ТЕМА Обрядовий пратеатр (стародавні народні ігри, свята, ритуали). Княжий театр. Мистецтво скоморохів.
МЕТА: висвітлити походження театрального мистецтва з народних обрядів та ігор; встановити особливості розвитку театрального мистецтва до періоду Київської Русі; показати багатогранність мистецтва скоморохів, їхнє культурне значення; розвивати здатність до аналізу, співставлень, узагальнень; виховувати спостережливість, здатність до аргументованих суджень;
сформувати уявлення про взаємозв'язки між давниною і сучасністю у сценічних видах мистецтва; розвивати уміння бачити в сучасному мистецтві прояви стародавніх обрядів; виконувати елементи народних обрядів із піснями; порівнювати українську ' художню культуру минулого і сучасності.
ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань з елементами навчання у грі та дискусії.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання до учнів
• Які види музичного мистецтва розвивалися в умовах Київської держави?
• Які були найдавніші жанри народних пісень?
• Чим відрізнялося ставлення до музичного мистецтва у греків і слов'ян?
• Якими були музичні інструменти?
• Чому вокальна та інструментальна музика довго не відділялися одна від одної?
Ш. ПОДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання для учнів
Двом групам учнів (3—7 учнів) пропонується відтворити ритуальне дійство первісних людей, які збираються на полювання.
Слово вчителя
Наші пращури добре усвідомлювали свою залежність від сил природи. Існування володарів лісу — лісовиків, мавок, русалок — було для них безперечним. Давні слов'яни вважали природу живою, наділеною розумом та волею. Тому, ідучи до володінь духів природи, вони зверталися до них із про-ханням про допомогу, дозвіл взяти у природи її частку у вигляді тварини чи рослин. Своє звернення вони супроводжували музикою і танцем.
Зараз дві групи, після невеличкої репетиції, спробують відтворити цей ритуал. А щоб це дійство було більше схожим на першооснову, вам надається можливість використати прикраси і грим, а також слова стародавніх пісень.
Через 5 хвилин учні представляють свою роботу. У цей час учитель записує на дошці тему наступного дослідження: «Види сучасного мистецтва, які зародилися в обрядах первісних людей». Учитель пропонує класу згадати ці види і записує пропозиції на дошці. Учні занотовують у зошитах:
— інструментальна та вокальна музика;
— танець;
— пантоміма;
— мистецтво гриму та театрального костюму.
Для ознайомлення з народними іграми і ритуалами слов'ян та їхнім впливом на формування сучасних видів сценічного мистецтва учні переглядають фрагмент із х/ф «Андрій Рубльов» — «Свято. 1408 рік».
Під керівництвом учителя проводиться аналіз подій переглянутого уривку. Учні пригадують описи народних свят у літературі, кіно чи театрі (наприклад, «Сибірський цирульник», «Тіні забутих предків»).
Учитель пропонує переглянути інформаційні матеріали (див. додаток до уроку), пригадати знання з курсу історії, мультиплікаційні і художні фільми-казки і самим скласти невелике оповідання до цієї теми. (Можлива робота у малих групах на 2—3 хвилини.)
Слово вчителя
Скоморохи у давні часи були універсальними акторами. Для ознайомлення з їхнім мистецтвом
пропоную вам переглянути фрагмент із х/ф «Андрій Рубльов» - «Скоморох», а також уривок із фільму «Садко».
Висновки учнів
• Скоморохи — це народні актори, які поєднували в одній особі майстерність співака, музиканта, акробата, танцюриста, дресирувальника.
• Князі утримували при собі хори, оркестри, танцювальні ансамблі, запрошували мандрівних акторів.
• Ставлення до скоморохів було різним. З одного боку, їх любив народ; з іншого ж — переслідувала церква; влада стежила за змістом їхньої діяльності і жорстоко карала за критику.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів
• Із якого виду діяльності починається формування театрального мистецтва?
• Чи можна вважати, що народні свята, релігійні дійства стали основою сучасних сценічних видів мистецтва? (Навести приклади.)
• Скоморохи — це актори чи порушники державних та релігійних законів?
V. ОЦІНЮВАННЯ
Учитель оцінює роботу учнів у класі та рівень їхньої підготовки до уроку.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Звертати увагу на інформацію, що доповнить набуті на уроці знання, в кіно, у книжках, на виставах.
Додаток до уроку
При дворі Київського князя Святослава (1073-1076) існував оркестр. Про це свідчить ігумен Феодосій, який, увійшовши у кімнату, де сидів князь, «побачив багатьох, що грали перед ним; одні гусляні голоси подавали, інші музикійськими звуками голосили, інші органними, — і так усі грали і веселилися, як є обичай перед князем». Він пише: «Як плясці або гудці, або хто інший закличе на ігрище або яке зборище ідольське, то всі біжать, радуючись...
Диявол обурював такими та іншими обичаями, всякими хитрощами переваблював нас від Бога: трубами і скоморохами, гуслями й русаліями» (І. Крип'якевич. Історія української культури).