Конспект уроку з української літератури для 7 класу на тему: "Григір Тютюнник "Климко".Воєнне дитинство в повісті. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних"

Про матеріал
Мета: проаналізувати зміст повісті, на прикладі взаємостосунків літе-ратурних героїв допомогти учням збагнути і засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких, поглибити знання учнів про Ве¬лику Вітчизняну війну, розвивати культуру мовлення, удосконалювати уміння виразно читати і переказувати епізоди повісті, які найбільше вразили; висловлювати свої думки про значення морально-етичних якостей в житті, удосконалювати вміння давати характеристику герою; виховувати в учнів повагу до рідних і близьких, формувати в учнів активну життєву позицію, бажання допомогти в складних ситуаціях, захистити близьких, друзів.
Перегляд файлу

 

Тема:    Григір Тютюнник “ Климко “.

Воєнне  дитинство в повісті.

Мо­рально-етичні уроки доброти, чуйності,

турботи про рідних.

 

Мета:   проаналізувати зміст повісті, на прикладі взаємостосунків літе­ратурних героїв допомогти учням збагнути і засвоїти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про близьких, поглибити знання учнів про Ве­лику Вітчизняну війну, розвивати культуру мовлення, удосконалювати уміння виразно читати і переказувати епізоди повісті, які найбільше вразили;  висловлювати свої думки про значення морально-етичних якостей в житті, удосконалювати вміння давати характеристику герою; виховувати в учнів повагу до рідних і близьких, формувати в учнів активну життєву позицію, бажання допомогти в складних ситуаціях, захистити близьких, друзів.

 

Цілі уроку:

Учні знатимуть: морально-етичні проблеми, порушені в повісті; зміст епізодів, в яких  розкривається тема, роль художніх засобів  у творі.

 

Учні вмітимуть: виразно читати і переказувати уривки, в яких пока­зано чуйність, людяність, доброту героїв, ставити запитання до персонажів повісті, знаходити художні засоби  і пояснювати їх роль; висловлювати  своє ставлення до вчинків дійових осіб твору;  оцінювати власну роботу на уроці.

 

Тип: засвоєння знань, вдосконалення умінь і навичок.

 

Обладнання: портрет Григора Тютюнника, слайди по темі, уривок ві-деозапису анімаційного фільму «Климко», підручник, таблиця.

 

Форми роботи: фронтальна бесіда, групова робота.

 

Методи та прийоми роботи: евристична бесіда, асоціативний кущ, робота з таблицею, словникова робота, «Мікрофон», рольова гра, незакінчене речення, усне малювання, робота з підручником, взаємооцінювання учнів.

 

Хід уроку:

 

1. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

- Щоб ви хотіли побажати перед уроком своїм друзям, однокласникам?

2.Актуалізація опорних знань і суб’єктивного досвіду.

Занурення у тему.

-Яку тему вивчаємо? (Г. Тютюнник «Климко»)

-Який період історії нашої країни показаний к творі? (У творі показані події Великої Вітчизняної війни на Україні)

3.Літературний диктант

1. Назва села, де народився Г. Тютюнник. (Шилівка)
2. Професія батька письменника. (Тесля)
3. Після ув’язнення батька Г. Тютюнник живе у його брата на… (Донеччині)
4. Тітка, яка запропонувала у неї жити Климку після того, як він залишився самотнім. (Мотя)
5. Місто, в якому письменник навчався у ремісничому училищі. (Харків)
6. Ім’я брата письменника. (Григорій)

 7. Місце, де жили Климко і дядько Кирило. (Барак)
8. У якому році було

  реабілітовано батька Григора Тютюнника (1957)

9. За що був засуджений на чотири місяці Григір Тютюнник ( що не відробим належних трьох років після закінчення ремісничого училища)

10. За що був засуджений на чотири місяці Григір Тютюнник (20)

11. Де поховано Григора Тютюнника (Києві)

12. Назва повісті автобіографічної трилогії. («Климко»)

Асоціативний кущ.

- Які асоціації викликають у вас слова «війна», «дитина»? (З поданих слів на паперових стрічках учні добирають асоціації та прикріпляють на дошці під написами «війна» та «дитина»)

Війна                                         Дитина

смерть                                       сміх

горе                                           радість

страх                                         посмішка

голод                                         веселощі

біль                                            гра

жорстокість                               родина

втрата домівки                          захищеність

нужда

холод

небезпека

 

- Чи сумісні поняття «війна» та «дитина»? (Ні)

- Звичайно, але бувають такі випадки, що уникнути такого жахливого поєднання не можливо.

 

3.  Оголошення теми і мети

- Тож на сьогоднішньому уроці ми розглянемо воєнне дитинство у повісті «Климко»; проаналізуємо епізоди, які вас найбільше вразили та з’ясуємо, які морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних нам дає автор повісті. Запишіть у зошит дату та тему уроку.

- Для розкриття теми та досягнення мети уроку ми будемо користуватися планом роботи ( на дошці записано план роботи).

План роботи:

1)Робота з таблицею про вчинки героїв.

2)З’ясування значення головного героя.

3)Усне малювання.

4)Рольова гра « Запитайте у Климка».

5)Підсумки. Оцінювання на уроці.

6)Домашнє завдання.

 

4. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1)Історична довідка

Військові дії на території України під час Другої Світової війни тривали 1225 днів: з 22 червня 1941 до 28 червня 1944. Жертвами окупаційного режиму стало близько 4 мільйонів мирних громадян України: хто загинув, хто був вивезений на примусові роботи, а хтось переніс усі страждання окупації.

- Що допомогло нашому народу вистояти  і перемогти у жорстокій боротьбі з фашистськими загарбниками (відповіді методом «Мікрофону»: бажання захистити рідну землю, родину, близьких; героїзм, мужність, віра в перемогу; взаємодопомога, підтримка один одного, єдність).

- Висновок: не дивлячись на важкі часи, біди, нещастя люди не втрачали найкращих рис і залишались Людьми, що здатні на турботу, підтримку.

 

2) Робота з епіграфом

Найвища наука життя – мудрість, а

найвища мудрість – бути добрим.

Г. Тютюнник

- Прочитайте слова Григора Тютюнника. Скажіть, як ви їх розумієте. Запишіть епіграф у зошит.(Людина все життя навчається, стає розумнішою, вдосконалюється, але мудрою є та людина, яка за будь-яких обставин не втрачає своєї гідності та доброти).

 

3) Словникова робота

- Як ви розумієте ключові слова теми уроку «чуйність», «турбота». «доброта»?

Чуйність-уважність, сердечне ставлення  до людей.

Турбота – увага до потреб когось або чогось.

Доброта – чутливе, дружнє ставлення до людини, привітність, ласка,      прихильність.

 4)Робота в групах: заповнення таблиці.

- На прикладі аналізу епізодів твору з’ясуємо, як у взаємовідносинах героїв проявляється доброта, чуйність, турбота. Свої думки підтвердіть цитатами з твору (кожній групі дається завдання до певного розділу твору, учні висловлюють свої думки та підтверджують їх цитатами з твору).

1-а група розглядає I, V, VI розділи;

2-га група розглядає III розділ;

3-я група розглядає IV розділ.

 

Вигляд таблиці:

для 1-ї групи

 

Доброта, чуйність, турбота

у вчинках

І розділ

Климко і дядько Данило

 

V розділ

Климко і тітка Марина

 

VI розділ

Климко і солдат

 

 

для 2-ї групи

 

Доброта, чуйність, турбота

у вчинках

ІІІ розділ

Климко, Зульфат, дід Горєєв та вчителька Наталя Михайлівна з немовлям

 

 

 

 

 

для 3-ї групи

 

Доброта, чуйність, турбота

у вчинках

IV розділ

Климко і швець, незнайома дівчина

 

 

5)Коментування результату роботи груп.

- Усі працювали активно, гарно орієнтуєтесь у тексті, добираєте цитати, висловлюєте власні думки.

 

6)Рефлексія діяльності.

- Як би вам легше працювалось: у групі чи якби ви були самі?

- Що допомогло групі успішно впоратись із завданням?

 

- Спираючись на роботу з таблицею, скажіть: хто з героїв твору оточений найбільшою увагою і турботою інших персонажів?(Звичайно, Климко)

- Як видумаєте, чому?( дитина, яку всі жаліють і хочуть підтримати)

- Що у Климкові вам подобається найбільше?(Рішучість, сміливість, бажання допомогти іншим)

- Який вчинок Климка, на ваш погляд, був найблагороднішим?(Коли Климко вказує солдату, якого переслідують, дорогу у балку не замислюючись про небезпеку власному життю)

- Учинок якого персонажа ви вважаєте найпідлішим? (Чоловік, який з підводи міняв харчі на речі людей. Так він наживався на чужій біді)

- Що означає ім’я «Клим»?

Ім’я “Клим” – прийшло із Візантії, означає милостивий, лагідний, поблажливий.

- Чи надаються ці означення для характеристики  Климка?

- Чи відповідає характер Климка його зовнішності?

 

7)Бесіда за питаннями

Ким був дід Бочонок? («…Станційний аптекар і дядьків Кирилів товариш. …Цілими днями, навіть у неділю, просиджував у висілковій аптеці коло базару і розважував на манюніх вагах якісь ліки або стояв за прилавком, упершись у нього великим животом. Він знав усіх, і його теж знали всі») Як до нього ставилися люди? («Йому тут-таки просто посеред скаржилися на всілякі немочі, і він… призначав ліки…»)
Чим дід допоміг Климку? («Сухарів дав… в дорогу…») Як це характеризує Бочонка?
Чому Климко любив ходити хвостиком» по базару за дідом Бочонком? (Щоб «…послухати оті його таємничі слова — «куальцексс», «хіна», «авспіріні…». Найдужче йому подобалося в них «а»: кругле, глибоке, воно, мов луна з колодязя, перекочувалося в аптекаревому горлі — теж як бочонки…)
Через що Климко майже не скористався допомогою Бочонка під час подорожі? («Перший сухар Климко розломив… і побачив, що всередині аж кишить дрібної білої черви. Скривившись від огиди, Климко повикидав їх соломиною, ще раз розломив сухар і ще раз повикидав… Їсти довелося вже крихти…»)
Яким чином хлопець продовжив подорож, хоча у нього і боліли ноги? («Він злякався, став розтирати литки, стегна, бив по них кулаками і кричав: «Ану йдіть! Ану йдіть мені зараз!»)
Як Климко здобув картоплиння? («Климко працював так завзято, що матроска прилипла йому до спини. …При самій межі знайшов кілька невикопаних, притоптаних дитячими ногами кущів («Он хто картопельку пік!») і, розриваючи їх палицею, приказував: — А що, сховалися, га? Од мене сховаєтесь!»)
Застосовуючи текст твору, опишіть красу осінньої пори? («А вгорі над струмком дрімала жовто-зелена тиша осені й наче уві сні ронила листя. Було так м’яко і затишно в цьому вибалку над співучою поміж каміннями водою»)
Чим нове містечко нагадувало Климку те, де він жив з дядьком Кирилом? («…Чепурні, вистелені бруківкою вулиці, білі будиночки в невеличких садках, далі — грибок водокачки, клубчасті дими понад нею і тоненько і коротко свиснув паровоз — «кукушка…»)
Яке задоволення отримав герой під час перепочинку під яблунею? («Горобці, ганяючись один за одним, тучами в гіллі й оббивали крильцями листя. Яблука теж погойдувалися від того гороб’ячого бешкету разом з тоненькою гілочкою, на якій росли… Горобці аж кишіли в яблуневих вітах, а яблука гойдалися і не падали, наче їх прив’язано ниткою»)

 

8)Усне малювання.

- Опишіть зовнішність Климка: його зріст, волосся, очі, вираз обличчя.

-Які художні засоби ви використовували під час опису зовнішності Климка?

9)Рольова гра «Запитайте у Климка».

- Чи хотіли б ви про щось запитати Климка?(учні запитують у Климка).

 

9. Рефлексійно-оцінювальний етап.

- Чим завершується твір?(Климко гине)

- Як би ви хотіли, щоб завершився твір?

Бесіда.

- Сьогодні на уроці незримо присутні Климко і інші герої. Вони дають нам уроки. Які? Для чого?

- Чи потрібні ці уроки нам у сучасному житті? Чому? (Так. Герої навчають на доброті, турботі, чуйності, яких бракує у сучасному житті. Ми  повинні пам’ятати про війну і залишатися людьми у будь-яких ситуаціях.)

- Про війну написано багато творів, знято багато фільмів. Перегляньмо пісочну анімацію нашої сучасниці Ксенії Симонової «Реквієм на піску».

- Що поєднує повість «Климко» із переглянутим фільмом?(Тема війни, яку ми повинні пам’ятати)

- Доповніть речення

Як читач, я зрозумів(ла) …

Я дізнався(лась)…

 

10.Оцінювання

- Хто з учнів був найкращим, найактивнішим.

 

11. Домашнє завдання

Обов’язкове:

1.Усне висловлювання “ Які чесноти Климка важливі для мене сьогодні”.

За бажанням:

2 Знайти автобіографічні моменти в повісті “Климко”

 

1

 

doc
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
10361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку