В. Тарновського в Чернігові – № 201, Чернігівський обласний історичний музей, Галерея картин Т. Г. Шевченка, Харків.
1929 р. експонувався на виставці творів Т. Шевченка в Чернігові (Каталог, ч. 2, стор. 20, № 66).
- Чи можна сказати, що згадка кайзака про святе дерево є рефлексією людини, яка інстинктивно шукає надію на порятунок серед винищеної природи? (Так).
Виразне читання.
- Прочитайте прикінцеву частину твору.
- Чи змінився темпоритм? (Дещо пришвидшився за рахунок скорочення кількості складів у рядках).
- Чи не схожий опис дерева зі спогадами самого Т.Шевченка? (Так. Воно самотньо стоїть у степу край дороги, кайзаки його не минають та обвішують жертвами).
- У кого можуть виникнути подібні картини-символи? (Лише в митця, який збагнув це життя і пройнявся до нього щирим співчуттям).
Повідомлення учня-«географа» (перегляд слайд-шоу).
Від колишніх берегів, які змалював Т. Шевченко як учасник експедиції Олексія Бутакова, це море відійшло вже на десятки, а в окремих місцях і на сотні кілометрів. Море вже розділилося на дві частини, одна з яких, за прогнозами, зникне, перетвориться на пустелю.
Колишні острови, на яких за радянських часів випробовували бактеріологічну зброю, теж стали частиною пустелі.
Острів Кос-Арал часів Шевченка знаходився у північно-східній частині Аралу при виході Сирдар’ї в море, він ніби прикривав цю річку з моря.
Взагалі ж, острів цей дуже нестабільний, мінливий: за 50 років після Шевченка його площа збільшилася на 37 кв. кілометрів. Якщо тоді форт був над самим морем, то на початку нового сторіччя те місце опинилося за 5 км від води. Нині і зовсім такого острова немає. Вся навколишня дельта Сирдар’ї з островами, протоками та навколишніми півостровами стала часткою материка, що з кожним роком збільшується за рахунок швидко відступаючого моря.
Щодо природи, то вона, як і належить пустельним районам, позначається загальною вбогістю та одноманітністю, що зумовлюється насамперед дуже своєрідним, різко виявленим континентальним кліматом Середньої Азії. Він характеризується надто спекотним літом і дуже холодною, як для цих широт, зимою. На острові цілий рік переважають північні вітри, взимку – північно-східні, влітку – північно-західні. Вплив моря на острови і прибережжя взимку дуже незначний, а влітку помітно зростає.
Річні і добові температурні амплітуди дуже великі. Найвища температура +42, абсолютний мінімум дуже низький: -33.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Проблемне запитання.
Словникова робота.
Інтернаціональний – міжнародній, міжнаціональний, міждержавний; (форум) всесвітній, світовий, вселюдський.
V. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА