Лірика Т.Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання.
Мета: поглибити знання про життя і творчість періоду заслання і повернення з нього письменника, розповісти про обставини написання творів, допомогти учням проникнути уявою у настрої, внутрішній світ героїв Шевченка; удосконалювати навички виразного й усвідомленого читання, коментування змісту твору, ідейнохудожнього аналізу тексту, формувати вміння визначати поетичну образність, її роль у структурі творів; виховувати усвідомлення відчуття власної життєвої визначеності, краси особистості.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Мотивація учіння школярів
- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.
І. Актуалізація опорних знань.
Вступне слово вчителя.
Коли б у нас була можливість помандрувати континентами і країнами, то в багатьох різних місцях — у Нью-Йорку, Торонто, Бухаресті, Москві, Санкт-Петербурзі, не кажучи вже про Київ, ми, можливо, з великим подивом побачили б пам’ятник одній людині. І ця людина — великий українець, духовний батько нашої нації Тарас Григорович Шевченко.
-У чому на вашу думку популярність митця?
Гра «Асоціації» (+Малюнки)
Ви вже дещо знайомі з життєвим шляхом поета, тому для актуалізації своїх знань зіграймо літературне лото «Асоціації», пригадаймо вже відомі сторінки життя Т.Шевченка.
Моринці. Село, де народився майбутній поет.
Григорій . Ім'я батька поета.
Енгельгардт. Прізвище пана, у якого Тарас служив козачком.
Дяк . Перший учитель Тараса.
Петербург. Місто, де навчався письменник.
Брюллов. Прізвище видатного художника,який намалював портрет Жуковського, який було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва.
Академія. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту.
Кобзар. Збірка поета.
24. Вік, коли було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва.
10. Тарасова. Гора, на якій поховано поета.
11. Малювання. Заняття, яке Тарас полюбив з дитинства.
12. Кирило і Мефодій. За участь у Кирило-Мефодіївському товаристві Шевченка було відправлено у заслання.
Робота з епіграфом.
Заслання, самота, солдатчина. Нічого.
Нічого — Оренбург. Нічого — Косарал.
Не скаржився. Мовчав. Не плакав ні від чого
Нічого, якось жив і якось не вмирав.
— Діти, як ви вважаєте, про який період творчості Т. Шевченка йдеться у вірші Л. Костенко?
Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Методом Незакінченого речення пропоную вам визначити мету та завдання нашого сьогоднішнього уроку.
розкрити особливості лірики Т. Шевченка періоду (арешту й заслання) і після повернення із (заслання) на прикладі програмових поезій, проникнути уявою у настрої, у (внутрішній світ героїв поета), звертаючи увагу на красу їх (особистості); розвивати раціональність у використанні навчального часу, вміння послідовно і грамотно викладати власну думку; робити виважені (висновки); виховувати усвідомлення відчуття власної (життєвої визначеності), краси особистості.
Основний зміст уроку
З біографії Тараса Григоровича ви знаєте, що після звільнення з кріпацтва, життя митця складалося ніби на добре. Він успішно вчився в Академії мистецтв, був своєю людиною в колах передової інтелігенції, ні від кого не залежав. Щороку друкувалися його твори в журналах, альманахах, виходили окремими книжками й користувалися великою популярністю в читачів. Після довгих років блукань на чужині поет повернувся у палко любимий рідний край, міг працювати для розвитку його культури. Ніби вже була й знайдена стежка, яка могла привести поневолений народ до національного й соціального визволення,— збройне повстання. Здавалося вже цілком здійсненною і мрія про особисте щастя, сім'ю, родинний затишок. І раптом усе зруйнувалось. Переслідування, допит, ув'язнення, солдатчина.
- За що Т. Шевченка ув’язнили?
На суді не доведено участі поета в Кирило-Мефодіївському братстві. Шевченка призначили рядовим в Оренбурзький окремий корпус із забороною писати й малювати.
Перегляд ВІДЕО (заповнення таблиці за змістом відеофільму)
Нудьга і осінь. Боже милий, Де ж заховатися мені?
Що діяти? Уже й гуляю
По цім Аралу; і пишу Віршую нищечком, грішу., - писав митець під час експедиції.
Перед тим, як ми перейдемо до аналізу ліричних творів Т.Шевченка, ми повинні ознайомитися із новими термінами та пригадати вам вже відомі поняття.
Відомості з теорії літератури С.244
Ліричний герой (Л. г.) — образ поета (його ліричне «я»), чиї переживання, думки та почуття відображено в ліричному творі.
Медитація (від лат. medetatio — роздум) — форма філософської лірики: вірш, в якому поет висловлює свої думки над проблемами життя і смерті, над баченим і пережитим.
Психологізм у літературі — глибоке, детальне відтворення подій у художньому творі, зокрема світу його персонажа (почуття, думки, переживання, спонукання).
Опрацювання програмових поезій Т. Шевченка (разом) «Садок вишневий коло хати».
Перебуваючи ще в казематі Шевченко пише однойменний цикл, який складався із 13 віршів, головним мотивом яких є заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Автора хвилювала не особиста доля, а доля України. У деяких віршах циклу звучать народнопісенні мотиви. У них розповідається про сирітство дівчини, про кохання й розлуку, про зло солдатчини.
Будучи далеко від рідного краю, Шевченко згадує українську природу, пісні, звичаї. Все це він відтворив у поезії "Садок вишневий коло хати".
Читання поезії.
Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю.
Жанр: пейзажна лірика. Бесіда за питаннями.
-Що змальовує Т. Шевченко на лоні вишневого садка? (перегляд картини) -З яким піднесенням ставиться Т. Шевченко до співу солов'я?
-Опишіть уявний образ матері з твору? (гронування).
Чим пов'язана життєва доля Т. Шевченка з однією з таких родин, про яку він зазначає у своєму програмовому творі?
-Як на вашу думку, чи буде щасливою життєва доля малих діточок, яких мати поклала спати?
Опрацювання прислів’їв.
Батьки працьовиті - і діти не ледачі.
Вся сім'я разом, так і душа на місці. За загальним столом їжа смачніша.
«Доля» (9 лютого 1858, Нижній Новгород)
Наступна поезія, яку ми розглянемо має назву «Доля». Вона була створена невдовзі після звільнення Шевченка з солдатської неволі. У вірші Т. Шевченко звертається до своєї долі, як до друга. Він вдячний їй, що повела в науку, що виховала його чесним та справедливим. І він гордий, що може сказати про себе — у нього немає "зерна неправди за собою". І цей шлях — шлях до слави, до розуміння є в цьому світі й свого призначення.
Читання поезії.
Тема: розповідь поета про власну життєву долю, яка не лукавила до митця. (1-В) Ідея: возвеличення долі, яка супроводжувала Т. Ш. впродовж всього його життя.(2-В). Жанр: філософська лірика. Бесіда за питаннями.
-Що ви розумієте під словом «доля»? Від яких чинників вона залежить?
-Чому, на думку поета, доля не лукавила з ним?
-Чому навчання для хлопця було нестерпною мукою?
-Про яку славу мріяв поет? Що він заповідав нащадкам?
Опрацювання прислів'їв.
Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
Долі й конем не об'їдеш.
Долі скаргами не власкаєш.
Поезія написана 25 червня 1860 року, у перші дні закоханості поета в Ликеру Полусмак. Дев’ятнадцятирічна кріпачка відіграла в житті Т. Шевченка фатальну роль. Їхнє кохання тривало сто днів. Перші пориви осіннього вітру принесли холод в їхні стосунки, а згодом і геть їх розірвали. Вони так і не побралися. Ликера вийшла заміж за перукаря Яковлева, народила йому дітей.
У вірші Т. Шевченко відображає український родинний ідеал, адже найбільшим бажанням поета було одружитися й створити сім’ю, народити дітей, радіти можливості турбуватися про близьких.
Вірш складається з двох восьмирядкових строф. У першій стисло відтворено життєву історію подружньої пари. У другій розповідь змінюється медитацією, з особистим підтекстом, а медитація переходить у молитву, звернену до Бога, у якій звучать щирі й сердечні роздуми, захоплення народним ідеалом щасливої родини. Читання поезії.
Тема: звернення поета до Бога, щоб Всевишній сприяв щасливому подружньому життю кожному, хто прагне одружитися (2-В).
Ідея: возвеличення гармонії, взаєморозуміння, дружньої підтримки, що є обов'язковою передумовою для подальшого подолання труднощів тим, хто побрався (1-В).
Жанр: інтимна лірика. Бесіда за змістом.
-Від чого залежить щасливе подружнє життя?
-Як повинні поводити себе члени родини, коли сім'я опиняється у скрутному становищі.
-Чим пояснити те, що поет прагне зберегти любов між людьми і у потойбічному світі?
-Чому вважають: благополуччя в родині — міцність держави.
Опрацювання прислів'їв про сім'ю, стислий їх коментар.
Чоловік у домі голова, а жінка — душа.
Не потрібен і клад, коли в сім'ї лад. Не з багатством жить, а з людиною.
Закріплення вивченого матеріалу Трихвилинне есе.
На вашу думку, до яких би тем звертався Т. Шевченко у наш час? До кого міг би звернутися за допомогою?
Заключне слово.
Життєві випробування вимучили Шевченка фізично, але не зломило морально. Саме у засланні Т. Шевченко пише той відомий нам вислів, який став головною характеристикою його творчості й усього його життя. У цьому вислові — уся незламність Кобзаря, уся його гідність, віра у справедливість: • О думи мої! О славо злая! За тебе марно я в чужому краю Караюсь, мучуся… але не каюсь!
Хочеться вірити, що ви візьмете з собою у майбутнє:
Тарасову пристрасть!
Тарасову мудрість!
Тарасове невмируще слово!
Оголошення про результати роботи учнів на уроці Домашнє завдання.