28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

Про матеріал
Використання інноваційних технологій на уроці української літератури у 9 класі дозволяє реалізувати компетентнісно- орієнтований підхід до формування ключових компетентностей учнів.
Перегляд файлу

                                                  Учитель української мови

                                                                                    і літератури

                                                                                    Новогродівського закладу             

                                                                                    загальної середньої освіти

                                                                                    І – ІІІ ступенів № 7

                                                                                    Возняк Тетяна Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок літератури у 9 класі

Тема. І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.


УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

9 клас

Тема. І. Котляревський. «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки.

Мета. Охарактеризувати головну героїню п’єси, визначити кращі притаманні їй риси, на образі Наталки з’ясувати поняття української жінки; формувати активну життєву позицію; розвивати логічне мислення, усне мовлення, уміння узагальнювати, робити висновки, відстоювати власні переконання і принципи; виховувати кращі моральні якості, високі естетичні почуття.

Тип уроку. Засвоєння знань, формування вмінь.

 

Обладнання: портрет І.П.Котляревського у вишитому рушнику, портрети героїв твору, ілюстрації до змісту твору (учнівські також), аудіозапис пісень,

 

Щастя дістається тим,

Хто за нього бореться.

          П'єр Бомарше

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

Емоційне налаштування учнів.

Доброго дня, дорогі діти! Усміхніться один одному, побажайте нам усім гарного настрою, працездатності, удачі.

На партах у вас лежать картки самооцінки, які ви будете заповнювати протягом уроку. Підпишіть прізвище та ім`я.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Діти, ви прочитали п`єсу І. Котляревського «Наталка Полтавка», ознайомилися з її героями, тому зараз напишемо цитатний диктант «Упізнай героя».

 

1. Цитатний диктант

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

1) «Ти був бідним, любив мене — і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

2) Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

3) «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

4) Хто з героїв характеризує виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)

5) «…Живуть хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка водиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)

6) Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)

7) Він, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; зачав, бач, заводити бенкет з повитчиками, з канцеляристами, купцями і цехмістрами — пив, гуляв і шахровав гроші, покинув свій промисел і мало-помалу розточив своє добро…». (Терпило)

8) Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство — єсть то божа воля,/ З милим їх ділити — єсть щаслива доля?» (Наталка)

9) До кого звернулась Наталка з промовою: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилихи)

10) Кого мав на увазі виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра)

11) «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота — без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

12) «Так і я з чорноморцями буду тетерю їсти, горілку пити, люльку курити і черкес бити. Тілько там треба утаїти, що я письменний: у них, кажуть, із розумом не треба висоватись, та се невелика штука». (Микола)

Примітка. За кожну правильну відповідь ставиться 1 бал.

Взаємоперевірка. Відповіді на екрані.

 

2. Мозкова атака. Закінчіть фразу
- Пісня — це…
- За жанрами пісні розподіляються…
- Герої п’єси, що не виконують пісень…
- Національний характер персонажів твору розкривається у їх…
- У 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу славетний український композитор…

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Слово вчителя.

Українська жінка! Чарівна, працьовита, мудра.Вона мріє про щасливу долю. Але чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його знайти? Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться. Кажуть: «Щасливими не народжуються, ними стають». Як же  розуміють герої п'єси своє щастя, як  борються за нього,  якою повинна бути українська жінка? Про це ми і поговоримо сьогодні на уроці.

Епіграфом до нашого уроку є слова французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше: « Щастя дістається тим, хто за нього бореться».

Запишіть у зошитах дату, тему, епіграф уроку.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1.Учитель.

Українська дівчина... Як поетично оспівано її красу, її душу в народних піснях. Споконвіку всіх мандрівників, що подорожували Україною, приваблювали українські дівчата. Чимало чужинців вважало за честь вибрати тут дружину. Згадаймо легендарну бранку, захоплену турками дівчину, яка згодом стала дружиною султана. Горда і незалежна, розумна й освічена, вона мала неабиякий вплив на чоловіка. Стала  відомою світові під різними іменами. Назвіть їх. (Настя, Роксолана, Хасекі, Хуррем).

Що ж приваблювало чоловіків в українських жінках? Що змушувало паничів одружуватися з бідними дівчатами? Перш за все, врода, співучість, працьовитість, покірність, людяність. У цьому ми зараз переконаємося.

 

2. Повідомлення мистецтвознавця.

Чому навчали матері своїх доньок.

В усіх родинах був непорушний звичай: уставши вранці, дівчина мусила насамперед розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалося найбільшим недбальством братися за будь-яку роботу чи сідати за стіл з розпущеною косою. Про таких казали: «У неї на голові сорока гніздо звела», «У неї в косах сім чортів кублилося».

Споконвіків дівоча коса була своєрідною ознакою охайності. Вважалося, що юнка, яка стежить за волоссям, буде гарною господинею – чепурною, працьовитою. Тому матері особливо старанно привчали дочок до охайності.

Перш ніж з’явитися на людях, дівчина ретельно опоряджала косу, бо знала традиційний закон: «Яка коса – така й краса», «Подивись на косу, а подумай про її господиню».

Учитель. Поет Михайло Ткач та композитор Олександр Білаш звертаються до вас, дівчата, своєю піснею.

 

3. Звучить аудіозапис пісні «Ой не ріж косу».

 

4. Учитель. Дівоча врода у поєднанні із вродою душевною – ось що найбільше цінувалося в українських дівчатах.

Хто з героїв п’єси постає у вашій уяві, коли чуєте   слова: душевність, простота, вірність, людська гідність? Звичайно, Наталка.

 

5. Лунає пісня «Ой я дівчина Наталка».

 

6. Робота в парах.

Зачитати із тексту опис зовнішності Наталки.

 

7.«Усний малюнок».

Якою постала Наталка у вашій уяві?

 

8. Наталка. Найбільше багатство для мене, простої української дівчини, моє добре ім'я. Я переконана, що краще вмерти, ніж із немилим жити. «Петре! Петре! Де ти, милий, чорнобривий? Де ти? Озовися!», «ти був бідним, любим мені і за те потерпів і мусив мене оставити, я тебе любила і люблю».

Ось саме тому в момент повернення Петра, наперекір віковічним традиціям, я знайшла в собі силу промовити вирішальні слова: «Я не хочу за вас, пане возний. І ніхто мене до цього не принудить!»

 

Характеристика Наталки

Чому ж Наталка є уособленням кращих рис української жінки?

Але перш ніж дати відповідь, пропоную такі запитання:

 

9. Евристична бесіда.

1) Через що страждає героїня твору? (Через свою бідність: змушена відмовитись від Петра, невтомно працює; мати хоче віддати заміж за багатого, Наталка радіє, що тепер рівня Петрові).

2) Яким Наталка вбачає для себе майбутнє родинне життя? (Наталка створила свій ідеал родинного щастя – «жити люб’язно і дружно, бути вірними до смерті і помагати одне одному».)

3) Через що, на думку Наталки Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? (Петро пішов на заробітки, до Наталки сватається Возний; та не ваблять її ні його чин, ані гроші; вона знає – багатий пан не буде їй бідній щирим другом, а перетворить на кріпачку. Лише з Петром вона буде рівною і вільною).

4) Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники возному? Чи не суперечить цей вчинок поглядам і характеру її?

(Не маючи звістки 4 роки від Петра, Наталка піддається умовлянням матері, подає рушники возному. - Мати постійно плаче, дорікає Наталці, і Полтавка задля спокою матері вирішила подати возному рушники.               - Дівчина не зрадила Петра, але змушена так вчинити, бо дуже жаль матері.)

 

10. «Рольова гра».

Розмова матері і Наталки.

 

11. Бесіда.

1) Що змушує матір примушувати Наталку вийти заміж за возного?

