I Етап орієнтації.
1. Організація класу. Вітання. (Слайд 1)
Пролунав уже дзвінок,
починається урок.
Він незвичний і цікавий,
до нас гості завітали.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день».
- А тепер сідайте, будь ласка. Погляньте один на одного , усміхніться, подумки побажайте добра, успіхів. (Слайд 2)
(Слайд 3)
1. Правило піднятої руки.
2. Дружна співпраця.
3. Уважна робота учителя і учнів.
4. Активна і творча праця.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз.
І знову вона завітає до нас.
Не просто слухати а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати . (Слайд 4)
Гра «Мікрофон»
визначати головну думку твору розвивати мислення
мовлення
поважати думку товаришів бути уважними
Цей урок навчить мене…
творчо працювати
читати виразно
давати характеристику
героїв
- А щоб урок наш пройшов цікаво і був повчальним, якими ви повинні бути на уроці?
У – уважними
Р – розумними
О – організованими
К – кмітливими (Слайд 7 + щелчки)
II Етап визначення мети і проектування.
- І пропоную наш урок провести за таким планом.
1. Ознайомлення з планом уроку.
1. Мовленнєва розминка.
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Вивчення нового матеріалу.
4. Фізкультхвилинка.
5. Зустріч з групою «літераторів».
6. Робота над текстом.
7. Робота в групах, парах.
8. Домашнє завдання. (Слайд 8 +щелчок )
- Діти, можливо у вас є доповнення до нашого плану? (Фізкультхвилинка)
III Етап організації виконання плану діяльності.
1. Мовленнєва розминка.
- Тож почнемо нашу роботу з мовної розминки, виконаємо дихальні вправи і підготуємо ротики до читання.
1.1. Зарядка для язичка та дихання.
- Понюхали квіточку.
- Задули свічечку.
- Подзижчали комариками.
- Пошуміли вітерцем.
- Посичали гускою.
- Розігнали галасливих птахів. ( Слайд 9 )
1.2. Вправа « Вдих – видих ».
«Осінь листочки так гарно фарбує,
В дивні і теплі, ясні кольори.
Ласкою ніжною всіх нас дивує,
Лагідним сонечком гріє згори…» (Слайд 10)
1.3. Повторення вивчених скоромовок. (Слайд 11)
1.4. Вправа на розширення кута зору.
- Працюємо над складовою таблицею. Зосередьте свій погляд на лінії і намагайтеся побачити склади, які записані зліва і справа. Прочитаймо їх.
Каз ка
Каз ати
Каз кар
Каз ковий
Каз очка
Каз итися (Слайд 12)
- Яке слово зайве? Чому? (Казитися, бо не є спільнокореневим).
2. Перевірка домашнього завдання.
- Переходимо до наступного пункту нашого плану – це перевірка домашнього завдання.
2.1 Запитання за змістом тексту.
- Діти, хто з українських письменників збагатив скарбницю літературних казок? (Леся Українка, Наталя Забіла, Михайло Коцюбинський, Іван Франко, Оксана Іваненко, Василь Сухомлинський).
- Так,діти, казки українських письменників захоплюючі та багаті на вигадки.
- З яким твором ви ознайомилися на минулому уроці?
( На минулому уроці ми працювали над розповіддю Лариси Письменної «Як зажурився веселий Казкар).
Пропоную пограти в гру «Доведи, що…» Ви повинні вибрати в тексті і прочитати те місце, яке доводить…
Гра «У художньому музеї». (Слайд 13)
Діти презентують свої малюнки, розповідають, яким вони уявляють Казкаря.
- Мій казкар…
3. Актуалізація знань учнів.
3.1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом казка? (Слайд 14)
(Бабуся, мама, герої, диво, добро, зло, фантастика, зло).
- Чому?
- Казки – найпопулярніші в народі твори. Їх люблять усі: від маленьких дітей , котрі ще ходити не вміють , але вже з цікавістю їх слухають, до дідусів і бабусь. Дитинство без казки неможливе.
3.2.Вправа «Мозковий штурм» ( відповіді на запитання ).
3.3. Гра «Казковий вернісаж».
- Чи впізнаєте ви казкових героїв та назви казок?
Із якої казки я,
Бичок-третячок?
Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. («Солом’яний бичок»)
(Слайд 15)
Сидів він на віконечку,
Як маленьке сонечко.
Від діда з бабою утік
У ліс і раптом зник. («Колобок») (Слайд 16)
Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони:
Вовк — не наша мати.
(«Вовк і семеро козенят») (Слайд 17)
- Отже, казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки авторські написані певною людиною, автори яких відомі. Тому ці казки називають авторськими, або літературними.
- Яку авторську казку ми будемо читати ви мені скажете , коли розгадаєте загадку.
Читання загадки і відгадування.
І на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
А зовуть її... (лисичка). (Слайд 18 )
Прилетів — обід приніс
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель) (Слайд 18)
В казці цій рудий хтось, хитрий
Кашки наварив і в миску
Він налив її для гостя.
Скуштувать не довелося...
Та нечемною була Лисичка-сестричка,
Тому казочка про них
Зовсім невеличка.
Та мораль там велика
І для всіх дається.
Хто ж герої ці, згадай,
Назву казки відгадай.
3.4. Повідомлення теми і мети уроку.
« Лисичка і Журавель» .Дізнаємося про життєвий і творчий шлях автора цієї казки І. Франка. навчимося виразно інтонувати казку, читати її в особах, аналізувати її, розкривати вчинки головних героїв, їхні риси характеру. (Слайд 19)
Це перша казка із розділу "Казки українських письменників".
4. Робота над казкою.
4.1. Зустріч з групою «літераторів». (Відомості з життя Івана Франка). (Слайд 20)
1. Хто Франко? Ми всі це знаєм!
Всі Франка ми величаєм
Він великий казкарта поет,
Гляньте — ось його портрет. (Слайд 21)
2. Іван Франко писав не тільки казки , а й вірші та оповідання. Він написав дуже багато творів для дітей. Який згодом став великим українським письменником Іваном Яковичем Франком.
3. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту 27 серпня 1856 року, у родині Яця з Гори, відомого на всю округу коваля, народився рудоволосий, ясноокий хлопчик.
Батьки не могли натішитися сином. Хлопчик зростав розумною, допитливою дитиною. Цілими днями він бігав по полю, по луках, понад гірською річечкою з високими берегами і кам'янистим дном.
4. Його цікавило все: чому сонце маленьке, коли казали, що воно велике?
Про що шепоче листя на осиці? Про що розмовляють між собою лісові звірі?
Над усім задумувався хлопчик. На ці та інші питання хлопчик міг одержати відповідь у батьківській кузні, що стояла на околиці села понад шляхом.
Про це І. Франко та про інше згадує у своїх творах.
4.2. Словникова робота.
- І перед прослуховуванням казки , я пропоную розтлумачити незрозумілі слова і вирази, щоб при читанні ви не допускали помилок.
Тлумачення незрозумілих слів і виразів.
Призволяйся — пригощайся.
Облизня спіймавши — залишитися ні з чим.
Почастую – нагодую.
Не погордуй – спробуй.
Пісним голосом -- незадоволено.
Заприятелювали – подружилися, потоваришували.
Приятелі – товарищі
Зареклася – дала обіцянку більше так не робити. (Слайд 23)
! ?
Вгощу дрібненько
пісним припрошує
встромляє крутиться
розсердилася випорожнивши
4.3. Слухання казки в записі з наступним тестуванням. (Слайд25)
- Чи сподобалася вам казка?
- Який настрій вона у вас викликала?
4.4. Тестування із наступною взаємоперевіркою.
Тест «Чи уважний ти слухач»
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
а) Так; б) ні.
5. Від чого народ застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а. (Слайд 26)
Взаємоперевірка і оцінювання.
4.5. Фізкультхвилинка. (Слайд 27)
- Час настав для відпочинку, розпочинаймо фізкультхвилинку.
4.6. Читання казки учнями «ланцюжком».
- А зараз попрацюємо з підручником і повторимо зміст казочки, читаючи її «ланцюжком». (Слайд 28)
4.7. Аналіз змісту.(Диференційовано)
- Яким голосом говорить Лисичка, а Журавель?
- Попрацюємо диференційовано, зелені «вогники» будуть вчитися самостійно читати казку в особах, передаючи інтонацію героїв, а червоні працюють з учителем. (Слайд 29)
Читання в особах З учителем
Від слів: «Другого дня прихо- - Зачитайте ту частинку, де розказу-
дить Лисичка, а Журавель ється про дружбу між Лисицею і Жу-
наварив м’яса, буряків, щавлем.
квасольки, картопельки ». – Зачитайте, як Лисичка пригощала
і до кінця. Журавля.
Чи був Журавель задоволений обідом
у Лисички, зачитайте?
- А зараз продовжуємо роботу над текстом.
- То хто головні герої казки?
- Що приготувала лисичка ?
- Яку обрала посудину для частування? Чому?
- Уявіть себе на місці Журавля, як він почувався в гостях? (ображено, негостинно).
- Чи приятелюють від того часу Лисичка з Журавлем? Чому?
- Від чого застерігає народ у цій казці?
- На чиєму боці автор?
4.8. Робота за ілюстрацією.
— Кого зобразив художник на малюнку? Який вираз обличчя у Лисички?
— Знайдіть і прочитайте епізод казки, який проілюстрував художник.
4.9. Робота в групах.
- А тепер приготуйтеся для роботи в групах. ( Слайд 30)
1 група – з’єднати частини прислів’я так, щоб можна будо його прочитати.
Яке частування – так і їстимеш.
Як посолиш, воно добром вернеться.
Роби добро, таке дякування.
- Яке прислів’я може бути заголовком до казки? Чому?
2 група – Спробуйте розмістити ілюстрації до казки у тому порядку як розгортаються події у нашій казці і підпиши їх відповідно до змісту казки.
3 група – дібрати слова, якими можна було б описати Лисичку.
4 група – дібрати слова, якими можна було б описати Журавля.
5 група – інсценізація уривка казки.
4.11. Творча робота. Розвиток мовлення.
- Чи правильно вчинила Лисичка?
- Чому вона так вчинила?
Метод «Прес»
Я вважаю, що …
Тому що…
IV Етап контрольно-оцінювальний.
1. Підсумок уроку. (Слайд 31)
— Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ми дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.)
— З якою казкою ми ознайомилися?
– Хто автор цієї казки?
— Чого вона нас навчила?
— Що нового, хорошого потрапило у ваше сердечко?
І на кінець нашого уроку пограємо у гру «Так чи ні ?» (Слайд 32)
-Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .
- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.
- Казка засуджує порядність ? - НІ .
- У кожного повинні бути друзі ?—ТАК .
- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .
Чудове це почуття – дружба. Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми. Якщо по-справжньому дружиш з людиною, то хочеться зробити їй щось приємне. Ми повинні пам’ ятати, що на добро треба відповідати добром, а зло вміти прощати, щоб світ не став злим. Пам’ятайте, що зло – тимчасове, а добро – вічне.
2. Оцінювання. (Слайд 33)
- Візьміть кольорові листочки та оцініть самі свою роботу на уроці в кольорах.
Хто, вважає, що він працював зразково, не допускався помилок, оберіть зелений листочок.
зелений – дуже добре;
Хто допустив 1-2 помилки – оберіть жовтий листочок.
жовтий – добре;
Хто сьогодні мало працював, був не активним – оберіть червоний листочок.
червоний – старайся краще. (Слайд)
На протязі всього уроку ви добре працювали .За відповіді на уроці ви отримали такі оцінки:
За акторські здібності ---------------------------------------------------------------------
За домашнє завдання-----------------------------------------------------------------------
За виразне читання ------------------------------------------------------------------------
останні одержали бали для наступного уроку
3. Визначення настрою на кінець уроку. (Слайд 34)
4. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 35)
- Читати казку в особах, передаючи інтонацію героїв і прочитати текст про життєвий і творчий шлях Івана Яковича Франка.
-Дякую вам і хочу подарувати вам розфарбованки до казки «Лисичка і Журавель».
Тема. Яке частування, таке й дякування. Іван Франко «Лисичка і Журавель».
Мета. Створити умови для розширення знань дітей про життєвий і творчий шлях
Івана Франка; ознайомлення учнів із поняттям «літературна казка»;
залучати їх до міркування щодо вчинків персонажів. Сприяти засвоєнню
головної думки казки, вчити висловлювати до них своє ставлення.
Сприяти розвитку критичного мислення, зв’язного мовлення та творчих
здібностей учнів. Сприяти вихованню доброзичливості, взаємоповаги,
дружби.