Робота містить ідеї та матеріали для конструювання уроків зарубіжної літератури з використанням методики розвитку критичного мислення: програмні вимоги, опис компетентностей, схему конструювання уроку, проблемне питання та варіанти пошуку відповідей, теми для дискусій, творчих робіт, напрямки роботи з текстом, різні за змістом та рівнем завдання .
Туве Янссон. «Комета прилітає».
Туве Янсон (1914–2001). «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. Його персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. 2 години
Ключові компетентності
1) спілкування державною мовою – читання та переказ тексту ( переклад Н Іваничук), обговорення , виконання письмових завдань, збагачення словарного запасу, вивчення термінів, розширення понять;
2) спілкування іноземними мовами - знайомство із звучанням шведської, фінської мови під час перегляду фрагментів м/ф, трейлерів;
3) математична компетентність - встановлення причиново – наслідкових зв’язків через пошук відповідей , аналіз вчинків персонажів, формулювання припущень та вибудовування гіпотез, складання схеми, таблиці, формування аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків; епізод в лісовій крамниці - підрахунки ;
4) компетентності в природничих науках і технологіях – пошук інформації, використання різних видів читання; професії та хобі , пов’язані з вивченням живої природи, приготування їжі; життя планети, різні форми рельєфу ; організація та здійснення подорожі, складання інструкції; організація справи( Хропусь), винахідливість та кмітливість персонажів ( перехід через море, політ додому);
5) інформаційно-цифрова компетентність - використання інтернет – ресурсів для отримання інформації, підготовки творчих завдань ( презентації, бук трейлер);
6) уміння вчитися – планування роботи, самостійне відстеження виконання завдань за інтелект картою; робота в парах та групах; самооцінювання результатів роботи;
7) ініціативність і підприємливість - креативність як важлива риса людського характеру ( креативність персонажів твору); презентація та відстоювання власних пропозицій, ідей під час групової роботи;
8) соціальна та громадянська компетентності - важливість сімейних зв’язків – сім’я Мумі – троля, дружніх стосунків та толерантності – стосунки з Чмихом, Нюхмумриком, Ондатром тощо, допомога в екстремальних та небезпечних ситуаціях ( у горах, битва з Ангостурою);
9) обізнаність та самовираження у сфері культури - визначення загальнолюдських цінностей, відображених у творі; створення ілюстрацій, ляльок, робота з ілюстраціями; коментарі до мультфільмів та відео;;
10) екологічна грамотність і здорове життя - взаємозв’язок усього живого на землі, необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів.
Для інсталяції: мушлі, перли, люстерко, зірка ; можна додати ляльку Мумі-троля, яка виготовлена учнями ( а також - щегла, гілляки, метла, весло, вудка, паламана драбина).
Для епіграфу
« Весь світ – чудова чарівна казка» . Туве Янссон
Життя - це відкриття... Безперервне відкриття, яке ми здійснюємо відносно себе і навколишнього світу. X. Ортега-і-Гассет (іспанський філософ)
Обладнання: демонстраційна апаратура, фліпчарт з папером, словникові картки, текстові картки, ілюстрації, предмети для інсталяції, м/ф для здивування, презентація, відео ( Туве Янссон, малювання Мумі – троля тощо).
Для мети:
Познайомити з творами фінської художниці, письменниці Туве Янссон, сприяти розумінню та усвідомленню учнями творчого внеску письменниці в скарбницю світової літератури для дітей та дорослих;
розширення поняття «герой», знайомство та оволодіння поняттями «персонаж твору», «герой твору»;
формування та розвиток умінь переказувати текст близько до змісту, визначати провідні, актуальні ідеї твору, характеризувати образи персонажів за їх вчинками, висловлювати власне судження щодо вчинків героїв та своїх вчинків;
вчити планувати роботу за допомогою інтелект – карти, використовувати інші графічні організатори;
Розвивати творчий підхід до роботи, вчити організовувати власну пошукову роботу з вирішення проблемного питання, бачити множинність пошукових шляхів;
розвивати уміння узагальнювати і систематизувати знання;
розвивати можливість отримувати знання, уміння та навички шляхом самостійної роботи;
створити ситуацію зацікавленості, викликати позитивні емоції і збудити інтерес до засвоєння нових знань;
сприяти розумінню цілісності Всесвіту та єдності Життя;
формувати розуміння необхідності міцних позитивних сімейних зв’язків, дружніх стосунків, толерантності;
сприяти формуванню екологічної культури.