(Терпилиха не уявляє життя в бідності. Багатий зять для неї – єдиний вихід із злиднів, у яких вони опинилися.)

2) Яким вбачає щастя для своєї дочки Терпилиха?

(Для Терпилихи щастя дочки - в достатках. У минулому багата, а тепер дуже бідна, вона добре знає перевагу багатства над бідністю. Терпилиха бачить, як її дочка важко працює, щоб забезпечити себе і її, і цінує це...).

3) А якщо Терпилиха любить свою дочку, бажає їй щастя, то чому ж вона намагалася відмовити Наталку від Петра вже тоді, коли він повернувся?

(Жінка просто боїться переступити закон, народну традицію. Якби Терпилиха не хотіла щастя, то не згодилася потім на заміжжя дочки з Петром, а відстояла б своє рішення віддати доньку за багатого.)

4) Які риси характеру Наталки ви помітили у розмові з матір'ю?

5) Як ви оцінюєте її вчинок?

6)Чому Терпилиха різко змінює думку про Петра?

(Терпилиха насправді любить Петра. Жінка бачить його безмежну доброту, вірність Наталці, самопожертву заради її щастя. Терпилиха відчуває, що була неправа, і її серце «проти її волі» відтаяло.)

7) Як поводиться Наталка, коли повертається Петро?

(Коли повернувся Петро, Наталка показала свій справжній характер. Вона порушує обіцянку дану матері, виступає проти тогочасного звичаю (коли дівчина подала рушники молодому, то не має права відмовитись), не лякається погроз возного і бореться за своє і Петра щастя).

8) Які риси характеру Наталки допомагають їй у боротьбі за своє щастя?(Рішучість, щирість, сміливість, мужність. Полтавка прямо заявляє про своє небажання зв’язати долю із нелюбом, висловлює свої погляди, захищає і відстоює їх.)

 

12. Перегляд уривка з фільму «Наталка Полтавка» («Заручини Наталки і Петра»)

 

13. Дослідницький практикум. Робота в групах.

І група. Дослідіть, що свідчить про створення І. Котляревським  образу Наталки під впливом усної народної творчості.

ІІ група. Дослідити мову Наталки. (Калинові намистинки народної творчості.)

ІІІ група. Створити символ образу Наталки, записати тези до захисту.

ІV група. Скласти психологічний портрет української жінки за п’єсою.

V група. Дослідити роль пісні у творі.

 

14. «Мікрофон».

- Які ж найкращі риси характеру уособлює образ Наталки Полтавки?

- У чому вбачає щастя Наталка?

- А в чому вбачаєте щастя ви?

- Чим вразила вас героїня?

- Чому ж вас повчає ця чарівна дівчина: постійно коритися чи

відстоювати своє право на щастя, не зважаючи на усталені норми і звичаї?

 

15. «Займи позицію»

- Чи може слугувати ідеалом для сучасної молоді Наталка Полтавка?

- Чи є зараз такі дівчата, як Наталка?

 

16. Учитель. Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.

Образ Наталки – гімн великому коханню, він буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим дівчатам та юнакам наслідувати це велике чисте почуття.

 

V. Підсумок уроку.

1. Пояснення епіграфа

-Зверніться до епіграфа. Як ви розумієте його?

2. Метод «Незакінчене речення».

- Сьогодні на уроці…

- Мене вразило…

- Мені сподобалося…

- Завдяки уроку я…

Учитель. Дорогі діти! На уроці ви добре попрацювали, показали свої  акторські,  творчі здібності. Я бажаю вам у житті знайти своє щастя. А сьогоднішній урок, гадаю, спонукав до того, щоб ви задумались над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Тож візьміть для себе за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки, її вірність, рішучість у боротьбі за щастя.

 

VІ. Оцінювання навчальних досягнень.

Діти заповнюють картки самооцінки і здають учителю.

VІІ. Домашнє завдання.

Написати лист Наталці; скласти асоціативне гроно до образу Наталки .

 

 

 

doc
Додано
25 березня
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку