Одним з головних завдань початкової школи є планомірна та систематична робота з формування каліграфічного письма.Каліграфічна хвилинка на уроках української мови займає 2-3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.
Система хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення дітей, і розвитку пам'яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати, спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве.
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна та систематична робота з формування каліграфічного письма.
Каліграфічна хвилинка на уроках української мови займає 2-
3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.
Система хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення дітей, і розвитку пам’яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати, спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве. Така робота сприяє вихованню у молодших школярів любові до рідного краю і своєї Батьківщини, повагу до національних традицій і символів українського народу, повагу до людей інших національностей, їхніх звичаїв і традицій, почуття гордості за відомих людей України, турботливе ставлення до цінностей і надбань нашої країни.
Літера А, а
А а ай стр айстра
Милі айстри — осінні квіти,
різні всі й неповторні, ясні
і веселі, неначе діти,
і привабливі, і чарівні.
Літера Б,б
Б б ба рв нок барвінок
Недавно ще гула метелиця,
кругом лежав біленький сніг.
А вже барвінку листя стелеться
зеленим килимом до ніг.
Літера В,в
В в вед мі ведмідь
А як час тепла пробіг,
заляга ведмідь в барліг.
Спить всю зиму, до весни
і солодкі бачить сни.
Літера Г,г
Г г го гл чаргон нагли судпо
Глина в кого ож.ва?
Творить з нею хто д.ва?
В кого посуд, ніби жар?
Ну, звичайно ж , це - …
Літера Ґ, ґ
Ґ ґ ґе дзь ґедзь
Багато ґедзів – на врожай огірків.
Ґедзі особливо злі перед дощем.
Літера Д, д
Д д дя ел дятел
По рецепту на базарі
дятел вибрав окуляри
натягнув собі на ніс
полетів трудитись в ліс.
Літера Е,е
Е е ме те метелик
Над айстрами метелики літають,
такі барвисті, гарні і легкі.
То квітку найгарнішу вибирають,
то носяться веселі та прудкі.
- Чи спостерігали ви як літає метелик?
- В давнину вважалося, що це пурхають душі померлих. «Ось, чия-то душка літає», – такі слова можна почути навіть у наш час.
- Поділіть це слово на склади.
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної.
- Знайдіть у вірші однорідні члени. Слово найгарнішу розберіть за будовою.
Літера Є,є
Є є ає ць заєць
Зайчик зщулився в кущах, бо напав на нього страх.
В полі, в лісі, навкруги –
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадай, хто я такий?
Літера Ж, ж
Ж ж жу ве ль журавель журавка журавлиця
Під бе.хмарною син.ою да. ю,
відірвавшись кр.лом від з.млі,
закурликало небо печа. ю —
це у вирій л.тять журавлі.
Літера З, з
З з зе мл ля земля
Земля моя, прекрасна Україно,
твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
і я тебе всім серденьком люблю!
Літера и
и ии жи житло
Бджоли сидять на спинках вуликів – буде велика спека.
(Акваріум, будка, вольєр, клітка, загорожа, шпаківня, вулик)
Я труд поважаю,
все літо літаю у поле до гаю,
Збираю медок із різних квіток.
Кого не злюблю, того жалом колю. (Бджола)
Літера Й, й
Й й ай врожай коровай
Здрастуй, тату!
Здрастуй, поле!
Як чудово тут навколо!
Золотом дзвенить врожай,
буде добрий коровай.
Земля чорна, а білий хліб родить.
Літера І, і
І і ірис синій іній
Спинись на хвилинку,
поглянь, як красиво!
Це іній пухнастий —
справжнісіньке диво.
Літера Ї,ї
Ї ї їжа їжак
метеликів ловили
Два хлопчики коло струмка
на стежечці зустріли.
і молодого їжака
Два хлопчики коло струмка
метеликів ловили
і молодого їжака
на стежечці зустріли.
- Пограймо зі словами у додавання. Додай букву, щоб вийшло нове слово. Їжа – їжа+к=їжак.
- Що ви пам'ятаєте про їжака з уроків природознавства? Їжак – наймудріший з усіх тварин, тому що найдовше живе на світі.
- Переставте рядки і запишіть вірш.
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова їжак.
Літера К, к
К к ка ли на калина
Пишається, вода, червона, калина
Пишається над водою червона калина.
Літера Л, л
Л л лі лід
Ох, змінився навколишній світ,
голо, пустинно і холодно стало.
А на калюжах тонесенький лід,
ніби гладесеньке скельце упало.
- Пригадайте, в яких трьох станах може існувати вода? Наведіть приклади води у твердому стані.
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної.
- Підкресліть прислівники.
- Доберіть споріднені слова до слова лід.
Літера М, м
М м му мор мухомор
Я мухомор, я людомор,
Червоний, наче помідор.
Кашкет цяцькований, розлогий,
А сам стрункий і довгоногий.
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого.
Та я отруйний, пам’ятай!
Мене побачиш - обминай!
- Назва якого гриба погрожує мухам?
- З якого твору ці рядки?
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого. (П’єса “Хвалилися гриби»)
- Прослухайте уривок, назвіть та запишіть спонукальні речення.
Літера Н, н
Н н не іл ля неділя
А субота – хлібом – сі..ю
прив..ла с..стру н..ділю.
- Які дні тижня знаєте?
- Який останній день? Вірили, що людина, яка народилася в неділю, буде щаслива, гарна, здорова.
- Запишіть речення, вставляючи пропущені букви
- Які букви ви вставили? Що відбувається з приголосними перед закінченням в орудному відмінку однини? (Вони подовжуються) Чи завжди відбувається подовження?
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова неділя.
Літера О, о
О о оо ок ор океан море
Океани і моря, сполучені між собою, утворюють єдиний Світовий …(океан).
- Які океани ви знаєте?
- Підберіть прикметники до іменника море.
- Які моря є в Україні? Як записуються власні іменники?
- Закінчіть речення, запишіть його каліграфічно.
Літера П, п
П п пр бл приваблює
Бо квіточка — це усмішка землі.
А квітка вабить очі і милує.
Приваблює, захоплює, чарує.
І сяє, ніби сонечко, в імлі.
А квітка вабить очі і милує.
І сяє, ніби сонечко, в імлі.
Приваблює, захоплює, чарує.
Бо квіточка — це усмішка землі.
- Це поезія Надії Красоткіної «Квітка». З чим порівнює квітку поетеса? Які квіти – символи ви знаєте?
- Підберіть прикметники до слова квітка.(Ароматна, духмяна, пахуча, п’янка, запашна).
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша.
-Розберіть за будовою прикметник запашна.
Літера Р, р
Р р ер рб верба
Стежина зникає у верболозах;
поміж (плакучих) верб (співають)соловейки.
- Ми говорили про улюбену та поширену на Україні рослину – калину. А без якої ще рослини не можна уявити собі Україну?
- Складіть зі словом верба словосполучення, речення.
- Прочитайте групи слів. Які з них можна назвати реченням?
- Поширте словосполучення «поміж верб соловейки» так, щоб утворилось речення. Запишіть речення, встановіть зв’язок слів у реченні. (На вибір.)
Літера С, с
С с со нц сонце
Т.пло і світло. Як без ц.ого жити?
Без світла і т.пла жи. я нема.
І доки буде сон.чко світити,
мине нас холод і страшна піт.ма.
- Прочитайте рядки з вірша Надії Красоткіної «Сонце».
- Без чого ще неможливо жити? (Без повітря, води, сонця).
- Знайдіть іменники. На які питання вони відповідають?
- Знайдіть спільнокореневі слова .
- Запишіть каліграфічно, вставляючи пропущені букви.
Літера Т, т
Т т тва тварини
Тварини дають цінні і необхідні продукти харчування. Вівці дають людям не лише м’ясо, але вовну для одягу. Вовк старіє, а не мудріє.
- Ми часто говоримо про рослини. Але тварини так само населяють нашу планету. Без них неможливо уявити життя людей. Назвіть звуки в слові тварини.
- Які слова називаються однорідними членами речення? Які при них ставляться розділові знаки?
- Каліграфічно спишіть речення, вставте пропущені сполучники
Поясніть вживання розділових знаків.
- Виконайте звуко – буквений аналіз слова моє.
Літера У, у
У у Уу кр Україна
Я і Україна, я — й моя держава,
Ми сини і доньки на святій землі.
Ми — її майбутнє, честь її і слава.
Знаємо про це ми, хоч і ще й малі.
- Що ви знаєте про свою державу?
- Доберіть синоніми до слова Україна.
- Знайдіть займенники. На які питання вони відповідають?
- Запишіть каліграфічно рядки з вірша «Україна» Надії Красоткіної, займенники підкресліть.
Літера Ф, ф
Ф ф фа рт фартух
Без праці нічого (не) зробиш.
Лінивого й ноги (не) носять.
Хочеш їсти калачі - (не) сиди на печі.
Літера Х, х
Х х уд жн художник
І пишаються дерева
золотим своїм вбранням.
Це якийсь маляр, напевно,
догодити хоче нам.
Літера Ц, ц
Ц ц це яйце
Писанки в Україні традиційно виготовляли напередодні Великодня жінки та дівчата.
- Що таке писанка?
- Пташині яйця були символами життя. Це цікаво! У канадському місті Вегревілі за проектом художника Павла Цимбалюка створено 20 –ти метровий пам’ятник українській писанці, що за розміром відповідає триповерховому будинку
- Запишіть під диктовку.
- Чому вживається велика літера? Знайдіть однорідні члени речення. За допомогою чого вони з’єднуються?
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова яйце.
Літера Ч, ч
Ч ч ча йк чайка
талисяПовер закоки з ходівпо ан кахчай.
Поверталися козаки з походів на чайках.
З першого слова візьміть першу букву, з другого – другу…
Чапля, фазан, жайвір, шпак, шуліка.
- Підберіть прикметники до слова чайка,(білокрила, ніжна, самотня, прудка…) складіть речення.
Літера Ш, ш
Ш ш ша бл ля шабля
Та за Вкраїну нашу рідну
Ладнаю шаблю і коня.
- Ви вже знаєте, що козаки дуже любили волю. Яка зброя допомагала козакам боронити рідну землю? Що таке шабля?
- Запишіть у зошит слова з пісні. Назвіть до якої частини мови належить кожне слово.
- Виконайте звуко-буквений аналіз слова шабля.
- Підберіть до слова лад антонім(безладдя). Розберіть його за будовою.
Літера Щ, щ
Щ щ ще др вк щедрівка
Ой, дзвенить щедрівочка, не вгаває:
- Хай життя веселками розквітає!
- Як називають обрядові новорічні, різдвяні пісні? (Щедрівки, колядки).
- До якої частини мови належить слово життя?
- Підберіть синонім до іменника веселка.
- Спишіть вірш.
- Виконайте звуко- буквений аналіз слова життя.
Літера Ю, ю
Ю ю лю ст рк люстерко
Вибрала веселка
чотири люстерка:
озеро прозоре, море неозоре,
довгу річку, круглий став
у віночку із купав.
Лід, люстерко, щастя, плита, сокира, корова.
- Яке слово утворилось від слова люстра? Доберіть синонім до нього?
- Які члени речення називаються однорідними?
- Що можуть мати при собі однорідні члени речення? Знайдіть їх у вірші і залежні слова.
- Спишіть вірш.
Літера Я, я
Я я яг од ягода
Вишиваю вишиваночку
я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
ягідками рясно вишита.
- Які рослини- символи ви знаєте?
-Яку будову має рослина? Які вам відомі види плодів?
(Ягода – великий соковитий плід. )
- Запишіть із пам’яті вірш.
- Підкресліть граматичну основу першого речення. Визначте відмінок іменника вишиваночку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова ягода.
Літера ь
Ь ьь ку нь курінь
Довкола площі були побудовані хатки, так звані курені. Вони були покриті очеретом або кінськими шкурами. В кожній такій хатці жив один курінь із курінним отаманом.
- Як називались хати, в яких жили козаки? Який останній звук у слові курінь?
- Як переносяться слова з м’яким знаком?
- Підберіть спільнокореневі слова до слова козак (козачка, козацька, козаччина, козакувати).
- Запишіть під диктовку. Перевірте диктант.
- Поясніть написання слів очерет, курінний, отаман.
1