Хвилинки каліграфії для учнів 3-4класів

Про матеріал

Одним з головних завдань початкової школи є планомірна та систематична робота з формування каліграфічного письма.Каліграфічна хвилинка на уроках української мови займає 2-3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.

Система хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення дітей, і розвитку пам'яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати, спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве.

Перегляд файлу

D:\Вікторія\ОФОРМЛЕННЯ\Фони листівки\украинские\08.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Одним з головних завдань початкової школи є планомірна та систематична робота з формування каліграфічного письма.

Каліграфічна хвилинка на уроках української мови займає 2-

3 хвилини, але значення її чимале. Вона націлює дітей на старанність і зосередженість, на естетичне оформлення своєї роботи.

  Система хвилинок каліграфії заохочує дітей до навчання, сприятиме і розвитку мислення дітей, і розвитку пам’яті, і умінню аналізувати, співставляти, систематизувати, спостерігати, міркувати, пізнавати щось нове і цікаве. Така робота сприяє вихованню у молодших школярів любові до рідного краю і своєї Батьківщини, повагу до національних традицій і символів українського народу, повагу до людей інших національностей, їхніх звичаїв і традицій, почуття гордості за відомих людей України, турботливе ставлення до цінностей і надбань нашої країни.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу айстра Ð¼Ð°Ð»ÑŽÐ½Ð¾ÐºЛітера А, а

А а ай стр айстра

Милі айстри — осінні квіти,

різні всі й неповторні, ясні

і веселі, неначе діти,

і привабливі, і чарівні.

  • Які осінні квіти ростуть на шкільному подвір’ї?
  • Яка з них схожа на зірочку?
  • Зробіть звуко-буквений аналіз слова айстра.
  • Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша Надії Красоткіної.
  • Підкресліть прикметники та підберіть синоніми до слова чарівні.

 

Літера Б,б

Картинки по запросу барвінок малюнокБ б ба рв нок барвінок

Недавно ще гула метелиця,

кругом лежав біленький сніг.

А вже барвінку листя стелеться

зеленим килимом до ніг.

  • Які рослини символи України ви знаєте?
  • За допомогою якої частини мови письменниця описала барвінок?
  • Запишіть рядки з вірша Надії Красоткіної.
  • В останньому реченні визначте підмет та присудок?

 

Літера В,в

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµВ в вед мі ведмідь

А як час тепла пробіг,

заляга ведмідь в барліг.

Спить всю зиму, до весни

і солодкі бачить сни.

  •  Яких мешканців  лісу ви знаєте?
  • Одним з них є ведмідь.
  • Доберіть прикметники до слова.
  • Виконайте звуко-буквений аналіз цього слова.
  • Запишіть вірш з дошки. Знайдіть складне речення. Доведіть свою думку.

Картинки по запросу гончар Ñ€Ð¸ÑÑƒÐ½Ð¾ÐºЛітера Г,г

Г г го гл  чаргон  нагли  судпо

Глина в кого ож.ва?

Творить з нею хто д.ва?

В кого посуд, ніби жар?

Ну, звичайно ж , це - …

  • Прочитайте і каліграфічно спишіть приховані слова.
  • Хто такі гончарі?
  • Спишіть  текст, вставте пропущені букви та слово.
  • Які літери вставили? Поясніть свій вибір.
  • Визначте види речень за метою висловлювання?

 

Літера Ґ, ґ

Картинки по запросу ґедзь рисунокҐ ґ ґе дзь ґедзь

Багато ґедзів  – на врожай огірків.    

Ґедзі особливо злі перед дощем.

  • Як називається муха, яка живиться кров’ю тварин ?
  • Коли так говорять – «кинути ґедзя», «ґедзь напав» ?
  • Зробіть звуко-буквений аналіз слова ґедзь.
  • Прочитайте і запишіть народні прикмети, пов'язані з цією комахою.

 

Літера Д, д

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµД д дя ел дятел

По рецепту на базарі

дятел вибрав окуляри

натягнув собі на ніс

полетів трудитись в ліс.

  • Яку користь приносять пташки?
  • Кого називають лікарем лісу? Дятел – священний, пророчий птах. Існує переказ, що дятел був колись людиною, а потім Бог покарав його за гріх, і він перекинувся на птаха.
  • Зробіть звуко-буквений аналіз слова дятел.
  • Спишіть рядки з вірша М. Стельмаха. Вставте пропущені  розділові знаки. Підкресліть однорідні члени речення.

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера Е,е

Е е ме те метелик

Над айстрами метелики літають,

такі барвисті, гарні і легкі.

То квітку найгарнішу вибирають,  

то носяться веселі та прудкі.

- Чи спостерігали ви як літає метелик?

- В давнину вважалося, що це пурхають душі померлих. «Ось, чия-то душка літає», – такі слова можна почути навіть у наш час.

- Поділіть це слово на склади.

- Запишіть каліграфічно рядки з вірша  Надії Красоткіної.

- Знайдіть у вірші однорідні члени. Слово найгарнішу розберіть за будовою.

Заєць у світогляді ÑƒÐºÑ€Ð°Ñ—Ð½Ñ†Ñ–Ð²Літера Є,є

Є є ає ць заєць

Зайчик зщулився в кущах, бо напав на нього страх.

  • Відгадайте загадку:

В полі, в лісі, навкруги –

Скрізь у мене вороги.

Часом лізу я у шкоду,

Їм капусту на городах,

Моркву, ріпу, буряки.

Відгадай, хто я такий?

  • Зробіть звуко-буквений аналіз слова заєць.
  • Запишіть  скоромовку:
  • Підкресліть слова у яких більше звуків, ніж букв. Доведіть свою думку.

https://xn----7sbnbacaxoeehuadkjsh3b6fzj4f.xn--j1amh/uploads/illustrations/%D0%96%D1%83%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D1%83-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D1%96-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B2.jpg Літера Ж, ж

Ж ж жу  ве ль  журавель журавка журавлиця

Під бе.хмарною син.ою да. ю,
відірвавшись кр.лом від з.млі,
закурликало небо печа. ю —
це у вирій л.тять журавлі.

  • Про якого птаха можна сказати, що він великий, перелітній, з довгими ногами і довгою шиєю? Це – журавель. Самка його зветься журавка або журавлиця. Запишіть ці слова.
  • Запишіть каліграфічно в зошит рядки з вірша Надії Красоткіної.

Літера З, з

З з зе  мл ля земля

Земля моя, прекрасна Україно,
твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
і я тебе всім серденьком люблю!

  • Підберіть прикметники до слова земля.
  • Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної. Знайдіть звертання.
  •    Що таке дієслово? Підкресліть дієслова. Визначте їх час.

Літера и

и ии жи житло

Бджоли сидять на спинках вуликів – буде велика спека.

  • Лучший рисунок пчелы для детей для срисовкиЯк називають житла тварин, створені самими тваринами?(Барліг, гніздо, дупло, лігво, нора)
  • А як називають житла, побудовані для тварин людьми?

(Акваріум, будка, вольєр, клітка, загорожа, шпаківня, вулик)

  • Відгадайте, як називають цю істоту?

Я труд поважаю,

все літо літаю у поле до гаю,

Збираю медок із різних квіток.

Кого не злюблю, того жалом колю. (Бджола)

  • Де живуть бджоли?Яку користь вони приносять?
  • Запишіть народну прикмету.
  • Визначте граматичну основу в реченні. Яке це речення? Доведіть.

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера Й, й

Й й ай врожай коровай

Здрастуй, тату!

Здрастуй, поле!
Як чудово тут навколо!
Золотом дзвенить врожай,
буде добрий коровай.

Земля чорна, а білий хліб родить.

  • Десь вода вирує голосно, млин гуде і меле борошно. Що таке борошно?
  • Які хлібні вироби виготовляють з борошна?
  • Прочитайте вірш
  • Спишіть останнє речення. Визначте граматичну основу.
  • Прочитайте речення із звертанням.
  • Запишіть прислівя і поясніть його значення. Назвіть слова-антоніми.

 

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера І, і

І і ірис синій іній

Спинись на хвилинку,

 поглянь, як красиво!

Це іній пухнастий —

справжнісіньке диво.

  • Які опади бувають взимку? 
  • Утворіть слово з першого складу першого слова і другого  - другого слова : ірис, синій
  • Що таке іній? (Іній – це льодяні кристали води у вигляді сніжинок, що осідають на поверхні охолоджених предметів.)
  • Прочитайте спонукальне речення.
  • Запишіть із пам’яті.
  • Виконайте звуко-буквений аналіз слова іній, підберіть синоніми (паморозь, приморозь).

 

Літера Ї,ї

https://xn----7sbnbacaxoeehuadkjsh3b6fzj4f.xn--j1amh/uploads/illustrations/%D0%87%D0%B6%D0%B0%D0%BA-%D1%83-%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D1%96-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B2.jpgЇ ї їжа їжак

метеликів ловили
Два хлопчики коло струмка
на стежечці зустріли.
і молодого їжака

Два хлопчики коло струмка
метеликів ловили
і молодого їжака
на стежечці зустріли.

- Пограймо зі словами у додавання. Додай букву, щоб вийшло нове слово. Їжа – їжа+к=їжак.

- Що ви пам'ятаєте про їжака з уроків природознавства? Їжак – наймудріший з усіх тварин, тому що найдовше живе на світі.

 - Переставте рядки і запишіть вірш.

- Виконайте звуко – буквений аналіз слова їжак.

 

 

Літера К, к

Картинки по запросу ÐºÐ°Ð»Ð¸Ð½Ð°К к ка  ли на калина

Пишається, вода, червона, калина

Пишається над водою червона калина.

  • Які ви знаєте народні символи України? Одним з улюблених є калина.
  • Із слів складіть речення, змінюючи слова і використовуючи прийменники..
  • З якого твору цей рядок? Хто його автор?
  • У «Кобзарі» слово калина зустрічається 365 разів.
  • Встановіть зв’язок слів у реченні.
  • Виконайте звуко – буквений аналіз слова водою.

Літера Л, л

Картинки по запросу Ð»Ñ–Ð´Л л лі лід

Ох, змінився навколишній світ,

голо, пустинно і холодно стало.

А на калюжах тонесенький лід,

ніби гладесеньке скельце упало.

-  Пригадайте, в яких трьох станах може існувати вода? Наведіть приклади води у твердому стані.

  -   Запишіть каліграфічно рядки з вірша Надії Красоткіної.

  -    Підкресліть прислівники.

 -  Доберіть споріднені слова до слова лід.

Картинки по запросу мухомор Ñ‡ÐµÑ€Ð²Ð¾Ð½Ð¸Ð¹Літера М, м

М м му  мор мухомор

Я мухомор, я людомор,

Червоний, наче помідор.

Кашкет цяцькований, розлогий,

А сам стрункий і довгоногий.

Серед урочища грибного

не знайдеш красеня такого.

Та я отруйний, пам’ятай!

Мене побачиш - обминай!

- Назва якого гриба погрожує мухам?

- З якого твору ці рядки?
Серед урочища грибного
не знайдеш красеня такого. (П’єса “Хвалилися гриби»)

- Прослухайте уривок, назвіть та запишіть спонукальні речення.

Картинки по запросу неділя для ÑƒÐºÑ€Ð°Ñ—Ð½Ñ†Ñ–Ð²Літера Н, н

Н н не іл ля неділя Картинки по запросу неділя для українців [Зображення: ogk6SQxEsws.jpg]

А субота – хлібом – сі..ю

прив..ла с..стру н..ділю.

- Які дні тижня знаєте?

-  Який останній день? Вірили, що людина, яка народилася в неділю, буде щаслива, гарна, здорова.

- Запишіть речення, вставляючи пропущені букви

- Які букви ви вставили? Що відбувається з приголосними перед закінченням в орудному відмінку однини? (Вони подовжуються) Чи завжди відбувається подовження?

- Виконайте звуко – буквений аналіз слова неділя.

Картинки по запросу рисунки море для ÑƒÐºÑ€Ð°Ñ—Ð½Ñ†Ñ–Ð²Літера О, о

О о оо ок ор океан море

Океани і моря, сполучені між собою, утворюють єдиний Світовий …(океан).

- Які океани ви знаєте?

- Підберіть прикметники до іменника море.

- Які моря є в Україні? Як записуються власні іменники?

- Закінчіть речення, запишіть його каліграфічно.

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера П, п

П п пр бл приваблює

Бо квіточка — це усмішка землі.

А квітка вабить очі і милує.

Приваблює, захоплює, чарує.

І сяє, ніби сонечко, в імлі.

А квітка вабить очі і милує.

І сяє, ніби сонечко, в імлі.

Приваблює, захоплює, чарує.

Бо квіточка — це усмішка землі.

