Митці не лише правдиво відтворюють дійсність, вони змушують замислюватися над різними явищами життя, характерами людей, стосунками між ними. Утверджуючи все добре, справедливе, гуманне, письменники, художники, композитори своїми творами виховують нас, роблять кращими — благороднішими, мудрішими, милосерднішими. Мистецькі витвори, як і краса природна, дають нам насолоду, викликають естетичні перетворення.
Кожний вид мистецтва моделює світ у художніх образах властивими лише йому засобами і на відповідному матеріалі. У музиці вони створюються сполученням звуків різної висоти, сили й тривалості; у живопису — нанесенням тонів, півтонів, ліній, штрихів, крапок, плям фарбами різних кольорів на полотно, дерево, папір; у скульптурі — нанесенням ліній, площин, кутів, округлостей на мармур, камінь, дерево, метал тощо
У літературних творах за допомогою художніх образів можна змалювати все, що доступне розуму та уяві людини: різні події минулого і сучасного, предмети і явища природи, космос і глибини океану. Проте головним предметом зображення є людина, її духовне й фізичне життя, тому художню літературу й називають «людинознавством».
Та, запам'ятайте, що письменники не копіюють події, людей — учасників цих подій, різні явища і предмети. Уважно вивчаючи навколишню дійсність, вони відбирають найхарактерніше, дібраний матеріал глибоко продумують, домислюють те, чого не вистачає (але воно може бути в самій дійсності), і творять з нього художні образи.
Щоб правильно зрозуміти зміст, з'ясувати авторську позицію, треба здійснити аналіз художнього твору. Деякі навички такої роботи ви вже маєте. У 8 класі ви опануєте основні види аналізу, такі як, наприклад, аналіз за ходом розповіді, або «вслід за автором», пообразний, коли розглядаємо кожен образ-персонаж зокрема, а тоді зіставляємо, порівнюємо їх і робимо висновки, та сюжетно-композиційний, який стосується дослідження будови твору та розгортання в ньому подій за сюжетними лініями, належного розкриття образів, мови автора та дійових осіб тощо.