Мета : ознайомити учнів з піснями легендарної поетеси; допомогти усвідомити значення і функції пісні в житті українського народу; розвивати навички виразного читання, коментування пісень, висловлення власних суджень з приводу прочитаного, визначення та пояснення ролі художніх засобів; виховувати пошану до обдарованих людей, які є активними творцями нашої духовності.
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою - розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; відстоювати власну думку;Інформаційно-цифрова - задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;Уміння вчитися впродовж життя - працювати в парі, групі;Обізнаність та самовираження у сфері культури - зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;
Реалізація змістових ліній:«Громадянська відповідальність» - формуванню діяльного члена громади і суспільства, який є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці;
Очікувані результати: Учень / учениця:розуміє значення і функції пісні в житті українського народу;пригадує історичні відомості про часи, змальовані в піснях;вдумливо та виразно читає тексти, аналізує їх;визначає і пояснює засоби художньої виразності в них;розповідає про національних героїв, яких змальовано в них;характеризує образи лицарів оборонців рідної землі; прагненаслідувати їхні чесноти.
Завдання Виразне читання пісні Марусі Чурай«Засвіт встали козаченьки» підручник «Українська література» О. Авраменко ст.25 Засвіт встали козаченьки. В похід з полуночі,Заплакала Марусенька. Свої ясні очі. Не плач, не плач, Марусенько,Не плач, не журися. Та за свого миленького. Богу помолися. Стоїть місяць над горою,Та сонця немає,Мати сина в доріженьку. Сльозно проводжає.— Прощай, милий мій синочку,Та не забувайся,За чотири неділеньки. Додому вертайся!Ой рад би я, матусенько,Скоріше вернуться,Та щось кінь мій вороненький. В воротях спіткнувся. Ой Бог знає, коли вернусь,У яку годину. Прийми ж мою Марусеньку,Як рідну дитину. Прийми ж її, матусеньку,Бо все в божій волі,Бо хто знає, чи жив вернусь,Чи ляжу у полі!— Яка ж бо то, мій синочку,Година настала,Щоб чужая дитиночка. За рідную стала?Засвіт встали козаченьки. В похід з полуночі,Заплакала Марусенька. Свої ясні очі…
Бесіда 1. Перекажіть зміст пісні «Засвіт встали козаченьки», використавши різні інтонації для відтворення реплік у діалозі2. Чому , на вашу думку, у пісні так багато слів із зменшено-пестливими суфіксами?3. Визначте тему та ідею пісні «Засвіт встали козаченьки».4. Про який історичний час згадується у творі ?
Підтвердженням того, що Маруся Чурай була таки автором пісні "Засвіт встали козаченьки", є публікація її в збірнику "Молодчик с молодкою на гуляньи...", котрий побачив світ у Петербурзі 1790 року. Вже тоді молодь знала кілька варіантів пісні, яка супроводжувала козаків у боях за рідну землю, за волю і незалежність України і співпереживала розлуку своєї ровесниці з милим її серцю козаченьком.