- Це поезія Надії Красоткіної «Квітка».  З чим порівнює квітку поетеса? Які квіти – символи ви знаєте?

- Підберіть прикметники до слова квітка.(Ароматна, духмяна, пахуча, п’янка, запашна).

- Запишіть каліграфічно рядки з вірша.

-Розберіть за будовою прикметник запашна.

Картинки по запросу верба в Ð½Ð°Ñ€Ð¾Ð´Ð¾Ð·Ð½Ð°Ð²ÑÑ‚Ð²Ñ–Літера Р, р

Р р ер рб верба

Стежина зникає у верболозах;

поміж (плакучих) верб (співають)соловейки.

 - Ми говорили про улюбену та поширену на Україні рослину – калину. А без якої ще рослини не можна уявити собі Україну?

- Складіть зі словом верба словосполучення, речення.

- Прочитайте групи слів. Які з них можна назвати реченням?

- Поширте словосполучення «поміж верб соловейки» так, щоб утворилось речення. Запишіть речення, встановіть зв’язок слів у реченні. (На вибір.)

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера С, с

С с со нц сонце

Т.пло і світло. Як без ц.ого жити?

Без світла і т.пла  жи. я нема.

І доки буде сон.чко світити,

мине нас холод і страшна піт.ма.

- Прочитайте рядки з вірша Надії Красоткіної «Сонце».

- Без чого ще неможливо жити? (Без повітря, води, сонця).

- Знайдіть іменники. На які питання вони відповідають?

- Знайдіть  спільнокореневі слова .

- Запишіть каліграфічно, вставляючи пропущені букви.

Картинки по запросу вівця в  в Ð¿Ð¾Ð²Ñ–Ñ€ÑÑ…Літера Т, т

Т т тва тварини

Тварини дають цінні і  необхідні продукти харчування. Вівці дають людям не лише м’ясо, але вовну для одягу. Вовк старіє, а не мудріє.

- Ми часто говоримо про рослини. Але тварини так само населяють нашу планету. Без них неможливо уявити життя людей. Назвіть звуки в слові тварини.

- Які слова називаються однорідними членами речення? Які при них ставляться розділові знаки?

- Каліграфічно спишіть речення, вставте пропущені сполучники
Поясніть вживання розділових знаків.

- Виконайте звуко – буквений аналіз слова моє.

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера У, у

У у Уу кр Україна

Я і Україна, я — й моя держава,

Ми сини і доньки на святій землі.

Ми — її майбутнє, честь її і слава.

Знаємо про це ми, хоч і ще й малі.

- Що ви знаєте про свою державу?

- Доберіть синоніми до слова Україна.

- Знайдіть займенники. На які питання вони відповідають?

- Запишіть каліграфічно рядки з вірша «Україна» Надії Красоткіної, займенники підкресліть.

Картинки по запросу рисунок для детей український Ñ„Ð°Ñ€Ñ‚ÑƒÑˆÐ¾ÐºЛітера Ф, ф

Ф ф фа рт фартух

Без праці нічого (не) зробиш.

Лінивого й ноги (не) носять.

Хочеш їсти калачі - (не) сиди на печі.

  • Як називають одяг, який повязують спереду для захисту від забруднення? Підберіть синоніми до цього слова.
  • Люди яких професій у своїй роботі користуються фартухами?
  • Які прислів’я про працю ви знаєте?
  • Спишіть прислівя. Як пишеться не з дісловами?

Картинки по запросу рисунки художница Ð¾ÑÐµÐ½ÑŒЛітера Х, х

Х х уд жн художник

І пишаються дерева

золотим своїм вбранням.

Це якийсь маляр, напевно,

догодити хоче нам.

  • Хто такий художник?( Художник – це людина, яка займається живописом)
  • Назвіть відомих художників України. (Архип Куїнджі, Микола  Пимоненко, Катерина Білокур…)
  • Складіть слова з букв, які входять до складу слова художник. (жук, кожух, дух, ножик…)
  • Каліграфічно спишіть вірш Н. Забіли.
  • Розберіть за членами перше речення.
  • Чи є однорідними членами речення слова золотим, своїм? Чому?

Картинки по запросу рисунки писанки для Ð´ÐµÑ‚ÐµÐ¹Літера Ц, ц

Ц ц це яйце

Писанки в Україні традиційно виготовляли напередодні Великодня жінки та дівчата.

- Що таке писанка?

- Пташині яйця були символами життя. Це цікаво! У канадському місті Вегревілі за проектом художника Павла Цимбалюка створено 20 –ти метровий пам’ятник українській писанці, що за розміром відповідає триповерховому будинку

- Запишіть під диктовку.

- Чому вживається велика літера? Знайдіть однорідні члени речення. За допомогою чого вони з’єднуються?

- Виконайте звуко-буквений аналіз слова яйце.

Літера Ч, ч

Картинки по запросу рисунки чайка-човен для Ð´ÐµÑ‚ÐµÐ¹Ч ч ча йк чайка

талисяПовер закоки з ходівпо ан кахчай.

Поверталися козаки з походів на чайках.

  • Гра “Зі слова – по букві”

Картинки по запросу рисунки чайка для Ð´ÐµÑ‚ÐµÐ¹З першого слова візьміть першу букву, з другого – другу…

Чапля, фазан, жайвір, шпак, шуліка.

- Підберіть прикметники до слова чайка,(білокрила, ніжна, самотня, прудка…) складіть речення.

  • Чайка – дуже гарна й волелюбна птаха. У наш час чисельність їх зменшується, тому чайки занесені до Червоної книги.
  •  Які багатозначні слова ще знаєте?
  • Картинки по запросу рисунки шабля козак  для Ð´ÐµÑ‚ÐµÐ¹Відновіть і запишіть речення.

Літера Ш, ш

Ш ш ша бл ля шабля

Та за Вкраїну нашу рідну

Ладнаю шаблю і коня.

- Ви вже знаєте, що козаки дуже любили волю. Яка зброя допомагала козакам боронити рідну землю? Що таке шабля?

- Запишіть у зошит слова з пісні. Назвіть до якої частини мови належить кожне слово.

-  Виконайте звуко-буквений аналіз слова шабля.

Похожее изображение- Підберіть до слова лад антонім(безладдя). Розберіть його за будовою.

Літера Щ, щ

Щ щ ще др вк щедрівка

Ой, дзвенить щедрівочка, не вгаває:

 - Хай життя веселками розквітає!

- Як називають обрядові  новорічні, різдвяні пісні? (Щедрівки, колядки). 

- До якої частини мови належить слово життя?

- Підберіть синонім до іменника веселка.

-  Спишіть вірш.

- Виконайте звуко- буквений аналіз слова життя.

Похожее Ð¸Ð·Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð¸ÐµЛітера Ю, ю

Ю ю лю ст рк люстерко

Вибрала веселка

чотири люстерка:

озеро прозоре, море неозоре,

довгу річку, круглий став

у віночку із купав.

  • Гра “Зі слова – по букві”

Лід, люстерко, щастя, плита, сокира, корова.

- Яке слово утворилось від слова люстра? Доберіть синонім до нього?

- Які члени речення називаються однорідними?

- Що можуть мати при собі однорідні члени речення? Знайдіть їх у вірші і залежні слова.

Картинки по запросу рисунок для детей вишиванка- Спишіть вірш.

Літера Я, я

Я я яг од ягода

Вишиваю вишиваночку

я для братика Іваночка.

Вишиваночка у вишеньках

ягідками рясно вишита.

 - Які рослини- символи ви знаєте?

 -Яку будову має рослина? Які вам відомі види плодів?

(Ягода – великий соковитий плід. )

  • Коли буква я позначає два звуки? Поясніть вживання слова з великої літери.

- Запишіть із пам’яті вірш.

- Підкресліть граматичну основу першого речення. Визначте відмінок іменника вишиваночку. Виконайте звуко-буквений аналіз слова ягода.

Літера ь

Ь ьь ку нь курінь

Картинки по запросу рисунки куреня козаківДовкола площі були побудовані хатки, так звані курені. Вони були покриті очеретом або кінськими шкурами. В кожній такій хатці жив один курінь із курінним отаманом.

- Як називались хати, в яких жили козаки? Який останній звук у слові курінь?

 - Як переносяться слова з м’яким знаком?

- Підберіть спільнокореневі слова до слова козак (козачка, козацька, козаччина, козакувати).

- Запишіть під диктовку. Перевірте диктант.

- Поясніть написання слів очерет, курінний, отаман.

 

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Таран Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. підіпригора олена
    Дякую за розробку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Белецкая Ирина
    гарно підібраний матеріал . Буду використовувати у своїй роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
36746
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку