Хвилинка каліграфії
Письмо - складний психофізіологічний процес не лише для першокласників , а й для всіх молодших школярів. Ефективність і успішність навчання каліграфічного письма значною мірою залежить від правильного, чіткого зображення букв та їх з’єднань.
Державний стандарт початкової загальної освіти передбачає формування графічних навичок письма. Робота над каліграфією , технікою письма не обмежується періодом навчання грамоти, а має продовжуватися у наступних класах . Навчаючи дитину каліграфічного письма, необхідно враховувати її індивідуальні особливості. Кожен урок починається з перевірки правильної посадки дитини, положення ручки в руці, розміщення зошита на парті. Це сприяє профілактиці порушення постави та зору дитини, підвищенню працездатності, формуванню чіткого та швидкого письма. Потрібно орієнтувати школярів на правильне з’єднання букв у складах, на дотримання нахилу при написанні букв і слів. Навчати дітей писати правильно і красиво. Таке письмо сприятиме вихованню у дитини охайності, працьовитості, сумлінності та старанності у вихованні будь - якої роботи, її естетичному вихованню.
Формування графічних - навичок процес складний і тривалий. Необхідно враховувати настрій дитини, вчасно приходити їй на допомогу, не забувати похвалити дитину, заохотити її старанність. Постійна увага, підтримка та активна допомога в оволодінні навичками письма нададуть дитині впевненості у своїх силах і можливостях.
У 3 класі починає виявлятися індивідуальна манера письма, вироблятися почерк. Завдання вчителя - допомогти учням сформувати почерк більш чітким, розбірливим, достатньо швидким і водночас близьким до рукописних зразків. Тому на кожному уроці слід планувати роботу, спрямовану на корекцію та закріплення великих і малих букв, їх з’єднань. Такій роботі відводиться частина уроку. Помітних результатів можна досягти, поєднавши каліграфічні хвилинки з повторенням вивченого матеріалу.
Пропоную зразки каліграфічних хвилинок і різноманітних завдань до них.
Аа Аа Аа ом ав на
Андрійко подарував Василькові пару голубів.
- Підкреслити основу речення.
- Встановити зв’язок слів у реченні (усно).
- У словах позначити наголос.
Білочка готується до зими.
- Підкреслити головні члени речення.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово).
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «зима».
Блакитне небо дихало на землю теплом.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово).
- Дібрати перевірне слово до слова «теплом».
- Розібрати за будовою слово «блакитне»
Вкриваються запашним цвітом яблуні.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання; інтонацією).
- Переробити речення на питальне.
- Підкреслити підмет та присудок.
Весело щебече соловейко.
- Підкреслити головні члени речення.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово)
- Дібрати антонім до слова «весело».
Під глибоким снігом спить земля.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово).
- Дібрати перевірне слово до слова «земля».
- Розібрати за будовою слово «глибоким».
Добре дитині біля рідної матері.
- Пояснити прислів’я.
- Дібрати антонім до слова «добре».
- Скласти звукову модель слова «рідної».
Кружляють білі чайки над Дніпром.
- Підкреслити головні члени речення.
- Поділити слова для переносу.
- Назвати частини мови.
Діти посадили маленьке деревце.
- Встановити зв’язок слів у реченні (усно).
- Виписати слова з префіксами.
- Записати слова в алфавітному порядку.
За селом розкинувся широкий лан.
- Підкреслити головні члени речення.
- Підкреслити іменники та визначити в них рід.
- Розібрати за будовою слово «широкий».
В небі сяє веселка.
- Підкреслити основу речення.
- Дібрати синонім до слова «веселка».
- Поділити слова для переносу.
- Визначити час дієслова.
У небі співали дзвінкоголосі жайворонки.
- Підкреслити підмет та присудок.
- Виписати прикметник та визначити в ньому число.
- Скласти звукову модель слова «дзвінкоголосі».
Жовте листя сумно тріпотіло од вітру.
- Підкреслити головні члени речення.
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «листя».
- Дібрати антонім до слова «сумно».
За селом починався березовий ліс.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання, інтонацією).
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «березовий».
- З одним із дібраних слів скласти речення і записати.
Зима засипала землю сріблястим снігом.
- Визначити вид речення ( за метою висловлювання, інтонацією).
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «сріблястим».
- З одним із дібраних слів скласти речення і записати.
Світлі зайчики грали на опалому листі.
- Встановити зв’язок слів у реченні.
- Дібрати антонім до слова «світлі».
- Підкреслити в слові іменники і визначити їх число.
Повіває легенький вітерець.
- Підкреслити основу речення.
- Поставити питання до слів, назвати частини мови.
- Розібрати за будовою слово «вітерець».
Її Її Її їл їм їв ої
Біленька хатинка стоїть край села.
- Визначити наголос у кожному слові.
- Дібрати синонім до слова «хата».
- Скласти звукову модель слова «стоїть».
На вулиці йде сильний дощ.
- Визначити вид речення.
- Поділити слова для переносу.
- Підкреслити в реченні прикметник.
- Розібрати слово «сильний» як частину мови.
Буйно цвітуть у липні липи.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово).
- Назвати частини мови.
- Розібрати за будовою слово «цвітуть»
Косу дівчина плете.
На косі трава росте.
Із косою йде на косу
Хлопець той, що трави косить.
- Знайти і підкреслити багатозначне слово.
- Розібрати за будовою слово «дівчина»
- Утворити нові слова, використовуючи префікси («плете»),
Над зеленим лугом летіли ластівки.
- Встановити зв’язок слів у реченні.
- Назвати частини мови.
- Розібрати як частину мови слово «лугом».
Ми збирали яблука кислі і солодкі.
- Підкреслити головні члени речення.
- Виписати антоніми.
- Розібрати за будовою слово «яблука».
Над багряними садами лине прощальний перегук журавлів.
- Визначити вид речення.
- Назвати частини мови.
- Розібрати слово «багряними» як частину мови.
Осіннє листя золотаве на стежку падає з гілля.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Підкреслити іменники в реченні.
- Розібрати за будовою слово «стежку»
Морські хвилі заливають берег.
- Визначити основу речення.
- Встановити зв’язок між словами в реченні (письмово).
- Дібрати споріднені слова до слова «морські».
- Позначити у споріднених словах корінь.
Пахне полем, колосками наш чудовий урожай.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Підкреслити головні члени речення.
- Розібрати як частину мови слово «чудовий»
Різнобарвні квіти зацвіли весною в лузі.
- Доповнити речення однорідними членами речення.
- Поставити наголос у словах .
- Розібрати за будовою слово «зацвіли».
Спить земля під глибоким снігом.
- Підкреслити основу речення.
- Назвати частини мови.
- Дібрати синоніми до слова «спить».
Сонце встає над обрієм.
- Поставити наголос у словах.
- Записати слова в алфавітному порядку.
- За допомогою суфіксів утворити і записати слова (сонце).
Тихесенький вечір на землю спадає.
- Встановити зв’язок слів у реченні (письмово).
- Виписати прикметник і розібрати його як частину мови.
У моєї мами золоті руки.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Знайти словосполучення, що вжиті в переносному значенні.
- Розібрати за будовою слово «золоті».
У березовому гаю шелестить теплий вітер.
- Підкреслити головні і другорядні члени речення.
- Дібрати антонім до слова «теплий».
- Дібрати і записати спільнокореневі слова до слова «березовому», позначити корінь.
Біля будинку Федори росло високе дерево.
- Визначити граматичну основу речення.
- Дібрати антонім до слова «високе».
- Розібрати як частину мови слово «дерево».
Хто ховає під кущі наші супи і борщі ?
- Відгадати загадку.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання, інтонацією).
- Записати слова які не можна перенести.
Сонце сипле на землю ласкаве проміння.
- Визначити основу речення.
- Виділити закінчення в іменниках.
- Зробити звуковий аналіз слова «проміння».
Заглядає в шибку казка сивими очима.
- Визначити головні і другорядні члени речення.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Розібрати як частину мови слово «казка».
Широко розкинулось пшеничне поле.
- Встановити зв’язок між словами в реченні (письмово).
- Поставити наголос у словах.
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «пшеничне».
Шумить бурхлива і ревуча річка.
- Встановити зв’язок між словами в реченні (письмово).
- Дібрати і записати пестливі слова до слова «річка».
Верби полощуть своє гілля у воді.
- Встановити зв’язок між словами в реченні (усно).
- Дібрати спільнокореневі слова до слова «верби».
- Розібрати як частину мови слово «полощуть».
З малої хмари великий дощ буде.
- Назвати частини мови.
- Виписати іменники з прикметниками .
- Визначити їх рід та число.
В лісах ростуть берези, дуби, клени.
- Визначити вид речення.
- Підкреслити однорідні члени речення.
- Розібрати за будовою слово «лісах».
Друзі, допоможіть пташкам узимку!
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Підкресліть у реченні звертання.
- Визначити частини мови.
- Доповніть речення однорідними членами речення.
Ми любимо землю свою.
- Визначити основу речення.
- Поділити слова для переносу.
- Розібрати як частину мови слово «землю».
Верби вплітають зіроньки в коси.
- Підкреслити головні і другорядні члени речення.
- Розібрати як частину мови слово «вплітають».
Ячмінь і жито дозрівають влітку.
- Підкреслити однорідні члени речення.
- Розібрати як частину мови слово «ячмінь».
Явір росте біля ставу.
- Визначити вид речення (за метою висловлювання та інтонацією).
- Підкреслити головні та другорядні члени речення.
- Записати слова в алфавітному порядку.