ТЕМА: Художня культура козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві
МЕТА:сформувати уявлення про поняття «бароко» в європейській художній культурі, характерні риси стилю в архітектурі України; навчити виділяти риси бароко при стилістичному аналізі художніх творів;
удосконалювати навички аналізу творів мистецтва, розвивати естетичний смак; формувати уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, розвивати творчі здібності; виховувати інтерес до мистецтва і культури України, її історичним пам'ятникам.
ОБЛАДНАННЯ: репродукції творів бароко українських і зарубіжних художників та архітекторів; відеоматеріали.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Учитель вітається з учнями.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Порівняль
Пропоную вам порівняти пам'ятники української церковної архітектури різних історичних епох за наступним планом.
• Виразні засоби, яки використовував автор.
• Композиція об'ємів і фасадів.
• Взаємодія зі скульптурою.
Зробіть висновок про історичну епоху (стилі) на основі аналізу.
Організація сприйняття
Андріївська церква у Києві: первісний вигляд та сучасний вигляд
Фронтальне опитування
• Що таке бароко? (Художній стиль у європейському мистецтві кінця XVI— XVIII ст., що виражав смаки придворно-аристократичної верхівки.)
• Згадайте, які зміни в суспільному житті Європи зумовили появу стилю бароко? (Посилення абсолютистської влади, основними замовниками виступали королівський двір і церква.)
• Як це відобразилось на художніх засобах європейського бароко? (Мистецтво активізує усі свої засоби, щоб вразити глядача напруженою динамікою, засліпити ефектністю, декоративністю і театральною патетикою.)
• Пригадаєте композиторів бароко, (А. Вівальді, Ж.-Б. Люллі, Й. С. Бах.)
Слово вчителя
Величавість, стриманість, статичність мистецтва Ренесансу змінюються захопленням динамікою. На зміну ренесансному почуттю міри і ясності приходить мистецтво, побудоване на контрастах, асиметрії; мистецтво, що тяжіє до грандіозності, перевантаженості декоративністю.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ і МЕТИ УРОКУ
Слово вчителя
Із другої половини XVII ст. у всіх видах художньої творчості спостерігалися нові тенденції, пов'язані з бароко. Сьогодні ми повинні визначити напрямки,
по яких розвивався стиль в українській культурі, виділити характерні риси бароко в архітектурі України.
IV. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Передумови формування стилю
Слово вчителя
Ми приступаємо до вивчення козацько-гетьманського періоду в розвитку української художньої культури. У XVII ст. відбуваються корінні зміни в політичному житті країни, її економіці і культурі: створення Козацької республіки забезпечувало вплив козацького лицарського ідеалу на культуру і мистецтво; розвивалися науки й освіта (заснування Києво-Могилянської академії, колегіумів у Чернігові, Харкові, Переяславі, Вінниці). Оживає торгівля, інтенсивним стає ремісно-цехове виробництво. Відстоюючи свої інтереси, українські міщани об'єднувалися в цехові братства, при яких грунтувалися школи, друкарні. Старійшини братств — купці і ремісники — відали справами будівництва і прикрашання церков, стежили за духовним життям.
Таким чином, в Україні XVII ст. склалися умови для формування нових тенденцій у культурі, зумовлених переходом від релігійного до світського, раціонального світогляду.
Стиль бароко, що поширився у XVII—XVIII ст. по всій Європі, в Україні вилився у форми, багато чим відмінні від європейських.
Постановка проблеми
Учитель
На українському грунті стиль бароко розвивався втрьох напрямках. Наприкінці уроку ми повинні виділити ці напрямки. Для аналізу споруд пропоную скористатися наступним планом:
• план спорудження;
• композиція фасаду;
• використання скульптурних форм і кольору в оформленні стін.
Архітектура бароко
Слово вчителя
Велику роль у становленні стилю українського бароко відігравав Київ. Під керівництвом митрополита Петра Могили у 30-ті рр. XVIII ст. були оновлені архітектурні перлини Київської Русі: Софійський собор і Києво-Печерська Лавра. На прикладі цих будівель акцентуємо характерні риси українського бароко: пластичні архітектурні форми; використання декоративних деталей, виділених на оштукатурених стінах; застосування куполів цибулинної і грушоподібної форм.
Повідомлення учня
• Дзвіницю Софійського собору було відновлено після пожежі 1744 р.
Прямокутна в плані, триярусна. У першому ярусі розташовується розкішний портал. Прикрашена ліпними орнаментальними і сюжетними рельєфами, дзвіниця спочатку була пофарбована в бірюзовий колір, а білими залишалися лиштви, карнизи, ліпні візерунки. Виразність фасаду досягається сміливим сполученням криволінійних, трикутних, прямокутних елементів.
У прикрасі стін використані творчо розроблені мотиви, схожі на дерев'яне різьблення. Це додає архітектурі національного забарвлення.
Повідомлення учня
Монастир Печорської лаври
Монастир Печорської лаври був заснований у XI ст. і забудовувався протягом дев'яти наступних століть. Назва «печерська» походить від слова «печери», що були знайдені на цій території й у які селилися перші ченці, а Лавра — це почесна назва, що давалася дуже великим і значним монастирям. Архітектурний комплекс монастиря і сьогодні справляє грандіозне враження. У сонячний день відблиски численних куполів і дзвіниць засліплюють очі. Більшість будівель монастиря датується XVII—XVIII ст. і є прекрасним прикладом стилю українського бароко в архітектурі.
Дзвіниця була побудована архітекторами Ф. Васильєвим і Й.-Г. Шеделем. Вона є вертикальним акцентом монастиря. 16-грашшй, будинок вінчає грушоподібний барочний верх із ліхтариком і банею. Спорудження чотириярусне: перший ярус оформлений стрічковим рустом, другий — тосканським ордером, третій — іонічним, четвертий — коринфським. Гра світлотіні зовнішньо облегшує вид дзвіниці і додає їй стрункості.
Запитання до учнів
• Порівняйте скульптурне оздоблення двох дзвіниць: мотив, призначення. (Дзвіниця Софійського собору прикрашена ліпним орнаментом із рослинними мотивами. Він нагадує нам дерев'яне різьблення. Служить для прикраси. Дзвіницю лаври архітектор оформив архітектурними елементами — руслі, колони тосканського, іонічного і коринфського ордерів. Вони служать для зовнішнього звеличення будівлі.)
• Що ви можете сказати про художній образ споруд? (Можна сказати, що одна споруда вирішена в народному стилі, а друга — у більш аристократичному.)
Слово вчителя
Європейські майстри, що працювали в Україні, глибоко переймалися національним українським стилем і у своїх роботах активно використовували досвід українських майстрів. У Києві збереглися будівлі, зведені за проектами знаменитого італійського архітектора Б. Растреллі. Це Андріївська церква і Маріїнський палац.
Повідомлення учня
Андріївська церква в Києві, 1749—1752 рр.
Андріївську церкву часто називають лебединою піснею видатного майстра архітектури Бартоломео Растреллі. Піднімається вона на одній із круч Старокиївської гори. З її тераси відкривається неповторний вид на древній Поділ, задніпровські далечіні, нові житлові масиви.
Побудовано Андріївську церкву на замовлення імператриці Єлизавети Петрівни. Проект будинку розроблений Б. Растреллі в 1748 р., будівельні роботи ведися в 1749—1754 рр. під керівництвом відомого московського зодчого Івана Мічуріна. У створенні храму брало участь багато фахівців Петербурга, Москви, Києва, тому Андріївська церква — пам'ятник творчої співдружності російських і українських майстрів.
За свою історію церква багаторазово ремонтувалася. Уже в перші роки по закінченні будівництва вона дійшла занепаду, оскільки після смерті Єлизавети Петрівни царський двір перестав цікавитися київськими будівлями. Освячення храму відбулося лише в 1767 р.
У плані це хрестово-купольний храм. Його фасади оформлені пілястрами і колонами коринфського ордера, поставленими на високий цоколь. Білі пілястри, колони, карнизи, їхні позолочені капітелі, картуші й орнаменти виділяються білизною і сяйвом позолоти на тлі бірюзових стін.
Повідомлення учня
Маріїнський палац у Києві, 1750—1755 рр.
У 1744 р. імператриця Єлизавета, дочка Петра І, під час відвідування Києва сама вибрала місце для спорудження палацу. Маріїнський палац був побудований у 1750-1755 рр. за проектом Б. Растреллі. Спорудженням палацу керував російський зодчий І. Мічурін.
Головний фасад Марийського палацу звернений до Марийського парку, який був закладений у 1874 р.
Із протилежної сторони палацу — Міський (Царський) Сад, закладений 1743 р. на основі стародавнього Регулярного саду (заснованого ще Петром І). Його стиль — класичний: мережа прямих алей, що перехрещуються під прямим кутом.
Палацовий комплекс має симетричну композицію. Головний двоповерховий корпус і одноповерхові бічні флігелі утворюють широкий двір.
Архітектура палацу вирішена у стилі бароко: виразні об'єми, багата пластика фасадів.
Слово вчителя
З появою гетьманського двору українські замовники успадковували столичну моду «високого стилю».
У Лівобережній Україні закріпилися художні традиції, пов'язані з католицькою культурою. Велика частина пам'ятників барочної архітектури західноєвропейського зразка збереглася у Львові.
Повідомлення учня
Домініканський костел у Львові, 1749 р.
Домініканський костел — найяскравіший зразок пізнього бароко у Львові. Його стіни зберігали пам'ять про те, як 1707 р. під час свого перебування в місті російський цар Петро І підписував тут зобов'язання підтримувати поляків у боротьбі зі шведами. У музеї збереглася одна з найкращих збірок сакрального мистецтва.
Сьогодні існує можливість потрапити в підземелля Домініканського костелу, де для огляду виставлені частина колекції сакрального характеру, а також відвідати концерти органної музики.
Це краще досягнення барочної архітектури у плані має форму латинського хреста. Увінчує спорудження величезний купол. Центральний фасад із могутніми здвоєними колонами прикрашають позолочені скульптури. Із пишністю прикрашені підкупольний простір і вівтар.
Повідомлення учня
Собор святого Юра у Львові, 1744—1770 рр.
Кафедральний собор Української греко-католицької церкви — чудовий пам'ятник архітектури стилю бароко і рококо, вибудуваний за проектом архітекторів Б. Меретина і К. Фесинджера в 1744—1761 рр. Собор розташований на Святоюрській горі, що служить однією з найважливіших домінант Львова.
Собор лише найважливіша частина цілого архітектурного комплексу, до якого входить палац архієпископа, парадні ворота й інші будівлі.
Побудований на місці церкви типу візантійської базиліки, він утілює як західні барочні форми, так і українські православні традиції.
У плані наближений до форми рівноконечного грецького хреста. Його купол з високим барабаном спирається на могутні підпружні арки. Динамічно виступає центральний фасад, що прикрашений статуями святих і кінною статуєю Юрія Змієборця, що його увінчює.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя
Ви познайомилися зі здобутками архітектури українського бароко, проаналізували їхні засоби виразності. Спробуємо тепер відповісти на проблемне запитання.
• У яких напрямах розвивалося мистецтво українського бароко? (Можна виділити такі напрями: одне зв'язане з активним використанням українських традицій у прикрасі будівель, друге — із застосуванням архітектурного декору у стилі західноєвропейського бароко.)
Учитель.
В Україні стиль бароко ґрунтувався на демократичних традиціях, у ньому можна виділити наступні напрями.
Козацьке бароко, для якого характерні невеликі за розміром архітектурні споруди, округлих і динамічних форм, прикрашені виразною ліпниною.
Шляхетне, аристократичне бароко — пишне, вигадливе за формами й архітектурними ідеями.
Народне бароко — переростає з козацького бароко, культивувалося в маленьких містах і селах. Наприклад, дерев'яні храми.
VI. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
У композиційно-просторовому рішенні художнього образу українське бароко істотно відрізнялося від європейського. В Україні це мистецтво, не порушуючи своїх старих традицій, прагнуло до симетрії в композиції, до гармонії і цілісності. Західне ж бароко позначено динамічною й асиметричною композицією. Незважаючи на розходження, в українському мистецтві, як і в європейському, художній образ (в архітектурі, живописі, музиці) був спрямований на вираження пафосу, величі, репрезентативності, а іноді — і парадності.
VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель оцінює роботу учнів.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Зробити замальовки архітектурних споруд доби бароко. Пригадати характерні риси живопису європейського бароко на прикладі творів Пітера-Пауля Рубенса.
Узагальнити особливості стилю бароко в українському мистецтві.