Схема Структурні компоненти уроку
Варіанти для здивування – зачаровування
Для актуалізації:
- розмова про небесні тіла, життя землі у всесвіті, комети та астероїди, наслідки для землі;
- сім’я – всесвіт;
- кого називають героями, розширення поняття;
- повідомлення теми та завдань уроку ;
- представлення проблемного питання ;
- складання схеми ( інтелект карти) для планування роботи, формулювання запитань для пошуку відповідей.
Інтелект карта – початок разом, доповнення під час вивчення в класі і дома-самостійне управління роботою.
Проблемне питання
Що допомогло героям та персонажам твору врятуватись?
Можливі напрямки пошуків відповіді:
Обставини (хто їх створює?) - предмети –- особисті риси:
- з річкового тунелю – гра Нюхмумрика на гармонії, щогла, сачок Гемуля – наукова пристрасть Гемуля, допитливість, зібраність;
- падіння з гори – мотузка – страх – дружні стосунки;
- від Ангостури – ніж – хоробрість, відвага, закоханість Мумі-троля
- перехід через гаряче зневоднене морське дно – ходулі - звідкіля з’явились? – кмітливість, винахідливість, відважність героїв;
- від восьминога – люстерко – винахідливість, закоханість Хропусі;
- політ додому – плаття Гемуля – кмітливість, винахідливість, креативний підхід;
- від комети – печера, ванна, ковдра, інші речі – дії всіх, організація Хропуся, батьки , що очікували сина та його друзів - любов і довіра.
Комета пролетіла вповз.
Варіації щодо висновків:
Предмети стають рятівними тільки в руках винахідливих, сміливих, відважних, добрих героїв.
Вони всі різні, але діють разом, приймають один одного такими , як є, зберігають дружні стосунки і перемагають.
Розум , кмітливість, креативність, відвага , дружнє ставлення важливі в житті.
Довіра , дружба, любов у сім’ї дуже важливі для розвитку особистості та успішного життя, дім та сім’я можуть (повинні) складати щастя дитини.
Створення знання
Вам необхідні друзі, а не речі, щоб мати дім.
Життя прекрасне!
Навіть найсумніші події перестають бути найсумнішими, якщо ставитись до них правильно.
Кожен, незалежно від того. Малий він чи ні, має право іноді сердитись.
Доки ви знаходитесь на природі, вам ніколи не буде нудно.
Кожен потребує тепла та світла, навіть Морра.
Мумі – мама може виправити все, що завгодно.
Треба остерігатися наслідків своєї непомірності.
Ті, хто вас любить, ніколи не звернуть увагу на вашу незграбність.
Іноді таємниця набагато зручніша, ніж знання відповідей на запитання.
Завжди живи теперішнім.
Іноді страшенно важко бути самим собою.
Люди з грошима іноді намагаються вказувати, що нам робити… але у них немає квітів.
Зими завжди доволі важкі. Але, тим не менш сніг - це магія.
Можна лежати на мосту і дивитись , як тече вода. Або бігати , або бродити по болоту у червоних чобітках, або ж з крутитися клубочком та слухати, як по даху стукає дощ. Бути щасливою дуже легко.
Необхідно знаходити баланс між свободою та обов’язком.
Листи та подарунки , блискучі картинки, сповнені ніжності, важливі. Але важливіше слухати один одного обличчям до обличчя, це велике та рідкісне мистецтво.
Вода важлива не тільки для пиття.
Все чудово , коли ми в ладу з собою та своєю дивакуватістю.
Однаково важливо знати дві речі: як бути самому та як бути з ншими.
Іноді все, що треба зробити, щоб заспокоїти когось, це нагадати йому , що ви поруч.
