Тема: Т. Шевченко. «Тополя». Казково-фантастичний мотив, фольклорна основа твору. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності. ТЛ: балада, метаморфоза.
Очікувані результати:
Предметні компетентності
Учень/учениця:
знає про життя поета в Петербурзі, викуп з кріпацтва; про особливості раннього періоду творчості поета;
визначення літературних понять "балада", "метаморфоза"
зміст балади "Тополя";
розуміє значення творчості Шевченка для українського народу;
виразно й осмислено читає баладу "Тополя";
аналізує ідейно-художній зміст балади;
пояснює роль художніх засобів у творі
визначає ознаки балади "Тополя";
фольклорну основу твору; народно-пісенні засоби та образи-символи в порівнянні з народною баладою "Ой чиє ж то жито".
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів.
Т.Г. Шевченко в молоді роки був справжнім романтиком. У своїх перших творах він проявляв інтерес до незвичайного, яскравого, таємничого і фантастичного. Натхнення поет черпав із народної творчості, а особливо захоплювався народними баладами.
Отже, тема нашого уроку: Балада «Тополя». Казково-фантастичний мотив, фольклорна основа твору. Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.
На сьогоднішньому уроці ми з вами
будемо знати визначення літературних понять "балада", "метаморфоза";
виразно й осмислено читати баладу "Тополя";
розуміти її значення для українського народу;
проаналізуємо ідейно-художній зміст балади;
пояснимо роль художніх засобів у творі визначимо ознаки балади "Тополя", її фольклорну основу; народно-пісенні засоби та образи-символи в порівнянні з народною баладою "Ой чиє ж то жито".
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання
Давайте пригадаємо, що ми знаємо про дитинство та юнацькі роки Шевченка, перебування його в Петербурзі та викуп з кріпацтва.
Бліц-опитування:
5 хвилин опитування
Вся попередня частина – 10 хвилин!!!
ІV. Засвоєння навчального матеріалу
1. Знайомимося з ознаками балади.
Отже, один із творів ранньої творчості, що увійшли до першого "Кобзаря", є балада Шевченка. Що ж це за літературний жанр "Балада", розповість ……………………. Індивідуальна доповідь.
2. Знайомимося зі змістом твору
1. Перегляд фрагментів мультфільму "Тополя" (1-5 хвилина можна зробити паузу на 4 хвилині 48 секунді)
2. Виразне читання (вчителька починає ст. 66 (останній абзац), учні продовжують – 3 хвилини)
10 хвилин
1, 2 частина – 20 хвилин
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
V. Формування умінь і навичок
1. Робота в групах
Ми з вами об'єдналися в групи для дослідницько-пошукової діяльності. Працюємо з текстом твору, аналізуючи його.
Кожна група отримає своє завдання, виконає його і презентує.
І. група. Спираючись на ознаки жанру балади, доведіть, що Твір "Тополя" – це балада.
ІІ. група. Порівняйте народну баладу "Ой чиє ж то жито… " з баладою "Тополя", визначте фольклорну основу Шевченкового твору, народно-пісенні засоби.
ІІІ. група. Визначте художні засоби "Тополі" та дослідіть, яку роль вони відіграють у творі.
ІV. група. Охарактеризуйте головну героїню твору. Доведіть, що вона є втіленням ідеї незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.
2. Презентація групової діяльності
3. Розглядаємо ілюстраціями, ділимося враженнями
4. Дискусія про проблему вірності в коханні
5. Вірш Ані Карабської
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Рефлексія
VІІІ. Оцінювання
ІХ. Домашнє завдання
Ст. 64-68, виразно й вдумливо прочитати, вивчити визначення й ознаки балади; у зошиті письмово дайте розгорнуту відповідь на питання: "Як я розумію вірність у коханні".
Цей урок повністю було знято на відео. Відео уроку можна переглянути за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=ce6ehyab8ps&t=5s