М.Чурай "Засвіт встали козаченьки"

Про матеріал
Цікава розробка уроку зукраїнської літератури на допомогу вчителю під час вивчення творчості М.Чурай
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема Народно-поетичні образи пісень . Маруся Чурай. “Засвіт встали козаченьки”, “Віють вітри, віють буйні”,

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Мета : ознайомити учнів з піснями легендарної поетеси; допомогти усвідомити значення і функції пісні в житті українського народу; розвивати навички виразного читання, коментування пісень, висловлення власних суджень з приводу прочитаного, визначення та пояснення ролі художніх засобів; виховувати пошану до обдарованих людей, які є активними творцями нашої духовності.

Номер слайду 5

Ключові компетентності: Спілкування державною мовою - розуміти україномовні тексти різних жанрів і стилів; відстоювати власну думку;Інформаційно-цифрова - задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;Уміння вчитися впродовж життя - працювати в парі, групі;Обізнаність та самовираження у сфері культури - зіставляти специфіку розкриття певної теми (образу) в різних видах мистецтва;

Номер слайду 6

Реалізація змістових ліній:«Громадянська відповідальність» - формуванню діяльного члена громади і суспільства, який є вільною особистістю, яка визнає загальнолюдські й національні цінності та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці;

Номер слайду 7

Очікувані результати: Учень / учениця:розуміє значення і функції пісні в житті українського народу;пригадує історичні відомості про часи, змальовані в піснях;вдумливо та виразно читає тексти, аналізує їх;визначає і пояснює засоби художньої виразності в них;розповідає про національних героїв, яких змальовано в них;характеризує образи лицарів оборонців рідної землі; прагненаслідувати їхні чесноти.

Номер слайду 8

Постать Марусі Чурай оповита “ореолом чарів і загадковості”. Але чимало дослідників-фольклористів, незважаючи на відсутність будь-яких документальних підтверджень, усе ж вважають, що вона реальна історична особа.

Номер слайду 9

Завдання Виразне читання пісні Марусі Чурай«Засвіт встали козаченьки» підручник «Українська література» О. Авраменко ст.25 Засвіт встали козаченьки. В похід з полуночі,Заплакала Марусенька. Свої ясні очі. Не плач, не плач, Марусенько,Не плач, не журися. Та за свого миленького. Богу помолися. Стоїть місяць над горою,Та сонця немає,Мати сина в доріженьку. Сльозно проводжає.— Прощай, милий мій синочку,Та не забувайся,За чотири неділеньки. Додому вертайся!Ой рад би я, матусенько,Скоріше вернуться,Та щось кінь мій вороненький. В воротях спіткнувся. Ой Бог знає, коли вернусь,У яку годину. Прийми ж мою Марусеньку,Як рідну дитину. Прийми ж її, матусеньку,Бо все в божій волі,Бо хто знає, чи жив вернусь,Чи ляжу у полі!— Яка ж бо то, мій синочку,Година настала,Щоб чужая дитиночка. За рідную стала?Засвіт встали козаченьки. В похід з полуночі,Заплакала Марусенька. Свої ясні очі…

Номер слайду 10

Бесіда 1. Перекажіть зміст пісні «Засвіт встали козаченьки», використавши різні інтонації для відтворення реплік у діалозі2. Чому , на вашу думку, у пісні так багато слів із зменшено-пестливими суфіксами?3. Визначте тему та ідею пісні «Засвіт встали козаченьки».4. Про який історичний час згадується у творі ?

Номер слайду 11

Робота з ілюстрацією1. Чи відповідає ілюстрація змісту пісні «Засвіт встали козаченьки»? Чому? 2. Які кольори переважають на картині? Що художник намагався підкреслити , використавши такі палітру фарб?

Номер слайду 12

Самостійна робота над паспортом твору Тема :Ідея: Жанр Художні засоби :

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Підтвердженням того, що Маруся Чурай була таки автором пісні "Засвіт встали козаченьки", є публікація її в збірнику "Молодчик с молодкою на гуляньи...", котрий побачив світ у Петербурзі 1790 року. Вже тоді молодь знала кілька варіантів пісні, яка супроводжувала козаків у боях за рідну землю, за волю і незалежність України і співпереживала розлуку своєї ровесниці з милим її серцю козаченьком.

Номер слайду 15

Перегляд та прослуховування пісні М. Чурай «Віють вітри , віють буйні» у виконанні NAVKA https://www.youtube.com/watch?v=4 Oo. WC87 OTSc. Обмін враженнями після прослуховування

Номер слайду 16

Евристична бесіда Яке ваше загальне враження від пісень Марусі Чурай?Який твір поетеси запам`ятався найбільше, чому?Що, на вашу думку, крім авторства, їх об`єднує?

Номер слайду 17

Робота в групахІ. Визначити проблеми й мотиви творів Марусі Чурай .2. Характеризує образи Марусі Чурай 3. Виписати художні засоби з пісні М. Чурай «Віють вітри , віють буйні»

Номер слайду 18

Презентація виконаної роботи у групах

Номер слайду 19

Рефлексія

Номер слайду 20

Домашнє завдання. Вивчити напам*ять пісню М. Чурай «Засвіт встали козаченьки». Переглянувши в інтернеті матеріал «Невигадані історії», підготуйтеся до усного переказу найцікавіших фактів із життя Марусі Чурай

Номер слайду 21

pptx
Додано
26 грудня 2023
Переглядів
160
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку