Майстер-клас для вчителів української мови та літератури
(курси підвищення кваліфікації при Донецькому облІППО 2019р.)
Тема уроку відповідно до програми з розділу «Вивчення творчості
І. Котляревського»
У розробці зроблено два акценти:
формування успішної особистості на уроках літератури в Новій українській школі. (відзначено зеленим кольором)
методи створення ситуації успіху на уроках літератури в Новій українській школі. (відзначено червоним кольором)
Тема. І. П. Котляревський «Наталка Полтавка». Наталка як уособлення кращих рис української жінки.
Мета: проаналізувати образ Наталки, визначити провідні риси її характеру; розвивати логічне мислення, навички самостійної роботи, вміння висловлювати свої думки; робити висновки; удосконалювати навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, добираючи цитати; розвивати творчі здібності учнів; створювати ситуацію успіху для кожного учня; виховувати загальнолюдські цінності, почуття гордості за національну культуру; кращі риси людини: доброту, милосердя, щирість, почуття гідності, шанобливе ставлення до батьків, прищеплювати любов до театру.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Підручник, текст п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка», презентація «Наталка як уособлення кращих рис української жінки», дидактичний матеріал (картка «Розповідь з опорою на піраміду», таблиця «Сім’я. Паралель минулого і сучасного»).
Епіграф
Із цієї народної першоп’єси кожне нове покоління черпає науку почуттів, моральні взірці кохання, людської краси, благородства.
Олесь Гончар
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Паспорт п'єси «Наталка Полтавка» І.П.Котляревського.
(Прийом «Ланцюжок»).
1. |
Назва твору |
|
2. |
Автор |
|
3. |
Джерела твору |
|
4. |
Рік написання |
|
5. |
П'єсу поставлено вперше |
|
6. |
Хто написав музику до п’єси? |
|
7. |
Жанр твору і його особливості |
|
8. |
Тема |
|
9. |
Проблеми |
|
10. |
Персонажі |
|
11. |
Ідея (основна думка) |
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Репродуктивно-асоціативний диктант».
1. Тахтаулівський дячок.
Писар із восьмачок.
Підканцелярист із суда.
Скоробреха.
(Женихи, що безуспішно сваталися до Наталки.)
2. «Віють вітри, віють буйні…»
«Од юних літ не знав я любові».
«Дід рудий, баба руда».
«Ой під вишнею, під черешнею».
(Пісні з п’єси «Наталка Полтавка».)
3. Лучче синиця в жмені, як журавель в небі.
Знайся кінь з конем, а віл з волом.
Ніхто не віда, хто як обіда.
(Прислів’я з п’єси.)
2. Робота в парах. Вправа «Розповідь з опорою на піраміду».
Складіть історію Наталки Полтавки з опорою на піраміду. (Учні отримують схему плану розповіді та довідку.)
1. |
|
Ім'я героя твору. |
||||||
2. |
|
|
Опис героя. |
|||||
3. |
|
|
|
Опис місця події. |
||||
4. |
|
|
|
|
Опис проблеми (що відбулося). |
|||
5. |
|
|
|
|
|
Про першу подію. |
||
6. |
|
|
|
|
|
|
Про другу подію. |
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
Про розв'язку. |
Довідка. Ця розповідь має обмеження,кожний новий рядок додає лише одне слово. Продумайте зміст того, про що будете говорити, та підберіть найбільш вдалі слова.
Алгоритм розповіді з опорою на піраміду:
1 рядок – 1 слово (ім'я героя твору).
2 рядок – 2 слова (опис героя).
3 рядок – 3 слова (опис місця події).
4 рядок – 4 слова (опис проблеми (що відбулося).
5рядок – 5 слів (про першу подію).
6 рядок – 6слів (про другу подію).
7 рядок – 7 слів (про розв’язку).
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Вчитель. Проведена робота показала, що ви добре підготувалися до сьогоднішнього уроку: знаєте зміст п’єси, героїв, склали паспорт твору. Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; протягом такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалось би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…».
І справа тут, мабуть, не лише в пісні, а й у постаті героїні. Яка ж вона, Наталка? Це ми і маємо з’ясувати. Отож, на сьогоднішньому уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, дамо оцінку іншим героям, які зіграли важливу роль у житті Наталки.
1.Дослідницька робота в групах на тему «Образ головної героїні».
1 група. Прийом «Ромашка якості». На кожному пелюстку ромашки напишіть рису характеру Наталки Полтавки та цитату, яка її підтверджує.
2 група. Ключові образи, пов’язані з головною героїнею. Доберіть цитати.
3 група. Як розуміє щастя Наталка, а як – її мати?
Презентація результатів дослідницької роботи.
– Яким вбачає для себе Наталка майбутнє родинне життя?
(Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і допомагати один одному. Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.)
2. Метод «Обери позицію». Міні-диспут.
– Чи може слугувати ідеалом для сучасної молоді Наталка? Чи є нині такі дівчата, як Наталка?
3. Інтерактивна вправа.
– Ви охарактеризували кожен образ твору і побачили, які погляди на сім’ю існували на початку ХІХ століття. Яку роль має сім’я в житті людини сьогодні?
Довідка вчителя. За твердженням психологів, сім’я – це мала соціальна група, заснована на шлюбі та кровній спорідненості. Члени сім’ї об’єднуються емоційними зв’язками, спільністю побуту, моральною відповідальністю, взаємодопомогою.
Заповнення таблиці «Сім’я. Паралель минулого і сучасного».
Критерії оцінювання |
Погляд з минулого. «Наталка Полтавка». |
Сучасний погляд. |
Самостійний вибір партнера. |
|
|
Взаємоповага. |
|
|
Любов. |
|
|
Довіра. |
|
|
Розуміння. |
|
|
Спільний побут. |
|
|
Діти. |
|
|
Щастя. |
|
|
Довідка. Якщо згодні з даним критерієм оцінювання, ставимо +, не згодні – ставимо -.
Вчитель. Результати роботи показали, що сучасні погляди на сім’ю майже не відрізняються від тих, що були два століття тому. Головне, що було актуальним, є і буде – це будувати родину на тих цінностях, які ви самі правильно обрали.
– Останній критерій оцінювання – щастя. Його прагнули всі люди і завжди. Щастя у кожного своє. Кожен розуміє його по-своєму. А в чому вбачаєте зміст щастя ви? (Метод «Мікрофон»)
V. Рефлексія.
Прийом «Чемодан».
– Які знання, отримані сьогодні на уроці, ви можете покласти у свій «чемодан», відправляючись у подорож «Життя»?
VІ. Підсумок.
Вчитель. Наш урок, присвячений вивченню п’єси Івана Котляревського «Наталка Полтавка», закінчено. На уроці ви показали гарне вміння характеризувати героїв твору, креативно мислити, працювати в групах. . Видно, що герої п’єси вам стали близькі, ви зрозуміли їхню поведінку, встигли полюбити їх.
Думаю, що сьогоднішній урок спонукав до того, щоб ви задумалися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками і завжди пам’ятали, що все в житті починається з любові. Я вдячна вам за щирі відповіді, активну участь в роботі. І завжди пам’ятайте:
Щасливий, хто мав змогу
знайти щасливе життя.
Але щасливіший той,
хто вміє ним користуватись.
Г. Сковорода
Оцінювання.
Домашнє завдання.
1. Підготувати повідомлення про життя і творчість Г.Квітки-Основ’яненка.
2. На вибір.
Написати твір-роздум на тему: «Щасливими не народжуються, ними стають»
або висловлювання «Значення родини і кохання в житті людини». (За п’єсою «Наталка Полтавка І.П.Котляревського».)