Тема уроку: І.Франко. «Захар Беркут». Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті. Захар Беркут – мудрий ватажок тухольської громади.
Мета уроку:- простежити, як у випробуваннях розкриваються характери персонажів;
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: портрет І.Я.Франка, текст повісті «Захар Беркут», схема аналізу художнього образу, тлумачний словник української мови.
Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, робота в групах, «займи позицію», інтерв’ю з автором твору
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
З’ясування емоційної готовності до уроку(визначення настрою за допомогою дієслів).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1.З’ясування змісту поняття громада. Як розуміють його семикласники.
Робота із тлумачним словником української мови .
Що означає слово «громада»?
Громада – 1. Група людей, об’єднаних спільністю становища, інтересів тощо.2.Об’єднання людей, що ставить перед собою певні спільні завдання.
Як ви вважаєте, яке з цих значень можна віднести до тухольців?,Чому?
Чи були жителі Тухлі громадою?
2.Робота з текстом твору
Пригадайте, чим займалися жителі села Тухля. Зачитайте уривки з тексту повісті»
«… Тухольський народ жив головно скотарством. Тільки та долина, де лежало село, а також кілька поменших порічин, не покритих лісом, надавалися до хліборобства і видавали щороку багаті збори вівса, ячменю і проса. Зате в полонинах, що були, так само, як і всі доокружні ліси, власністю тухольської громади, паслися великі отари овець, у котрих спочивав головний скарб тухольців: з них вони добували собі одежу й страву, омасту й м’ясо…»
* Принципи, на яких грунтувалося життя тухольської громади.
Єдність — основний принцип життя громади.
Усі жителі Тухлі підтримували одне одного у скрутні часи. Громада була суддею й упорядником у всьому. Тут не було бідних, кожен член громади міг користуватися надбанням усіх.)
Порядок, заснований на рівності та праці
Самостійність( Тухольці самостійно розпоряджалися своїм життям; боярин міг стати не хазяїном, а лише рівноправним членом громади.)
Справедливість порядків громади
Громада на чолі із Захаром Беркутом боронить тухольську землю від ворога. Справедлива перемога громади над ворогом.
Висновки: сила народу в його згуртованості; народ буде сильним лише тоді, коли кожен член громади дбатиме про загальне добро. Тухольці і в горі, і в радості завжди відчували підтримку громади, а тому в лихі часи об’єдналися і вистояли проти багатотисячного війська, яке було краще озброєне і загартоване в боях.
Створення асоціативної квітки
3.Захар Беркут — мудрий ватажок тухольської громади.
Назвою повісті письменник ставить Захара Беркута на чільне місце. Чому?
Робота в групах
( І група ставить запитання, ІІ група дає відповідь, цитуючи уривки з тексту повісті)
Характеристика образу Захара Беркута методом «питання – відповідь» (визначення головних рис характеру героя)
* Патріотизм
- Доведіть, що «громада – то була ціль його(Захарового) життя»
- Які інтереси Захара Беркута переважають — громадські над особистими, чи навпаки?
(Захар Беркут сильний своєю любов’ю до рідної землі, до людей. На перше місце він ставить не особисті інтереси, а інтереси громади. Перевага громадських інтересів над особистими, патріотизм.)
-Зачитайте відповідь, яку дав Захар Беркут посланому від монголів Тугарові Вовку. Чому так вчинив Захар? Яка риса героя тут проявляється?
(Захар у складній ситуації, адже тут ішлося про долю його сина Максима, керується громадськими інтересами, які він ставить понад усе. «...Міняти одного хлопця на руїни наших сусідів, се була б ганьба, була б зрада». Він дає гідну відповідь бояринові: «Лише по трупі останнього тухольця ви зможете вийти з сеї долини»).
-Зверніть увагу, яким показаний Захар Беркут під час відповіді Тугарові Вовку? («Лице [Захара] палало дивним огнем при тих грізних словах».)
