Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури.

Про матеріал
Матеріал використовуємо на уроці української літератури у 8 класі під час вивчення теми «Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури.» , який є наочним відтворенням ходу уроку
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури.

Номер слайду 2

Життя коротке — література вічна. Гіппократ

Номер слайду 3

Сьогодні ми з вами зустрілися на уроці української літератури, щоб вирушити у чергову мандрівку у світ прекрасного, світ високого мистецтва слова. Нас чекають зустрічі з відомими письменниками, знайомства з цікавими персонажами, нові відкриття в царині теорії літератури.

Номер слайду 4

Ви вже знаєте, що художня література — це вид мистецтва, одна із форм духовної діяльності людини

Номер слайду 5

Митці не лише правдиво відтворюють дійсність, вони змушують замислюватися над різними явищами життя, характерами людей, стосунками між ними. Утверджуючи все добре, справедливе, гуманне, письменники, художники, композитори своїми творами виховують нас, роблять кращими — благороднішими, мудрішими, милосерднішими. Мистецькі витвори, як і краса природна, дають нам насолоду, викликають естетичні перетворення.

Номер слайду 6

Як слушно зазначив мистецтвознавець Платон Білецький, «мистецтво, подібно до мови, є засобом спілкування людей, подібно до науки — засобом пізнання дійсності, подібно до педагогіки і моралі — засобом виховання, прищеплення знань і норм поведінки в суспільстві».

Номер слайду 7

Функції художньої літературиестетичнавиховнапізнавальна

Номер слайду 8

Як і інші види мистецтва — архітектура, музика, живопис, скульптура, театр, кіно тощо — література відтворює життя в художніх образах.

Номер слайду 9

Коли ми бачимо на небі хмарку — це предмет природи. Коли ж поет А. Малишко напише: «Хмаринка в небі голубім пливе, як мрія, одиноко», — то це буде вже літературний образ хмарки.

Номер слайду 10

Коли чуємо завивання бурі — це явище природи. Коли ж в оповіданні Панаса Мирного читаємо: «Надворі ревла сердита буря, стугоніла в стіни, стрибала по оселі, вила в димарі, гуркотіла у вікна», — то це буде художній образ бурі.

Номер слайду 11

Художній образ — це створене уявою митця поетичне відображення подій, людей, явищ, предметів

Номер слайду 12

Кожний вид мистецтва моделює світ у художніх образах властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі. У музиці вони створюються сполученням звуків різної висоти, сили й тривалості; у живопису — нанесенням тонів, півтонів, ліній, штрихів, крапок, плям фарбами різних кольорів на полотно, дерево, папір; у скульптурі — нанесенням ліній, площин, кутів, округлостей на мармур, камінь, дерево, метал тощо

Номер слайду 13

Літературний образ — словесний, він виникає завдяки добору найточніших для вираження думки слів та використанням художніх засобів мови.

Номер слайду 14

Так, щоб створити поетичний образ хмарки, передати плавність, уповільненість її руху, Андрій Малишко добирає слово «пливе» (не «біжить», не «мчить»), використовує пестливу форму, епітет, порівняння.

Номер слайду 15

У літературних творах за допомогою художніх образів можна змалювати все, що доступне розуму та уяві людини: різні події минулого і сучасного, предмети і явища природи, космос і глибини океану. Проте головним предметом зображення є людина, її духовне й фізичне життя, тому художню літературу й називають «людинознавством».

Номер слайду 16

Та, запам'ятайте, що письменники не копіюють події, людей — учасників цих подій, різні явища і предмети. Уважно вивчаючи навколишню дійсність, вони відбирають найхарактерніше, дібраний матеріал глибоко продумують, домислюють те, чого не вистачає (але воно може бути в самій дійсності), і творять з нього художні образи.

Номер слайду 17

Щоб правильно зрозуміти зміст, з'ясувати авторську позицію, треба здійснити аналіз художнього твору. Деякі навички такої роботи ви вже маєте. У 8 класі ви опануєте основні види аналізу, такі як, наприклад, аналіз за ходом розповіді, або «вслід за автором», пообразний, коли розглядаємо кожен образ-персонаж зокрема, а тоді зіставляємо, порівнюємо їх і робимо висновки, та сюжетно-композиційний, який стосується дослідження будови твору та розгортання в ньому подій за сюжетними лініями, належного розкриття образів, мови автора та дійових осіб тощо.

Номер слайду 18

Домашнє завдання1 Опрацюйте вступну статтю підручникастор.4-11«Який вид мистецтва є моїм улюбленим і чому»2 Підготуйте усне повідомлення на тему:

pptx
Додав(-ла)
Батрак Алла
Додано
16 грудня 2023
Переглядів
1062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку