Ідеї та матеріали для конструювання уроків за темою "Туве Янссон , "Комета прилітає" з використанням методики розвитку критичного мислення

Про матеріал

Робота містить ідеї та матеріали для конструювання уроків зарубіжної літератури з використанням методики розвитку критичного мислення: програмні вимоги, опис компетентностей, схему конструювання уроку, проблемне питання та варіанти пошуку відповідей, теми для дискусій, творчих робіт, напрямки роботи з текстом, різні за змістом та рівнем завдання .

Перегляд файлу

Туве Янссон.  «Комета прилітає».

  1. Програмна тема: 

Туве Янсон (19142001). «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. Його персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. 2 години

Ключові компетентності

 

1) спілкування державною мовою – читання та переказ тексту ( переклад Н Іваничук), обговорення , виконання письмових завдань, збагачення  словарного запасу, вивчення термінів, розширення понять;

 2) спілкування іноземними мовами -  знайомство із звучанням  шведської, фінської мови  під час перегляду фрагментів м/ф, трейлерів;

3) математична компетентність -  встановлення причиново – наслідкових зв’язків через  пошук відповідей , аналіз вчинків персонажів, формулювання припущень та вибудовування гіпотез,  складання схеми, таблиці, формування  аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків; епізод в лісовій крамниці - підрахунки  ;

4) компетентності в природничих науках і технологіях – пошук інформації, використання різних видів читання; професії та хобі , пов’язані з вивченням живої природи, приготування їжі;  життя планети, різні форми рельєфу ; організація та здійснення подорожі, складання інструкції; організація справи( Хропусь), винахідливість та кмітливість персонажів ( перехід через море, політ додому);

5) інформаційно-цифрова компетентність -  використання  інтернет – ресурсів для отримання інформації, підготовки творчих завдань ( презентації, бук трейлер);

6) уміння вчитися – планування роботи, самостійне відстеження виконання завдань за  інтелект картою; робота в парах та групах; самооцінювання результатів роботи;

7) ініціативність і підприємливість -  креативність як важлива риса людського характеру ( креативність персонажів твору); презентація та відстоювання власних пропозицій, ідей під час групової роботи;

8) соціальна та громадянська компетентності - важливість сімейних зв’язків – сім’я Мумі – троля, дружніх стосунків та толерантності – стосунки з Чмихом, Нюхмумриком, Ондатром тощо, допомога в екстремальних та небезпечних ситуаціях ( у горах, битва з Ангостурою);

9) обізнаність та самовираження у сфері культури -  визначення загальнолюдських цінностей, відображених у творі; створення  ілюстрацій, ляльок, робота з ілюстраціями;  коментарі до мультфільмів та відео;;

10) екологічна грамотність і здорове життя -  взаємозв’язок усього живого на землі, необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів.

 

Для інсталяції: мушлі, перли, люстерко, зірка ;  можна  додати ляльку Мумі-троля, яка виготовлена учнями ( а також - щегла, гілляки, метла, весло, вудка, паламана драбина).

 

Для епіграфу

« Весь світ – чудова чарівна казка» . Туве  Янссон

Життя - це відкриття... Безперервне відкриття, яке ми здійснюємо відносно себе і навколишнього світу. X. Ортега-і-Гассет (іспанський філософ)

 

Обладнання:  демонстраційна апаратура, фліпчарт з папером, словникові картки, текстові картки, ілюстрації, предмети для інсталяції, м/ф для здивування, презентація, відео ( Туве Янссон, малювання Мумі – троля тощо).

 

 

Для мети:

Познайомити з творами фінської художниці, письменниці Туве Янссон, сприяти розумінню та усвідомленню учнями творчого  внеску письменниці в скарбницю світової літератури для дітей та дорослих;

розширення поняття  «герой», знайомство та оволодіння поняттями «персонаж твору», «герой твору»;

формування  та розвиток умінь переказувати текст близько до змісту, визначати провідні, актуальні ідеї твору, характеризувати образи персонажів за їх вчинками, висловлювати власне судження щодо вчинків героїв  та своїх вчинків;

вчити планувати  роботу  за допомогою інтелект – карти, використовувати інші графічні організатори;

Розвивати творчий підхід до роботи, вчити організовувати власну пошукову роботу з вирішення проблемного питання, бачити множинність пошукових шляхів;

розвивати уміння узагальнювати і систематизувати знання;

розвивати можливість отримувати знання, уміння та навички  шляхом самостійної роботи; 

створити ситуацію  зацікавленості, викликати позитивні  емоції і збудити інтерес до засвоєння нових знань;

сприяти розумінню цілісності Всесвіту та єдності  Життя;

формувати розуміння необхідності міцних позитивних сімейних зв’язків, дружніх стосунків, толерантності;

сприяти формуванню екологічної культури.

 

  1. Конструктор уроків

Схема Структурні  компоненти уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіанти для здивування – зачаровування

  1. Комета летить. Мультфільм про життя комети, Німеччина, 2007р. https://www.youtube.com/watch?v=6BAz1igNFGE
  2. Малювання  Мумі-троля . Відео  з Туве Янсон.(можливо, для 1 або 2 уроку). https://www.youtube.com/watch?v=hSC2ZKE6o_U ,https://www.youtube.com/watch?v=VXx10JfoFbs
  3. Мультфільм  про командну   взаємодопомогу в складних обставинах. https://www.youtube.com/watch?v=GeB2HfY-RTw

Для актуалізації:

- розмова  про небесні тіла, життя землі у всесвіті, комети та астероїди, наслідки для землі;

- сім’я – всесвіт;

- кого називають героями, розширення поняття;

- повідомлення  теми та завдань   уроку ;

- представлення проблемного питання ;

- складання схеми ( інтелект карти) для планування роботи, формулювання запитань для пошуку відповідей.

Інтелект  картапочаток  разом, доповнення під час вивчення в класі і дома-самостійне управління  роботою.

 

Проблемне питання

Що допомогло  героям та персонажам твору  врятуватись?

Можливі напрямки пошуків відповіді:

  • Хто є персонажем, хто – героєм твору, кому з них необхідно було рятуватись ? Засвоєння  понять  «герой», «персонаж».
  • Була небезпека – яка? Від чого рятуватись? ( Від  водяної прірви,  від падіння  з гори, від  запізнення додому, від комети…).
  • Що допомогло врятуватись?

Обставини (хто їх створює?) -  предмети  –-  особисті риси:

- з річкового тунелю – гра Нюхмумрика на гармонії, щогла, сачок Гемулянаукова пристрасть Гемуля, допитливість, зібраність;

- падіння з гори – мотузка – страх – дружні стосунки;

- від Ангостури – ніж – хоробрість, відвага, закоханість Мумі-троля

- перехід  через гаряче  зневоднене  морське дно – ходулі - звідкіля з’явились? –   кмітливість, винахідливість, відважність  героїв;

- від восьминога – люстерко – винахідливість, закоханість Хропусі;

 - політ додому – плаття  Гемуля – кмітливість, винахідливість, креативний підхід;

- від комети – печера, ванна, ковдра, інші речі – дії всіх, організація Хропуся, батьки , що очікували сина та його друзів - любов і довіра.

 Комета пролетіла вповз.

Варіації щодо висновків:

Предмети стають рятівними тільки  в руках винахідливих, сміливих, відважних, добрих героїв.

Вони  всі різні, але діють разом, приймають один одного такими , як є, зберігають дружні стосунки і перемагають.

Розум , кмітливість,  креативність, відвага , дружнє ставлення важливі в житті.

Довіра , дружба, любов у сім’ї дуже важливі для розвитку особистості та успішного життя, дім та сім’я можуть (повинні) складати щастя дитини.

Створення знання

  • Про  письменницю  Туве Янсон:
  • розказати  про письменницю  за її висловлюваннями:

 Вам необхідні друзі, а не речі, щоб мати дім.

Життя прекрасне!
Навіть найсумніші  події перестають бути найсумнішими, якщо ставитись до них правильно.
Кожен, незалежно від того. Малий він чи  ні, має право іноді сердитись.

Доки ви знаходитесь на природі, вам ніколи не буде нудно.

Кожен потребує тепла та світла, навіть Морра.
Мумі – мама може виправити все, що завгодно.

Треба остерігатися  наслідків своєї непомірності.

Ті, хто вас любить, ніколи не звернуть увагу на вашу незграбність.

 Іноді таємниця набагато зручніша, ніж знання відповідей на запитання.

Завжди живи теперішнім.

Іноді страшенно важко бути самим собою.

Люди з грошима іноді намагаються вказувати, що нам робити… але у них немає квітів.

Зими завжди доволі важкі. Але,  тим не менш  сніг -  це магія.

Можна лежати на мосту і дивитись , як тече вода. Або бігати , або бродити по болоту у червоних чобітках, або ж з крутитися клубочком та слухати, як по даху стукає  дощ. Бути щасливою дуже легко.

Необхідно знаходити баланс між свободою та обов’язком.

Листи та подарунки , блискучі картинки, сповнені ніжності, важливі. Але важливіше слухати один одного обличчям до обличчя, це велике та рідкісне мистецтво.

Вода важлива не тільки для пиття.

Все чудово , коли ми в ладу з собою та своєю дивакуватістю.

Однаково важливо знати дві речі:  як бути самому та як бути з ншими.

Іноді все, що треба зробити, щоб заспокоїти  когось,  це нагадати йому , що ви поруч.

Необхідно доходити до всього своїм  розумом та пережити все те ж  самому.

Ніколи не станеш  по справжньому вільним, якщо будеш надмірно кимось захоплюватись.

Перш, ніж кого – небудь рятувати, з’ясуй , кого ж ти  рятуєш.

Ми всі несемо відповідальність за тих, хто менший за нас ( можна порівняти з висловлюванням А. де Сент-Екзюпері про відповідальність).

http://stuki-druki.com/Aforizmi-Jansson.php 

Туве Янссон, https://www.inpearls.ru/author/tove+jansson
 

Які з цих висловлювань ти можеш сказати від себе?

  • створення презентацій, читання статей, складання біографічної довідки, вправа  «ажурна пилка», підготовка матеріалів для підсумкового ( за тему «Сучасна література. У колі добрих героїв») лепбуку. Індивідуальна, парна, групова робота.
  • Первинне  знайомство з книгою: назва твору, припущення за анотацією, ілюстрації ( автор-?),  жанр (припущення за первинними ознаками твору та з урахуванням попереднього учнівського досвіду  з подальшою словниковою роботою). Групова  робота .
  • Читання  з маркуванням ( початок, 1, 2 сторінки тексту) :

- персонажі твору (список в таблиці) – ДЗ: дописати список персонажів

- характеристики персонажів ( таблиця  з подальшим доповненням)

- додаткове питання – стосунки з батьками?

Таблиця  Діючі особи твору

Ім’я/ назва

Статус за зв’язками з іншими

Риси характеру

Герой /персонаж

 

 

 

 

  • Читання  з припущеннями «Що далі?» та «Що б ви зробили  далі ( як Мумі - троль, як Чмих)», епізод ( початок подорожі) «…Мумі-троль та Чмих проминули сад, попростували угору левадами, де закінчувалася Долина і починалося узлісся темного пралісу  Десь здалеку з-за дерев до них долинав слабкий шелест. Мумі-троль ступив ще кілька кроків, задер носа і принюхався. Вітер приніс вологу і приємні пахощі.»
  • складання запитань за темою,

Для  обговорення, дискусії ( можливо  для роботи груп):