Що це за «дивний огонь»? (Той дивний огонь, яким освітлене обличчя старого чоловіка, то святий огонь патріотизму, який кличе людину на подвиг і вищий за всі інші почуття.)
* Любов до сина.
-Розкажіть про ставлення батька до сина Максима. («Не дбайте про мого сина, а рішайте так, якби він був уже в гробі» Чи легко було йому прийняти рішення, яке стосувалося долі власного сина? Чи можна стверджувати після таких слів, що у батька Захара любляче серце?«Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має уйти хоч один ворог нашого краю».? (велика сила волі, незламність духу, перевага громадського над особистим) .
*Глибока мудрість і розсудливість.
-У яких вчинках виявилася мудрість ватажка тухольців? (Захар Беркут складає план знищення монголів, на його заклик приходять на допомогу тухольцям верховинці й загіряни, він безпосередньо керує боротьбою тухольців. І в цій боротьбі найбільше проявляється його мудрість, світлий розум і передбачливість. «Не відбити, але розбити їх — се повинна бути наша мета! » — говорив Захар Беркут.)
- Якими були вірування тухольців? Кому найбільше молився Захар? (Мудро чинить Захар, звертаючись по допомогу до сонця — «великого преясного володаря світу»: «Сонце! Я поклоняюсь тобі….і молюсь до тебе всім серцем: дай нам побідити!» Адже віра єднає людей. «Слова його гарячі, могучі, тремтіли у свіжім раннім повітрі. Слухали їх не тільки тухольці. Слухали їх гори..., слухала їх сперта хвиля потока...» Захар — язичник, але з вуст його звучить світла молитва. Він славить сонце як джерело життя на землі.
* Чесність Захара Беркута.
-Яку рису характеру Захара Беркута можна було б визначити, прослухавши такі його слова: «Скоро тільки Максим буде свобідний, ти лише кивни на нас, а ми всіх інших пішлемо на дно раків годувати. – Ні, - сказав обурений Захар. - Беркути додержують слова навіть ворогові-зрадникові»?
* Заклик бо єдності, згуртованості народу в боротьбі з ворогами.
-До чого закликає ватажок тухольської громади своїх воїнів? У чому вбачає силу тухольців? ( До єдності і згуртованості. Тухольці перемогли ворога не тільки своєю зброєю, а й мудрістю і мужністю, згуртованістю. «Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас».)
-Виразно прочитайте останнє звернення Захара Беркута до громади (розділ ІХ).
Заповни таблицю опорними словами, визнач головну думку твору.
ІV. Узагальнення вивченого.
Захар Беркут – це… Захар Беркут – це
Батько психолог
Житель Тухлі стратег
Ватажок громади лікар людських душ
Патріот оратор
2. Інтерв’ю з автором твору
Вивчаючи історичну повість І.Франка «Захар Беркут», учні задумалися над питанням: чому у кінці повісті батько тухольської громади помирає і задали це питання автору твору. Звичайно ж, відповіді від імені автора повісті
І. Я. Франка давали самі учні. І ось якими вони були:
«Я вважаю, що таке закінчення повісті оправдане. Захар Беркут присвятив своє життя служінню громаді, виховав сина Максима справжнім патріотом, чесним, справедливим. Максим, як і його батько, любить свій народ, рідну землю. Отже, свою місію Захар Беркут виконав: прожив життя, гідне наслідування. Тому я так закінчив свою повість»»
« У громаді всі вважали Захара Беркута батьком, ватажком. Він – представник старшого покоління тухольців. Естафету молодшому поколінню він передав з честю. Це я, як автор повісті, яскраво показав у останньому зверненні Захара Беркута до громади».
V. Домашнє завдання.
Виписати цитати для характеристики образів Максима, Мирослави , Тугара Вовка;
написати листа літературному героєві;
намалювати портрет улюбленого героя повісті.
1