Необхідно доходити до всього своїм розумом та пережити все те ж самому.
Ніколи не станеш по справжньому вільним, якщо будеш надмірно кимось захоплюватись.
Перш, ніж кого – небудь рятувати, з’ясуй , кого ж ти рятуєш.
Ми всі несемо відповідальність за тих, хто менший за нас ( можна порівняти з висловлюванням А. де Сент-Екзюпері про відповідальність).
http://stuki-druki.com/Aforizmi-Jansson.php
Туве Янссон, https://www.inpearls.ru/author/tove+jansson
Які з цих висловлювань ти можеш сказати від себе?
- персонажі твору (список в таблиці) – ДЗ: дописати список персонажів
- характеристики персонажів ( таблиця з подальшим доповненням)
- додаткове питання – стосунки з батьками?
Таблиця Діючі особи твору
Ім’я/ назва |
Статус за зв’язками з іншими |
Риси характеру |
Герой /персонаж |
|
|
|
|
Для обговорення, дискусії ( можливо для роботи груп):
Висловлювання:
Тато каже, що вони ніколи не дійдуть до мети, бо їх вабить лише дорога…»(мумі-троль)
Нелегко доводиться тому, хто прагне володіти речами, мати їх, носити за собою.Я лише милуюся ними(…)
Замість тягати важкі тлумаки з маєтками, я насолоджуюся мандрівкою (Нюхмумрик)
Уявляєте , яка вона самотня… І напевно , почувається іще самотніьою, знаючи, що всі її бояться( З розмови мумі-троля і Чмиха про комету)
Накопичувати надто багато власності небезпечно … (Нюхмумрик)
Дивні речі відбуваються, коли чогось дуже прагнеш (Мумі-троль)
Ворог позаду набагато страшніший, ніж той, що виходить назустріч. (Чмих)
Стежка мусить кудись вести (Мумі – трроль)
Від щастя можна забути про їжу ( Чмих)
Дивна річ — дороги та річки, — міркував собі Чмих, — дивишся їм услід — і відразу страшенно кортить опинитися деінде, піти за ними, аби побачити, де вони закінчуються…
Епізоди ( читання з коментарем, переказ, обговорення):
Збори у подорож, повернення додому – зустріч з батьками
Перехід через висохше море
Боротьба з Ангостурою
Падіння в горах
Підготовка печери
Ще для рефлексії
Ще для домашнього завдання
3.Питання та завдання:
І ( можуть бути тестовими)
( шведською).
( Танго)
А. Мумі – троль 1. Завжди галантний,ввічливий, курить люльку, читає газети,
Б.Мумі – тато пише мемуари.
В. Мумі – мама 2. Жадібний та примхливий.
Г. Чмих 3. Доброзичлива, прикрашає житло, господарює, гостинна.
Д. Нюхмумрик 4. Шляхетний, доброзичливий, відважний.
Ж. Хропуся 5. Філософ – скептик.
З. Хропсь 6. Кокетка.
К. Ондатр 7. Балакун , схильний до бюрократизму, діловий.
8. Мрійник.
Додайте свої характеристики.
ІІ
Знайдіть помилку:
Зошит - 40 пенні
Лимонад (виблюваний) - 34 пенні
Медаль - 3 марки
Люстерко (з рубінами) - 5 марок
Сума: 8 марок 74 пенні
Штани - 8 марок
8=8
Решта :74 пенні
— Ось Сонце, — розтлумачував він, показуючи на цукерничку. — Сухарики — це зірки. Ось ця окрушина — Земля. Бачите, яка крихітна! А Всесвіт такий велетенський, що не має кінця й краю
…— Інша Сонячна система уже не поміститься на вашому столі. Вона ген далеко поза його межами, — і з тими словами він пожбурив канапкою у сад.
ІІІ
Перекажіть подані уривки , зберігаючи їх зміст, як спостереження журналіста – мандрівника, вченого – дослідника, ведучого прогнозу погоди. Що ви при цьому змінили? Чим перероблені тексти відрізняються від оригінальних? ( Можлива групова робота)