  • Я знаю, що всі пригодницькі історії мають щасливий кінець. Глянь угору! ( Нюхмумрик Чмиху ) А що думаєш ти з цього приводу?
  • Ми вдома! Ми вдома! – галасував Мумі - троль. – Я знав, що все  щасливо завершиться! Як ви думаєте, що для Мумі – троля є щастям?  Прочитайте/ перекажіть епізод повернення Мумі – троля додому та зустріч з батьками. А як   це могло б відбуватися в реальному житті, у вашому житті?
  • Однак дивитись на коштовності – це одне, а відчувати  їх на дотик і знати, що вони твої, - зовсім інше. Яке інше, чому?
  • Невже ти дійсно гадаєш, що може мати значення загублений якимось дівчиськом браслет, коли очікуєш появи комети? Що ти  думаєш з цього приводу?

Висловлювання:

Тато каже, що вони ніколи не дійдуть до мети, бо їх вабить лише дорога…»(мумі-троль)

Нелегко доводиться тому, хто прагне володіти речами, мати їх, носити за собою.Я лише милуюся ними(…)

Замість тягати важкі  тлумаки з маєтками, я насолоджуюся мандрівкою (Нюхмумрик)

Уявляєте , яка вона самотня… І напевно , почувається іще самотніьою, знаючи, що всі її бояться( З розмови мумі-троля  і Чмиха про комету)

Накопичувати  надто багато власності небезпечно … (Нюхмумрик)

Дивні речі відбуваються, коли чогось дуже прагнеш (Мумі-троль)

Ворог позаду набагато страшніший, ніж той, що виходить назустріч. (Чмих)

Стежка мусить кудись вести (Мумі – трроль)

Від щастя можна забути про їжу ( Чмих)

Дивна річ — дороги та річки, — міркував собі Чмих, — дивишся їм услід — і відразу страшенно кортить опинитися деінде, піти за ними, аби побачити, де вони закінчуються…

 

Епізоди ( читання з коментарем, переказ, обговорення):

Збори  у подорож, повернення додому – зустріч з батьками

Перехід через висохше море

Боротьба з Ангостурою

Падіння в горах

Підготовка печери

 

Ще для рефлексії

  1. Хто  тобі найприємніший, неприємний, чому?
  2. Хто з героїв твору схожий на тебе, чому?
  3. Ти коли -  небудь вередував , як Чмих?

Ще для домашнього завдання

  • читання твору, переказ епізодів ,словникова робота
  • доповнення  таблиці,  доповнення схеми « Порятунок» ( за бажанням) ,
  • підготовка матеріалів для лепбуку ( підсумковий за тему)
  • Групова ( мала група) робота « візуалізація подорожі друзів» ( малювання, аплікація, креслення…)
  • Складіть  інструкцію  порятунку в складних обставинах.

3.Питання та завдання:

І ( можуть бути  тестовими)

  • Туве Янссон – відома художниця, ілюстраторка. Яким чином  туве Янссон підписувала свої карикатури? ( малювала маленького Мумі-троля).
  • Коли з’явилась казкова повість «Малюк троль та велика повінь», Туве янссон  зауважила , що «…відчула справжню свободу, коли сама почала виконувати обидва види роботи». Про які два види роботи йдеться мова? ( написання твору та ілюстрування).
  • Якою мовою написані  твори фінської письменниці Туве Янссон про Мумі – троля

 ( шведською).

  • Найголовніша нагорода Туве Янссон  Міжнародна золота медаль носить ім’я видатного  казкаря, назвіть його ( Г.Х.Андерсен) .
  •  За бажанням польських дітей письменницю було нагороджено орденом  з чудовою назвою. Назвіть  цю нагороду ( Орден Посмішки).
  • Про що йдеться мова: «Угорі , в темряві, нипають небесні чудовиська: Скорпіон, Ведмедиця, Овен…» (Сузір’я)
  • Спеціальна «будівля, з якої спостерігають  за зірками» - це що? (Обсерваторія)
  • На чому  пересувалися річкою Мумі-троль та Чмих? ( Пліт з вітрилами)
  • Закінчить речення : Мумі – тато вважає, що  не можна дійти до мети, якщо вабить …(лише дорога)
  • Про кого це: «З намету вийшов ??? у старому зеленому капелюсі і з люлькою в роті». (Нюхмумрик)
  • У  Чмиха /кого  була «таємниця, яка починається з літери К, а завершується літерою Я».? Що це за таємниця?(Кошеня)
  • Хто вперше розповів про комету? (Ондатр)
  • Назвіть небесне тіло за тлумаченням  Нюхмумрика:  «самотня зірка з вогненним хвостом, яка стратила глузд і метається всесвітом». ( Комета)
  • Що робив Чмих «підстрибом, сторчголов, риссю, галопом»?(Біг)
  • Хто така Ангостура ( отруйна  рослина)
  • На кого лаявся Мумі – троль : «Нікчемний плазун!  Драпачка!  Унітазна щітка! Стара  чума  щурячого хвоста! Післяобідній сон  закатрупленої свині!» ( На Ангостуру)
  • Що повинно було відбутися у п’ятницю, сьомого серпня, о 8:42 вечора?(Приліт комети)
  • Якого кольору був будинок, в якому жив Мумі-троль? (Блакитного)
  • Навіщо  були  необхідні Мумі-тролю – щегла, Хропсі -  держак від метли та весло, Нюхмумрику – вудка і флагшток, Чмиху – жердка і паламана драбина, Хропусю – виламані дві однакові гілляки? (Для ходулів)
  • Про кого це: «Схожі на  довгоногих комах, друзі все глибше і глибше  спускалися в надра морського дна»? ( Мумі - троль, Чмих, Хропусь, Хропся)
  • Що пам’ятають мушлі? (Шум моря)
  • «Яке слово  Хропусь пояснив так: »нашестя коників-стрибунців,, чума, землетруси,  цунамі, циклони  і таке інше»? ( Катастрофа)
  • Високо  над верхівками дерев нависала величезна хмара, яка то підіймалася, то опускалася, затьмарюючи червоне небо. Раптом вона впала у лісову гущавину. То були…» Хто? (Коники – стрибунці, сарана?)
  • Продовжіть назви - топоніми: Самотні (гори), Гранатове (урочище), Мумі – ( Дол).
  • Який танець Хропся визначила таким чином: «один крок - убік, два кроки  - назад»?

 ( Танго)

  • Який танець подобався Мумі-тролю? (Вальс)
  • Чому під час подорожі Мумі-троля з друзями небо ставало все червонішим? (Наближалась комета)
  • В драмі – феєрії української письменниці Лесі Українки ми зустрічаємо таких персонажів: Лукаш, Водяник, Русалка, Мавка,Перелесник, Марище. Кого з цих персонажів ми зустрічаємо в повісті Туве Янсон «Комета прилітає»? (Мавок)
  • Визнач відповідність:

А. Мумі – троль                      1. Завжди галантний,ввічливий, курить люльку, читає газети,

Б.Мумі – тато                               пише мемуари.

В. Мумі – мама                        2.  Жадібний  та примхливий.

Г. Чмих                                       3.  Доброзичлива, прикрашає житло, господарює, гостинна.      

Д. Нюхмумрик                        4.  Шляхетний, доброзичливий, відважний.

Ж. Хропуся                               5.   Філософ – скептик.

З. Хропсь                                    6. Кокетка.

К. Ондатр                                   7. Балакун , схильний до бюрократизму, діловий.

                                                       8.  Мрійник.

Додайте свої характеристики.

 

ІІ

  • Чмих у напружених і складних ситуаціях  повторював одну й ту саму фразу, продовжить її: « Ви же знаєте, все на вашу…(відповідальність). Чому він так казав?
  • У бабуні в лісовій крамниці не було ані медалі,  ані діадеми. Які особисті риси допомогли бабуні все ж таки знайти підходящі предмети для Мумі – троля та Хропусі? Які предмети  запропонувала бабуня з крамниці ?
  • За допомогою якого предмета  Хропуся врятувала життя Мумі – тролю? Які особисті риси стали їй в нагоді?
  • Чому  після боротьби з Ангостурою  Мумі – троля назвали героєм?
  • Чому Мумі-троль бився з Ангостурою?
  • Цікава математика» ( епізод у лісовій крамниці) : чому бабуня з лісової крамниці  , за підрахунками Чмиха , була винна їм ще 74 пенні?

Знайдіть помилку:

Зошит                                            -   40 пенні

Лимонад (виблюваний)        -   34 пенні

Медаль                                          -  3 марки

Люстерко (з рубінами)           -  5 марок

                                     Сума:        8 марок  74 пенні

Штани                                        -  8 марок

                                                         8=8

                                              Решта :74 пенні

  • Впізнай (-те) персонажів за ілюстрацією, поясни свій вибір.
  • Розподілити діючих осіб твору  за принципом « персонаж твору - герой твору»
  • Що спільного  в поданих текстах:
  • Вони нахилилися і зазирнули  до тісної розколини, на дні якої в останніх відблисках дня мерехтіли міріади червоних камінців – безліч крихітних комет у чорному всесвіті.
  • За ранковою кавою Ондатр вибудував на ґанковому столі цілий Всесвіт.

 Ось Сонце, — розтлумачував він, показуючи на цукерничку. — Сухарики — це зірки. Ось ця окрушина — Земля. Бачите, яка крихітна! А Всесвіт такий велетенський, що не має кінця й краю

 Інша Сонячна система уже не поміститься на вашому столі. Вона ген далеко поза його межами, — і з тими словами він пожбурив канапкою у сад.

 

 

ІІІ

  • Взявши до уваги досвід Мумі – троля, які б речі ти обов’язково взяв у подорож? Поясни свій вибір.

 

  • Прочитай та обміркуй вислови відомих людей. Повтори їх. Подумай, кому з героїв твору  підходить той чи інший вислів:
  • Ось вона, справжня свобода – мати те, що тобі найдорожче, але не володіти цим. (Паоло Коельо)
  • У важких обставинах зберігай розум. (Горацій)
  • Хороші друзі дістаються тому, хто сам уміє бути хорошим другом. (Нікколо Макіавеллі)
  • Якщо людина крокує не в ногу з іншими – це можливо тому, що він чує іншого  
  • барабанщика. Хай собі крокує під ту музику, яка звучить для нього, якою б вона не була. (Г.Д.Торо)
  • Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом. (Ліна Костенко)

 

  • Прочитайте , перекажіть уривки з твору.  Що  об’єднує подані уривки тексту?

Перекажіть   подані уривки , зберігаючи їх зміст, як спостереження журналіста – мандрівника, вченого – дослідника,  ведучого  прогнозу погоди. Що ви при цьому змінили? Чим  перероблені тексти відрізняються від оригінальних? ( Можлива групова робота)

 

  •  Неповторне видовище! Я бачив незлічених вогняних духів, які роєм виприскували з надр землі і літали довкола, немов іскри.
  • Був пізній вечір. Прадавні величні гори дрімали, вершини переглядалися між собою понад проваллями, з яких піднімалася угору імла, сіро-біла й крижано холодна. Час від часу маленький клаптик відривався від важкого хмаровища і поволі плив над горами, де гніздилися орли та кондори.
  • Тривожний вітер зашелестів у кронах дерев, вони зітхали й тремтіли, розгортаючи навиворіт свої листочки. Довгі сірі хмари пливли небом.
  • Сива злива принесла зі собою ранні сутінки. Дощ тихо скрадався дахом, шарудів у листі дерев, шелестів лісом і крапотів ген далеко, у Чмиховій печері.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 вересня 2018
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку