Лірика періоду арешту й заслання Т.Г.Шевченка (1847-1857).

Про матеріал
Тест має змогу перевірити знання учнів 9 класу під час вивчення теми "Лірика періоду арешту й заслання Т.Г.Шевченка (1847-1857)". Тест містить 12 запитань, за кожне з якого учень отримає по 1 балу.
Перегляд файлу

Лірика Т.Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. 

Мета: поглибити знання про життя і творчість періоду заслання і повернення з нього письменника, розповісти про обставини написання творів,  допомогти  учням проникнути уявою у настрої, внутрішній світ героїв Шевченка; удосконалювати  навички виразного й усвідомленого читання,  коментування змісту твору,  ідейнохудожнього аналізу   тексту,  формувати вміння визначати поетичну образність, її роль у структурі творів; виховувати усвідомлення відчуття власної життєвої визначеності,  краси особистості. 

 

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Мотивація учіння школярів

- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

 

І. Актуалізація опорних знань.

Вступне слово вчителя.    

Коли б у нас була можливість помандрувати континентами і країнами, то в багатьох різних місцях — у Нью-Йорку, Торонто, Бухаресті, Москві, Санкт-Петербурзі, не кажучи вже про Київ, ми, можливо, з великим подивом побачили б пам’ятник одній людині. І ця людина — великий українець, духовний батько нашої нації Тарас Григорович Шевченко. 

-У чому на вашу думку популярність митця?

 

Гра «Асоціації» (+Малюнки) 

Ви вже дещо знайомі з життєвим шляхом поета, тому для актуалізації своїх знань зіграймо літературне лото «Асоціації», пригадаймо вже відомі сторінки життя Т.Шевченка.

Моринці.  Село, де народився майбутній поет. 

Григорій .   Ім'я батька поета.  

Енгельгардт.   Прізвище пана, у якого Тарас служив козачком. 

Дяк .  Перший учитель Тараса. 

Петербург.   Місто, де навчався письменник.

Брюллов. Прізвище видатного художника,який намалював портрет Жуковського, який  було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. 

Академія. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. 

Кобзар. Збірка поета. 

24. Вік, коли було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва. 

10.   Тарасова. Гора, на якій поховано поета.

11.   Малювання. Заняття, яке Тарас полюбив з дитинства.

12.   Кирило і Мефодій. За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві Шевченка було відправлено у заслання.

 

Робота з епіграфом.

Заслання, самота, солдатчина. Нічого.

Нічого — Оренбург. Нічого — Косарал.

 Не скаржився. Мовчав. Не плакав ні від чого

Нічого, якось жив і якось не вмирав.

— Діти, як ви вважаєте, про який період творчості Т. Шевченка йдеться у вірші                        Л. Костенко?

 

Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

Методом Незакінченого речення пропоную вам визначити мету та завдання нашого сьогоднішнього уроку. 

розкрити особливості лірики Т. Шевченка періоду (арешту й заслання) і після повернення із (заслання) на прикладі програмових поезій, проникнути уявою у настрої, у (внутрішній світ героїв поета), звертаючи увагу на красу їх (особистості); розвивати раціональність у використанні навчального часу, вміння послідовно і грамотно викладати власну думку; робити виважені (висновки); виховувати усвідомлення відчуття власної (життєвої визначеності),  краси особистості. 

 

Основний зміст уроку

З біографії Тараса Григоровича ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця складалося ніби на добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною в колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повернувся у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби вже була й знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення,— збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сім'ю, родинний затишок. І раптом усе зруйнувалось. Переслідування, допит, ув'язнення, солдатчина.

- За що Т. Шевченка ув’язнили?  

На суді не доведено участі поета в Кирило-Мефодіївському братстві. Шевченка  призначили рядовим в Оренбурзький окремий корпус із забороною писати й малювати.

 

Перегляд  ВІДЕО (заповнення  таблиці за змістом відеофільму)

 Нудьга і осінь. Боже милий, Де ж заховатися мені?

Що діяти? Уже й гуляю

По цім Аралу; і пишу Віршую нищечком, грішу., - писав митець під час експедиції. 

 

Перед тим, як ми перейдемо до аналізу ліричних творів  Т.Шевченка, ми повинні ознайомитися із новими термінами  та пригадати вам вже відомі поняття.  

                                                      Відомості з теорії літератури С.244

Ліричний герой (Л. г.) — образ поета (його ліричне «я»), чиї переживання, думки та почуття відображено в ліричному творі. 

Медитація (від лат. medetatio — роздум) — форма філософської лірики: вірш, в якому поет висловлює свої думки над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.

Психологізм у літературі — глибоке, детальне відтворення подій у художньому творі, зокрема світу його персонажа (почуття, думки, переживання, спонукання).

 

Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка (разом) «Садок вишневий коло хати».

Перебуваючи ще в казематі Шевченко пише однойменний цикл, який складався із 13 віршів, головним мотивом яких є заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Автора хвилювала не особиста доля, а доля України. У деяких віршах циклу звучать народнопісенні мотиви. У них розповідається про сирітство дівчини, про кохання й розлуку, про зло солдатчини. 

Будучи  далеко від рідного краю, Шевченко згадує українську природу, пісні, звичаї. Все це він відтворив у поезії "Садок вишневий коло хати". 

Читання поезії.

Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.

Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.

Жанр: пейзажна лірика. Бесіда за питаннями. 

-Що змальовує Т. Шевченко на лоні вишневого садка? (перегляд картини) -З яким піднесенням ставиться Т. Шевченко до співу солов'я?

-Опишіть уявний образ матері з твору? (гронування). 

Чим пов'язана життєва доля Т. Шевченка з однією з таких родин, про яку він зазначає у своєму програмовому творі? 

-Як на вашу думку, чи буде щасливою життєва доля малих діточок, яких мати поклала спати? 

Опрацювання прислів’їв.

Батьки працьовиті - і діти не ледачі.

Вся сім'я разом, так і душа на місці. За загальним столом їжа смачніша.

 

 «Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород) 

Наступна поезія, яку ми розглянемо має назву «Доля». Вона  була створена невдовзі після звільнення Шевченка з солдатської неволі. У вірші  Т. Шевченко звертається до своєї долі, як до друга. Він вдячний їй, що повела в науку, що виховала його чесним та справедливим. І він гордий, що може сказати про себе — у нього немає "зерна неправди за собою". І цей шлях — шлях до слави, до розуміння є в цьому світі й свого призначення. 

Читання поезії.

Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця.   (1-В) Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала Т. Ш. впродовж всього його життя.(2-В). Жанр: філософська лірика. Бесіда за питаннями.

-Що ви розумієте під словом «доля»? Від яких чинників вона залежить?

-Чому, на думку поета, доля не лукавила з ним?

-Чому навчання для хлопця було нестерпною мукою?

-Про яку славу мріяв поет? Що він заповідав нащадкам?

Опрацювання прислів'їв.

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.

Долі й конем не об'їдеш.

Долі скаргами не власкаєш.

 

«Росли укупочці, зросли» 

Поезія написана 25 червня 1860 року, у перші дні закоханості поета в Ликеру Полусмак. Дев’ятнадцятирічна кріпачка відіграла в житті Т. Шевченка фатальну роль. Їхнє кохання тривало сто днів. Перші пориви осіннього вітру принесли холод в їхні стосунки, а згодом і геть їх розірвали. Вони так і не побралися. Ликера вийшла заміж за перукаря Яковлева, народила йому дітей. 

У вірші Т. Шевченко відображає український родинний ідеал,  адже найбільшим бажанням поета було одружитися й створити сім’ю, народити дітей, радіти можливості турбуватися про близьких.

Вірш складається з двох восьмирядкових строф. У першій стисло відтворено життєву історію подружньої пари. У другій розповідь змінюється медитацією, з особистим підтекстом, а медитація переходить у молитву, звернену до Бога, у якій звучать щирі й сердечні роздуми, захоплення народним ідеалом щасливої родини. Читання поезії. 

Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися (2-В).

Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов'язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався (1-В).

Жанр: інтимна лірика. Бесіда за змістом. 

-Від чого залежить щасливе подружнє життя?

-Як повинні поводити себе члени родини, коли сім'я опиняється у скрутному становищі.

-Чим пояснити те, що поет прагне зберегти любов між людьми і у потойбічному світі?

-Чому вважають: благополуччя в родині — міцність держави. 

 

 Опрацювання прислів'їв про сім'ю, стислий їх коментар.

Чоловік у домі голова, а жінка — душа.

Не потрібен і клад, коли в сім'ї лад. Не з багатством жить, а з людиною.

 

Закріплення вивченого матеріалу Трихвилинне есе. 

На вашу думку, до яких би тем звертався Т. Шевченко у наш час? До кого міг би звернутися за допомогою? 

 

Заключне слово.

Життєві випробування вимучили Шевченка фізично, але не зломило морально. Саме у засланні Т. Шевченко пише той відомий нам вислів, який став головною характеристикою його творчості й усього його життя. У цьому вислові — уся незламність Кобзаря, уся його гідність, віра у справедливість: • О думи мої! О славо злая! За тебе марно я в чужому краю Караюсь, мучуся… але не каюсь!

Хочеться вірити, що ви візьмете з собою у майбутнє:

Тарасову пристрасть!

Тарасову мудрість!

Тарасове невмируще слово!

 

Оголошення про результати роботи учнів на уроці  Домашнє завдання.

 

pdf
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1003
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку